Vilken mac, för en fotograf som redigerar?

Permalänk
Medlem

Vilken mac, för en fotograf som redigerar?

Hej alla!

Jag har en dator som jag egentligen är riktigt nöjd med. Men jag känner att jag också vill ha en mac. Jag fotograferar en hel del och photoshop, lightroom etc är en viktig del i min vardag.

Så m in fråga till er är, vilken mac ska jag välja? Jag har funderat på en imac. Men jag vill ha en kraftull och bra skärm samtidigt.

Min ekonomi ligger på max 15-16 tusen, ungefär.

Jag kommer alltså inte spela eller så,har min windows dator som jag är nöjd med.. Så det är mest för redigering och för att tjejen ska farma på facebook (Blä=

Permalänk

Alla iMacar har bra skärmar. Jag skulle dock satsa på 27" då den stora skärmen med den höga upplösningen är helt underbar att redigera på. Tyvärr kostar den nästan 17k, men har du någon i din närhet som är student så kan du dra av 10%

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Försök hitta någon beg mac pro, borde finnas för en relativt billig peng. Eller kanske en g5?

Visa signatur

Macbook pro 15.4 - Intel i7 + 8GB + Intel 160GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av zidddo:

Eller kanske en g5?

absolut värdelöst!

Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.

Permalänk
Hedersmedlem

Imacen är riktigt bra för foto, bra skärmar i båda variatnerna. Annars om du vill kunna vara portabel så är en Macbook Pro + extern skärm ett bra alternativ.

Mac Pro är bara overkill.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk

27" iMac ligger ju som sagt på 16995kr, precis över din budget. Jag skulle gräva djup i fickorna och satsa på en sån

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Ska du ha "fidelitet" ska du inte ha en iMac - fast den är bättre än TNskärmar. Vill du att dina bilder ska se exakt rätt ut vid utskrift bör du satsa på en dator med en vacker Eizoskärm el. liknande. Märke spelar ej roll. Om du nöjer dig med det iMacen har att erbjuda så feel free to!

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Romeon:

Hej alla!

Jag har en dator som jag egentligen är riktigt nöjd med. Men jag känner att jag också vill ha en mac. Jag fotograferar en hel del och photoshop, lightroom etc är en viktig del i min vardag.

Köp en bra fotoredigeringsskärm med kalibrator.

Permalänk
Medlem

Alla iMac modeller idag levererad den prestanda som du behöver och lite till, ovan på det så har de otroligt bra skärmar vilket kommer göra dig gott med

så jag hade nog kört på en iMac 21 eller 27"

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem

iMac 27" får du mest för pengarna ingår trots allt en 10k skärm i riktigt bra kvalite och upplösning.
Spara!

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

Härligt, det lutar mot en imac då

Det ända jag bävar inför är photoshop fronten, jag är inbiten i alla kortkommandon i windows :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Romeon:

Härligt, det lutar mot en imac då

Det ända jag bävar inför är photoshop fronten, jag är inbiten i alla kortkommandon i windows :S

Borde bara vara att byta ut CRTL mot CMD(tror jag).

Ganska bra trådlyft också, cirkus 1 månad

Permalänk
Skrivet av nmc:

Borde bara vara att byta ut CRTL mot CMD(tror jag).

Ganska bra trådlyft också, cirkus 1 månad

Stämmer rätt bra det (båda sakerna,faktiskt )

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem

Haha trådlyft för all del, tänkte att någon kanske kunde avråda mig i sista sekund, jag ska alltså lägga ut närmre 20tusen nu på en imac och gör det utan att vara 100% villig faktiskt. Men det ska tydligen vara bra för redigering, så lite får jag väl uppoffra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Romeon:

Haha trådlyft för all del, tänkte att någon kanske kunde avråda mig i sista sekund, jag ska alltså lägga ut närmre 20tusen nu på en imac och gör det utan att vara 100% villig faktiskt. Men det ska tydligen vara bra för redigering, så lite får jag väl uppoffra.

Alltså, det är en myt att en Mac "är optimal för redigering". Den är precis som vilken dator som helst, det är inga magiska komponenter i.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Skrivet av fratey:

Alltså, det är en myt att en Mac "är optimal för redigering". Den är precis som vilken dator som helst, det är inga magiska komponenter i.

Så sant som det är sagt!

Skrivet av Romeon:

Haha trådlyft för all del, tänkte att någon kanske kunde avråda mig i sista sekund, jag ska alltså lägga ut närmre 20tusen nu på en imac och gör det utan att vara 100% villig faktiskt. Men det ska tydligen vara bra för redigering, så lite får jag väl uppoffra.

Varför köper du en Mac då? De enda riktiga skillnaderna mellan en vanlig dator och en Mac är designen och vilket operativsystem du kan* köra på den.

*: Du kan köra OS X på en vanlig dator också, se hackintosh.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag vill uppmärksamma på att jag inte skriver att det är fel att köra Mac, jag konstaterar bara att det är en PC precis som alla andra datorer.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.