Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

förlänga trådlöst internet

Hej, jag skrev i comhem-tråden men fick ingen info om hur man gör detta så jag testar min lycka i en ny tråd.

Jag har en Netgear CG3100 från ComHem och är inte nöjd med räckvidden. Är det möjligt att koppla in en D-Link DI-524 (som jag hade liggandes hemma) för att förlänga och förbättra den trådlösa räckvidden?

Det vore super om man fortrafande kunde köra trådat från CG3100'an då det står en stationär dator precis bredvid den. Alltså använda DI-524'an som en extra sändare av något slag. Sladd eller trådlöst mellan CG3100 samt DI-524 spelar ingen större roll.

Tacksam för tips!

Permalänk

ärligt talat har jag ingen aning. Min gissning skulle dock vara nej, inte som samma nätverk. Det du kan pröva är att koppla ihop dem med en nätverkssladd och se vad som händer

Visa signatur

Lian Li O11 XL | Asus Crosshair VII Dark Hero | AMD 5950x, Watercool IV Pro| 32gb G-skill trident-z neo @ 3600 Mhz | EVGA 3090 FTW3 Ultra | Seasonic Prime PX 1000 | Asus ROG Swift PG348q

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbas:

Hej, jag skrev i comhem-tråden men fick ingen info om hur man gör detta så jag testar min lycka i en ny tråd.

Jag har en Netgear CG3100 från ComHem och är inte nöjd med räckvidden. Är det möjligt att koppla in en D-Link DI-524 (som jag hade liggandes hemma) för att förlänga och förbättra den trådlösa räckvidden?

Det vore super om man fortrafande kunde köra trådat från CG3100'an då det står en stationär dator precis bredvid den. Alltså använda DI-524'an som en extra sändare av något slag. Sladd eller trådlöst mellan CG3100 samt DI-524 spelar ingen större roll.

Tacksam för tips!

Om du loggar in på din D-link och ställer in den så att den inte agerar DHCP-server så borde den kunna användas dom accesspunkt, kopplas med tråd till din CG3100, koppla in via LAN-portarna, inte WAN.

Om du fortfarande vill administrera D.linken när den är ihopkopplad med CG3100:an så ställ in då den har samma subnät som dig netgear, D-Linken har 192.168.0.1 som IP-adress till gränssnittet/gateway, om din andra router t ex har 192.168.1.x så kommer du inte åt D-linken om din dator har fått sin adress av netgear-routern, genom att ändra din D-link till 192.168.1.100 så kan du fortfarande komma åt den, men nu vet jag inte vilken ip adress som Netgear:en har så det får du kolla upp.

Jag har kört åtskilliga trådlösa routrar som accesspunkt så det funkar bra, de jag kommer ihåg nu på rak arm är Netgear WGR614 och Zyxel P-320.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Det borde gå, åtminstone trådat.

Antingen funkar den som en switch, eller så får du ställa in inställningarna så att den har din andra router som standard gateway. Och stänga av DHCP, för router 2.

googla efter router to router annars....

Permalänk
Medlem

jag vet på min netgear wnr3500 så kan jag ställa in så att den agerar som en "Wireless Repeating Function", där kan man antingen välja att routern är en "bas station" eller en "repeater", om du har din cg3100 som en bas repeater, så ska du kunna göra så din d-link aggerar vanlig repeater (och göra så att routrarna ansluter till varandra), fast jag har ingen aning om ifall du fortfarande kan använda de trådlösa eller ej.... jag fick de aldrig o fungera hemma så jag kan tyvärr inte säga mer än så :(...

annars så finns de ju "riktiga" prylar för o just förlänga räckvidden, kallas accesspunkter, dessa bland annat Nätverk - Accesspunkter - Inet.se

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem

Sorry om jag tar din tråd här lite bar

Jag vill bara få det bekräftat om det funkar med detta som jag hade tänkt mig.

Har en router Netgear WNR3500L som jag har i mitt stora rum men jag undrar om jag köper denna Netgear WN2000RPT
kommer jag då kunna använda den befintliga trådlösa anslutningen och borrar ett hål igenom en betong vägg, som jag får dålig trådlös anslutning igenom, och drar en Cat.6 kabel igenom och in i WN2000RPT:en. Kommer jag kunna vandra genom lägenheten som jag vill, medans accesspunkten och router fixar det trådlösa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

Om du loggar in på din D-link och ställer in den så att den inte agerar DHCP-server så borde den kunna användas dom accesspunkt, kopplas med tråd till din CG3100, koppla in via LAN-portarna, inte WAN.

Om du fortfarande vill administrera D.linken när den är ihopkopplad med CG3100:an så ställ in då den har samma subnät som dig netgear, D-Linken har 192.168.0.1 som IP-adress till gränssnittet/gateway, om din andra router t ex har 192.168.1.x så kommer du inte åt D-linken om din dator har fått sin adress av netgear-routern, genom att ändra din D-link till 192.168.1.100 så kan du fortfarande komma åt den, men nu vet jag inte vilken ip adress som Netgear:en har så det får du kolla upp.

Jag har kört åtskilliga trådlösa routrar som accesspunkt så det funkar bra, de jag kommer ihåg nu på rak arm är Netgear WGR614 och Zyxel P-320.

ok, jag har gjort så nu det fungerar men jag har två nätverk med samma namn nu och måste välja antingen den ena eller andra. går det att få så att det är samma nätverk? eller har jag bara gjort något fel?

hur gör jag för att ändra d-linken till 192.168.1.100?

jag läste denna guide:
Tip: using multiple routers - TechSpot OpenBoards
och där står det att router A ska ha ip 192.168.X.1 och router B 192.168.Y.1 där X > Y.

men när jag försökte ändra ip på router A (CG3100) dog internet helt varje gång, den verkar bara vilja fungera med 192.168.0.1

detta kanske inte är ett måste?