Chrome jämsides Internet Explorer – på SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biermann:

Alla har sin egen uppfattning om vad som är en bra webbläsare. Det är ungefär som med bilar, dom kan alla göra det dom är till för, men hastigheten, bekvämligheten, utrustningen är det som skiljer dom åt. Vissa gillar Volvo (IE) och SAAB (Firefox) medans andra gillar Lada (Opera) och några nöjer sig med Skoda (Chrome)...

Ändrade till ditt inlägg så det blev rätt.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

oooh bil liknelser.
opera är som rymdskepp, ff banan, ie9 sten, safari skärm och allt det andra är bok.
feel free att ändra på orden

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Förvirradperson:

NoScript och Adblock Plus måste man ha, därför firefox...

Firefox är inte direkt ensam om att ha det där? Både chrome och Opera har motsvarigheter.

Jag tycker Firefox känns rätt segt, framförallt när man startar det. De enda pluginsen jag använder är Zotero och Filezilla. Zotero tror jag tyvärr inte att någon annan webläsare har en motsvarighet till det (nån som vet?).

Hemma använder jag mest Opera (FF när jag måste använda Zotero, bank osv), mest pga tabbarna då jag gillar att se hur varje sida ser ut. Sen gillar jag dessutom "papperskorgen" där precis stängda tabbar hamnar (om man tex råkar klicka fel, då slipper man kolla bland historik och leta upp när man öppnade tabben, vilket ibland kan vara ett tag sen).

Nackdelen är att jag ibland tycker att opera är seg. Det händer någon gång ibland och jag tror det har med cachning att göra.

Jag tycker absolut inte att Firefox har det försprång mot andra webläsare som det hade för ett par år sedan, då man var "tvungen" att ha det p.g.a. dess addons. De andra webläsarna har kommit igen tycker jag.

Jag testar gärna nån av de andra webläsarna, om någon här ger en vettig anledning.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Jag testar gärna nån av de andra webläsarna, om någon här ger en vettig anledning.

finns ingen vettig anledning att testa någon annan om du redan kör opera...

Permalänk

Opera med Opera Link är en dröm. Gillar verkligen just att man kan skriva en bokstav och sedan det man vill söka direkt på i adressfältet, t.ex "g amd", för att söka på google, eller "e amd", för att söka på ebay. Och att det går att lägga till vilka sökmotorer man vill och anpassa allt själv. Det enda negativa är att vissa företag och liknande vägrar lägga till stöd för Opera (Voddler t.ex).
Sedan att man aldrig behövt använda ett enda plugin sedan man började använda Opera är ju ett plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Firefox är inte direkt ensam om att ha det där? Både chrome och Opera har motsvarigheter.

Iallafall Chrome hindrar inte reklamen från att renderas, utan gömmer den bara. Vet inte hur det är med opera.

Citat:

Hemma använder jag mest Opera (FF när jag måste använda Zotero, bank osv), mest pga tabbarna då jag gillar att se hur varje sida ser ut. Sen gillar jag dessutom "papperskorgen" där precis stängda tabbar hamnar (om man tex råkar klicka fel, då slipper man kolla bland historik och leta upp när man öppnade tabben, vilket ibland kan vara ett tag sen).

ctrl-shift-T fungerar väl i alla webbläsare? Varför behöver man en papperskorg?

Gillar Chrome och IE9, men saknar addons som integrerar sig så bra som i Firefox. Dock börjar Firefox bli gammalt, startar långsamt (skulle förbättras i version 4, men det skippade dem visst) och har fortfarande inte ui:t i en egen process. Känns som Mozilla måste göra något drastiskt om Firefox inte ska tappa allt för mycket mark i framtiden. Man får väl hoppas på FF5 då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

finns ingen vettig anledning att testa någon annan om du redan kör opera...

Varför ska man vara så instängd i sitt tänkande?

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Använder Chrome av den enda anledning att flikarna "ligger kvar" lite när man ska stänga dom, istället för FF som delar upp dom omedelbart när man stänger en. Sen att WOT och Adblock finns till Chrome också gör inte saken sämre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chenz:

Iallafall Chrome hindrar inte reklamen från att renderas, utan gömmer den bara. Vet inte hur det är med opera.

ctrl-shift-T fungerar väl i alla webbläsare? Varför behöver man en papperskorg?

Gillar Chrome och IE9, men saknar addons som integrerar sig så bra som i Firefox. Dock börjar Firefox bli gammalt, startar långsamt (skulle förbättras i version 4, men det skippade dem visst) och har fortfarande inte ui:t i en egen process. Känns som Mozilla måste göra något drastiskt om Firefox inte ska tappa allt för mycket mark i framtiden. Man får väl hoppas på FF5 då.

Okay, där lärde jag mej nåt nytt - ctr+skift+t. Det återställer den senast stängda tabben?

När jag testade chrome sist så fanns det nåt inbyggt adblock. Jag testade inte om det faktiskt funkade men det trodde jag då.

Det kanske var på Meego med integrerad chrome och att den då var speciell på något sätt.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Sedan versionen 2.0 av AdBlock till Chrome laddas ingen reklam ned. Den senaste versionen är 2.2.2 så det har funnits ett tag.

Tydligen inte speciellt populärt här på Swecklockers, brukar få en varning när jag loggar in här att inte reklamen visas.

Permalänk

Räknas Chromium nightly build in i chrome-statistiken? Galet nöjd med den som browser. Sen att flash i 64 bitar på Ubuntu är ett skämt är en annan sak. Spelar ju ingen roll vilken browser man använder runt, youtube laggar ändå trots en uppkoppling på 100 mbit/s.

Men jag e inte bitter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Kör för närvarande chrome då jag ville ge den lite mer testtid men ska till 70% byta till FF 4.0 när den kommer ut!

Positivast med chrome är att flikarna ligger allra högst upp (inte som i IE och FF där en rad är förlorad högst uppe) samt att man slipper "inforaden" längst ner ända tills man håller på en länk.

På en laptop ger dessa 2 rader rätt mycket mer yta!

IE9 har exakt dom funktionerna som chrome, flikarna längst upp och ingen inforad förrän du håller på länken

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag använder fortfarande IE6 och är helt nöjd med den. Jag har försökt installera andra, men dom verkar fungera dåligt på windows 95.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fras:

Känns ju som det, vi datornissar borde ju veta hur det är...

är väl folk som sitter på jobbet och surfar som är begränsade till att enbart använda IE6.

Permalänk
Medlem

Jag kör Safari i telefonen såklart, annars så är det Opera som gäller till PC även om jag gillar Chrome också, men Opera har fortfarande första platsen för mig. Oslagbar än så länge.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem

Blir, liksom en del andra, ganska förvånad över att Chrome stegar framåt här på SweC. Det talas åt ena hållet om hur mån man ska vara om sin integritet på internet och när de vänder sig använder de Chrome som loggar allt du gör på webben. Sedan hur pass detta påverkar dig är på något sätt skit samma, det är just grejen. SRWare Iron verkar ju vara ett mycket bättre alternativ om man vill använda Chrome ur integritetssynpunkt.

Jag kör för tillfället med FF4 beta och är ganska nöjd. Den känns mer skalad och ren än den tidigare men även snabbare. När jag fick se SRWare Iron så blev jag dock sugen att testa den.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att det är så få som insett hur bra Opera egentligen är. Snabbast, vackrast, smidigast, mest konfigurerbar och har i princip allt direkt vid installation utan att det blir bloatat.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

opera är det som gäller för mig. tycker man känner skillnad i hastighet mot firefox iallafall.

chrome vill jag inte stötta. känns som att google är tillräckligt stor del av min vardag redan. IE är för dåligt.

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst på lite angående webläsare och hur de presterar så måste jag säga att jag nu blivit mäkta intresserad av Opera! Dags att testa!

EDIT: Mycket trevligt med Opera måste jag säga!! Kan nog bli en hand i hand historia utav detta. Någon som vet hur man ställer in Opera så att den inte cachar saker till min SSD-disk utan till ram-minnet? I FF kan man göra så att man skriver till ram-minnet istället för SSD-hårddisken. Även alternativ att ändra cachen till min raptordisk vore oxå ett alternativ.

Om det går att göra på båda sätten så skulle jag bli glad om någon som kan berättade hur.

Permalänk
Medlem

Tycker synd om er som inte använder Opera; den bästa webbläsaren med stor marginal.

Visa signatur

Fuck yea!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benkaboy:

Någon som vet hur man ställer in Opera så att den inte cachar saker till min SSD-disk utan till ram-minnet? I FF kan man göra så att man skriver till ram-minnet istället för SSD-hårddisken. Även alternativ att ändra cachen till min raptordisk vore oxå ett alternativ.

Om det går att göra på båda sätten så skulle jag bli glad om någon som kan berättade hur.

I inställningarna under Advanced->History kan du stänga av disk cachen.
Att ställa in vars disk cachen ska sparas är dock lite mer invecklat. Skriv opera:config i adressfältet för att få upp dom avancerade inställningarna. Gå sedan till User Prefs och leta nedåt en bit tills du hittar Cache Directory4. Ändra den till där du vill spara den.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Innan Chrome så hade ju Firefox inte mycket till konkurrens
Men i och med webbläsarvalet så ryker nog IE hos många, och även om Firefox erbjuder många tillägg och möjligheter, så är Chrome enklare och snabbare "out of the box" och passar därför bra till f.d. IE-användare som inte vill trixa och ändra, det ska bara fungera.
Vi som föredrar att pimpa webbläsaren med teman och personas, dra hem en adblock, noscript, downthemall, ordlistor och massvis med annat kan glatt modifiera våra Firefox i sinne
Så länge vi slipper IE 6 så är jag nöjd, och konkurrens i alla former är bra

Permalänk
Medlem

Alltid roligt att se hur Sweclockers skiljer sig på denna front mot användare / läsare på andra sidor.

Själv gillar jag firefox för vana och alla plugins.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Hedersmedlem

Så fort det går att ctrl+tabba runt i Chrome i MRU kan jag överväga att byta till Chrome.

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk
Medlem

Sitter på jobbet och här har vi bara IE6 och man blir ju förbannad för mindre alltså,får och kan inte instalera någonting på jobb datorerna,allt är tunna klienter och styrs uppifrån:(
Men hemma kör jag både eldräven+chrome:)

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonthan:

Sitter på jobbet och här har vi bara IE6 och man blir ju förbannad för mindre alltså,får och kan inte instalera någonting på jobb datorerna,allt är tunna klienter och styrs uppifrån:(

Testa chrome från PortableApps.com på ett usb minne. det borde fungera

Permalänk
Medlem

Chrome är bra, men är fortfarande lite av ett blöjbarn när det gäller komplett funktionalitet. Dess sandbox är bra, men lider fortfarande av problem med t.ex. junction points, vilket gör det snudd på omöjligt att använda för min del. Vissa tredjepartsplugins, t.ex. Foxit Reader, är inte anpassade för andra än IE och FF heller, men det är förstås inte Chromes fel.

FF 4 beta är faktiskt riktigt bra, men saknar ju tyvärr fortfarande sin sandbox. Hoppas att den kan klämmas in snart.

IE är som vanligt efter, även om nian är ett steg åt rätt håll.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Byte till Chrome själv för ett tag sen efter jag tröttnade på att Opera kraschade stup i kvarten..
Och jag är nöjd med Chrome hittills.

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem

Har kört FF i flera år pga av alla grymma plugins, men snabb har den aldrig varit.

Kör Chrome nu då nästan samma plugins finns till den och är bra mycket snabbare för mig.

Jag saknar dock att den inte kan auto-öppna torrentfiler, som det är nu måste man ladda hem filen och sen dubbelklicka på den.
Fattar inte att dom inte fixat det än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pritect:

Testa chrome från PortableApps.com på ett usb minne. det borde fungera

Dom har spärrat allt från usb minnena med
skitslöa datorer med.men men,tur att man har en bra dator hemma

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊