Chrome jämsides Internet Explorer – på SweClockers

Permalänk

Jag kör allihop, eller ja, FF, Chrome och IE. Lite omväxling från dag till dag. ^^

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Avstängd

Chrome är klasser bättre än Firefox faktiskt. Förstår inte hur någon fortfarande står ut med FF. Den är så otroligt seg i jämförelse.

Permalänk
Avstängd

Trivs tillskillnad från dom flesta verkar det som med ie, och hur allt är uppbyggt.
enda gången som jag använder någon annan läsare(Flock) är då jag skickar attacker i travian som jag fastnat för

har provat ff, opera, chrome men har inte fastnat alls för deras layout
väntar ihärdigt på ie9 för att se vad det har att erbjuda.

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Medlem

När chrome var nytt var det mycket ståhej om något som stod i avtalet man var tvungen o acceptera.
Något i stil med att alla bilder, filmer, texter osv man publicera via deras webläsare hade google rättigheter till, någon som vet hur det vart med det?

Hur som helst, ogillar chrome generellt, uppbyggnad och design mässigt.
Nöjd med FF, skulle aldrig gå tillbaks till IE heller.

Visa signatur

mehp

Permalänk
Medlem

FF rules, mest för att det är den jag är van vid. På jobbet måste vi använda IE annars fungerar inte vårt intranät, Chromes layout gillar jag inte alls.

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB], [MSI X470 GAMING M7 AC], [Corsair 4x16GB DDR4 2666MHz CL15], [2*Sapphire Radeon RX 580 4GB Pulse][Kylning: Vatten/Luft]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lithen2:

Hur som helst, ogillar chrome generellt, uppbyggnad och design mässigt.
Nöjd med FF, skulle aldrig gå tillbaks till IE heller.

Tyckte samma sak själv innan jag testat Chrome på allvar. N u skulle jag aldrig gå tillbaka till FF.

Permalänk

SRWare Iron använder jag, det är Chrome utan google så att säga. Chromium motor och allt så det är precis likadant bara att det inte startar några bakgrundsprocesser som du inte har tackat ja till. (Google Update) samt sänder ingen information någonstans.

SRWare Iron - The Browser of the Future

Annars är ju Chrome det självklart bästa.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 C3 @ 3,7 GHz | Corsair 2x2 GB DDR3 1333MHz / 7-7-7-21 / 1.5V
Gigabyte GA-770TA-UD3 (rev. 1.0) | Intel X25-V G2 40GB
PowerColor ATI Radeon HD5850 | WD Caviar Green 1,5 TB 5400 RPM | WD Caviar Black 1 TB 7200 RPM | 2x Samsung F2 1,5 TB 5400 RPM Raid0 | OCZ ModXStream Pro - 600 Watt
Allt är inslängt i en svart låda som heter Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem

I Ubuntu är det firefox som gäller för mig, även om chrome kanske är lite snabbare för att komma fram till en sida, så är firefox mycket smidigare och mjukare när man skrollar ner på en sida. I windows är det annorlunda, kan vara för att man bara kan köra 32 bit där, där är firefox ganska segt, föredrar chrome i windows.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Jag avnvänder firefox av den enkla anledningen att det finns plugin som gör att man kan ha tabbarna på vänsterkanten, är helt omöjligt att i chrome ha mer änn 10 flikar. man har ju plats åt sidorna widescreen ftw men inte uppåt fattar inte varför det inte kan finnas inställningar by default.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GnomeN:

Folk kanske går in på Sweclockers från offentliga datorer (t.ex. i skolan/bibliotek) där endast Internet Explorer är tillgängligt av någon anledning.

mvh,
GnomeN.

Så länge datorerna har en USB-port så går det utmärkt att köra med Portable Apps på en USB-sticka och då kan du köra med det du vill ha som webbläsare.

Portable Apps.
PortableApps.com - Portable software for USB drives

Chrome
Google Chrome Portable | PortableApps.com - Portable software for USB drives

FF
Mozilla Firefox, Portable Edition | PortableApps.com - Portable software for USB drives

Opera
Opera portable + Opera-Usb portable | PortableApps.com - Portable software for USB drives

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av plumblum:

Jag avnvänder firefox av den enkla anledningen att det finns plugin som gör att man kan ha tabbarna på vänsterkanten, är helt omöjligt att i chrome ha mer änn 10 flikar. man har ju plats åt sidorna widescreen ftw men inte uppåt fattar inte varför det inte kan finnas inställningar by default.

Det där låter smart och något som jag själv tänkt på ett par ggr. Vad heter plugin'en?

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

haha vem kör fortfarande IE? Publika datorer kanske?

Permalänk
Medlem

Jag gör, men bara på jobbet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bom:

Sedan versionen 2.0 av AdBlock till Chrome laddas ingen reklam ned. Den senaste versionen är 2.2.2 så det har funnits ett tag.

Tydligen inte speciellt populärt här på Swecklockers, brukar få en varning när jag loggar in här att inte reklamen visas.

Trevligt, stort plus för chrome användare.

Skrivet av kol:

Chrome är klasser bättre än Firefox faktiskt. Förstår inte hur någon fortfarande står ut med FF. Den är så otroligt seg i jämförelse.

Firefox är inte slö, annat än vid uppstart. Där är den dock alldeles för slö. Sån tur är startar jag inte min webbläsare så ofta, den är alltid igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benkaboy:

Efter att ha läst på lite angående webläsare och hur de presterar så måste jag säga att jag nu blivit mäkta intresserad av Opera! Dags att testa!

EDIT: Mycket trevligt med Opera måste jag säga!! Kan nog bli en hand i hand historia utav detta. Någon som vet hur man ställer in Opera så att den inte cachar saker till min SSD-disk utan till ram-minnet? I FF kan man göra så att man skriver till ram-minnet istället för SSD-hårddisken. Även alternativ att ändra cachen till min raptordisk vore oxå ett alternativ.

Om det går att göra på båda sätten så skulle jag bli glad om någon som kan berättade hur.

En till frälst iaf, kul att du sett ljuset ;). Och troligen har du inte ens skrapat på ytan vad gäller snabbknappar, mouse gestures, egna sökmotorer och annat skoj som Opera har.
Om man kan ställa in så den cachar i ram vet jag ej, men en ramdisk borde gå att skapa där man kan ha cachen.

Gör som han, prova på Opera! Ni kommer troligen bli glatt överraskade, men 5 minuter räcker inte. Det är som en Nokia mobil, den blir bara bättre ju mer man använder den. Till skillnad från Chrome som är mer som en iphone där man blir förälskad i det glittriga yttre för att sedan inse hur crippled den egentligen är.

Skrivet av Grumbledock:

Innan Chrome så hade ju Firefox inte mycket till konkurrens
Men i och med webbläsarvalet så ryker nog IE hos många, och även om Firefox erbjuder många tillägg och möjligheter, så är Chrome enklare och snabbare "out of the box" och passar därför bra till f.d. IE-användare som inte vill trixa och ändra, det ska bara fungera.
Vi som föredrar att pimpa webbläsaren med teman och personas, dra hem en adblock, noscript, downthemall, ordlistor och massvis med annat kan glatt modifiera våra Firefox i sinne
Så länge vi slipper IE 6 så är jag nöjd, och konkurrens i alla former är bra

Opera har varit överlägsen FF sedan FF släpptes.

Visa signatur

CCNP

Permalänk

Jag kör firefox och IE. Chrome suger för när ett shockwave eller flash krashar så kommer det upp en error ruta från chrome och denna övertar alla andra program så man tex blir uttabbad från fullscreen saker, fett störigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

En till frälst iaf, kul att du sett ljuset ;). Och troligen har du inte ens skrapat på ytan vad gäller snabbknappar, mouse gestures, egna sökmotorer och annat skoj som Opera har.

Dock så är bilder och dylikt suddiga/pixliga när jag använder Opera har jag lagt märke till nu. Alla bilder på facebook, avatars på exempelvis swec, småbilder osv är suddiga. Varför är det så?

Permalänk
Medlem

Tycker faktiskt både Chrome och Firefox är riktigt bra webbläsare. Enligt mina tester så är Firefox oftast lite snabbare men det handlar om halvsekunder högst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benkaboy:

Dock så är bilder och dylikt suddiga/pixliga när jag använder Opera har jag lagt märke till nu. Alla bilder på facebook, avatars på exempelvis swec, småbilder osv är suddiga. Varför är det så?

Är turbo på? Nere till vänster.

Har inga sådana problem själv iaf.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aster:

Trivs tillskillnad från dom flesta verkar det som med ie, och hur allt är uppbyggt.
enda gången som jag använder någon annan läsare(Flock) är då jag skickar attacker i travian som jag fastnat för

har provat ff, opera, chrome men har inte fastnat alls för deras layout
väntar ihärdigt på ie9 för att se vad det har att erbjuda.

Jag kör IE9 beta bredvid "eldräven" och jag tycker den är helt ok för att vara IE, blev faktiskt positivt överraskad.

Skrivet av Cwittler:

haha vem kör fortfarande IE? Publika datorer kanske?

IE9 beta e faktiskt inte så dåligt........får se hur de blir när den släpps.

Skrivet av highspeed:

Jag kör firefox och IE. Chrome suger för när ett shockwave eller flash krashar så kommer det upp en error ruta från chrome och denna övertar alla andra program så man tex blir uttabbad från fullscreen saker, fett störigt.

Gillade som sagt snabbheten med chrome men den hade lite småsaker jag irriterade mig på så det har varit "eldräven" till 100% fram tills IE9 beta kom ut så nu vandrar jag mellan

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av plumblum:

Jag avnvänder firefox av den enkla anledningen att det finns plugin som gör att man kan ha tabbarna på vänsterkanten, är helt omöjligt att i chrome ha mer änn 10 flikar. man har ju plats åt sidorna widescreen ftw men inte uppåt fattar inte varför det inte kan finnas inställningar by default.

Skrivet av DeluxXxe:

Det där låter smart och något som jag själv tänkt på ett par ggr. Vad heter plugin'en?

Här är en till som är väldigt intresserad vad plugin'en hetter, och ja.... jag tar det lätta vägen o frågar här
då jag är trött o pallar inte leta själv, så väntar på ett svar från plumblum

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thermion:

En snabb fråga, fick inte Chrome massa kritik förut för att den skickade information till google om dina surfvanor? Gör den fortfarande det?

Allt som du gör på googles tjänster samlas in (och ja, ALLA deras tjänster) för att dom ska kunna se vilken reklam som passar att lägga in, och det är ingen människa som läser det, det är en dator som samlar info.
I slutändan handlar allting om pengar ! ! !

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd

MacEnkronan forever likaså Safari forever!:)^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Chrome är klasser bättre än Firefox faktiskt. Förstår inte hur någon fortfarande står ut med FF. Den är så otroligt seg i jämförelse.

Jo, om man undviker att installera tillägg som fixar hastigheten så är den seg...
Liet som att köpa en sportbil men inte använda turbo, personligen upplever jag Firefox håller samma hastighet som Chrome, både att ladda sidor och starta, men jag får som bonus trevligt UI och massa andra tillägg
Men om du föredrar Chrome så använd den och njut

Skrivet av maniak:

Opera har varit överlägsen FF sedan FF släpptes.

Alla har rätt till ene egen åsikt och jag delar då inte din, senast jag frivilligt använde Opera var på skoldatorerna i början på 90-talet, har sedan dess sluppit som tur är

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Alla har rätt till ene egen åsikt och jag delar då inte din, senast jag frivilligt använde Opera var på skoldatorerna i början på 90-talet, har sedan dess sluppit som tur är

Påstår inte att den varit bäst sen den släpptes, jag var lite ung på den tiden för att komma ihåg. Men sedan ff släpptes har den alltid varit bättre, in my humble opinion...

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Nu har jag provat opera och jag tycker det går mycket fortare än IE, men det finns en grej jag stör mig på och det är att webbsidor inte visas korrekt.

Här är ett exempel på vad jag menar.

Ie

Opera

Lider firefox och chrome av samma problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gris:

Nu har jag provat opera och jag tycker det går mycket fortare än IE, men det finns en grej jag stör mig på och det är att webbsidor inte visas korrekt.

Här är ett exempel på vad jag menar.

Ie
http://www.imagehost.se/images/4yz0hh4a.bmp

Opera
http://www.imagehost.se/images/3tuohjoj.bmp

Lider firefox och chrome av samma problem?

Nej. Inte för mig iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gris:

Nu har jag provat opera och jag tycker det går mycket fortare än IE, men det finns en grej jag stör mig på och det är att webbsidor inte visas korrekt.

Här är ett exempel på vad jag menar.

Ie
http://www.imagehost.se/images/4yz0hh4a.bmp

Opera
http://www.imagehost.se/images/3tuohjoj.bmp

Lider firefox och chrome av samma problem?

Oftast är det inte Opera det är fel på utan att dom som programerat hemsidan har ej följt dom standarder som ska följas.
Det du kan göra är att maila till Inet och påpeka detta så dom får se över vad som är fel.

Just Internet Expolrer som oftast visar alla sidor rätt gör detta då den skiter lite i standarden. Detta är både bra och dåligt.

Men det är sant att vissa sidor visas fel i Opera. Men jag har knappt märkt någon sida numera som visas fel. Just Inet stämmer det på.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Alla har rätt till ene egen åsikt och jag delar då inte din, senast jag frivilligt använde Opera var på skoldatorerna i början på 90-talet, har sedan dess sluppit som tur är

Så du tror på allvar att Opera idag är på något sätt likadant som Opera var för 20 årsedan???
Jösses... Opera kom 1994. Då fanns inte ens Windows 95.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av plumblum:

Jag avnvänder firefox av den enkla anledningen att det finns plugin som gör att man kan ha tabbarna på vänsterkanten, är helt omöjligt att i chrome ha mer änn 10 flikar. man har ju plats åt sidorna widescreen ftw men inte uppåt fattar inte varför det inte kan finnas inställningar by default.

Detta fungerar ju fint i bla Opera UTAN att ha en massa plugin... Bara att tala om vart man vill ha tabbarna, vänster, höger, uppe eller nere.

Märkligt detta tycker jag. Alla hyllar just FireFox för att få det som dom vill med massa plugin när just Opera har allt från början UTAN att vara krävande eller stort.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |