Spel Grafikkort till Desktop PC

Permalänk

Spel Grafikkort till Desktop PC

Jag skulle vilja veta om någon har något tips om grafikkort som passar i desktop PC (smal burk) och även klarar spel?

Jag har nyligen köpt en dator lite förhastat och vill ersätta grafikkortet som följde med, däremot så gör storleken av själva datorn det svårt att hitta en bra ersättning.

Information om min dator, taget från försäljarens hemsida:

Operativsystem: Windows 7 Home Premium (64-bitars)
Processor: Intel® Pentium® E6600
Processorhastighet: 3,06 GHz
Chipset: Intel® G41 express chipset
Busshastighet: 1066 MHz
Minne: DDR3
Minne som ingår: 4 GB
Interna kortplatser: 1 PCI-Express x1 (1 ledig) & 1 PCI-Express x16 med låg profil (1 upptagen)
Grafik: ATI Radeon™ HD 5450 med Avivo-teknik
Dedikerat grafikminne 1 GB
Delat grafikminne 1791 MB
Storlek (BxHxD) 112 x 389 x 308 mm

Hittar tyvärr inget information om vilken GDDR mitt grafikkort använder (Enligt vad jag har kollat upp så borde det vara DDR2 eller DDR3), om jag hade vetat det hade jag nog köpt en annan burk.
Jag vill alltså hitta ett kort som passar i detta smala chassit (se Storlek) som är bra nog för att klara dom nyaste spelen.

Hade varit tacksam för svar!

Permalänk

Om du ska spela tunga spel som crysis osv behöver du nog en geforce gtx 480 eller högre. Men om du ska spela lättare spel som Mw2 så klarar du dig med en Radeon hd 5850

Visa signatur

Dator:
Antec P280 | I7 6700K | GTX 980 Ti | 16 GB 2133Mhz DDR4
Skärm: LG UM95 34UM95
Ljud: Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Skrivet av The_PC_Gamer:

Om du ska spela tunga spel som crysis osv behöver du nog en geforce gtx 480 eller högre. Men om du ska spela lättare spel som Mw2 så klarar du dig med en Radeon hd 5850

Tack för det snabba svaret, jag undrar dock om dom korten du nämner passar i det smala chassit som jag har? Det är det största problemet för mig, eftersom ett kort med normal storlek på bracketen är helt enkelt för stort för att få plats.

Har tagigt ut och mätt grafikkortet som jag har, bracketen är ca 8 cm bred och ca 2 cm hög, själva kortet är 5 cm brett (om man inte räknar med kontakterna till PCI-E uttaget) och 17 cm långt.

Jag verkar inte ha mer plats än för ett 17 cm långt grafikkort, diverse kablar är i vägen efter det.

Permalänk

Borttaget satt i övre posten.

Permalänk
Medlem

Radeon 5750 eller Geforce GTS220 verkar vara de bästa som finns att få tag i i "low profile." Inget av dem duger tyvärr om du ska spela nya spel.

Permalänk
Medlem

Egenskaper för PowerColor Radeon HD5750 DDR5 HDMI 1GB
720 shaders i det jämfört med 80 shaders i ditt nuvarande kort. 5-7 gångers bättre prestanda kan du räkna med.

edit:
Först reviewn jag hittade där både HD5450 och HD5750 finns med.
ATI Radeon 5670 5550 5450 - Featured Review - WSGFWiki

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Egenskaper för PowerColor Radeon HD5750 DDR5 HDMI 1GB
720 shaders i det jämfört med 80 shaders i ditt nuvarande kort. 5-7 gångers bättre prestanda kan du räkna med.

edit:
Först reviewn jag hittade där både HD5450 och HD5750 finns med.
ATI Radeon 5670 5550 5450 - Featured Review - WSGFWiki

Det kortet ser ut att vara bra nog för min smak, däremot så står det inte dimensioner på kortet. Som sagt bracketen får max vara 8 cm bred och kortet får max vara 17 cm långt. Lär vara rejält svårt att hitta den informationen tyvärr.

Permalänk
Medlem

kör 470 bra shit till lagom peng

Visa signatur

asus maximus III formula. i7-860@4.083ghz. northq siberiantiger 2. kingston hyperx 2x2gb @1800mhzddr3. intel ssd 80gb g2. Fractal Design 1000w. Zotac gtx480 amp!(stock 756/1900)).

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoK_Skjold:

Det kortet ser ut att vara bra nog för min smak, däremot så står det inte dimensioner på kortet. Som sagt bracketen får max vara 8 cm bred och kortet får max vara 17 cm långt. Lär vara rejält svårt att hitta den informationen tyvärr.

"Low Profile PCI" är ett standardiserat format. Om kortet uppfyller den standarden så ska det passa.

Skrivet av Wikipedia:

The PCI organization has defined a standard for "low-profile" cards, which basically fit in the following ranges:
Height: 1.42 inches (36.07 mm) to 2.536 inches (64.41 mm)
Depth: 4.721 inches (119.91 mm) to 6.6 inches (167.64 mm)

The bracket is also reduced in height, to a standard 3.118 inches (79.2 mm).

Observera att kortet verkar vara dual slot och tar upp två expansionsplatser så se till att du har en extra ledig på rätt sida om den för grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Hittat på Powercolors hemsida

Board Dimensions 183mmx69mmx38mm. Alltså för långt, om du nu inte kan göra plats.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_PC_Gamer:

5850 för MW2? Klarade både MW2 och crysis med ett 9800GT på 1280x1024, man måste ju inte maxa spelen.

Permalänk

Jag räknade med att han hade en högre upplösning än 1280x1024 och då är det nog svårt att ens klara crysis utan lag. Men Mw2 har du helt rätt om, man kan köra det med 9800GT också men eftersom 5850 har dem senaste standardena (DX11 och shader model 5.0 etc) tänkte jag att det kanske passar bättre till ett spelsystem. Men i en enklare speldator klarar man sig med en 9800GT.

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Antielefant
Skrivet av The_PC_Gamer:

Jag räknade med att han hade en högre upplösning än 1280x1024 och då är det nog svårt att ens klara crysis utan lag. Men Mw2 har du helt rätt om, man kan köra det med 9800GT också men eftersom 5850 har dem senaste standardena (DX11 och shader model 5.0 etc) tänkte jag att det kanske passar bättre till ett spelsystem. Men i en enklare speldator klarar man sig med en 9800GT.

"ens klara crysis utan lag"...

Crysis är fortfarande världens mest grafikkortskrävande spel...

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Nej, Metro 2033 har faktiskt tagit över rollen som världens mest grafikkrävande spel nu

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Antielefant
Skrivet av The_PC_Gamer:

Nej, Metro 2033 har faktiskt tagit över rollen som världens mest grafikkrävande spel nu

Pytt, Metro kan du maxa med dubbla (väl klockade) 460'or - i alla fall om du har ett bra PhysX-kort, har inte testat utan...

Samma rigg klarar inte av att maxa Crysis, inte utan rejäla FPS drops.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Hittat på Powercolors hemsida

Board Dimensions 183mmx69mmx38mm. Alltså för långt, om du nu inte kan göra plats.

1.3 cm borde nog kunna fixas, det är kablarna från nätaggregatet som är ivägen men som sagt går nog fixa, ska nog köpa det kortet så tack för hjälpen.

En sista fråga, finns det extra strömkablar från kortet som ska kopplas in i nätagget eller är det bara att koppla in kortet i moderkortet? Anledningen att jag frågar är att jag inte har någon extra nätagg kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Pytt, Metro kan du maxa med dubbla (väl klockade) 460'or - i alla fall om du har ett bra PhysX-kort, har inte testat utan...

bullshit

Visa signatur

asus maximus III formula. i7-860@4.083ghz. northq siberiantiger 2. kingston hyperx 2x2gb @1800mhzddr3. intel ssd 80gb g2. Fractal Design 1000w. Zotac gtx480 amp!(stock 756/1900)).

Permalänk
Medlem

såg en snubbe med 4way sli gtx480 som låg på typ 50 fps med högsta upplösning o övriga inställningar i metro

Visa signatur

Permalänk
Antielefant

Möjligtvis om du lastar på en massa AA, annars räcker vanlig SLI.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

han körde dock 2500x1900 tror ja de är sen högsta på allt annat

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Nja, maxar jag Metro så får jag inte så upphetsande bildfrekvenser inte Crysis heller i vissa lägen, även om jag faktiskt spelat det maxat mestadels.

Min röst går till Metro som mest krävande. det är det som hackar mest på min dator i alla fall !

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoK_Skjold:

Jag skulle vilja veta om någon har något tips om grafikkort som passar i desktop PC (smal burk) och även klarar spel?

Jag har nyligen köpt en dator lite förhastat och vill ersätta grafikkortet som följde med, däremot så gör storleken av själva datorn det svårt att hitta en bra ersättning.

Information om min dator, taget från försäljarens hemsida:

Operativsystem: Windows 7 Home Premium (64-bitars)
Processor: Intel® Pentium® E6600
Processorhastighet: 3,06 GHz
Chipset: Intel® G41 express chipset
Busshastighet: 1066 MHz
Minne: DDR3
Minne som ingår: 4 GB
Interna kortplatser: 1 PCI-Express x1 (1 ledig) & 1 PCI-Express x16 med låg profil (1 upptagen)
Grafik: ATI Radeon™ HD 5450 med Avivo-teknik
Dedikerat grafikminne 1 GB
Delat grafikminne 1791 MB
Storlek (BxHxD) 112 x 389 x 308 mm

Hittar tyvärr inget information om vilken GDDR mitt grafikkort använder (Enligt vad jag har kollat upp så borde det vara DDR2 eller DDR3), om jag hade vetat det hade jag nog köpt en annan burk.
Jag vill alltså hitta ett kort som passar i detta smala chassit (se Storlek) som är bra nog för att klara dom nyaste spelen.

Hade varit tacksam för svar!

Hej
Jag har en likadan dator som du har. Jag är inte alls nöjd med grafikkortet och vill med byta till ett annat.
Jag är inne på PowerColor Radeon HD 5750 1GB GDDR5 men vet inte om det passar!? någon som vet? eller du har köpt det o testat? Pallar datorn med detta grafikkort? Kortet ska palla med World of warcraft och gärna andra spel med. datorn är en HP Slimline s5555sc + W2453V-PF Datorpaket med 24-tums Full HD-skärm!. Usäkta dumma frågor men kan inte så mkt om datorkomponenter. Hoppas på snabba svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_PC_Gamer:

Jag har kört crysis i både 1080p och 1200p med det grafikkortet och det var fan inga problem och jag körde inte ens på lägsta. Till desktop så är väl 5750 det kraftigaste man kan få tag på och den är ju bra mycket bätttre än ett 9800GT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasidop:

Jag har kört crysis i både 1080p och 1200p med det grafikkortet och det var fan inga problem och jag körde inte ens på lägsta. Till desktop så är väl 5750 det kraftigaste man kan få tag på och den är ju bra mycket bätttre än ett 9800GT.

Har suttigt o kollat lite på 5750 men tycker jag får upp en massa olika kort? Är det tillvärkarna som skilljer sig eller?
Någon som kanske har lust och känner sig kunnig till att hjälpa mig hatt hitta ett som passar min dator?
Tack sålänge

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoXXer:

Har suttigt o kollat lite på 5750 men tycker jag får upp en massa olika kort? Är det tillvärkarna som skilljer sig eller?
Någon som kanske har lust och känner sig kunnig till att hjälpa mig hatt hitta ett som passar min dator?
Tack sålänge

Ja, det skiljer sig från till exempel Asus 5750 och Powercolor 5750, fast det brukar oftast inte vara någon större skillnad. I vanliga fall så är det bara kosmetisk skillnad och dom presterar likadant.
Komplett.se - PowerColor Radeon HD 5750 1GB GDDR5 var den jag kunde hitta som var låg-profil. Måtten står också på komplett.

Permalänk
Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem

Annars finns det billiga midi-tower chassin att flytta över grejorna. Men viktigt även att kolla att nätaggen klarar en bättre grafikkort. Det som följer med på "märkesdatorer" är inte alltid det vassaste direkt.

Permalänk
Skrivet av zosma:

Annars finns det billiga midi-tower chassin att flytta över grejorna. Men viktigt även att kolla att nätaggen klarar en bättre grafikkort. Det som följer med på "märkesdatorer" är inte alltid det vassaste direkt.

Helt klart vad jag skulle gjort. Ett Antec Three Hundred är ju ett trevligt och rätt billigt chassi:
Antec Three Hundred (Svart) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Midi Tower- chassi

Cooler Master Elite 360 är ännu billigare, men ändå hyfsat:
Cooler Master Elite 360 (Svart) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Midi Tower- chassi

Klart värt att lägga lite pengar på ett nytt chassi, så att man kan välja fritt bland grafikkorten.
Bra grafikkort som ändå är hyfsat effektsnåla är HD6850, HD6870 och GTX460.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av zosma:

ja vad tror ni om min dator då? klarar den av 5750 då? jag hittar inte någon uppgift om nätdelen. HP Slimline s5555sc + W2453V-PF Datorpaket med 24-tums Full HD-skärm!

tack för alla snabba svar btw!

Permalänk
Skrivet av FoXXer:

ja vad tror ni om min dator då? klarar den av 5750 då? jag hittar inte någon uppgift om nätdelen. HP Slimline s5555sc + W2453V-PF Datorpaket med 24-tums Full HD-skärm!

tack för alla snabba svar btw!

Öppna burken och läs på sidan av nätaggregatet.

Visa signatur

~Pelle~