Restaurering av en Thule IA60B Förstärkare

Permalänk
Medlem

Restaurering av en Thule IA60B Förstärkare

Tja gubbar, gummor, gamers, DIYare och allt annat som kan tänkas finnas här.

Har en Thule IA60B som jag är nöjd med men som inte har åldrats perfekt, men vad åldras perfekt egentligen?
Lägger upp detta lite för att inspirera andra och bara för att jag inte har något vettigare för mig, restaureringen ska göras i vilket fall.

Saker som är gjorda och kommer med i bildform snart:

*Rengöring av kretskortet på valda punkter med Isopropyl-alkohol, för att få bort små missade flussrester som käkar på kretskortet.

*Applicering av Servisol på den 'digitala' vridpotten och de små interna pottarna som används för att justera bias och offset. Dessa oxiderar och kärvar ihop med tiden och glappar eller tappar helt enkelt kontakten bitvis.

*Mätning och korrigering av (DC) offset på högtalarutgångarna, viktigt för alla förstärkare nästan, men speciellt för äldre då det kan bli dåligt med tiden eftersom komponenter åldras.

* Snygga till innanmätet lite, (halvklart) har sleevat trafosladden och förbättrat dragningen lite.

Saker som planeras att göras inom snar framtid:

*Byte av de vanliga hålmonterade elektrolyterna i förstärkaren, de åldras inte så fint i värmen tyvärr. Det är frågan om en 3300uF vid nätbrunnen, 4st 100uF i förstärkardelen och 2x10,000uF i strömförsörjningen. Sanyo WG är beställda till kortet vid nätbrunnen, Nichicon Muse är beställda till förstärkardelen, och till nätdelen har jag inte bestämt mig riktigt än. Överväger likadana kondensatorer som de satt som original fast nya såklart. Men är sugen på att öka kapacitansen med ~50-100% som i SE-modellen, det skulle vara mer adekvat för förstärkaren. Det sitter Slit Foil kondingar från BHC i denna som standard, i SE-modellen vet jag inte vad det sitter tyvärr.

*Uppsnyggning kostmetiskt, den har stått ut med lite och är därför inte direkt i 'mint-condition' utseendemässigt, funderar på att byta volymratten i mässig till något roligare, och input-knappen ska bytas från svart till att matcha volymratten.

*Skärmning av trafon, och skärmning av ingående sladden med växelström till trafon.

Eventuella ideér som bara är på ritbordet :

*Nya högtalarterminaler av 'WBT-typen'.

*Socklade OP-ampar för att kunna prova andra eventuellt, det sitter dock fullt adekvata och småmysiga OPA2132 från Burr Brown i den.

*Flytta trafon från främre mitten till ena främre hörnet, iväg från 'förstärkarens' PCB och iväg från kontrollkortet för distansiera den från PCBt och lättare skärma den. Kabellängden blir densamma.

*Integrera en DAC i den vore rätt coolt faktiskt... Men inte så nödvändigt?

Ska jag fortsätta med detta och lägga upp bilder eller ids ingen bry sig om det?

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Låter intressant, men chansen att du hittar några som faktiskt fattar vad du pratar om är nog större här till exempel.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=index

Finns en DIY avdelning där också och att jag direkt såg en topic som nämnde "trafo" bådar ju gott...?

Permalänk
Medlem

Thule IA60B

Här börjar vi då!

Tyvärr har jag inte tillgång till servicemanual eller kopplingsschema för närmare analys då Thule gått i konkurs och Sidekick Audio vill ha 25 euro för PDFen.

Utsidan

Såhär ser åbäket ut med 'toppen' av, väldigt minimalistisk både internt och utanpå, det gillas av mig i alla fall.

Baksidan, högtalar-utgångar, en hög RCA-ingångar, pre-out och Balanserade XLR-ingångar.

Redigt gods rakt genom, 'locket' väger sin beskärda del bara det. Stål!

Framsidan, här ser ni mässingsratten och den svarta knappen för att välja ingång, antingen byter jag till stål eller matt alu-ratt och skaffar matchande ingångsväljare och Spirit-skylt. Alternativt en mässingsknapp till ingångsväljaren.

En hemmagjord nätkabel med strumpa fick haka på också, det är Nexans helskärmade industrikabel som jag glömt vad den hade för beteckning som jag klätt med strumpa och hakat dit kontakter på. Dyra nätkablar är inte min grej, fick kabeln gratis och kontakterna och trumpan kostade inte många kronor.

Så dyker vi till insidan...

Smart lösning med öppning under flänsarna för att suga in ny fräsch luft.

Kortet för nätbrunnen, en del oanvända komponentplatser, X2-konding, lite komponenter, en nätbrunn och en elektrolyt på 6.3V och 3300uF om man läser noga trots vinkeln.

'Kondensatorbanken' på 10,000uF per kanal, 'Slit Foil' Elektrolyter. Helt okej kondingar, men som har gjort sitt nu snart.

Ett par 100uF/50V lytar från philips som jag ärligt talat är osäker på vad de gör utan att ha kikat närmare, de ska ersättas med nya kondingar av samma värde. De åldras oavsett vad de gör.

En välbefolkad kylfläns är alltid en trevlig syn, flänsen gör sitt jobb, men att tanken att byta till en större har mer än en gång kommit upp i min skalle.

Här har vi en av vridpottarna för ena utgången, en av dem är bias, den andra är för justering av offset om jag är korrekt informerad. Detta finns på en hel del andra förstärkare likaså och kan vara guld värt om offseten är aningen för hög eller låg på högtalarutgångarna. Vad vi talar om är alltså likström på högtalarutgångarna, där ska den inte finnas!

Rengöring och 'uppsmörjning'!

Förstärkares har dragits med brus i högtalarna ett tag trots bra SnR och egentligen lågt bakgrundsbrus. Ett par igenoxiderade vridpottar och gegg kvar sen kretskortet gjordes är ju ingen hit direkt. Även volymkontrollens 'digitala' pot glappade och ville inte gå åt rätt håll.

Isopropylalkohol från apoteket funkar utmärkt för elektronikrengöring i min mening.

Besprutat en tops med Servisol och duttar på pottarna, vill ju inte spruta ner hela kretskortet i onödan.

Volymkontrollens pot fick samma behandling fast en direktbesprutning, har tyvärr inte detta på bild.

Sedan tog jag och vred runt pottarna lite så Servisolet kom in ordentligt och gjorde sitt, kom ihåg vilken position de stod i!!

Så är det dags för rengöring med alkoholen, tops är ett okej amatörverktyg för detta med, även om jag brukar köra tandborste och ett litet bad för mindre kort som är otvättade.

Mäta DC-offset... Nu är ju inte Thulen något direkt katastrofexempel. Faktum är att efter nästan ingen justering och en stunds uppvärmning så såg det ut så som följer.

Ser rätt okej ut. Allt under 30-40mv är ju rätt okej och behöver inte åtgärdas på studs direkt.

Om du har en förstärkare med några åt på nacken är detta klart värt att kolla! Lite grundläggande kunskaper, en potentiometer och en stadig hand så du inte grillar dig själv eller förstärkaren är en bra början dock. För mycket offset här kan fördärva ljudet och i värsta fall förstöra högtalarna. och det är ju inte roligt. Det finns bättre sätt att mäta detta men det här sättet är klart enklast.

Jag är långt från någon elektronikguru och mottager gärna tips eller kritik, sålänge det är konstruktivt.

Fas 2 inleds!

Tyvärr försvann en hög bilder pga en glapp SATA(ns)-kabel, förbaskade kontaktdon att inte sitta vettigt...
Tills jag fixat nya eller återskapat de gamla får ni hålla till godo med det som ges.

Kondensatorer och ett byte

Här har den gamla kondingen av något okänt märke frigjorts från kretskortet och står brevid några av dess blivande ersättare. Storleken är ungefär densamma, värdena (spänning, 6,3V och kapacitans, 3300uF) på nya kondensatorerna är identiska med den gamla förutom att värmetåligheten är ökad från 85 till 105 grader.

Den gamla Philips 100uF 50V känner sig tämligen liten brev Nichicons KZ (MUSE-series) med samma värden. Dessa kommer inte gå att montera där de gamla satt, dessa kommer monteras på undersidan av kretskortet. Mer om den monteringen någon dag snart.

Nätbrunnen efter en ditlödd Sanyo WS, inte världens snyggaste lödning kanske, men det duger för mig. Bilderna med avlödning och sådant försvann, Ska fixas! Lovar...

Kom ihåg när ni ersätter kondingar, benen ska ju hållas korta, men kondingar vill också ha lite andningsutrymme under sig ibland så man behöver ju inte trycka ner dem mot kortet med limtving direkt... Och testa saker ni mekat med på ett vettigt sett! Efter att ha ersatt kondingen så kollade jag spänningarna och kollade så allt funkade innan kortet anslöts till trafon. Likaså bör man inte koppla in en förstärkare man mekat med direkt i sina dyra högtalare det första man gör, såvida man nu inte är rätt säker på att allt funkar som det skalll.

Problem påstötta i detta stadie: Kretskortet är grovt och har grova kopparbanor, det plus att de hålmonterade komponenterna är lödda på båda sidor gör det svårt för avlödning då kopparbanorna äter upp värmen och kortets grovlek gör det svårt för tennet på andra sidan att smälta utan att värma både komponenterna och kopparbanor till rätt höga temperaturer. Urk...

Fler bilder och vidare info kommer såfort jag fått ordning på de förlorade filerna.

Återanvändning av inlägg för bilder
Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Med tydliga bilder och kanske lite mer utförlig text om vad du gör och varför och vad det är bra för vore ju inte helt fel.

Då kan även de som är mindre kunniga hänga med eller iaf snappa upp något roligt.

Permalänk
Medlem

Fas 2 Fortsättning.

FAS 2 Fortsättning! (Förlorade + nya bilder)

Inte orkat uppdatera och ta nya bilder ärligt talat då intresset var lite småsvalt och en trasig kabel åt mina bilder. Men nu kommer det en hög bilder som dimper ner här. Tillsammans med lite text!

Kondensatorn vid nätbrunnen byts

Men lite mer än så till och med, kollade på kondensatorns position och kikade på banorna och den lediga platsen brevid. Slutsatsen var att det var ett rätt simpelt men effektivt DC-filter som bara var halvvägs klart, konding #2 i filtret lyste med sin frånvaro trots att den borde från vad jag läst, suttit där i en sund konstruktion. Så dit med en till konding!

Där sitter de båda nya gröna Sanyo WG-kondingarna i sin rätta position. Förlåt för den dassiga bilden, min gamla försvann och fick nöja mig med en crop av ett annat foto.

Här är de gamla kondingarna bortttagna, de röda cirklarna indikerar var de suttit.

Det fanns inte en chans i helvetet att de nya skulle fått plats där de gamla satt med sin såpass mycket större fysiska storlek.. Men, på undersidan finns det gott om plats...

Det var även seriösa problem med avlödningen av de gamla då hålen var väldigt svåra att få rena med min utrusning, så jag utnyttjade de gamla benen. Lite fult men i det hela är det inte en lösning som påverkar nämnvärt ändå.

Undersidan är helt kal och det finns som sagt mycket utrymme.

Kan jag bo här tro?

Jodå, krävs bara lite böjning på benen så ska han nog kunna bo där.

Sådärja! Benen böjda, och klippta i lagom längd. Bara lödningen kvar då, plus 3 till kondensatorer som ska bo under kortet.

Rengöring pågår för att få bort resterna från fluxet så det inte sabbar lödningen med tiden.

Allt på plats och rengjort! Ser helt okej ut och mycket bättre lösning än ovansidan då de tar en del plats. Kondingarna är nån mm från kretskortet fysiskt och isolerande plattor ska sättas mellan också.

Liten bild på min arbetsplats för denna hobbysyssla... vardagsrumsbordet i studentlyan... världens sämsta arbetsställning, den saken är klar!

Det var allt för denna gång, kommer kanske mer bilder och sådant om jag gör mer saker. Vem vet?

Resultat hittills?
Så var de, det där med ljudet ja... Svårt att höra sådant, men jag är säker på att något hände i alla fall.
Varför? Slitna kondingar kanske?

Men den är lite klarare, men en hel del av värmen och mjukheten den hade från början är kvar. Thulen har en lite speciellt ljudsignatur som sagt. Låter annorlunda snarare än bättre, även om det är en förbättring enligt mig, men saker kommer fram lite mer känns det som. Hade inte förväntat mig någon skillnad ärligt talat. Vissa sämre inspelningar känns lite jobbigare att lyssna på men annars är det ett litet steg uppåt.

PS. Har nu kört den såhär i snart 2 månader och allt fungerar kanoners.

Återanvänding av post för bilder.
Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Låter intressant, men chansen att du hittar några som faktiskt fattar vad du pratar om är nog större här till exempel.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=index

Finns en DIY avdelning där också och att jag direkt såg en topic som nämnde "trafo" bådar ju gott...?

Fast sen och andra sidan borde grundläggande elektronikkunskap nästan vara ett krav för att registrera sig på SweC, enligt mig iaf.

Tror nog att han hittar en del som både kan förstå och ge feedback, här på SweC.

Till TS:

Intressant, kommer helt klart lägga den under "bokmärken". Släng upp bra och fina bilder bara, annars är det inte någon hit att kolla tråden ;).

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusB:

Fast sen och andra sidan borde grundläggande elektronikkunskap nästan vara ett krav för att registrera sig på SweC, enligt mig iaf.

Tror nog att han hittar en del som både kan förstå och ge feedback, här på SweC.

Till TS:

Intressant, kommer helt klart lägga den under "bokmärken". Släng upp bra och fina bilder bara, annars är det inte någon hit att kolla tråden ;).

Tackar!

Nu är bilder upplagda för denna gången, kommer mer senare.

Hoppas att tråden kommer leva upp till eventuella förväntningar trots att man är en glad amatör.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Snyggt jobbat !!!

Skaffa kondensatorer från Rubycon, när du byter ut de gamla

De är väl värda någon krona extra då de är av riktigt fin kvalitet.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagis2k:

Snyggt jobbat !!!

Skaffa kondensatorer från Rubycon, när du byter ut de gamla

De är väl värda någon krona extra då de är av riktigt fin kvalitet.

Blir inga Black Gates i denna tråd, om det var det du tänkte.
Nichicons Muse-serie och Sanyos WG är bra nog för detta.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Sanyo WG är också riktigt trevliga

Skall själv byta ut en massa Fuhjyyu kondensatorer i dc-dc omvandlaren på min lilla minititx litar inte ett piss på dem

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagis2k:

Sanyo WG är också riktigt trevliga

Skall själv byta ut en massa Fuhjyyu kondensatorer i dc-dc omvandlaren på min lilla minititx litar inte ett piss på dem

Näe, billiga kondingar av tveksam kvalitet är inte att lita på tyvärr.

Fått hem en hög kondensatorer nu i alla fall, fixat lite men insett hurpass sjukt trögt det var att löda av några av kondingarna då PCB både dubbelsidigt och tjockt samt att kopparbanorna äter upp en hel del värme.

Lite bilder senare idag, planerar hur jag ska fästa de nya 3ggr så fysiskt stora Nichicon-kondingarna... :S

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Nya bilder lite längre upp i tråden, lyssningsintryck och lite info likaså.

Kort och gott är jag nöjd och projektet ligger lite på hold tills jag kommit på vad och om jag mer vill investera i denna 'gamla' pjäs.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.