AMD skruvar upp klockfrekvenserna för Radeon HD 6800

Permalänk
Skrivet av Mr. Prudo:

Lugn nu.. På Fragbite kan folk inte ens stava riktigt till sina namn.

haha

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem

Det är ju inte ett äkta 6850! Hatar dessa Nvidiafasoner. Snart blir det bojkott om ATI fortsätter så här.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pellias:

Det är ju inte ett äkta 6850! Hatar dessa Nvidiafasoner. Snart blir det bojkott om ATI fortsätter så här.

Du menar AMD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Det är inte det jag menar, utan snarare att hela idén om att man ska hispa upp sig över 70 W hit eller dit (för övrigt ungefär vad en gammal glödlampa eller en normal lysrörsarmatur drar) är idioti. Då sparar man mer på att se till att man har väl isolerad bostad med treglasfönster, energidörrar och allt annat det innebär - och självklart att byta från glödlampor och gammaldags lysrörsarmaturer till CCFL-lampor, LED och högreflektiva armaturer.

Det är inte ett dugg idioti. Kan man som tillverkare minska watten me t.ex 70W på en gpu som ska säljas i Stora stora mängder, så har man defenitivt o vinna på de. "Tjäna mer på att byta glödlampor mm..", det låter som att man endast kan välja o spara in på Ett visst antal saker. Varför inte både köpa en strömsnål dator och ha sitt hus ordentligt tätat? Givetvis finns det mer man kan göra som privatperson för att minska strömåtgången än o köpa en strömsnål dator, men för de förstår ja inte varför man ska ifrågasätta som vissa gör att Amd jobbar så mkt på prestanda/watt på prestandakorten. Jag tycker dom gör helt rätt! Ser man i ett större perspektiv än sin egen elräkning, så bör man förstå poängen med det hårda arbetet av strömsnåla elprodukter.

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem

70w är väldigt mycket för en tablet pc eller vanlig laptop, kan man snåla så ska man snåla... hoppas dock det går att öka spänningen genom mjukvara om man vill ligga på 300w+ per kort

Hoppas dom löser pwm problemen också så inte alla grillar sina kort första dagen.

Sitter ju ändå med ett strider 1500w till mitt relativt lilla system med q66, 8gb ram, 2x4890 2gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyreiz:

Ärligt talat, vem bryr sig om strömförbrukning på ett prestanda kort? Köper man sig ett high-end kort så får man räkna med att det ska dra ström.
Sen är jag ganska övertygad om att denna lansering som AMD gör strax med nya 6xxx serien är en flopp.
Visst är det bra med att kort drar mindre ström, men i praktiken, vem bryr sig? I teorin är det fint eftersom det är på rätt spår så att säga mot framtiden. Men just nu är det helt irrelevant.
Tycker dom borde satsa mer på något Officiellt Uttalande som tex: Nu ska vi göra något åt våra drivrutiner!
Tror dom skulle vinna bra mycket mer på det.

De flesta som har något innanför pannbenet och tänker lite längre än till morgondagen. Så länge energiproduktionen har en såpass negativ miljöpåverkan som den har i dagsläget är all energibesparing av godo.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Mja, blir 6870 billigare och har liknande prestanda som ett gtx 470 så kanske man kan handla ett sådant.
Barts pro (6850) måste vara kortet som går mot gtx 460 786 mb, gtx 460 786 mb OC, och 6870 mot gxt 460, gtx 460 OC och gxt 470. Ifall korten inte klarar det så blir det inget köp.

Visa signatur

i5 750@ 3.6 ghz | 16 gb ddr3| MSI 280X

Permalänk

Blir det ngt 120Hz stöd eller? Ge mig besked, min beslutsångest tar död på mig

Permalänk
Medlem

Alltså...
Alla 5000-serie kort ersätts med 6000 + 100? Alltså 5770 = 6870

68XX blir mellanklass och ersätter 57XX medans 69XX ersätter dagens 58XX...
Så till skillnad mot ny då det bara finns ett X9XX kort så kommer det nu bli en hel serie highend men 6990 på toppen.

Har jag fattat det rätt?

Sedan måste jag bara säga att siffror är kul, men det spelar ingen roll om man inte vet priset på korten. Om korten har dubbel prestanda men är dubbelt så dyra har ju inte AMD gjort bidragit till nått förutom till de absoluta super-spelmaskinerna. För med tanke på siffror så känns det ju som om dom har återanvänt 5850 till 6860 men ska släppa den som mellanklasskort nu, vilket på många sätt är bra så länge det just blir mellanklass i pris också och inte bara prestanda. Ett kort med motsvarande prestanda som 5850 fast för 5770s pris skulle inte sitta fel!

Men det man verkligen längtar efter är ju såklart 69XX-serien. Det är den om avgör om jag ska hålla min kvar vid mitt 5850 fast kanske köpa ett till eller om man ska gå på ett helt nytt kort

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X - Sapphire RX 5700 Pulse - MSI Gaming Edge x570 WiFi - Corsair Vengeance LPX Black 32GB - Noctua NH-D14 - Fractal Design Define R3 Black Edition

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zcenicx:

Inte ett problem i Sverige dock, då ett grafikkort som drar 70W mindre innebär att du behöver 70W mer på elementen istället...

Hur ironiskt det än låter vinner vi ingenting på att spara ström i datorn, eftersom vi 10 av 12 månader ändå måste värma bostaden.

När ska folk sluta med den där helt felaktiga uppfattningen?
Den är inte ens helt sann om man har direktverkande el och 100% värmebehov vilket är ytterst ovanligt.
För det första är det inte alltför många som fortfarande har direktverkande el. Sen är det bara under de kallaste vintermånaderna vi har ett 100% uppvärmningsbehov. På sommaren är det ren förlust.
Vidare spelar det stor roll var värmen dumpas. Det finns en anledning till att radiatorer hänger under fönster och inte under skrivbord.

Sen är all form av direktverkande el en styggelse som på inget sätt bör uppmuntras då det är så sällsynt korkat att använda.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Antzo:

Syftar till hur Nvidia döpte om 8800-serien till 9-serien med knappt någon skillnad alls.

och sedan byttes det en gång till för att passa in i deras 2XX serie. Förvirringen var total ett tag.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

När ska folk sluta med den där helt felaktiga uppfattningen?
Den är inte ens helt sann om man har direktverkande el och 100% värmebehov vilket är ytterst ovanligt.
För det första är det inte alltför många som fortfarande har direktverkande el. Sen är det bara under de kallaste vintermånaderna vi har ett 100% uppvärmningsbehov. På sommaren är det ren förlust.
Vidare spelar det stor roll var värmen dumpas. Det finns en anledning till att radiatorer hänger under fönster och inte under skrivbord.

Sen är all form av direktverkande el en styggelse som på inget sätt bör uppmuntras då det är så sällsynt korkat att använda.

+1

Argumentet höll väl sisådär för bra många år sedan, men nuförtiden är det tämligen fånigt att påstå att spillvärme från ineffektiv elektronik har någon positiv effekt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

hmmm
Som jag förstår det så är den nya 6xxx serien en trimmad 5xxx GPU med mindre nanometer.
Korten borde ju då dra mindre ström och tillåta högre klockningar.
Eller rättare sagt, korten borde prestera bättre främst pga ökade klockfrekvenser, till ung. samma strömförbrukning.
De riktigt stora förändringarna kommer ju inte att släppas ännu?

Permalänk
Skrivet av anon142576:

Du menar AMD?

Nostalgin har forfarande grepp om vissa.

OnT: Bra spekulationer. Men det som AMD måste koncentrera sig på är att snygga till drivrutiner och förbättra CF. Och AMD måste sluta tro att andra kommer göra jobbet grattis åt de på GPU-fysik och 3D-glasögon fronten.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

När ska folk sluta med den där helt felaktiga uppfattningen?
Den är inte ens helt sann om man har direktverkande el och 100% värmebehov vilket är ytterst ovanligt.
För det första är det inte alltför många som fortfarande har direktverkande el. Sen är det bara under de kallaste vintermånaderna vi har ett 100% uppvärmningsbehov. På sommaren är det ren förlust.
Vidare spelar det stor roll var värmen dumpas. Det finns en anledning till att radiatorer hänger under fönster och inte under skrivbord.

Sen är all form av direktverkande el en styggelse som på inget sätt bör uppmuntras då det är så sällsynt korkat att använda.

+1
Mina element behöver dessutom inte öka luftcirkulation mha fläktar som stör. Att jag sedan som så många andra har rörlig elkostnad men ingen rörlig uppvärmningskostnad är ju en rent ekonomisk orsak, men inte alla bor i villor. Vattenburen uppvärmning ftw. Miljövänlig innerstadsbo ftw.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

hmmm
Som jag förstår det så är den nya 6xxx serien en trimmad 5xxx GPU med mindre nanometer.
Korten borde ju då dra mindre ström och tillåta högre klockningar.
Eller rättare sagt, korten borde prestera bättre främst pga ökade klockfrekvenser, till ung. samma strömförbrukning.
De riktigt stora förändringarna kommer ju inte att släppas ännu?

Du har missuppfattat. Fortfarande 40nm, men effektivare arkitektur. AMD har förvånansvärt få läckor så vi får vänta och se.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zcenicx:

Mja, måste de öka specarna för att hänga med GTX 460, NVidias trots allt långsammaste prestandakort, talar det inte alltför väl om hur bra denna nya serie kommer att prestera.

Jag tycker mig se en ny Geforce 9000-serie framför oss, dock denna gång med AMD-märke...

Jag tycker mig se en fullständig *****. Blir verkligen less din pajkastning på AMD, aldrig sett dig säga något bra om deras grafikkort. AMD kommer med en NY GPU, men nvidia byter ut en klisterlapp och kallar grafikkortet en ny serie. Det är en rätt storskillnad? Jo jag vet att du kommer försöka dra nån korkad jämförelse nu, ska bli intressant att läsa till morgonen så man får börja dagen med ett skratt.

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Du har missuppfattat. Fortfarande 40nm, men effektivare arkitektur. AMD har förvånansvärt få läckor så vi får vänta och se.

Aha! Men det lovar ju gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reader:

Jag tycker mig se en fullständig *****. Blir verkligen less din pajkastning på AMD, aldrig sett dig säga något bra om deras grafikkort. AMD kommer med en NY GPU, men nvidia byter ut en klisterlapp och kallar grafikkortet en ny serie. Det är en rätt storskillnad? Jo jag vet att du kommer försöka dra nån korkad jämförelse nu, ska bli intressant att läsa till morgonen så man får börja dagen med ett skratt.

Låt han hållas. Antar att ingen blir lurad av hans struntprat iaf.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023