Permalänk
Medlem
Skrivet av GoMeR:

Jag gör alltid en clean install på alla datorer jag köper. Det är så mycket onödiga program som är förinstallerade som bara tar upp massa cpu kraft och sånt.

Samma sak med bios. Visst finns det en risk att det går åt pipan. Men på något sätt så sover jag bättre på nätterna när jag vet att jag har senaste bios

Är det verkligen nödvändigt med clean install? går det inte bara gå in i kontrollpanelen och avinstallera programmen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Will__:

Är det verkligen nödvändigt med clean install? går det inte bara gå in i kontrollpanelen och avinstallera programmen?

allt e relativt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Will__:

Är det verkligen nödvändigt med clean install? går det inte bara gå in i kontrollpanelen och avinstallera programmen?

absolut kan du göra så

Permalänk

Sitter nu på min nya G73a!

Kommer inte göra en clean install då jag inte har något OS liggande. Vilka program rekomenderar ni att jag avinstallerar från de som kom med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoMeR:

allt e relativt

hehe ville inte ifrågasätta din kunskap eller så det är bara det att jag är helt lost på tekniska grejer och skulle inte gärna hålla på och ändra med datorn för mycket om det inte behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Will__:

hehe ville inte ifrågasätta din kunskap eller så det är bara det att jag är helt lost på tekniska grejer och skulle inte gärna hålla på och ändra med datorn för mycket om det inte behövs.

Jag hade ju direkt rensat datorn. Den jobbar då betydligt fortare i alla sammanhang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoMeR:

Jag hade ju direkt rensat datorn. Den jobbar då betydligt fortare i alla sammanhang.

Okej. Vad är nackdelarna med en clean install? Finns det inte ett enda program kvar i datorn då?

Permalänk
Medlem

Har fått hem asusen nu. Om man inte vill göra clean install, vilka program borde man behålla?

Permalänk
Medlem

aaw direkt när jag startade ett spel så startade datorn om :S Antar att jag måste uppdatera drivrutiner eller nåt sånt? vart kan jag göra det? länk?

Permalänk
Medlem

Hmm, kommer Asus släppa nya modeller snart? Verkar som de börjar försvinna nu?..

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

SSD HDD

Hejhopp!

Införskaffade mig en SSD OCZ Hårddisk, installerade den i G73an, datorn hittade hårddisken när jag startade om, men när jag väl är inne i Windows så finns den inte i Utforskaren, men i Kontrollpanelen-Enhetshanteraren...

Tips på vad jag har lyckats göra för fel?

Permalänk
Medlem

du måste formatera SSD disken(NTFS), och välja om du vill köra den som logical eller primary.
sen gosse kommer du att märka en j*vla skillnad i exempelvis uppstart av windows, program, spel osv

Skrivet av Havoxx:

Hejhopp!

Införskaffade mig en SSD OCZ Hårddisk, installerade den i G73an, datorn hittade hårddisken när jag startade om, men när jag väl är inne i Windows så finns den inte i Utforskaren, men i Kontrollpanelen-Enhetshanteraren...

Tips på vad jag har lyckats göra för fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrbeye:

du måste formatera SSD disken(NTFS), och välja om du vill köra den som logical eller primary.
sen gosse kommer du att märka en j*vla skillnad i exempelvis uppstart av windows, program, spel osv

Jo det förstår jag, men svårt att formatera då den inte finns i Windows...

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har kollat efter en ny dator ett ganska bra tag då jag känner att det är dags att uppgradera mig lite. Jag har inte köp en ny dator sedan 1998 (Alltså samma år som filmen Fucking Åmål hade permiär, haha, fattar ni hur länge det är?!)

Hur som helst, jag har som sagt kollat runt ett ganska bra tag och kommit fram till att jag vill ha en Asus G73, dels för att den ser bra ut, och dels för att den verkar vara något jag kan klara mig ganska bra med ett tag framöver.

Men, jag erkänner att jag inte är sådär jäkla insatt i datorer, inte alls insatt faktiskt, så jag kan behöva lite hjälp. Jag vill ha en gaming laptop eftersom jag vill spela lite då och då (Jag har faktiskt, tro det eller ej, spelat World of Warcraft några gånger, dock inte på min gamla plåtlåda utan på kompisars datorer, hehe), det ska finnas ett jäkla utrymme på datorn, så 500gb är det minsta jag kan tänka mig, och jag vill dessutom ha blueray.

Så långt verkar ju allt vara okej, allt detta kan man väl göra på en Asus G73?
Nu kommer dock mina frågor som jag behöver ha lite hjälp med; för det första, clean install (?) måste jag rensa datorn på allt det första jag gör?
För det andra, allt detta prat om SSD (vad nu en SSD är?) och hårddiskar hit och dit, är detta också något jag måste ändra för att få en snabb dator? Om ja, hur jävligt är det att byta själv? Skulle ni låta mig göra det på era datorer? Om svaret blir nej, så vill jag nog inte göra det på min heller, hehe.
För det tredje, drivrutiner, är det svårt att få detta rätt? Jag läste att många hade problem med detta i början av tråden, och eftersom jag VERKLIGEN har tummen mitt i handen när det kommer till datorer så är ju problem det sista jag vill ha.

Missuppfatta mig inte nu, jag kan använda en dator, men jag är helt tappad bakom en vagn när det pratas i koder och siffror, så som i7 740QM 1.73GHz - 2.93 GHz... (Haha, vad har jag gett mig in på?)

Jag har iaf kollat på bland annat Webhallen och Komplett, men det skiljer mycket i pris. Vad är egentligen skillnaden mellan Komplett.se - ASUS G73JH 17.3" Full HD och Komplett.se - ASUS G73JH 17.3" Full HD + Star Craft 2 ? Betalar jag 2000 spänn extra för att få Star Craft 2 installerat på datorn eller är det skillnad på datorerna?
Webhallen har bland annat denna, WEBHALLEN.com - Asus G73JH-TZ228Z - i7 740QM / 6GB / 500GB / 17.3" TFT / HD 5870 / Bluray / BT / Win7 Ultimate men det är ju ett jäkla steg i pris, vad är skillnaden mellan denna och de på Komplett?

Jag ber om ursäkt för all text, men jag kände mig tvungen att fråga.

Tack!

- Qar

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att Asus slängt i ett sämre grafikkort i den nya G73? Från 5870 till GTX 460. Visst, processorn är lite bättre (740QM istället för 720QM), men varför ha en GPU som faktiskt presterar märkbart sämre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andchi:

Hur kommer det sig att Asus slängt i ett sämre grafikkort i den nya G73? Från 5870 till GTX 460. Visst, processorn är lite bättre (740QM istället för 720QM), men varför ha en GPU som faktiskt presterar märkbart sämre?

Gissningsvis för att man slipper buggarna med ATI-kortet, men dom borde ha slängt in ett GTX 470/480 i G73 istället där det finns plats måste man medge

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av andchi:

Hur kommer det sig att Asus slängt i ett sämre grafikkort i den nya G73? Från 5870 till GTX 460. Visst, processorn är lite bättre (740QM istället för 720QM), men varför ha en GPU som faktiskt presterar märkbart sämre?

Källa?

Tänkte kolla när de kommer, samt specs, pris etc?
Om man ska vänta att köpa eller inte

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Gissningsvis för att man slipper buggarna med ATI-kortet, men dom borde ha slängt in ett GTX 470/480 i G73 istället där det finns plats måste man medge

Vad är det för buggar?

Skrivet av SAnDis:

Källa?

Tänkte kolla när de kommer, samt specs, pris etc?
Om man ska vänta att köpa eller inte

Gå in på valfri sida där man säljer nyare modell av G73. Processorn är lite bättre men grafikkortet lite sämre. Om jag har råd så kommer jag nog köra på en G73 men det blir inte förrän till årsskiftet. Hoppas det finns lite bättre alternativ då. Ett 480 vore inte helt fel!

Permalänk
Medlem

ASUS G73JW CI7 1.73 6GB/500 GTX460 17.3" W7HP - Specifikationer
Beställde igår och väntar med spänning på att posten ska dyka upp med den imorgon Ska bli skönt att ersätta min 3 år gamla stationära, kan återkomma med liten rapport om ett tag när jag hunnit leka lite med den. (Datortiden är kraftigt begränsad dock)

Så om någon undrar något speciellt skicka ett pm eller skriv här så ska jag försöka besvara efter bästa förmåga.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MasteraCe:

Gissningsvis för att man slipper buggarna med ATI-kortet, men dom borde ha slängt in ett GTX 470/480 i G73 istället där det finns plats måste man medge

Funderar på om man ska köpa en sån här G73 till sambon, hon spelar den del Är också i valet och kvalet på om man ska vänta på modellen med GTX460, orkar inte med något strul med drivrutiner eller liknande. Någon som vet när GTX460-modellen kommer?

Komplett.se - ASUS G73JH 17.3" Full HD

När man köper modellen på komplett får man med en mus och en väska, är det endast på komplett eller till hela G73-serien?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Jag fick nog en av de sista Dustin hade på lager av den iaf, för nu är den slut även där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andchi:

Vad är det för buggar?

....!

GSOD t.ex samt ATI har viss inkompatibilitet/buggar med vissa spel.. Kalla mig fanboy om du vill, vilket är meningslöst eftersom det är sanning.. T.ex starcraft 2.. bugg som gör att det tar lång tid att "Tabba upp" .. Är likadant på stationära ati-kort.. tar ca 20-40sek att tabba upp..

Med min gamla bärbara i sign tar det 2-5sek .. Visst bagatell kan man säga men jag skulle störa mig så jävulskt på det

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havoxx:

Jo det förstår jag, men svårt att formatera då den inte finns i Windows...

partitionmanager är ett bra program som kan hjälpa dig... du kan även hitta SSD disken i windows , kommer dock inte ihåg hur man navigerar dit. någonting med diskenhetshanteraren eller nåt, jag säger inget säkert ang det. någon annan får svara på den saken hur du hittar det i windows

Permalänk
Medlem

Hej alla.

Tänkte slänga in en fråga.
Sitter här och funderar på en G73, dock vet jag inte om jag skall vänta lite eller köpa nu, spelar dock ingen större roll för min fråga

Jag var nere och kännde på några Asus på Expert (dock inte G73) eftersom jag var lite orolig över det "mac" inspererade tngbordet.
Upptäckte till min glädje att det känndes helt ok. Dock blev jag ytterst besivken på att tngbordet sviktade så mycket.
Stod några andra märkesdatorer brevid där tngbordet inte sviktade alls, vilket gjorde min besvikelse än större.

Är det så att tng bordet sviktar på G73 med? Antar att det är lika uppbyggt som andra Asus 17 tummare?
Finns det möjlighet att lösa det på något sätt? byta ut det eller nått?

Hur upplever ni som ägare till G73an tngbordet?

Den nya modellen Jw, har den ett förbättrat tngbord ur denna synpunkten?

sjukt störigt att man misslyckas med en sådan enkel sak på en så dyr dator, det försämrar kvalitetsintrycket avsevärt jue

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hutter:

Hej alla.

Tänkte slänga in en fråga.
Sitter här och funderar på en G73, dock vet jag inte om jag skall vänta lite eller köpa nu, spelar dock ingen större roll för min fråga

Jag var nere och kännde på några Asus på Expert (dock inte G73) eftersom jag var lite orolig över det "mac" inspererade tngbordet.
Upptäckte till min glädje att det känndes helt ok. Dock blev jag ytterst besivken på att tngbordet sviktade så mycket.
Stod några andra märkesdatorer brevid där tngbordet inte sviktade alls, vilket gjorde min besvikelse än större.

Är det så att tng bordet sviktar på G73 med? Antar att det är lika uppbyggt som andra Asus 17 tummare?
Finns det möjlighet att lösa det på något sätt? byta ut det eller nått?

Hur upplever ni som ägare till G73an tngbordet?

Den nya modellen Jw, har den ett förbättrat tngbord ur denna synpunkten?

sjukt störigt att man misslyckas med en sådan enkel sak på en så dyr dator, det försämrar kvalitetsintrycket avsevärt jue

Kan inte säga att tng bordet sviktar(då måste trycka hårdare än man måste för att få ner tangenten för att få den att svikta)

Dock så har jag nu fått problem med mitt ATI Drivrutiner och måste hitta 10.1 gjord för mobile kort..
nån hjälp på det?

Har uppdaterat ATI drivrutiner och grafiken har börjat bli konstig ibland(se bild)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuck:

Jag har lite problem med min G73JH... Spelade wow tidigare idag och helt plötsligt blev hela skärmen grå med en massa svarta streck över, och jag har inte försökt överklocka eller något sådant. Skulle det kunna vara något fel på grafikkortet eller kan det vara något annat?

Hade liknande problem med min G73a. Efter några minuters (ibland längre, ibland kortare) spelande så kraschade datorn till färgad skärm med ränder. Finns en youtube film som visar samma problem (sök på verticle stripes of death / g73). Problemet är relaterat till GPUn (ATI) som har hårdvarufel (i oproportioneligt många fall). Ta kontakt med Asus service och skicka in datorn. För mig tog det ca 2 veckor sammanlagt från det att jag skickade in den tills jag fick tillbaka datorn då Asus var tvugna att köra tester samt beställa ett nytt kort. Tyvärr fick jag hem datorn rensad även fast jag specifikt bad dem att inte göra det... Nu fungerar datorn utan problem dock.

Permalänk

Någon som vet om det kommer att dyka upp andra versioner av nya G73JW som finns på prisjakt just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omen964:

Kan inte säga att tng bordet sviktar(då måste trycka hårdare än man måste för att få ner tangenten för att få den att svikta)

Dock så har jag nu fått problem med mitt ATI Drivrutiner och måste hitta 10.1 gjord för mobile kort..
nån hjälp på det?

Har uppdaterat ATI drivrutiner och grafiken har börjat bli konstig ibland(se bild)
http://d.imagehost.org/0362/WTF_Grafiken2.png

Varför i hela fridens namn ska du köra på 10.1 drivers när catalyst har 10.9 ute?? Jag har ett 5850 kort i min visserligen alienware jag tog hem 10.8 från ati/amd´s sida funka kanon sen tog jag hem bios update till grafik från dell nyligen när jag slängde in ssd:n och då fanns även 10.8 ccc där med så asus måste väl ha lagt upp dom med eller ?

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Asus använder en "specialtillverkad" drivrutin till sina ATI/AMD kort så vanliga ATI/AMD drivrutinerna funkar inte.

Visa signatur

Corsair Carbid Spec-Alpha|Arctic Liquid Freezer II 240|i9 10900K@5ghz|Gigabyte Z590 UD AC|EVGA GQ 750W|Gigabyte 3070 Vision OC @2100mhz|ADATA 32GB 3200mhz CL14 (4x8GB) |512GB + 1TB NVSE SSD, 2TB HDD, 2x2TB raid0|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zedarion:

Asus använder en "specialtillverkad" drivrutin till sina ATI/AMD kort så vanliga ATI/AMD drivrutinerna funkar inte.

jodå, jag använder ATI drivers direkt från ATI's hemsida till min G73Jh, funkar fint.