Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Skrivet av konsum:

Hej

Är riktigt sugen på att skaffa mig en G73JW men är lite fundersam. Är det värt att skaffa nu, eller är det bättre att vänta tills nya Radeon HD 6000M-series och Nvidia 500M- series släpps?

Den dator jag sett på heter Asus G73JW-TY098V för att vara mer exakt och har ett riktigt fint pris. Skärmen är dock 1600x900 och alltså inte full hd. Hur stor är skillnaden mellan den skärm som denna dator har och full hd? Är det stor kvalitetsskillnad och något som man ser direkt på skärmen?

Tacksam för svar.

Varför vänta, man vet ju inte när Asus uppgraderar korten, om så blir det säkert dyrare med. 1600x900 är lagom till en 17" då full hd är för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av konsum:

Hej

Är riktigt sugen på att skaffa mig en G73JW men är lite fundersam. Är det värt att skaffa nu, eller är det bättre att vänta tills nya Radeon HD 6000M-series och Nvidia 500M- series släpps?

Den dator jag sett på heter Asus G73JW-TY098V för att vara mer exakt och har ett riktigt fint pris. Skärmen är dock 1600x900 och alltså inte full hd. Hur stor är skillnaden mellan den skärm som denna dator har och full hd? Är det stor kvalitetsskillnad och något som man ser direkt på skärmen?

Tacksam för svar.

När det gäller Jh så håller skärmen med 1080p upplösning mycket bra kvalité, vilket jag kan intyga, medan de varianter med lägre upplösning håller sämre kvalité. Det är intrycket jag fick av de recensioner jag läste om Jh-modellen iallafall.

Om jag skulle rekommendera något så skulle det vara att vänta med ett köp tills du har råd med en dyrare och bättre skärm. Det är ju högst individuellt, men jag föredrar en ljusstark skärm med hög upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel:

När det gäller Jh så håller skärmen med 1080p upplösning mycket bra kvalité, vilket jag kan intyga, medan de varianter med lägre upplösning håller sämre kvalité. Det är intrycket jag fick av de recensioner jag läste om Jh-modellen iallafall.

Om jag skulle rekommendera något så skulle det vara att vänta med ett köp tills du har råd med en dyrare och bättre skärm. Det är ju högst individuellt, men jag föredrar en ljusstark skärm med hög upplösning.

Min G73JW full hd, led då av mycket lightbleeding som jag inte skådat på nån laptop på dom senaste 5åren

Vet inte om min skärm var defekt dock

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Mitt tidigare problem med att datorn fryser ibland har försvunnit av sig själv. Men nu har jag upptäckt ett annat problem. Helt plötsligt börjar datorn låta mycket mer. Speciellt när jag sitter och spelar, så antar att det är grafikkortfläkten som drar igång. Detta har dock ALDRIG hänt tidigare vad jag har märkt. Jag sitter och spelar starcraft2 med högsta på allt och datorn har alltid varit hur tyst som helst, men nu helt plötsligt så låter datorn rätt mycket.

Någon som vet ifall jag kommit åt någon inställning eller så kanske? eftersom det finns knappar man kan öka prestandan med osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cedrik:

Mitt tidigare problem med att datorn fryser ibland har försvunnit av sig själv. Men nu har jag upptäckt ett annat problem. Helt plötsligt börjar datorn låta mycket mer. Speciellt när jag sitter och spelar, så antar att det är grafikkortfläkten som drar igång. Detta har dock ALDRIG hänt tidigare vad jag har märkt. Jag sitter och spelar starcraft2 med högsta på allt och datorn har alltid varit hur tyst som helst, men nu helt plötsligt så låter datorn rätt mycket.

Någon som vet ifall jag kommit åt någon inställning eller så kanske? eftersom det finns knappar man kan öka prestandan med osv.

Det var så mina överhettningsproblem började. Kolla med Open hardware monitor vad temperaturen ligger på. Kylpastan på åtminstone GPUn verkar bli dålig efter några månader. När jag skickade in den så "löste" de det genom att uppgradera firmware på grafik-kortet, men jag funderar på att skicka in den så de får slafsa på ny kylpasta. Jag kommer fortfarande upp i 108°C, och i spel händer det att den går upp i ~96°C. Fläktarna går på högvarv, vilket de definitivt inte gjorde när jag fick den.

Permalänk

Jag har med problem med temp, min dator villgärna plötsligt dö när jag spelar sc2

Visa signatur

jonasforever

Permalänk
Medlem

:(

Min Asus G73JH var alldeles underbar den första tiden efter att jag köpt den i Augusti. Knäpptyst, sval, blixtrande prestanda osv!
Men efter ett par månader så fick grafikkortet massiva värmeproblem. CPUn går aldrig över 45 grader. GPUn däremot ligger på 90 grader Idle. Den dör ofta när jag försöker spela spel, senast idag när jag lirade Fallout: New Vegas så toppade den 111C och dog kort därefter. Jag klockar ner kortet till 200mhz-gpu och 300mhz grafikminne när jag använder den till att lyssna på musik. Då håller den sig iallafall under 70 grader för det mesta och fläkten överöser inte musiken.

Jag kan inte spela på den längre nästan och jag kan inte kolla på film med den heller för att den låter så absurt mycket. Känns extremt surt att köpa en Speldator för 13 000 som skryter om att vara sval och tyst bara för att i slutändan vara en dator utan spelbarhet, grova värmeproblem och en ljudnivå som kan störa ens grannar.

Vart vänder jag mig för att få det fixat? Webhallen som jag köpte den av eller Asus själva? Var som sagt grymt nöjd med den i början. Den var verkligen en dröm, men nu har det hänt en antal gånger att jag hämtat fryst mat att sticka in under datorn för att förhindra härdsmälta...

//Edvin 19årig studerande

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R3 | Moderkort: MSI Z170A GAMING M7 | CPU: Intel Core i7 6700k | RAM: Corsair 8GB DDR4 VENGEANCE LP Grafikkort: MSI GTX 1080 GAMING X |PSU: Be Quiet: KRAFT 600W | SSD: Kingston 60GB | HDD WD 500GB
Kylning: CPU: Corsair H75 | Chassi: 3x 140MM Noctua, 2x 120mm Noctua |

Permalänk
Medlem

Usch vad tråkigt att det strular för er med G73an :/ Jag skulle ha försökt få tag i Asus David här på forumet, han kan säkerligen hjälpa er! Jag har inga värmeproblem på min G53:a än sålänge, kylsystemet borde väl ändå vara snarlikt?

Permalänk
Inaktiv

står datorn i normal miljö så ska den inte ha några värmeproblem, låter som de kan vara fel på datorn då eller att de blivigt något fel med kylningen. Hör av dig till stället du köpte den på eller till Asus support på 08 587 69 407

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

står datorn i normal miljö så ska den inte ha några värmeproblem, låter som de kan vara fel på datorn då eller att de blivigt något fel med kylningen. Hör av dig till stället du köpte den på eller till Asus support på 08 587 69 407

Den står alltid på en öppen yta utan blockering för utblåsen. Den högra fläkten (GPUn) Drar alltid igång och låter riktigt vidrigt det första den gör när jag startar upp datorn. Det verkar som att den låter så när den går på lägre varv. Har jag t ex nyligen kommit in från minusgrader så datorn är nerkyld och sval så låter den så betydligt längre. Sen går det ju dock över till jetmotorbröl :/

Tack för det snabba svaret David. Följt den här tråden sen jag först började snegla på G73an och hoppades att just du skulle svara. Bättre kundsupport får man leta efter

Ska ringa Asus imorrn. Vad händer dock om det visar sig att datorn är skrot? Tror min version med i5 & 1600x900-skärmen utgått. Behöver min dator för mina studier nämligen så måste ha det på det klara över hur min datorsituation blir.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R3 | Moderkort: MSI Z170A GAMING M7 | CPU: Intel Core i7 6700k | RAM: Corsair 8GB DDR4 VENGEANCE LP Grafikkort: MSI GTX 1080 GAMING X |PSU: Be Quiet: KRAFT 600W | SSD: Kingston 60GB | HDD WD 500GB
Kylning: CPU: Corsair H75 | Chassi: 3x 140MM Noctua, 2x 120mm Noctua |

Permalänk
Medlem

Okej, hoppas det inte händer med min dator...också skoldator med mycket deadlines på väg, har verkligen inte tid att skicka iväg datorn. Dock så låter den inte SÅ mycket som era verkar göra. Bara det att jag märker ju av att den låter mer nu än vad den gjorde från början. Den har inte dött i något spel ännu och så fort jag slutar spela så blir den tyst och bekväm igen. Den låter heller inte så mycket att det går igenom mina hörlurar och spelljudet när jag spelar.

Men, som sagt, den låter MER än vad den gjorde från början och det gillar jag inte :<

Permalänk

Någon som har en lösning på problemet med att datorn kraschar när man spelar spel? ( Skärmen blir antingen svart med ränder i och ljudet hackar upp sig)

Detta händer varje gång jag spelar Hon, dragon age eller något annat spel. Är det grafik kortet det är fel på? Eller har jag bara fått ett gott måndags ex!? / Mvh Erik

Kan ju komma med att gpun ligger på 70 grader utan något igång.. Fick nu istället för GSOD Yellow-SOD.. Dock var detta efter jag uppdaterade till CCC 11.2

Permalänk
Medlem

Har två korta frågor ang G73JH.

1: Är det bara min dator eller är tangenterna lite "sega" om man skriver fort, så känns det som att de inte hänger med :/ (Kan det vara drivrutiner?)

2: Är det lugnt att uppdatera drivrutiner till grafikkortet? Eller uppstår det problem som det gjorde ett tag?

Permalänk
Medlem

Till er som har problem med värmen de är inte så att kylflänsarna har blivit igensatta av damm? jag brukar röngöra mina kanske var tredje månad och brukar alltid märka skillnad på ljudnivån. Brukar använda luft på burk finns på biltema och sen kan man försöka suga med dammsugare samtidigt.

Har en fråga vart tar datorn in luft för kylning? har sett på en video att de är uppifrån men vart sitter dom intagen ?

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 32gb 7200@8000cl34]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridde:

Har två korta frågor ang G73JH.

1: Är det bara min dator eller är tangenterna lite "sega" om man skriver fort, så känns det som att de inte hänger med :/ (Kan det vara drivrutiner?)

2: Är det lugnt att uppdatera drivrutiner till grafikkortet? Eller uppstår det problem som det gjorde ett tag?

1. Kan vara tangentbordsbuggen som är ökänd på G73-serien..

Finns ett betabios ute för att fixa problemet.. google is your friend

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXeem:

Till er som har problem med värmen de är inte så att kylflänsarna har blivit igensatta av damm? jag brukar röngöra mina kanske var tredje månad och brukar alltid märka skillnad på ljudnivån. Brukar använda luft på burk finns på biltema och sen kan man försöka suga med dammsugare samtidigt.

Har en fråga vart tar datorn in luft för kylning? har sett på en video att de är uppifrån men vart sitter dom intagen ?

Datorn suger luften under framifrån..

Visa signatur

Permalänk

ahh panik ja har varit supernöjd med min asus g73jh men nu vet ja inte vad som hände, köpte den i början av augusti 2010 och nu börjar den tjuta helt plötsligt och skärmen blir svart eller så under spel/ film blir skärmen randig och jag kan inte göra något. Blir galen, någon som vet vad problemet är???

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hövding:

Den står alltid på en öppen yta utan blockering för utblåsen. Den högra fläkten (GPUn) Drar alltid igång och låter riktigt vidrigt det första den gör när jag startar upp datorn. Det verkar som att den låter så när den går på lägre varv. Har jag t ex nyligen kommit in från minusgrader så datorn är nerkyld och sval så låter den så betydligt längre. Sen går det ju dock över till jetmotorbröl :/

Tack för det snabba svaret David. Följt den här tråden sen jag först började snegla på G73an och hoppades att just du skulle svara. Bättre kundsupport får man leta efter

Ska ringa Asus imorrn. Vad händer dock om det visar sig att datorn är skrot? Tror min version med i5 & 1600x900-skärmen utgått. Behöver min dator för mina studier nämligen så måste ha det på det klara över hur min datorsituation blir.

Hej!

I första hand försöker man reparera felen. Annars erbjuds du en likvärdig eller bättre utbyts dator alternativt pengarna tillbaka.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av johanna_l:

ahh panik ja har varit supernöjd med min asus g73jh men nu vet ja inte vad som hände, köpte den i början av augusti 2010 och nu börjar den tjuta helt plötsligt och skärmen blir svart eller så under spel/ film blir skärmen randig och jag kan inte göra något. Blir galen, någon som vet vad problemet är???

Prova först att avinstallera Asus Splendid om du har de installerat, de kan orsaka mycket grafik problem tyvärr.

Permalänk

Asus.David Hej!

Min g73 låter också väldigt mycket bakom högra fläkten, är detta ett erkänt problem med dessa datorer?
Hur kan jag gå till väga för att reparera detta? Kan jag lämna in den till er eller till återförsäljaren, har garanti till juni/juli.

Visa signatur

ASUS G73JH - i7 - Radeon HD 5870 GDDR5 - DDR3 8192

ANTEC P180MINI - i5 3.15 Ghz - Intel X-25 80GB - 2x Samsung Ecogreen 2TB - 8GB RAM 1600Mhz XMS3 - GIGABYTE GAH55M - DELL ULTRASHARP 21,5"

Permalänk

Om man skall lämna in datorn. Ska man ta kontakt försäljaren eller asus ? // Erik

Permalänk
Skrivet av Asus.David:

Prova först att avinstallera Asus Splendid om du har de installerat, de kan orsaka mycket grafik problem tyvärr.

okej ska prova antar att den inte är så viktig

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kanjtozzft:

Asus.David Hej!

Min g73 låter också väldigt mycket bakom högra fläkten, är detta ett erkänt problem med dessa datorer?
Hur kan jag gå till väga för att reparera detta? Kan jag lämna in den till er eller till återförsäljaren, har garanti till juni/juli.

Troligtvis är de damm eller likvärdigt, du kan själv prova luft på burk och försöka rengöra. Annars kan man skicka in datorn.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lars-olof:

Om man skall lämna in datorn. Ska man ta kontakt försäljaren eller asus ? // Erik

de går bra båda vägarna men vi rekommenderar att kontakta Asus direkt.

Permalänk
Medlem

Min G73JH har börjat skrammla massa i den högra fläckten, oftast en kortare stund, och rör man lite på den så brukar de ibland försvinna, men ibland låter de som en bromaskin vilket e ganska frustrerande. jag Brukar rengöra med jämna mellanrum och senast va förra veckan och den lät igår kväll så spelade in ljudet på mobilen här:
http://dl.dropbox.com/u/4180772/R%C3%B6st0004.amr

Bör ja skicka in den för detta?
Känns som om de e nått lager eller nått i fläkten som e pajj och jag inte de ska slitas o tillslut få fläkten o gå sönder helt..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kottfars:

Min G73JH har börjat skrammla massa i den högra fläckten, oftast en kortare stund, och rör man lite på den så brukar de ibland försvinna, men ibland låter de som en bromaskin vilket e ganska frustrerande. jag Brukar rengöra med jämna mellanrum och senast va förra veckan och den lät igår kväll så spelade in ljudet på mobilen här:
http://dl.dropbox.com/u/4180772/R%C3%B6st0004.amr

Bör ja skicka in den för detta?
Känns som om de e nått lager eller nått i fläkten som e pajj och jag inte de ska slitas o tillslut få fläkten o gå sönder helt..

Du har inte rengjort fläkten med dammsugare?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Du har inte rengjort fläkten med dammsugare?

Jag höll datorn med fläktarna neråt och blåse med munnen, inget konstigt som kom ur mer än damm iaf..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanjtozzft:

Asus.David Hej!

Det verkar som om en del har problem med rasslande ljud bakom högra fläkten. Jag har det på min också, men när jag skickade in den så tittade de inte på det. Troligen så hördes det väl inte när de startade den därborta, det uppstår inte alltför ofta.

Bara till i juni? ASUS har två års garanti. Titta på undersidan, där står det hur lång garantin är för din dator, men med tanke på att den inte sålts mer är ett år så bör du ha gott om garantitid kvar.

Permalänk
Skrivet av Axel:

Det verkar som om en del har problem med rasslande ljud bakom högra fläkten. Jag har det på min också, men när jag skickade in den så tittade de inte på det. Troligen så hördes det väl inte när de startade den därborta, det uppstår inte alltför ofta.

Bara till i juni? ASUS har två års garanti. Titta på undersidan, där står det hur lång garantin är för din dator, men med tanke på att den inte sålts mer är ett år så bör du ha gott om garantitid kvar.

Ahh, de ska jag ta och titta till! Tack för super infon

Visa signatur

ASUS G73JH - i7 - Radeon HD 5870 GDDR5 - DDR3 8192

ANTEC P180MINI - i5 3.15 Ghz - Intel X-25 80GB - 2x Samsung Ecogreen 2TB - 8GB RAM 1600Mhz XMS3 - GIGABYTE GAH55M - DELL ULTRASHARP 21,5"

Permalänk
Medlem

Är det någon som kan rekommendera en datorväska (ryggsäck) till denna? Söker men finner ingen som passar på innermåtten. Oftast är det bredden som är för liten. Min burk är 32 cm bred och de flesta väskor för 17" och uppåt ligger på 30 cm bredd.