Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk

hej ja e nöjd med min och glad att ja köpte den, det ända som stör mig är att ctrl, fn caps och shift gnisslar och ja fattar inte varför för ja tar väl han om den är de nån annan som har samma problem?

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag körde precis in en clean install av Win 7 Pro och försöker installera alla drivers men alla finns inte på asus hemsida, hittar inte Power4gear och creative drivrutinerna säger att den inte hittar ett kompatiblet ljudkort men ljudet kommer ut som de ska och det var den mjukvaran jag hade innan jag formaterade.. + att när jag startar "Controldeck" så blir allt bakom vitt och försvinner inte fören man typ dragigt musen över hela skärmen..

Nån som vet lite om drivrutinerna?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kottfars:

Hej!
Jag körde precis in en clean install av Win 7 Pro och försöker installera alla drivers men alla finns inte på asus hemsida, hittar inte Power4gear och creative drivrutinerna säger att den inte hittar ett kompatiblet ljudkort men ljudet kommer ut som de ska och det var den mjukvaran jag hade innan jag formaterade.. + att när jag startar "Controldeck" så blir allt bakom vitt och försvinner inte fören man typ dragigt musen över hela skärmen..

Nån som vet lite om drivrutinerna?

Googlade:
That's because it's not part of the G73JH download area. Go to Asus support by clicking here. On the right side in the "General Download" area, select "Notebook" for 'Product'. In the second field select "Apps" for 'Series' and then click the "Search" button. Now in the general area for notebooks, click the "P4G" link.

Visa signatur

meep meep

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tizor:

Googlade:
That's because it's not part of the G73JH download area. Go to Asus support by clicking here. On the right side in the "General Download" area, select "Notebook" for 'Product'. In the second field select "Apps" for 'Series' and then click the "Search" button. Now in the general area for notebooks, click the "P4G" link.

Tack!
Googlade självklart innan jag frågade men du va nog lite bättre på söktermer:)
Hittade dock cd skivan som följde med och den hade all mjukvara jag behövde!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fick hem min i fredags, riktigt nöjd med den på alla sätt!
Den var lite maffigare än jag förväntat mig, men det gör inte så mycket

Har inga problem alls med Steam osv som det tidigare diskuterat..
Enda problemet jag har är xinput1_3.dll som "saknas" då man vill spela exempelvis Mafia 2, inte hunnit installera fler spel så vet ej om det kanske är fler spel som det jävlas med :S

Några som upplevt detta?
Hur löste ni det isåfall?

Visa signatur

Mobil > OnePlus 8T Surfplatta > Lenovo Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring |

Permalänk
Medlem

Bara en fläkt jobbar

köpte min g73jh förra helgen och undrar om de är någon som har samma problem.. det låter som om bara höger fläkt är i bruk och för man handen bakom datorn känner man bara utströmmande luft från höger "kylutgång", och tycker faktiskt att datorn låter mer en va den borde, inte så "silent" som den påstås.

någon som har samma problem eller vet hur man kan fixa det så skulle jag bli mer en glad för ett svar,

MVH Fredrik

Permalänk
Medlem

första problemet jag stött på nu är att efter att fått till Mafia 2 och spelat lite, hoppar man ut i windows efter avslutat spel, så är allt mörkt, inte helt svart, men skärmen har fadeat ner totalt, går inte att ändra brightness alls o öka på igen, får väl testa o starta om o se :/

Visa signatur

Mobil > OnePlus 8T Surfplatta > Lenovo Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring |

Permalänk
Medlem

Har haft datorn i ca 2 veckor nu. I förrgår började problemen. 2 dagar i rad har datorn hängt sig när jag stäng av twin turbon. och idag så när jag spelade så hade jag ena stunden 60 fps och i andra sjunker den till 7 fps och håller på så att det blir ospelbart. Fel?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av frezzad:

köpte min g73jh förra helgen och undrar om de är någon som har samma problem.. det låter som om bara höger fläkt är i bruk och för man handen bakom datorn känner man bara utströmmande luft från höger "kylutgång", och tycker faktiskt att datorn låter mer en va den borde, inte så "silent" som den påstås.

någon som har samma problem eller vet hur man kan fixa det så skulle jag bli mer en glad för ett svar,

MVH Fredrik

högerfläkten är den som är kopplad med grafikkortet till störst del därför jobbar den ofta hårdaren än processorns fläkt till vänster.
MVH
David

Permalänk
Medlem
Skrivet av Will__:

Har haft datorn i ca 2 veckor nu. I förrgår började problemen. 2 dagar i rad har datorn hängt sig när jag stäng av twin turbon. och idag så när jag spelade så hade jag ena stunden 60 fps och i andra sjunker den till 7 fps och håller på så att det blir ospelbart. Fel?

bump

Permalänk

Såja! Har precis skaffat mig en g73j.

Vilka av de förinstallerade programmen är nåt att ha?
Vilka uppdatering ska jag skaffa? Nåt annat man bör göra innan jag kan börja spela spel?

Visa signatur

ASUS G73JH

Permalänk
Medlem
Skrivet av falcken89:

Såja! Har precis skaffat mig en g73j.

Vilka av de förinstallerade programmen är nåt att ha?
Vilka uppdatering ska jag skaffa? Nåt annat man bör göra innan jag kan börja spela spel?

Jag får visserligen inte min maskin förrän på fredag (G73JW), men jag kommer att köra en formatering utifrån den här guiden: http://forum.notebookreview.com/asus/468027-complete-walk-thr...

Ta en titt, finns användbar info om allt som ASUS packat med. Även om du inte väljer att installera om win7 så har du något att utgå ifrån när det gäller vilka program som ska få stanna.

Visa signatur

Agaton Sax.

Permalänk

Tack så mycket! Är sjukt nöjd med G73:an än så länge. Någon som har provat att klocka den förutom att bara sätta på turbo? Vad har ni fått för resultat i 3Dbenchmark? Fick 12995 precis. ( ungefär 1kr/poäng )

Visa signatur

ASUS G73JH

Permalänk
Medlem

På forumet som jag pastade ovan finns det en "owners lounge" för både G73JH och G73JW, där diskuteras lämpliga klockvärden rätt friskt för respektive modell.

Jag kan även berätta, för alla er som köper JW modellen och inte får någon väska, att det går utmärkt att beställa från Kensingtonit i England. Riktigt bra service, skickade redan dagen efter. Jag får den förhoppningsvis inom 2-3 dagar, kan återkomma och bekräfta att de skickat rätt väska också då

Visa signatur

Agaton Sax.

Permalänk
Medlem

Väskan är väldigt bra tycker jag. Använder den varenda dag nästan.
Jag tycker den är välgjord och jag är glad att jag har den.

Min dator fungerar perfekt och jag har inte haft ett enda problem. Men jag spelar inte så mycket på den da, kör mest lite enklare saker. Problemen jag har är mer med byggnaden av datorn alltså själva plasten.

Tangentbordet sviktar, men det gör inte mig något eftersom tangenterna är så mjuka att trycka på så behöver man inte trycka hårt. Det som däremot retar mig är att mina också gnisslar.

Jag har också det problemet att det "klickar" på vänstra sidan och det märks när man använder dom inbyggda knapparna under pekplattan. Nu är det så att dom knapparna är så otroligt hårda och osköna så jag använder bara den medföljande musen (den får ju plats i väskan så varför inte) så det stör mig inte vid användning, men det är ju retligt.

Den tredje saken jag retar mig på är att jag inte kan lägga in en "user profile" till skärmen som ligger på snabbknappen. Dom förinställda profilerna är ju ett skämt, allt i blått, eller allt i rött, eller allt i gult typ. Skärmen år såpass bra att den förtjänar en ordentlig inställning som man kommer åt smidigt. Jag kör "gamma" och tycker den är minst dålig men den måste väljas vid varje boot tydligen. (och givetvis ligger den sist så jag måste genom alla andra varje gång jag startar datorn)

Annars är det bara sjukt trevligt att den är så snabb och så tyst. Aj fakking löv it!

Permalänk

Sjuukt bra dator. Fast jag är lite nykär och partisk.

Har iallafall börjat installera alla mina spel och kan köra på högsta förutom anti-aliasing.
Bad Company 2
Mafia 2
Civ V
MoH (fast får inte SP till att starta..)
Starcraft II
Dragon Age

Ska se hur den hanterar Arma2, HoI3 och Nap: Total war.

Visa signatur

ASUS G73JH

Permalänk

YouTube - Asus G73JH Crash VSOD ATi 5870m Vertical Stripes of Death

...Samma sak hände mig i dag. Nån annan som har fått det? Spelade hela dagen och kvällen i går och inget hände men i dag så hann jag kanske köra 5 min Dead Rising 2 och sen kom det. Krävdes ett par restarts och ett i felsäkert läge för att ens kunna använda datorn igen.

Har installerat de senast grafikdrivrutinerna från ATIs hemsida. Borde jag ta de från ASUSs istället?

EDIT: Läste igenom tråden igen och hittade lite svar. Har dock inte löst det än..

EDIT2: Verkar fungerar nu. Funkade inte att bara installera den från ASUS direkt utan var tvungen att ta bort de gamla (nya) drivrutinerna med drivers sweeper. Nu rullar iallafall ArmA2 och GTAIV på bra!

Visa signatur

ASUS G73JH

Permalänk

Jag vet inte om detta är rätt tråd för detta - min dator är en Asus G73JW, inte JH. Dock är ju konstruktionen någorlunda lika :).

---------------------------------------------------------
Min Asus G73JW anlände idag. Tänkte skriva en kort recension med intryck som jag löpande uppdaterar allt eftersom jag använder datorn.

Först och främst, denna G73JW är beställd hos internetleverantören Inet.se - datorer, bärbara datorer, laptop, dator, datorkomponenter - Inet.se. Det var ett impulsköp på grund av mitt arbete där jag är tvungen att arbeta med en skräpdator. Jag har varit osäker på om jag verkligen behöver en dator som är såhär bra. Nu får vi se om jag är nöjd eller ej :). Inets leverans har varit 10/10, jag beställde igår kl 12.03 och fick den idag 11.30 på morgonen.

I paketet jag beställde - Asus G73JW-TZ130V - Inet.se - följde följande saker/tillbehör med.

- Asus G73JW laptop (duh) - Asus G73JW-TZ130V - Inet.se
- AC adapter/strömsladd
- Batteri
- Manual & Driver DVD
- Starcraft 2 trial
- Manual

Den här versionen för 14990 kr innehöll alltså ingen väska eller dylikt, vilket jag tyckte var lite dåligt. Dock var jag medveten om detta när jag beställde. Datorn är väl förpackad och skyddad. Jag märkte att lite av förseglingen från fabriken vart uppriven, men det verkade ingen fara då allt annat fungerade problemfritt.

Jag öppnade, installerade och uppdaterade produkten, någonting som tog ungefär 40-60 minuter. Allting fungerade problemfritt "on the getgo". Inga problem med vare sig windows update, drivrutiner eller att avinstallera all bloatware som följer med vilken märkesdator som helst.

Några få tankar:

- Skärmen är helt och hållet gudomlig. Jag arbetar med grafik privat som professionellt, och den är perfekt. Underbar färgåtergivning, ljusstyrka och upplösning för en bärbar. Hemma arbetar jag med en Samsung X2370 som naturligtvis är bättre, men den är riktigt bra. Vissa klagar på att det är glare, men jag föredrar glare och tycker att det blir bättre. Man kan dra ner gardinerna :P.

- Den är snabb och nästan ljudlös. Trots bra CPU, grafikkort och annat hör man inte datorn arbeta - ens på hög load. Det enda undantaget är den optiska enheten. Sätter man i en dvd och den laddar så låter det först som en printer från 1985 och sedan som ett startande jetplan, om man står jämte och utan hörselskydd ;). Man kan känna enheten vibrera när den arbetar. Vet inte om detta är meningen, men då jag inte använder optisk media som dvd särskilt ofta stör det mig inte. Jag prövade olika dvd-skivor, och en skiva från tidningen ImagineFX som jag laddade in lät bättre, så det kanske bara gäller under "full load"

- Jag älskar den halvgummiaktiga men bekväma finishen. Den är fingeravtrycks-resistent och visar inte smuts särskilt bra. Tycker inte om den pianolackiga finishen som annars är standard nu.

- Snygg passform. Modellerad efter stealth-plan, den ser verkligen bra ut. Vissa säger att macbook/macbook pro är toppen av design, jag tycker faktiskt att detta ser bättre - om än annorlunda - ut.

- Skönt tagentbord. Vissa har sakt att tagentbordet sviktar en aning. Detta kan jag bekräfta stämmer inte för alla exemplar av Asus G73. Mitt sviktar inte alls och är väldigt bekvämt - och detta från någon som skriver väldigt mycket på datorn dagligen. Vissa säger att tagenterna gnisslar - detta är inte heller fallet med min. kanske är det någon skillnad på en G73JW och en G73JH.

- Väldigt robust konstruktion. Jag hade en zepto znote innan och den kändes skranglig jämfört med denna produkten. Allt är väldigt robust och välgjort, tjockt och känns verkligen hållbart. Jag tror den skulle överleva att bli tappad i golvet ganska lätt, även om jag inte prövat. På vissa datorer kan flimringar eller ringar uppstå på skärmen om man trycker på materialet bakifrån - detta är inte fallet med denna produkt. Det märks inte ens om man pressar ordentligt, vilket jag tycker talar för en väldigt stabil konstruktion.

- Väldigt bra ljud för en bärbar tack vare 2 speakers på ovansidan och en sub på undersidan. Nu är jag ingen audiofil, så inte riktigt min grej att bedöma, men jag tyckte om det ;).

- Inte tung för en 17"

Jag kan starkt rekommendera datorn än så länge. Det verkar som - om den håller i sig såhär i 2-3 år - en helt perfekt, mobil produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Will__:

Mailade Asus ang problemet och fick till svar att jag skulle ominstallera operativsystemet. Det blev inte bättre för det så jag mailade igen och fick då till svar att min dator behöver in på service.

Wtf? Ska jag behöva skicka in en 3 veckor gammal dator på reparation i flera veckor för att man inte kan felsöka bättre än så?

Tips på problemlösningar plz. Har ingen lust att skicka iväg datorn :S

Permalänk

Sitter här och avinstallerar lite program som kom med datorn.
Ser att Nvidia Physx ligger i listan över program, men datorn har ju ett ATI (sorry, AMD ) kort.

Vad är grejjen? Bör jag avinstallera?

EDIT: Kan det vara så att när jag installerade Mafia 2 eller Batman Arkaham Asylum, vilka båda kan använda physx, att någon av installationerna installerade någonting physx relaterat även om jag har ATI kort?

Permalänk
Medlem

Jag hade tänkt att beställa en Asus G73JH från utlandet för att priserna i Sverige är extremhöga. Jag har kollat runt på en del sidor men undrar från vilka sidor som ni har beställt från??
Jag undrar också vad man isf ska göra för uppgraderingar och hur länge kan man ha en sån dator tills hårdvarorna för dåliga??

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Will__:

Mailade Asus ang problemet och fick till svar att jag skulle ominstallera operativsystemet. Det blev inte bättre för det så jag mailade igen och fick då till svar att min dator behöver in på service.

Wtf? Ska jag behöva skicka in en 3 veckor gammal dator på reparation i flera veckor för att man inte kan felsöka bättre än så?

Tips på problemlösningar plz. Har ingen lust att skicka iväg datorn :S

låter som mjukvara tycker jag, prova ominstallera eller isntallera nya drivrutiner för grafikkortet.
Kör något diagnos test på hårddisken också kanske?

Permalänk

För många sidor att läsa igenom, så jag ställer frågan istället:

Beställa G73JW Från USA, typ ExcaliburPC
ASUS G73JW-A1 17.3" Notebook. ASUS G73JW-A1
Priset landar på
11,583 SEK om jag skulle köpt den i USA.
Inet: Asus G73JW-TZ130V - Inet.se
14,990 SEK Och då saknas 500Gb hårdisk, 1066mhz minnen istället för 1333mhz.
Long story short - det känns mycket smartare att beställa från USA. (Svenskt tangentbord är mindre viktigt)
Hur blir det med tull/Skatt/eventuella avgifter från USA? Är det ett smart köp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebastianW:

Jag vet inte om detta är rätt tråd för detta - min dator är en Asus G73JW, inte JH. Dock är ju konstruktionen någorlunda lika :).

---------------------------------------------------------
Min Asus G73JW anlände idag. Tänkte skriva en kort recension med intryck som jag löpande uppdaterar allt eftersom jag använder datorn.

Först och främst, denna G73JW är beställd hos internetleverantören Inet.se - datorer, bärbara datorer, laptop, dator, datorkomponenter - Inet.se. Det var ett impulsköp på grund av mitt arbete där jag är tvungen att arbeta med en skräpdator. Jag har varit osäker på om jag verkligen behöver en dator som är såhär bra. Nu får vi se om jag är nöjd eller ej :). Inets leverans har varit 10/10, jag beställde igår kl 12.03 och fick den idag 11.30 på morgonen.

I paketet jag beställde - Asus G73JW-TZ130V - Inet.se - följde följande saker/tillbehör med.

- Asus G73JW laptop (duh) - Asus G73JW-TZ130V - Inet.se
- AC adapter/strömsladd
- Batteri
- Manual & Driver DVD
- Starcraft 2 trial
- Manual

Den här versionen för 14990 kr innehöll alltså ingen väska eller dylikt, vilket jag tyckte var lite dåligt. Dock var jag medveten om detta när jag beställde. Datorn är väl förpackad och skyddad. Jag märkte att lite av förseglingen från fabriken vart uppriven, men det verkade ingen fara då allt annat fungerade problemfritt.

Jag öppnade, installerade och uppdaterade produkten, någonting som tog ungefär 40-60 minuter. Allting fungerade problemfritt "on the getgo". Inga problem med vare sig windows update, drivrutiner eller att avinstallera all bloatware som följer med vilken märkesdator som helst.

Några få tankar:

- Skärmen är helt och hållet gudomlig. Jag arbetar med grafik privat som professionellt, och den är perfekt. Underbar färgåtergivning, ljusstyrka och upplösning för en bärbar. Hemma arbetar jag med en Samsung X2370 som naturligtvis är bättre, men den är riktigt bra. Vissa klagar på att det är glare, men jag föredrar glare och tycker att det blir bättre. Man kan dra ner gardinerna :P.

- Den är snabb och nästan ljudlös. Trots bra CPU, grafikkort och annat hör man inte datorn arbeta - ens på hög load. Det enda undantaget är den optiska enheten. Sätter man i en dvd och den laddar så låter det först som en printer från 1985 och sedan som ett startande jetplan, om man står jämte och utan hörselskydd ;). Man kan känna enheten vibrera när den arbetar. Vet inte om detta är meningen, men då jag inte använder optisk media som dvd särskilt ofta stör det mig inte. Jag prövade olika dvd-skivor, och en skiva från tidningen ImagineFX som jag laddade in lät bättre, så det kanske bara gäller under "full load"

- Jag älskar den halvgummiaktiga men bekväma finishen. Den är fingeravtrycks-resistent och visar inte smuts särskilt bra. Tycker inte om den pianolackiga finishen som annars är standard nu.

- Snygg passform. Modellerad efter stealth-plan, den ser verkligen bra ut. Vissa säger att macbook/macbook pro är toppen av design, jag tycker faktiskt att detta ser bättre - om än annorlunda - ut.

- Skönt tagentbord. Vissa har sakt att tagentbordet sviktar en aning. Detta kan jag bekräfta stämmer inte för alla exemplar av Asus G73. Mitt sviktar inte alls och är väldigt bekvämt - och detta från någon som skriver väldigt mycket på datorn dagligen. Vissa säger att tagenterna gnisslar - detta är inte heller fallet med min. kanske är det någon skillnad på en G73JW och en G73JH.

- Väldigt robust konstruktion. Jag hade en zepto znote innan och den kändes skranglig jämfört med denna produkten. Allt är väldigt robust och välgjort, tjockt och känns verkligen hållbart. Jag tror den skulle överleva att bli tappad i golvet ganska lätt, även om jag inte prövat. På vissa datorer kan flimringar eller ringar uppstå på skärmen om man trycker på materialet bakifrån - detta är inte fallet med denna produkt. Det märks inte ens om man pressar ordentligt, vilket jag tycker talar för en väldigt stabil konstruktion.

- Väldigt bra ljud för en bärbar tack vare 2 speakers på ovansidan och en sub på undersidan. Nu är jag ingen audiofil, så inte riktigt min grej att bedöma, men jag tyckte om det ;).

- Inte tung för en 17"

Jag kan starkt rekommendera datorn än så länge. Det verkar som - om den håller i sig såhär i 2-3 år - en helt perfekt, mobil produkt.

Du borde klippa-klistra detta på Inets kundrecension
Asus G73JW-TZ130V - Inet.se

Jag själv skall köpa exakt en sån imorgon och är mycket förväntansfull

Permalänk
Medlem

tack för toppen recension! JW modellen låter bra.

Undrar om det är så att den är vidareutvecklad med ett bättre tng bord bla? Eller om du haft tur med din dator

Volvopower - tror att det kommer till tull, är det 25% i så fall ?
Sen behövs nog en strömadapter för att kunna använda den med, men de kostar ju inte så många kronor

(jag är dock osäker på ovan kommentarer)

Permalänk

Hur vet man exakt hur mycket tull det blir? Jag har också vetat ATT det blir det, men inte hur mkt..

Permalänk

Asus.David. Vet du om någon ytterligare modell av G73JW är på gång med annat än gtx460?

Permalänk
Skrivet av Shepherd71:

Asus.David. Vet du om någon ytterligare modell av G73JW är på gång med annat än gtx460?

bump

Permalänk

Fel svar

Permalänk

*Också väldigt intresserad av att höra samma fråga besvaras*