Spel och filmredigeringsdator runt 10 K

Permalänk

Spel och filmredigeringsdator runt 10 K

vill ha en dator som jag kan redigera film (tunga effekter) plus lira dom alrasenaste liren och vill mins ha en i7 proccesor i och 6 gig ram

Permalänk

det här drog jag i hopp vad tycks?

Permalänk
Medlem

Lägg till en hårddisk, ta ett billigare 460 och köp ett till sådant när du fått lite mer pengar;)

Permalänk
Medlem

Dator som duger gott till redigering. Troligen overkill med minnet MEN valde det då det är oklart för mig hur tung redigering du kommer bedriva.
Annars så duger 6 gb, och pengarna som blir över (6 gb kostar ca 1000) kan du lägga på hårddisk, dvdrom om så behövs eller en bättre låda samt processorkylare.

Packetet går även i framtiden, om så behövs, byggas ut med ett ytterligare grafikkort via sli

Permalänk

tack för alla svar! älskar detta forum! jag har aldrig fattat det där med 2 grafik kort e det inte bättre å ta ett lite större ist för 2?

* vitanmin
ser riktigt schysst ut men jag tror 6 räcker för min del tills vidare iaf tack för svaret du gav mig lite nytt tänkade!

Permalänk
Medlem

För filmredigering vill man ha minst två hårddiskar (öppna originalfilmerna på ena disken och spara det redigerade till andra disken är snabbare än att köra allt mot samma disk). Gärna en SSD som systemdisk också. Ett alternativ till Core i7 är AMD Phenom II X6. Grafikkortet har jag inte full koll på men t.ex. Adobe Premiere CS5 har stöd för att köra vissa effekter på grafikkortet men då funkar bara vissa nvidia-kort. Kanske kan vara värt att kolla upp vilka.