Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Linux distrubitioner [HJÄLP]

Tjena! Har i skolan nu fått uppgift att välja ut en linux distrubition att jobba med, den ska självklart kunna fungera på min skol-laptop(HP ProBook 4510s Notebook PC (QuickSpecs/c01898511.pdf))
Tänkte höra vilka distrubitioner ni rekomendera, det ska funka som ett vanligt operativsystem.
Svensk eller engelsk text, inget annat och absolut inte dom allra vanligaste som ubuntu och suse.
Ett krav är även att det är en .iso fil då vi kommer använda VmWare sphere client(eller VmWare server för att installera det)

Tack på förhand!

Visa signatur

Corsair TX 650W > Gigabyte GA-P55A-UD4 > Antec Three Hundred> i5 750 @ 2.66GHz > Corsair 8GB 1600MHz XMS3 > Powercolor psc+ 5770 1gb DDR5 > 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ploun:

Tjena! Har i skolan nu fått uppgift att välja ut en linux distrubition att jobba med, den ska självklart kunna fungera på min skol-laptop(HP ProBook 4510s Notebook PC (QuickSpecs/c01898511.pdf))
Tänkte höra vilka distrubitioner ni rekomendera, det ska funka som ett vanligt operativsystem.
Svensk eller engelsk text, inget annat och absolut inte dom allra vanligaste som ubuntu och suse.
Ett krav är även att det är en .iso fil då vi kommer använda VmWare sphere client(eller VmWare server för att installera det)

Tack på förhand!

www.centos.org - The Community ENTerprise Operating System

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Varför inte någon av de vanligaste?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om det nu är första gången du ska använda någon Linux dist är det väll självklart att du ska ta någon dist som är populär, är ju mycket lättare att få hjälp och så slipper du förhoppningsvis att krångla med drivrutiner och sånt.

Hade jag varit dig skulle jag kört på Ubuntu, stor community, baserat på Debian och stort programvara förråd

Visa signatur

Workstation: | Gigabyte GA-P55-UD3 | Intel Core i5 4.0GHz | Nvidia 240GT Zone Edition | Chieftec Super Series 650W | Seagate Barracuda 7200.12 500GB | Fractal Design Define R2 | Ubuntu 10.10 |

Permalänk
Medlem

eftersom vi är runt 30elever som ska välja olika så misstänker jag att dom vanligaste redan är tagna, ubuntu kan jag inte ta då vi i en rapport ska ha jämfört ubuntu med min valda linux distrubition. tror även suse var inräcknat.

Visa signatur

Corsair TX 650W > Gigabyte GA-P55A-UD4 > Antec Three Hundred> i5 750 @ 2.66GHz > Corsair 8GB 1600MHz XMS3 > Powercolor psc+ 5770 1gb DDR5 > 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ

Permalänk
Medlem

Ubuntu, (finns även en variant till laptop), prova den. Om du behöver hjälp så vi kan diskutera om detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ploun:

eftersom vi är runt 30elever som ska välja olika så misstänker jag att dom vanligaste redan är tagna, ubuntu kan jag inte ta då vi i en rapport ska ha jämfört ubuntu med min valda linux distrubition. tror även suse var inräcknat.

Det är ju knappast så att alla måste ha varsin distribution. Personligen är jag ett stort fan utav OpenSUSE (så länge det fungerar ) men förmodligen hade Ubuntu passat dig som nybörjare bättre. Vilken skola går du på?

Lycka till!

EDIT:
Linux Mint kanske kan vara ett alternativ?

Ta dig en titt här - Linuxdistribution - Wikipedia

Permalänk
Medlem

Slackware, be a man.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

gentoo kanske? eller arch? eller debian?

Permalänk
Medlem

Känner också att ubuntu hade varit lätt men tydligen ska vi ha varsin distrubition av linux, och inte ubuntu då vi ska jämföra våran "version" mot ubuntu bla.
Linux Mint har en redan, likadant med slackware

med Arch menar du archbang?
kollade även debian men eftersom jag är nybörjare har jag inte full koll på hur en installation fortgår i dessa open source os, finns det någon guide överlag hur man ska gå till väga?

tackar för alla svaren <3

Visa signatur

Corsair TX 650W > Gigabyte GA-P55A-UD4 > Antec Three Hundred> i5 750 @ 2.66GHz > Corsair 8GB 1600MHz XMS3 > Powercolor psc+ 5770 1gb DDR5 > 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ

Permalänk
Medlem
Skrivet av hirsch:

Det är ju knappast så att alla måste ha varsin distribution. Personligen är jag ett stort fan utav OpenSUSE (så länge det fungerar ) men förmodligen hade Ubuntu passat dig som nybörjare bättre. Vilken skola går du på?

Lycka till!

EDIT:
Linux Mint kanske kan vara ett alternativ?

Ta dig en titt här - Linuxdistribution - Wikipedia

jag går på NTI Gymnasiet Karlskrona, och detta är en stor del av just kursen "Operativsystem, Linux OLNX1405" som är standard i min inriktning

Visa signatur

Corsair TX 650W > Gigabyte GA-P55A-UD4 > Antec Three Hundred> i5 750 @ 2.66GHz > Corsair 8GB 1600MHz XMS3 > Powercolor psc+ 5770 1gb DDR5 > 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ploun:

kollade även debian men eftersom jag är nybörjare har jag inte full koll på hur en installation fortgår i dessa open source os, finns det någon guide överlag hur man ska gå till väga?

Här har du Debians svenska manual

Installationsguide för Debian GNU/Linux

Sen kör man då med fördel testversionen som inte är från stenåldern....

Debian -- Debian-Installer

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ploun:

med Arch menar du archbang?

Han menar nog förmodligen ArchLinux, en rätt så populär distribution som jag själv kör. ArchBang är bara ArchLinux, men vad jag förstår så installeras mer paket vid installationen av ArchBang. En grundinstallation av ArchLinux innehåller nästan ingenting, utan man installerar själv alla paket man vill ha med pakethanteraren. ArchLinux är dock som sagt rätt så populär (ligger på plats 9 på DistroWatch.com), så chansen att någon redan tagit det är nog rätt så stor.

Permalänk
Avstängd

Har själv provat på följande Linux distron
Puppeee
Xandros
BrowserLinux

Börja så smått föredra BrowserLinux framför Puppeee på min EeePC

Andra vanligare distron är: Fedora, PCLinux.

Googla "Distro Watch" Jag tror att dom fått ihop de flesta distrorna som finns/funnits

Visa signatur

Vill bli avregistrerad från Sweclockers
Har tröttnat på det löjliga forumet...

Permalänk
Inaktiv

Vill du ha stilpoäng så är det de manliga distarna som gäller, Gentoo, Arch, Slackware. Det är lite utmaning i dessa också. Arch skulle jag rekommendera. Kör den själv, helt underbart. Använd Arch's wiki och forum så fixar det sig fint.

Permalänk
Medlem

Okey, ska kolla upp lite hur arch funkar, har redan varit inne på distrowatch men tycker den itne redigt ger mig någoting efetrsom det itne står hur användarvänliga dom är.
Tackar så hemskt mycket för alla svaren

Visa signatur

Corsair TX 650W > Gigabyte GA-P55A-UD4 > Antec Three Hundred> i5 750 @ 2.66GHz > Corsair 8GB 1600MHz XMS3 > Powercolor psc+ 5770 1gb DDR5 > 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ

Permalänk
Medlem

Om du vill vara ensam om en dist så föreslår jag Red Star OS Länk. (Finns dock enbart på koreanska.)
Annars så föreslår jag som andra gjort Archlinux, för visst kan du välja ut en helt unik dist men personligen så skulle jag som nybörjare välja en genomarbetad dist och lära mig den på kuppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhar:

Om du vill vara ensam om en dist så föreslår jag Red Star OS Länk. (Finns dock enbart på koreanska.)
Annars så föreslår jag som andra gjort Archlinux, för visst kan du välja ut en helt unik dist men personligen så skulle jag som nybörjare välja en genomarbetad dist och lära mig den på kuppen.

Var det inte så att det fanns en bakdörr i red star, som koreanska regeringen använde för informationsinsamling? Eller har jag fått detta om bakfoten?

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera Linux Mint Debian (LMDE). Där har du en dist som inte bygger på Ubuntu och relativt enkel.

Permalänk
Medlem

Vill du ha något relativt nybörjarvänligt men ändå ovanligt så kolla in Pardus.
Pardus TÜB?TAK/UEKAE

Vill du lära dig om hur Linux fungerar så kör på Arch Linux.
Om det inte måste vara Linux (om det går lika bra med Unix) så kör på FreeBSD.

Permalänk
Medlem

Hur ska du jobba med den som? Är det te.x bara lära sig hur saker och ting fungerar, eller ska ni använda det som desktop-os under kursen?

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT