Permalänk
Medlem

Blev av med min htc desire och eftersom den är slut över allt så funderar jag lite på en n900. Hur svårt är det att installera program och så om man inte kan något om linux? När jag hade min Desire så laddade jag hem en hel del apps men det var mest för att det var nytt och skoj, inget jag hade användning för egentligen. Hur funkar det med GPS? är det som google maps, alltså helt gratis? Bara skriva in vart man vill så tar den dig dit, röst navigering? Hur är den out of the box? Vill ha en telefon att ringa med, skicka sms/mms, surfa, kalender för att skriva upp saker som ska göras och allt annat "kontors göra" sen vill man så klart ha lite kul när man ändå håller på.

Vad tror ni, är detta något för mig? Min desire vart lite tråkig efter de fem dagarna jag hade den för den var ju bara som den var.

Slänger in en fråga till. Kan man ha den som fjärrkontroll till tex xbmc eller liknande "htpc program"? Ska skaffa en liten smidig htpc och hade varit fint att kunna använda mobilen som kontroll.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lappa:

Blev av med min htc desire och eftersom den är slut över allt så funderar jag lite på en n900. Hur svårt är det att installera program och så om man inte kan något om linux? När jag hade min Desire så laddade jag hem en hel del apps men det var mest för att det var nytt och skoj, inget jag hade användning för egentligen. Hur funkar det med GPS? är det som google maps, alltså helt gratis? Bara skriva in vart man vill så tar den dig dit, röst navigering? Hur är den out of the box? Vill ha en telefon att ringa med, skicka sms/mms, surfa, kalender för att skriva upp saker som ska göras och allt annat "kontors göra" sen vill man så klart ha lite kul när man ändå håller på.

Vad tror ni, är detta något för mig? Min desire vart lite tråkig efter de fem dagarna jag hade den för den var ju bara som den var.

Slänger in en fråga till. Kan man ha den som fjärrkontroll till tex xbmc eller liknande "htpc program"? Ska skaffa en liten smidig htpc och hade varit fint att kunna använda mobilen som kontroll.

Jag har inte använt min N900 så mycket, jag har inga linuxkunskaper direkt.

Program är väldigt enkelt att installera, antingen installerar man via Nokias OVI Store eller via programhanteraren.. Väldigt enkelt.. Kommer upp kategorier "Kontor, spel, vetenskap o.s.v" .. Gå in i kategorin du vill ha .. tryck på programmet du vill ha .. välj "installera" .. klart.. inte så svårt

GPS har jag inte testat så jag vet inte.. medföljer iaf Ovi Maps original med mobilen och det ska vad jag vet vara gratis?

Sms är den klockren för, älskar konversationsfunktionen och det fysiska tangentbordet.. MMS måste man ha 3dje parts programvara för, har inte provat detta ännu. Surfa är också en av N900's starka sidor.. Det är ju som en dator egentligen.. Kalender verkar bra? har inte använt särskilt mycket.. Finns ett program som heter Hermes, den synkar dina kontakter mot dina facebook kontaker.. då får man b.la in alla bilder på kontakterna samt alla födelsedagar i kalendern.. vilket kan vara bra

Resten får nån annan svara på, har inte haft telefonen så länge som sagt.

Mvh

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Ett program som jag kan rekommendera är QtIrreco ..

Här är jag som knåpat ihop en till min digitalbox.. riktigt nöjd! .. funkar hur bra som helst faktiskt Har även lagt in Xbox360, Xbox 1..

Vissa säger att räckvidden är 2m men jag sitter då 3m ifrån o det funkar klockers.. kanske beror på mottagaren också..

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Ett program som jag kan rekommendera är QtIrreco ..

Här är jag som knåpat ihop en till min digitalbox.. riktigt nöjd! .. funkar hur bra som helst faktiskt Har även lagt in Xbox360, Xbox 1..

http://img691.imageshack.us/img691/3661/qtirreco.jpg

Vissa säger att räckvidden är 2m men jag sitter då 3m ifrån o det funkar klockers.. kanske beror på mottagaren också..

det måste jag prova sen. telefonen är helt underbar. slår min desire på fingrarna överallt förutom skärmen. var bättre touch på desiern. annars är jag riktigt nöjd.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Sådär, nu vart min N900 uppdaterad till 1.2! Passade på att flasha (blev tvingad för att rootfs var för full) men eftersom backup-funktionen är riktigt grym så gick det fort att komma igång igen. Verkar som de löst en hel del buggar

Kolla hela listan på nya/fixade grejer här: Maemo 5/PR1.2 - maemo.org wiki

Permalänk

Kommit några nya updates på senaste till n900 som förbättrar battertid o sånt

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Andrewnukahawa:

Kommit några nya updates på senaste till n900 som förbättrar battertid o sånt

Är det en fråga?.. kolla inlägget ovan ditt, har släppts en update idag.

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Skrivet av TurboLasse:

Skaffade mig en N900 för ett tag sen och har några frågor angående den.

1. Finns det någon applikation/program så man kan streama filer från datorn till telefonen? Inte bara via hemnätverket utan från andra nätverk med.

6. Hur gör man för att zooma in foton?

Tacksam för svar!

1.Googla på sshfs och n900. Detta slår allt vad dropbox och grejer heter. Annars kan du väl köra dropbox och webbklienten för n900:an
6. Volymknapparna.

Visa signatur

//Nicke

Permalänk
Medlem

Står inför ett dilemma nu.
Beställde och fick hem en N900 i fredags och allt var frid och fröjd tills jag använde stylusen. Vips så blev det två repor på skärmen, blev riktigt förbannad när man varit så försiktig och allt.
Hursomhelst så snackade jag med supporten hos återförsäljaren och kom överens om vart man ska skicka telefonen på undersökning. Det visades sig också att om skadan inte täcks av garantin skickar de ett kostnadsförslag på att fixa den och om man inte godkänner det får man betala en undersökningsavgift på 300 kr, annars skickar de inte tillbaka mobilen. Lite unket sådär och nu blev jag osäker om hur denna skada kan klassas. Jag menar, jag har ju använt "rätt penna" och tog inte i nåt, inget skit på skärmen vad jag såg etc men det var ju fortfarande jag som gjorde "yttre skada". Riktigt surt speciellt när det är en så dyr telefon :/

Permalänk
Inaktiv

Report ska ju inte uppstå så fort man använder stylusen. Har inte hänt mig iaf. Hade andra fel som gjorde att jag skickade in den på reparation.
Eftersom det är en touchskärm så borde den tåla lite också, tycker man.

Jag använde både stylusen och fingrarna utan att det blev repor.

Permalänk
Medlem

Hm, jag vet inte jag, kanske får lov att stå ut med det ändå. Känns inte som om de direkt kommer att tro mig för det lär ju bli ord mot ord i slutändan :/

Permalänk
Skrivet av blame_me:

Hm, jag vet inte jag, kanske får lov att stå ut med det ändå. Känns inte som om de direkt kommer att tro mig för det lär ju bli ord mot ord i slutändan :/

Du kan annars hänvisa till andra som upplevt exakt samma fel och om jag inte missminner mig så fick dom det åtgärdat kostnadsfritt. Du är alltså inte ensam om att fått repad skärm med stylusen. Kolla i detta forumet: * Officiell Tråd - Nokia N900 * - Minhembio forum

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk

Skulle uppdatera Maemo 5 men det gick inte, istället står det "otillräckligt minne på målplatsen".
Vad göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboLasse:

Skulle uppdatera Maemo 5 men det gick inte, istället står det "otillräckligt minne på målplatsen".
Vad göra?

Det beror mest troligt på att rootfs är fullt, urinstallera program/spel ifrån dev. eventuellt kan du behöva kasta spel som inte är från dev.

Du kan kolla hur mycket ledigt utrymme du har i rootfs genom att använda programmet conky (finns under desktop kategorin). För att installera 1.2 måste du ha minst 42mb ledigt har jag för mig.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Skrivet av tJev:

Det beror mest troligt på att rootfs är fullt, urinstallera program/spel ifrån dev. eventuellt kan du behöva kasta spel som inte är från dev.

Du kan kolla hur mycket ledigt utrymme du har i rootfs genom att använda programmet conky (finns under desktop kategorin). För att installera 1.2 måste du ha minst 42mb ledigt har jag för mig.

Tackar!
Synd att man behövde ta bort nästan allting bara..

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboLasse:

Tackar!
Synd att man behövde ta bort nästan allting bara..

Du hade kunnt flytta på vissa saker .. Allt som hamnar i rootfs behöver inte vara där.
Finns massa med guides hur du friar/flyttar från rootfs om du inte är hajp

men flytta inte browsern ! tips .. vet att "dom" säger att det går ,, men till vilket pris

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem

Tjo!

Någon som har lyckats föra över sms från annan mobil/annan nokia/pc till n900?
Jag såg att någon använt synkronisera-funktionen tex. Men den hämtar bara kontakter och kalender - inte meddelanden.
Kan det vara för att jag använder senaste OS-uppdateringen?

Jag har googlat på problemet utan framgång..
Tacksam för hjälp.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

Hur laddar man ner nya kartor till telefonen? OVI Maps ska ju funka och jag har laddat ner OVI Suite men får felmeddelande om att den inte stödjer min mobil... Vad gör jag för fel?

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuffejalle:

Hur laddar man ner nya kartor till telefonen? OVI Maps ska ju funka och jag har laddat ner OVI Suite men får felmeddelande om att den inte stödjer min mobil... Vad gör jag för fel?

Map Loader for Nokia N900 (Windows 7 and Vista fix included)

Visa signatur

Desktop: i7 2600k @ 4.2GHz, RX480, z77-MPOWER, 16GB DDR3, 120GB+240GB SSD, 3TB HDD, FD R4, 750W
Laptop: Asus x550J + MSI GE620DX | Mobil: Nexus 6P + Nokia X2 DS | Konsol: PS4, PS3 & PSVita

Permalänk
Medlem

Tjaa har haft min i några månader och blir oerhört irriterad på hur skärmen beter sig när det ringer. den tänder, slocknar då måste jag låsa upp skärmen. Då växlar den upplösning snappt för att sedan låta mig svara.

Snälla hjälp!!

Visa signatur

Amd Athlon x64 6000+ MSL SLI 4gb ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av leris:

Tjaa har haft min i några månader och blir oerhört irriterad på hur skärmen beter sig när det ringer. den tänder, slocknar då måste jag låsa upp skärmen. Då växlar den upplösning snappt för att sedan låta mig svara.

Snälla hjälp!!

Jag har samma problem, grymt irriterande när det är brottom att svara och man inte vet vart man skall trycka Jag är på vippen att flasha om den, förhoppningsvis hjälper det. Personligen hade jag räknat med en firmware 1.3 vid det här laget, tycker det är allderles för många småfel kvar.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem
Skrivet av murak:

Jag har samma problem, grymt irriterande när det är brottom att svara och man inte vet vart man skall trycka Jag är på vippen att flasha om den, förhoppningsvis hjälper det. Personligen hade jag räknat med en firmware 1.3 vid det här laget, tycker det är allderles för många småfel kvar.

Ja håller med. Berätta gärna om det hjälper.

Visa signatur

Amd Athlon x64 6000+ MSL SLI 4gb ram

Permalänk
Medlem

E-post inställningar

Har problem med att få igång mail for exchange. Vart är det jag gör alla inställningar, tex. SSL osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av leris:

Tjaa har haft min i några månader och blir oerhört irriterad på hur skärmen beter sig när det ringer. den tänder, slocknar då måste jag låsa upp skärmen. Då växlar den upplösning snappt för att sedan låta mig svara.

Snälla hjälp!!

Har också stört mig mycket på det och glädjande nog står den med som bug-fix i nya uppdateringen

Nu har det bara ringt någon gång sedan jag flasha om telefonen men det verkar fungera som det ska nu

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk

PR1.3 ute, MeeGo 1.1 ute, nån som börjat leka?

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe Nukem:

PR1.3 ute, MeeGo 1.1 ute, nån som börjat leka?

håller på att uppdatera till pr1.3 nu=) får se om de går smärtfritt^^

Visa signatur

Chassi:Thermaltake Level 10 GT CPU:AMD FX-8150 8x4,4Ghz CPU Kylare:Corsair H80 MB:Gigabyte GA-990FXA-UD3
RAM:Corsair Vengeance 4x4GB 1600Mhz GPU:Radeon hd6950 2GB PSU:Corsair HX650w
System disk: Samsung 830 128GB Lagring:WD 1TB, WD 320GB
Skärm: Samsung B2330, LG 47lv355n Ljud: Jamo PP3000

Permalänk
Medlem

Har haft min 900:a sen det var snöslask senast. Är ingen hejare på linux men lite kommandon i terminalen snappar man upp undertiden man härjar.

Bra program att rekomendera är faster application manager (fapman ), EasyList, AdBlock, alarmed (du kan ställa in saker att utföras utan att du själv behöver påverka något) Swappolube, theme customizer, rootsh, mobilehotspot, Htop, DropN900, Catorize och cpufreqUI + Enhanced linuix kernel (för överklockning/underklockning och för att ställa in volt för olika frekvenser, kul som fan!)

Nåväl, väntar på mina 2 minneskort och min andra N900:a så man kan prova både Meego och Nitdroid.

Permalänk
Medlem

Någon ersättare av n900?

Jag köpte ganska nyligen en HTC Desire (i sommras), jag funderade då mellan den och n900. Jag har nu senare börjat ångra mig ganska mycket då jag mer eller mindre sitter å suktas av preview-filmer på youtube av n900...

Nu börjar ju n900 bli lite föråldrad, snart ett år gammal? Och känns väl som någon ersättare borde ta över maemo OS ?
Är det någon som vet något om det?

Känns lite segt att köpa en telefon som varit ute i ett år när man vet att det är runt den tiden det brukar komma ersättare...

Mvh
Schnuff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnuff:

Jag köpte ganska nyligen en HTC Desire (i sommras), jag funderade då mellan den och n900. Jag har nu senare börjat ångra mig ganska mycket då jag mer eller mindre sitter å suktas av preview-filmer på youtube av n900...

Nu börjar ju n900 bli lite föråldrad, snart ett år gammal? Och känns väl som någon ersättare borde ta över maemo OS ?
Är det någon som vet något om det?

Känns lite segt att köpa en telefon som varit ute i ett år när man vet att det är runt den tiden det brukar komma ersättare...

Mvh
Schnuff

Kommer ingen mer med Maemo, N9 kommer som använder MeeGo. Dock så kommer det att finnas en community-portad version av MeeGo till N900, men det är inget som Nokia officiellt kommer stödja(alltså kommer man inte kunna 'uppdatera' via NSU till den).

Föråldrad och föråldrad, hur definerar du det? Den funkar fortfarande lika bra till webben nu som när den släpptes(om inte ännu bättre), och att det numera finns en hög med program till den är ju inte dåligt det heller. Inga 100.000 dock, men man kan ju porta de flesta om inte alla program om finns till Linux om man känner för det.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Kommer ingen mer med Maemo, N9 kommer som använder MeeGo. Dock så kommer det att finnas en community-portad version av MeeGo till N900, men det är inget som Nokia officiellt kommer stödja(alltså kommer man inte kunna 'uppdatera' via NSU till den).

Föråldrad och föråldrad, hur definerar du det? Den funkar fortfarande lika bra till webben nu som när den släpptes(om inte ännu bättre), och att det numera finns en hög med program till den är ju inte dåligt det heller. Inga 100.000 dock, men man kan ju porta de flesta om inte alla program om finns till Linux om man känner för det.

Även om N9 verkar ganska verklig så är den inte bekräftad av Nokia ännu (reservation för fel här) Den prototyp man sett florera på internet kanske inte blir mer än en utvecklingsplatform, även om jag personligen verkligen hoppas att den släpps som den ser ut på bilderna/filmerna Ser grymt trevlig ut! Hoppas på flera olika Meegobaserade telefoner från Nokia.

Meego finns redan nu för N900 då den (N900) agerar utvecklarplatform för ARM-versionen av Meego. Jag väntar själv på en "enkel" guide för att dualboota mellan Maemo 5 och Meego, borde dyka upp ganska snart.

Mycket personliga åsikter där, men jag tror att N900 är så pass unik i sin öppenhet att om det är total frihet du söker så finns inget annat alternativ. Den är långt ifrån felfri och många har nog köppt den och "lekt sönder den". Verkligen inte en telefon för alla, men som sagt, unik vill jag nog påstå att den är.

Leta efter en begagnad? Meegotelefoner bör dyka upp i vår. Vänta eller inte vänta...

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p