Blizzard: Datorspel långt ifrån döende

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gratzner:

Helt klart släpper Blizzard väldigt bra spel. Men Diablo 1 gick ju att piratkopiera och köra online, och jag har för mig att Diablo 2 funkade det också.
Dom spelen kom iof väldigt tidigt och får väl ses som en försökskanin.

Men dom senare spelen funkar inte att piratkopiera. Eller... ingen har lyckats än iallafall

2an gick väl köra lan utan att ha äkta skiva. Men 1an hade väl inte ens onlinefunktion överhuvudtaget?

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem

Röstade på konsol som platformen jag föredrar. Av någon anledning så hatar jag att installera spel, välja map, skriva CD-key, tanka patcher osv.
På min PS3 kör man in skivan, installerar helt automatiskt utan någon hjälp från mig och sen spelar man. Skönt.

Men, trots det köper jag alla spel till PC om det går, ser oftast ruggigt mycket bättre ut på min PC än vad det gör på en PS3.
PC är inte död, och kommer aldrig dö sålänge det finns en indie-scen och MMORPG.

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krimsarn:

Röstade på konsol som platformen jag föredrar. Av någon anledning så hatar jag att installera spel, välja map, skriva CD-key, tanka patcher osv.
På min PS3 kör man in skivan, installerar helt automatiskt utan någon hjälp från mig och sen spelar man. Skönt.

Men, trots det köper jag alla spel till PC om det går, ser oftast ruggigt mycket bättre ut på min PC än vad det gör på en PS3.
PC är inte död, och kommer aldrig dö sålänge det finns en indie-scen och MMORPG.

Ta en titt på Steam, du köper spelet och resten är automatiskt.

Spelar sportspel på konsol, inget annat. RTS/RPG/FPS ska ju spelas PC.

Permalänk
Skrivet av Pimpim666:

Med Kinect, PSMove och Wii styrsystem är det som mus fast snabbare.
Du kommer kunna springa och skjuta med pilbåge samtidigt eller kasta spells. Något som inte funkar med D2s interface. Lösningen på det problemet i D3 har dom lagt in 1-5 hotkeys på hotbar tillsammans med 3 knappar på musen.

Så dagens konsolspelare borde snarare fråga dig hur du kan spela på en PC med mus och tangentbord när det finns så många bättre alternativ till konsolerna. Hur ska du kasta spells i riktning X och springa i riktning Y samtidigt? Hur ska du köpa saker ur vendorn om det finns mer än 20 saker att köpa?
Hur ska du klicka på START game om du inte har X eller A på musen?

/facepalm

Tex. Dirt 2 till PS3 så är spelet anpassat till handkontrollen och behöver inte konfigureras.
Skaffar du märke X av kontroll till PC och ska köra Dirt 2 är den inte anpassad för kontrollen och det är efter kontrollen är konfigurerad. Och efter du har gjort allt så kommer det ändå inte att funka speciellt bra.

Nu har jag en G27 till PC där i stort sett alla nyare PC spel är anpassade för så det funkar bra. Men ville bara påpeka dom små felen med att skaffa random kontroll till PC.

För det första... Man kör inte bilspel med handkontroll ( mariokart är inte ett bilspel) Man köper ratt efter plånbok och konfigurerar som man vill ha det. Annars tycker iallafall jag att man missar halva upplevelsen.

Sen vill jag kommentera det första du skriver. Visst låter det väldigt fint i teorin med kinekt, wiimote + motion plus och ps move. Men i praktiken är jag väldigt tveksam till det.

Hade varit kul att se test/tävling med olika personer mellan tangentbord/mus vs konsolalternativ i olika spel.

Edit: eller du trollade? /facepalm

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gratzner:

Måste du se det som ett beroende? Kan du inte bara spela spelet som en kul grej?

Och det var kanske inte så jag menade.. jag menade mer att Blizzard verkligen INTE lyssnar på sina spelar och att dom verkligen använder dom som BETA testare i World of Warcraft.

Klart att dom använder spelare som beta testare i ett stort spel som WoW. Dom får fram mer data genom att göra så, dom sitter ju inte på deras forum och gör ändringar efter emo rage inlägg. Jag tycker fortfarande inget MMORPG spel är i närheten av Blizzard när det gäller MMORPG.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Lite dum fråga på ett datorforum, swelockers

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har inte följt debatten här i kommentarerna, men min syn på saken är att FPS-genren är döende på PC. Om man jämför med några år sedan så släpps det väldigt få FPS-spel som håller riktigt hög kvalitet på PC. PC är absolut inte döende som spelplattform däremot.

Att det är just FPS-genren som verkar vara mest utsatt för "konsolifieringen" tycker jag däremot är märkligt, eftersom jag helt enkelt inte kan förstå hur folk kan föredra att spela FPS med styrspakar och 30 FPS framför en TV. I stort sett allting som lockar mig med att spela FPS online försvinner när man spelar på konsol. Möjligheten att spela i en klan, tävla, spela stora turneringar online, ha LAN, kommunicera enkelt med andra som spelar osv... Att tempot och intensiteten i själva spelet sedan går ner till snigelfart är ju också värt att nämna, även om det är högst personligt.

Permalänk
Medlem

Tror helt klart det är svårare att sälja lagliga kopior av små "skitspel" som inte har så hög spelvärde när man spelat igenom dom en gång, och som inte har någon onlinefunktionalitet. Det ska gynna spelaren att ha en laglik kopia, inte försvåra för honom. I fallet Starcraft II så är ju den olagliga kopian nästan helt värdelös; inget onlinespelande, inga sparfiler i molnet, inga coOp spel med kompisar osv.

En annan klass är spel som håller riktigt hög kvalite och som man vet att man kommer spela många gånger om och om igen, som kanske har riktigt bra handling och som man vill ha i sin spelsamling.

Möter man inte dessa kriterier så hjälper det inte att ha massa kopieringsskydd, man kommer ändå inte sälja spel. Om man inte lyckas få spelar att VILJA ha originalet så är man körd. Vill folk ladda hem, så kommer det alltid finnas nån som knäcker kopieringsskyddet och gör spelet tillgängligt.

För att vara helt ärlig så måste jag säga att alla de spel jag har laddat hem och spelat har varit sånna spel som jag ALDRIG hade fått för mig att köpa i vilket fall som helst. Alla andra spel köper jag. Så jag tror att denna nya kultur med nedladdning av spel bara sätter högre krav på tillverkarna att göra bättre spel som är värda att köpa.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Släpp spelen mer sällan och mer noggrann med grafik och upplevelse. Precis som Blizzard. Man tar den tid som man behöver och släpper ett fulländat spel. Tyvärr lyckades inte DICE när dom släppte BFBC2 (min mening). Alldeles för konsol inriktad. Dock läste jag på nätet med en interjuv att BF3 ska vara inriktad för pc användare. Bättre grafik, känsla samt att köra samma stil med banor som på BF2. Bättre slagfält.

konsol kan hålla sig till fifa, nhl...

Visa signatur

- Its all about the game

Permalänk
Medlem

Jag älskar konsol och PC, stor variation och jag kan spela alla spel utan att behöva tänka "åhhh kan inte det här komma till PC snart?!"

Man kan säga att jag älskar spelen mer än plattformen, hehe.

Visa signatur

Theres no place like 127.0.0.1

Permalänk
Medlem

Tycker det är tragiskt att vissa skiter i PC-spelarna (Infinity Ward) och fördummar spelen för att passa konsol. Gå in på Amazon och se på betyget på Modern Warfare 2 till PC.

Visa signatur

Compaq suger

Permalänk
Medlem

Varför skulle man ens vilja spela på en konsoll istället för en PC som har allting fast bättre. visst vissa saker kan va kul o spela på tex Nintendo wii. men PS3 & Xbox, ser inte någon riktigt mening me de 2. isåfall för folk utan några pengar. Nintendo har iaf lite egna spel. Men jag kommer alltid föredra PC

Visa signatur

-PC- HAF932 - i7 920d0 oc 3.8ghz - P6TDELUXE v2 - Asus 7950 3GB TOP - Samsung 830 128gb - 2xWD 1TB Black - Asus Xonar Essence STX - Logitech G400 - Sennheiser pc360G4me - Logitech Z5500 - S27a950d 120hz - 2233RZ 120hz
GAME | Dota2 | Age of Conan
Youtube: http://www.youtube.com/user/b4nto

Permalänk
Medlem

94% föredrar pc (jag själv inkluderad), hmm har en känsla av att sweclockers användarbas inte är så representativ för den stora massan

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Den bästa konsolen är SNES, sen började det gå utför.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Entusiast

Tycker om att spela på PC mest så röstade på det, men äger båda, då mina vänner främst kör PS3 samt att man kan köra split-screen.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

94% föredrar pc (jag själv inkluderad), hmm har en känsla av att sweclockers användarbas inte är så representativ för den stora massan

Precis!
Lite som att fråga vilket språk som pratas mest på ett franskt forum xD

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Med Kinect, PSMove och Wii styrsystem är det som mus fast snabbare.
Du kommer kunna springa och skjuta med pilbåge samtidigt eller kasta spells. Något som inte funkar med D2s interface. Lösningen på det problemet i D3 har dom lagt in 1-5 hotkeys på hotbar tillsammans med 3 knappar på musen.

Så dagens konsolspelare borde snarare fråga dig hur du kan spela på en PC med mus och tangentbord när det finns så många bättre alternativ till konsolerna. Hur ska du kasta spells i riktning X och springa i riktning Y samtidigt? Hur ska du köpa saker ur vendorn om det finns mer än 20 saker att köpa?
Hur ska du klicka på START game om du inte har X eller A på musen?

/facepalm

Tex. Dirt 2 till PS3 så är spelet anpassat till handkontrollen och behöver inte konfigureras.
Skaffar du märke X av kontroll till PC och ska köra Dirt 2 är den inte anpassad för kontrollen och det är efter kontrollen är konfigurerad. Och efter du har gjort allt så kommer det ändå inte att funka speciellt bra.

Nu har jag en G27 till PC där i stort sett alla nyare PC spel är anpassade för så det funkar bra. Men ville bara påpeka dom små felen med att skaffa random kontroll till PC.

Jämför inte mus och tangentbord med allt hitte på som tex Kinect och Wii kontrollerna, tror du själv på fullaste allvar att de bästa konsoll spelarna har en suck mot de bästa PC-spelarna i FPS, A-RPG, MMORPG och RTS? Om du vill tävla i sportspel görs det dock på lika villkor om man som PC ägare köper en handkontroll.

Permalänk
Medlem

Renodlade PC spel är utdöende helt klart. Spelen med djup som krävde en gnutta ansträngning för att komma in i är döda sedan länge.
De flesta spel tillverkas för konsoler och personer som nätt och jämt har IQ för att öppna en dörr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackan86:

Jämför inte mus och tangentbord med allt hitte på som tex Kinect och Wii kontrollerna, tror du själv på fullaste allvar att de bästa konsoll spelarna har en suck mot de bästa PC-spelarna i FPS, A-RPG, MMORPG och RTS? Om du vill tävla i sportspel görs det dock på lika villkor om man som PC ägare köper en handkontroll.

Finns ju mus och tangentbord till konsol, men det var ju ett jävla liv för ett tag sen om att folk tyckte att det var fusk för att de flesta lirar med handkontroll.
Men det skulle vara intressant att se hur bra de bästa som lirar med handkontroll står sig mot de bästa med mus och tangentbord i ett spel som t.ex UT3 som finns till både pc och konsol.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Skrivet av Knuppe:

Renodlade PC spel är utdöende helt klart. Spelen med djup som krävde en gnutta ansträngning för att komma in i är döda sedan länge.
De flesta spel tillverkas för konsoler och personer som nätt och jämt har IQ för att öppna en dörr

ok du har ganska så fel.
starcraft 2 har redan sålt i 3 miljoner exemplar.
snart släpps diablo som också är en storsäljare.
wow stiger hela tiden och har uppnått 12 miljoner aktiva abbonenter trots 6 år som de funnits med den grafiken.
empire serien sälje rväldigt mycket cokså

grejen är att program som steam säljermer och mer och dessa siffror redovisas inte när företag visar upp rapporter

Visa signatur

i speak spanish to god, italian to women , french to men and german to my horse

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Jag tog bort ett inlägg som bröt mot § 7 i reglerna samt några kommentarer till det.

Permalänk
Medlem

Ang. diskussionen om konsol vs dator:
Det är ju inte konstigt att folk väljer konsolspel framför datorspel. För att komma i närheten av den grafik som konsoler har, behöver du punga ut med 10k (inkl. kringutrustning). Då är det ju billigare och mer praktiskt att bara köpa en konsol för 2k och ha samma grafik och prestanda som alla andra. Den enda skillnaden konsolväg är ju vilken TV du har. Dessutom är alla spel som kommer anpassade till din konsol, medan i datorvärlden är det du som måste anpassa datorn efter spelen.

Det finns så otroligt många bra argument för att köpa konsol istället för en speldator. T.ex. bara det att du kan vara 4 på samma konsol utan problem är ju ett. Har man inte det stora behovet av grafik eller pengarna att lägga på en speldator är ju konsol ett riktigt bra alternativ.

Permalänk
Skrivet av 5urv1v3R:

Ang. diskussionen om konsol vs dator:
Det är ju inte konstigt att folk väljer konsolspel framför datorspel. För att komma i närheten av den grafik som konsoler har, behöver du punga ut med 10k (inkl. kringutrustning). Då är det ju billigare och mer praktiskt att bara köpa en konsol för 2k och ha samma grafik och prestanda som alla andra. Den enda skillnaden konsolväg är ju vilken TV du har. Dessutom är alla spel som kommer anpassade till din konsol, medan i datorvärlden är det du som måste anpassa datorn efter spelen.

Det finns så otroligt många bra argument för att köpa konsol istället för en speldator. T.ex. bara det att du kan vara 4 på samma konsol utan problem är ju ett. Har man inte det stora behovet av grafik eller pengarna att lägga på en speldator är ju konsol ett riktigt bra alternativ.

Tycker du har väldigt fel angående pris skillnaden men håller med om den sociala biten har både xbox, ps3 och pc men det är väldigt mkt roligare att panga på pc än på konsol. Det ända som får mig att spela på konsol är retard kompisarna som bara spelar på konsol om jag är själv så står dom bara där och samlar damm!

Permalänk
Medlem

Jag lämnade konsollspelandet efter PS2:an. Det finns helt klart en rad bra spel på konsoll men min föredragna genre är RPG och spel som t ex Dragon Age var klart bättre på PC så det finns inte så mycket som lockar med konsollerna, iaf inte för att väga upp kostnaden av införskaffandet av en (och då är de ändå inte så dyra längre).

Permalänk
Medlem

skönt att höra att datorspel inte är utdöende enligt en sån där.
intressant att storspel som pressar dagens hårdvara är vad nu igen...? Ja just det, kassa konsolportningar
Nåväl. Tillbaka till Stalker CoP med mig <3

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av 5urv1v3R:

Ang. diskussionen om konsol vs dator:
Det är ju inte konstigt att folk väljer konsolspel framför datorspel. För att komma i närheten av den grafik som konsoler har, behöver du punga ut med 10k (inkl. kringutrustning). Då är det ju billigare och mer praktiskt att bara köpa en konsol för 2k och ha samma grafik och prestanda som alla andra. Den enda skillnaden konsolväg är ju vilken TV du har.

Vad folk missar är att spelen på konsol körs i 720p (Och många mycket lägre än så, t ex Alan Wake som körs i 540p, lägre upplösning än min mobiltelefon) i 30FPS, halvdassig eller ofta helt utan någon AA samt hård texturkomprimering och långa laddningstider.

Visa signatur

i5 2500k @ 4.5GHz med H70 push-pull | P67 Sabertooth | 8GB Corsair 1600MHz CL9 | GTX 670 SLI | Obsidian 800D | Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av iNfragiq:

Och många mycket lägre än så, t ex Alan Wake som körs i 540p, lägre upplösning än min mobiltelefon

Det visste inte jag om.
Tänkte faktiskt köpa 360; för det spelet (och red dead) men har kommit på bättre tankar. 540p skit ska inte stödjas av kkonsumenten :).
Tack för infon.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Skrivet av iNfragiq:

Vad folk missar är att spelen på konsol körs i 720p (Och många mycket lägre än så, t ex Alan Wake som körs i 540p, lägre upplösning än min mobiltelefon) i 30FPS, halvdassig eller ofta helt utan någon AA samt hård texturkomprimering och långa laddningstider.

Vilket betyder att en betydligt billigare dator (än en för 10k) skulle kunna köra med likadan grafik. För er som inte förstod det

Dock så är alla konsolspel anpassade fullt till den hårdvaran konsolen har vilket inte är fallet med PC:n.

Visa signatur

| MacBook Pro 2016 Touch Bar 15" |

| 16GB Ram DDR4 2133 MHz | i5 6500k | RX 480 4GB | ASUS Z170-A | Fractal Design XL | Corsair TX650W |

CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Skrivet av knaxiz:

Förstår inte argumentet att tex bilspel skulle vara roligare på konsol, är ju bara att koppla in burken i tvn å skaffa dig en handkontroll av valfri typ.

Försök spela Forza eller Gran Turismo på en dator så får du se hur bra det går

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem

En dator med NES/SNES/Mega Drive emulator (och en gamepad) så har du det bästa från båda världar :D.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.