Blizzard: Datorspel långt ifrån döende

Permalänk
Melding Plague

Blizzard: Datorspel långt ifrån döende

Att datorspel kan vara på väg att tyna bort på grund av piratkopiering och spelkonsolernas framfart har varit ett hett diskussionsämne de senaste åren. Blizzard håller dock inte med.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja hur länge har vi inte hört om att PC spelande är döende? Löjligt, PCn är fortfarande det bästa spelplattformen och inget tyder på att det kommer ändras under en överskådlig framtid.

Permalänk
Medlem

Jag har börjat köpa mycket mer spel tack vare steam.
Det är så smidigt att ha allting tillgängligt på det sättet.

Permalänk

Eeeh..... så blizzard som bara gör PC-spel tror inte att datorspel är på utgång

Permalänk

Hehe, Blizzard och Valve skjuter bildligen talat mot öppet mål eftersom ingen annan utom indieutvecklare satsar på PC. Helt klart underskattad plattform, se bara på Minecrafts succé.

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk

Tycker debatten mer har handlat om fördummandet av spel (och att detta skulle vara konsolernas fel). Problemet jag ser är att spelutvecklarna vill väldigt gärna bredda sina spel, för att nå ut till en större målgrupp. "Hardcore" gamers finns det ju inte så många av om man ser överlag (tråkigt nog).

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Hedersmedlem

Konsolerna har problemet att de inte blir bättre förrän nästa generation och då får man börja om från noll igen och PC tycks alltid återhämta sig när folk tröttnar på sina antika konsoler...Ja jag är PC spelare så jag är jävig.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Jag äger både ps3 och pc.. spelar helt klart mestadels på pcn..
Har även ägt en krysslåda, men gillade den inte alls..
Ps3an spelar jag på ibland men använder den mestadels som mediacenter..
FPS spel går ju inte spela på annat än pc..
Så jag väljer pc, utan minsta tvekan..

Permalänk
Medlem

Diablo 3 är väl ett spel som skulle kunna fungera ganska bra även på konsol, även om det blir lite knepigt med vissa spells.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Hatten av för Blizzard som en kreation väl värt namnet. Undrar om det finns en lika stark varumärke i spel-branschen. Företaget visade att en välädlad produkt kan göra skillnad jämfört med 10 massproducerade produkter.

Det lönar sig att

1) lyssna på sina brukare
2) Ej använda sina brukare som Beta-testare.
3) Skissa projektplanering med hänsyn till mångfacetterad platå.
4) Optimera källkoden om och om igen.
5) Vårda sitt varumärke.

Detta vad jag förknippar Blizzard med. Längtar efter DIII.

Visa signatur

InMortumVeritas

Permalänk
Medlem

Diablo fanns ju till Playstation, "Slaktarn - Färskt Kött"
Funka o spela men var lite B.

Visa signatur

Emkill, mannen med Lådan =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neoplasm:

Hatten av för Blizzard som en kreation väl värt namnet. Undrar om det finns en lika stark varumärke i spel-branschen. Företaget visade att en välädlad produkt kan göra skillnad jämfört med 10 massproducerade produkter.

Det lönar sig att

1) lyssna på sina brukare
2) Ej använda sina brukare som Beta-testare.
3) Skissa projektplanering med hänsyn till mångfacetterad platå.
4) Optimera källkoden om och om igen.
5) Vårda sitt varumärke.

Detta vad jag förknippar Blizzard med. Längtar efter DIII.

Du har inte spelat World of Warcraft va?

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Diablo 3 är väl ett spel som skulle kunna fungera ganska bra även på konsol, även om det blir lite knepigt med vissa spells.

Eh, har du spelat diablo 2?

Du kommer inte kunna hålla reda på allt och det skulle kräva miljoner knappar på konsolen för att styra allt, (inventory, din "spellbar" som kommer med D3, skilltree, stats)

Hur ska du köpa hos en vendor? en vendor som har typ 20 saker +++ ?

Hur ska du flytta saker i din inventory?

Jag ser inga bra lösningar, men tror du på det så får du gärna föklara hur!

Jag tror och hoppas att blizzard aldrig kommer utveckla till konsoll, de e ju de som gör dem så bra, (b.la då...)

Förövrigt ser jag fram emot Diablo3 som fan, har lirat D2 sen det kom ut
Spelar inte i övrigt längre.

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem

Självklart spelar de flesta på PC här fast jag spelar knappt på PCn längre. Konsol har mindre buggar, skönare kontroll (så länge man inte är 1337 CS-spelare eller nått som måste ha extrem precision) enklare att använda och har numera fler spel.

Att spel som Dragon Age å CoD är mer populära på konsol säger en hel del om PC-marknaden. Till å med uppföljaren till Crysis kommer ju på konsol. Orka med att behöva läsa foruminlägg över hela nätet för att förstå varför spel krashar å så behöva gå in i regedit å fixa saker. Ca 1/3 av PC-spelen man köpt som man haft stora problem med jämfört med nästan inga på konsol. Förr orkade man med det, men nu vill man inte spendera massa tid på att få igång spel utan bara spela dem så fort man kastar in skivan.

Skrivet av MaLo:

Konsolerna har problemet att de inte blir bättre förrän nästa generation och då får man börja om från noll igen och PC tycks alltid återhämta sig när folk tröttnar på sina antika konsoler...Ja jag är PC spelare så jag är jävig.

Antik? kanska ska ta med min 360 till antikrundan å se om den är värd massor =P

Problemet med PC nu är ju att spelen görs primärt för konsol så enda spel som verkligen tänjer gränserna grafiskt är spel som Crysis å det är några år sen. Finns knappt PC-exklusiva spel längre. med konsolkenverteringar är allt man kan få av PCn lite högre upplösning å lite mer kantutjämning.

PC känns inte alls så kul som för några år sen när HL2, Far Cry osv var exklusivt på PC och Bethesda fortfarande gjorde spelen för PC i första hand.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Haha lite smått partiskt ställe att rösta om favoritplatform. ganska onödigt imo.
Vi är juh här för att vi gillar DATORER!!!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Självklart spelar de flesta på PC här fast jag spelar knappt på PCn längre. Konsol har mindre buggar, skönare kontroll (så länge man inte är 1337 CS-spelare eller nått som måste ha extrem precision) enklare att använda och har numera fler spel.

Att spel som Dragon Age å CoD är mer populära på konsol säger en hel del om PC-marknaden. Till å med uppföljaren till Crysis kommer ju på konsol. Orka med att behöva läsa foruminlägg över hela nätet för att förstå varför spel krashar å så behöva gå in i regedit å fixa saker. Ca 1/3 av PC-spelen man köpt som man haft stora problem med jämfört med nästan inga på konsol. Förr orkade man med det, men nu vill man inte spendera massa tid på att få igång spel utan bara spela dem så fort man kastar in skivan.

Jag kan inte minnas att jag någonsin haft så många problem med ett PC spel...
Det är väl snarare om man piratar som man stöter på sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Självklart spelar de flesta på PC här fast jag spelar knappt på PCn längre. Konsol har mindre buggar, skönare kontroll (så länge man inte är 1337 CS-spelare eller nått som måste ha extrem precision) enklare att använda och har numera fler spel.

Att spel som Dragon Age å CoD är mer populära på konsol säger en hel del om PC-marknaden. Till å med uppföljaren till Crysis kommer ju på konsol. Orka med att behöva läsa foruminlägg över hela nätet för att förstå varför spel krashar å så behöva gå in i regedit å fixa saker. Ca 1/3 av PC-spelen man köpt som man haft stora problem med jämfört med nästan inga på konsol. Förr orkade man med det, men nu vill man inte spendera massa tid på att få igång spel utan bara spela dem så fort man kastar in skivan.

Kasta in skivan?
Låter uråldrigt imo, vem orkar med sånt trams?

Jag vill spela direkt, ett dubbelklick och det är igång.

Dragon age och CoD är överlägset på PC i vilken precision och möjlighet du har och jag tycker det är betydligt mer bekvämt.
Sen att andra föredrar det på konsol säger ju mer om dom än om PC-marknaden.

Sen finns det spel jag tycker gör sig mycket bättre på konsol.

Det är olika, och alla dom problem du beskriver med pc-spel känner jag inte igen.
SBT kanske.

Permalänk
Medlem

Efter att ha spelat PC en längre period och sedan gått tillbaka till konsol för exklusiva titlar eller dom som inte finns till PC
så märker man hur stor skillnaden är. Spel på konsol blir ospelbara så fort det blir en explosion eller liknande. Aliasing är ett stort problem med.

Annars kör jag bara konsol när det är kompisar/folk över, då spelar vi Rock Band och annat multiplayer/splitscreen spel. Där kan inte PC konkurrera riktigt.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gratzner:

Du har inte spelat World of Warcraft va?

Givet men var hela tiden rädd för den. Totalt maximalt 20 tim speltid. Jag har/hade inte tiden för ett sådant beroende och jag vägrade uppdatera min gamla PC just för att undvika frestelsen. Är man svag för D2 är risken stor för ett beroende här. Samtliga mina spelkompisar blev helt slutsålda samt slutkörda på WoW.

Jag har en hel mental förberedelse inför D3.

Visa signatur

InMortumVeritas

Permalänk
Medlem

Blizzard, de har väll inte släppt något spel som är innovativt någonsin? Bara varianter på andras arbete? Hur som helst, det de släpper har ofta grymt hög kvalitet.

Jag sitter själv också mycket hellre på pc än konsol, det är därför jag inte ens äger en konsol hehe.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

Vad kostar en ok spel-dator ? vad kostar ett PS3/360 ? PC-spel är något billigare men det är nog inte det dem flesta tänker på skulle jag tro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mannen99:

Eh, har du spelat diablo 2?

Du kommer inte kunna hålla reda på allt och det skulle kräva miljoner knappar på konsolen för att styra allt, (inventory, din "spellbar" som kommer med D3, skilltree, stats)

Hur ska du köpa hos en vendor? en vendor som har typ 20 saker +++ ?

Hur ska du flytta saker i din inventory?

Jag ser inga bra lösningar, men tror du på det så får du gärna föklara hur!

Jag tror och hoppas att blizzard aldrig kommer utveckla till konsoll, de e ju de som gör dem så bra, (b.la då...)

Förövrigt ser jag fram emot Diablo3 som fan, har lirat D2 sen det kom ut
Spelar inte i övrigt längre.

Om man vill leka clicker i hela spelet och vara den som dör först pga att man är seg med spells så skulle det funka perfekt på konsoll, alternativ på konsoll hade ju varit en knapp för alla spells, men nu är vi snart i bot stadiet.

När är releasen för Diablo 3 nu då? Bokade det förra året (vintern).

Skrivet av Asheileon:

Vad kostar en ok spel-dator ? vad kostar ett PS3/360 ? PC-spel är något billigare men det är nog inte det dem flesta tänker på skulle jag tro.

Det beror på vad du definerar ok som. Med tanke på att i priset för en spel-dator kan du även: surfa, redigera media, se på film, spela krävande spel, programmera/utveckla program, använda för att maila folk så om man säger speldator tänker alla på bara spel. Men man får ut sjukt mycket mer än bara en dator som kan spela dagens och dåtidens spel. En speldator är väl snart > 7000 kr budgetten om man ska ha en grym.
En 360 kanske är 1/5 av priset men då också mycket mindre att göra.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem
Skrivet av mannen99:

Eh, har du spelat diablo 2?

Du kommer inte kunna hålla reda på allt och det skulle kräva miljoner knappar på konsolen för att styra allt, (inventory, din "spellbar" som kommer med D3, skilltree, stats)

Hur ska du köpa hos en vendor? en vendor som har typ 20 saker +++ ?

Hur ska du flytta saker i din inventory?

Jag ser inga bra lösningar, men tror du på det så får du gärna föklara hur!

Jag tror och hoppas att blizzard aldrig kommer utveckla till konsoll, de e ju de som gör dem så bra, (b.la då...)

Förövrigt ser jag fram emot Diablo3 som fan, har lirat D2 sen det kom ut
Spelar inte i övrigt längre.

Du har ju bevisligen inte spelat på konsol själv hör jag
Kan säga att A-RPG passar minst lika bra på konsol, enligt min erfarenhet var det snarast överlägset att spela på konsol (360) jämfört med PC då jag snabbt fick tillgång till 13-20 spells/vapen med bara någon kanpptryckning, utan att flytta händerna eller fingra över hela tangentbord
Nä, Sacred 2, Divinity 2 etc visar att det går alldeles utmärkt med A-RPG på kosnol (främst Sacred 2).

OnT:
Klart Blizzard tycker att PC är en grym spelmarknad, de är ju ganska så låsta på den då deras spel är Pc-exklusiva. Att de sedan satsat på casual-spel med bred målgrupp och låga systemkrav gör ju PC till en given marknad, alla har en dator om än inte en bra sådan. WoW är ju deras "mest lyckade", låga systemkrav och lätt/tillgängligt för alla om än det saknar utmaning och "exklusiva" bra gear som hardcore-spelare skulle kräva.
Star Craft 2 då, följer samma väg med låga systemkrav och enkelt gameplay (sten/sax/påse), har inte utvecklats nämnvärt sedan föregångaren, speciellt inte då ex. Zerg ser snälla och söta ut jämfört med originalen. Visst är försäljningssiffrorna bra, men jämfört med konsolexklusiva som ex. Halo/Gran Turismo, är de ganska fattiga.
Även Diablo 3 tycks ha gått från "mörkt och läskigt" till "WoW och snällt", glada färger, runda figurer och enkelt gamplay med mindre "läskiga" monster, tyvärr. Tror Diablo 3 blir Wowablo 3, och "diablo" delen lär vi inte se mycket av :/
PC idag är ju onekligen casual (sims/farmvill/WoW) och MMO. Pcs sty6rka har blivit dess svaghet, ständiga krav på ny hårdvara, många "unika" buggar och problem, jobbiga kopieringsskydd som skrämmer kunderna etc.

Jag spelar mer på konsol än på PC idag, men för bara nått år sedan kunde jag inte tänka mig ex. FPS på konsol. Dock köpte jag en 360 för att lira med polarna och man fastnade lätt, buggfritt, DRM-fritt, inga hårdvarukrav, stort spelutbud, primär utvecklingsplattform för de flesta spel, stor mängd exklusiva etc. Minecraft är något som kan rädda PC, just då det visar vad som gjorde PC bra i grunden. Friheten!
Du kunde modda, förändra, skapa eget och bygga nytt nästan som du ville, i de flesta spel. PC är mer än bara MMO, hårdvarukrav och DRM, om spelutvecklarna bara vågar och vill...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Vad kostar en ok spel-dator ? vad kostar ett PS3/360 ? PC-spel är något billigare men det är nog inte det dem flesta tänker på skulle jag tro.

Vad kan du göra på en dator VS en konsoll?

Känns inte lönt att göra denna jämförelse, är man BARA ute efter att spela så sure köp en konsoll.

Personligen tycker jag att bilspel är bra mycket roligare på konsoll, + att det finns roligare bilspel till konsoll (dirt2 på PC är ju kul iofs, men roligare på konsol..)

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emkill:

Diablo fanns ju till Playstation, "Slaktarn - Färskt Kött"
Funka o spela men var lite B.

Nästan alla blizzards spel finns till konsoler. Från WC3 och uppåt har dom slutat med det.
Men Starcraft, Diablo, Warcraft 2 osv finns till konsoler.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Skrivet av freddyfresh:

Det beror på vad du definerar ok som. Med tanke på att i priset för en spel-dator kan du även: surfa, redigera media, se på film, spela krävande spel, programmera/utveckla program, använda för att maila folk så om man säger speldator tänker alla på bara spel. Men man får ut sjukt mycket mer än bara en dator som kan spela dagens och dåtidens spel. En speldator är väl snart > 7000 kr budgetten om man ska ha en grym.
En 360 kanske är 1/5 av priset men då också mycket mindre att göra.

Skrivet av mannen99:

Vad kan du göra på en dator VS en konsoll?

Känns inte lönt att göra denna jämförelse, är man BARA ute efter att spela så sure köp en konsoll.

Personligen tycker jag att bilspel är bra mycket roligare på konsoll, + att det finns roligare bilspel till konsoll (dirt2 på PC är ju kul iofs, men roligare på konsol..)

Då det pratas om att spela så ja, om man ska spela så är en konsol mer prisvärd, men sen så kan man ju surfa på en PS3 så mm...

Har ett PS3 och en dator, har inte spelat PS3 sen jag spelade ut Demon's Souls och "lessnade" på MGO. Tror att datorspelen kommer bli allt sämre med tiden då pengarna ligger i konsolmarknaden, att crysis 2 kommer på konsol är nog det främsta tecknet på det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Asheileon:

Vad kostar en ok spel-dator ? vad kostar ett PS3/360 ? PC-spel är något billigare men det är nog inte det dem flesta tänker på skulle jag tro.

beror på hur kräsen du är. du får en skitgrymm speldator+övrig utrustning(skärm etc) för under 12000 kr. man skall ha klart för sig att Sony och Microsoft säljer konsolerna med förlust för att få de att verka prisvärda.

man skall dock ha klart för sig att SKILLNADEN mellan en bra speldator och en bra dator för allt utom spelande inte är så överdrivet stor, man kanske sparar 2000 kr genom att köpa ett undermåligt grafikkort.

angående ämnet så tror jag att datorspel har den fördelen att man inte behöver köpa en konsol(lite det jag skrev om innan). det som alltid har gjort det svårare för branschen är piratkopiering. ett sätt att förhindra detta är tex genom att erbjuda de som har betalat för spelet möjlighet att spela online etc.

man skall inte glömma att många av de spel som folk kopierar är spel de aldrig skulle ha köpt annars, detta kan faktiskt leda till att folk sedan köper spelet om man för fördelar genom att betala för det.

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk
Medlem

Don't copy that floppy

Permalänk
Medlem

Förstår inte argumentet att tex bilspel skulle vara roligare på konsol, är ju bara att koppla in burken i tvn å skaffa dig en handkontroll av valfri typ.

Visa signatur

Asus P6T Deluxe V2 | i7 920 | PowerColor 5870 | Corsair 6Gb DDR3 1333mhz | Corsair 850W | Corsair Force 120 GB | 2xWD CB 640 GB | Obsidian 700D

Permalänk
Medlem
Skrivet av mannen99:

Eh, har du spelat diablo 2?

Du kommer inte kunna hålla reda på allt och det skulle kräva miljoner knappar på konsolen för att styra allt, (inventory, din "spellbar" som kommer med D3, skilltree, stats)

Hur ska du köpa hos en vendor? en vendor som har typ 20 saker +++ ?

Hur ska du flytta saker i din inventory?

Jag ser inga bra lösningar, men tror du på det så får du gärna föklara hur!

Jag tror och hoppas att blizzard aldrig kommer utveckla till konsoll, de e ju de som gör dem så bra, (b.la då...)

Förövrigt ser jag fram emot Diablo3 som fan, har lirat D2 sen det kom ut
Spelar inte i övrigt längre.

Jag tycker tyvärr inte att problemen som du lägger fram verkar vara speciellt problematiska, istället för att ifrågasätta om jag spelat diablo 2 kan man undra om du använt en konsol sedan mario bros.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.