Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hur mäter man och räknar på nätaggregat?

Permalänk
Medlem

Hur mäter man och räknar på nätaggregat?

Ett nätagg som är märkt 1000W klarar av att skicka ut en effekt på 1000W i ett system. Ett bra nätagg har en verkningsgrad på 80%, det betyder att 80% av den den ström som kommer till nätaggregatet går att använda på andra sidan i ditt system.
Om man då mäter sin förbrukning mellan sitt nätaggregat och vägguttaget så får man ut den effekt som nätaggregatet behöver för att förse ditt system men den ström det behöver. Men de siffrorna man får ut av att mäta mellan aggregatet och väggen är inte samma som om man skulle mäta mellan aggregatet och ditt system.

Om jag mäter mellan vägguttaget och nätaggregatet och det har en förbrukning på 1000W, det skulle betyda att mitt nätaggregat ger ut 800W i mitt system (80% verkningsgrad). Jag har alltså 200W kvar att använda i mitt nätaggregat.

För att få ut 1000W ut ett nätagg så måste jag mata det med 1250W. På så sätt kan förbrukningen mätt mellan vägguttag och nätaggregat gå långt över märkningen på nätaggregatet utan att det skall uppstå några problem.

Är jag helt ute och cyklar? Någon med mer kunskap i detta ämne kan gärna få upplysa mig!

Permalänk
Medlem

Verkningsgrad 80% så kan agget ge ditt system 800W.
Återstående "går förlorat" mestadels värme.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarky:

Nedan har jag försökt beskriva hur jag tror det fungerar rätta mig om jag har fel!

Ett nätagg som är märkt 1000W klarar av att skicka ut en effekt på 1000W i ett system. Ett bra nätagg har en verkningsgrad på 80%, det betyder att 80% av den den ström som kommer till nätaggregatet går att använda på andra sidan i ditt system.
Om man då mäter sin förbrukning mellan sitt nätaggregat och vägguttaget så får man ut den effekt som nätaggregatet behöver för att förse ditt system men den ström det behöver. Men de siffrorna man får ut av att mäta mellan aggregatet och väggen är inte samma som om man skulle mäta mellan aggregatet och ditt system.

Om jag mäter mellan vägguttaget och nätaggregatet och det har en förbrukning på 1000W, det skulle betyda att mitt nätaggregat ger ut 800W i mitt system (80% verkningsgrad). Jag har alltså 200W kvar att använda i mitt nätaggregat.

För att få ut 1000W ut ett nätagg så måste jag mata det med 1250W. På så sätt kan förbrukningen mätt mellan vägguttag och nätaggregat gå långt över märkningen på nätaggregatet utan att det skall uppstå några problem.

Är jag helt ute och cyklar? Någon med mer kunskap i detta ämne kan gärna få upplysa mig!

Nej då, du cyklar på rätt spår

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Verkningsgrad 80% så kan agget ge ditt system 800W.
Återstående "går förlorat" mestadels värme.

Eller inte? TS har rätt, iaf när det gäller kvalitetsnätagg som tex corsair. Då är angivna effekten vad man Max kan plocka ut ur nätagget. Det drar ju mer ifrån väggen såklart (effekt delat på verkningsgrad som man för övrigt lär dig i fysik A). Om du däremot har ett skitagg dom tex ACE så kan det kanske vara som SirMacke säger....

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Verkningsgrad 80% så kan agget ge ditt system 800W.
Återstående "går förlorat" mestadels värme.

Jag förstår inte vad du menar. Trådskaparen har fattat helt rätt hur det funkar.

Permalänk
Skrivet av teejee:

Jag förstår inte vad du menar. Trådskaparen har fattat helt rätt hur det funkar.

Nix du och trådskaparen och missförstått saken. Om nätaggregatet utlovar 1000 watt så kan det leverera 1000w till komponenterna. Det innebär med 80% verkningsgrad att det i praktiken drar ca 1000/0,80 = 1250 watt från väggen.

Läs t.ex. sweclockers recension av några lyxnätagg här:
http://www.sweclockers.com/recension/12737-nataggregat-i-lyxk...

på punkt 4-8 i testet går de igenom alla nätaggregat och hur de presterar i olika laster.
Här kallas effekten som agget faktiskt drar från väggen för "aktiv effekt". För att ta ett exempel, kika på Corsair AX 850W och scrolla ner en bit. Den aktiva effekten när agget levererar 100% (850W) är 976 w, vid en verkningsgrad på 88%.
Det levererar 850 watt, men drar 976 watt i full load.

Visa signatur

____________________________________________________________
NZXT H2, NZXT Hale90 850W, Gigabyte B550 Aorus pro V2, Ryzen 5600x, BeQuiet Rock 2, Corsair Vengeance LPX DDR4 3600MHz 16GB, Saphire Radeon RX 6800 XT Nitro+, Xiaomi 34" Curved Monitor

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sprautbirger:

Nix du och trådskaparen och missförstått saken.

Tyckte du skrev precis likadant som TS. Du får nog kolla vem du citerar då jag antar det riktades mot SirMacke.

Då han skrivit ett syftningsfel.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

.. nu är missupfattaren missuppfattad!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Tyckte du skrev precis likadant som TS. Du får nog kolla vem du citerar då jag antar det riktades mot SirMacke.

Då han skrivit ett syftningsfel.

Haha, du har rätt, jag vette fan hur jag läste/citerade. Det var riktat till SirMacke. I sak stämmer det jag skrev i alla fall

Visa signatur

____________________________________________________________
NZXT H2, NZXT Hale90 850W, Gigabyte B550 Aorus pro V2, Ryzen 5600x, BeQuiet Rock 2, Corsair Vengeance LPX DDR4 3600MHz 16GB, Saphire Radeon RX 6800 XT Nitro+, Xiaomi 34" Curved Monitor

Permalänk
Medlem

@sprautbirger
Kan inte se annat än att trådskaparen beskrivit detta helt korrekt.
(om än lite omständligt)

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sprautbirger:

Haha, du har rätt, jag vette fan hur jag läste/citerade. Det var riktat till SirMacke. I sak stämmer det jag skrev i alla fall

Jadå, såg lite udda ut bara när du förklarade det likdant

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB