Vem stämmer vem i telekomvärlden

Permalänk
Melding Plague

Vem stämmer vem i telekomvärlden

Det går hett till i mobiltelefonbranschen och företagen slåss inte enbart med konkurrerande produkter. En stor del av kampen sker i domstolarna.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hahaha :D:D

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk

hahahaha!

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem

HAHA! Apple sitter lite på pottkanten ser jag

Visa signatur

Intel i7 4770k - ASUS Z87A - Corsair 12 GB 1600MHz - Geforce GTX 780 - Fractal Design Define R2 - Cougar CM 550W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem

fyfan vad bra telefoner det skulle funnits om inga patent gällde =/

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk

Var väl Apple som drog igång allt?

Permalänk
Medlem

Nice diagram.

Men nått som faktiskt är coolt är att nokia hur hur mycket patent som helst.
Som nästan alla andra märken använder.

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Medlem

Jag vänder mig bara mer och mer mot patentsystemet, den är bara utvecklingshämmande, extremt dyr att uppehålla och den har i princip inga fördelar. Undrar hur stor del av mobilers priser består av kostnader som orsakas av patent? 20%, 25%, 30%?

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yroll:

fyfan vad bra telefoner det skulle funnits om inga patent gällde =/

Verkar ju inte som att någon bryr sig om patent Och nej det skulle det inte göra för då skulle ingen tjäna pengar, patent innebär att bara du får tjäna pengar på din idé

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakuni:

Jag vänder mig bara mer och mer mot patentsystemet, den är bara utvecklingshämmande, extremt dyr att uppehålla och den har i princip inga fördelar. Undrar hur stor del av mobilers priser består av kostnader som orsakas av patent? 20%, 25%, 30%?

På vilket sätt är det utvecklingshämmande? Ifall inte patent skulle finnas skulle ingen vilja utveckla något då vem som helst bara skulle kunna sno det så fort man forskat fram det...

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem

*shaking my facepalm*
When shaking your head in despair while facepalming is combined into one epic posture of disappointment!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osten87:

*shaking my facepalm*
When shaking you head i despair and an facepalm is combine into one epic posture of disappointment!!

"When shaking your head in despair while facepalming is combined into one epic posture of disappointment"
Vill inte vara besserwisser eller något ville bara hjälpa dig

men vilken djungel de lyckats dra ihop där. Skrämmande med samtidigt förståeligt, vill ju inte att någon tjänar pengar på en teknik man själv betalat massor av pengar på att ta fram...

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem

Andra gången jag ser den här..

Får mig alltid att sakna min motorola :'(

Permalänk
Medlem
Skrivet av bbx8:

Verkar ju inte som att någon bryr sig om patent Och nej det skulle det inte göra för då skulle ingen tjäna pengar, patent innebär att bara du får tjäna pengar på din idé

visst men de skulle ju bli TVUNGNA att utveckla samma saker fast billigare än konkurrenterna.
I slutänden tjäner de tillräckligt med pengar, fast inte lika mkt ofc.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakuni:

Jag vänder mig bara mer och mer mot patentsystemet, den är bara utvecklingshämmande, extremt dyr att uppehålla och den har i princip inga fördelar. Undrar hur stor del av mobilers priser består av kostnader som orsakas av patent? 20%, 25%, 30%?

Och varför skulle företag A lägga 500 miljoner på utveckling av produkt A när de vet att så fort de är klara får företag B släppa en exakt kopia av produkt A för säg 50 miljoner? Företag B kan ju dessutom ta mindre betalt än företag A för denna produkt då företag A måste få tillbaka sina 500 miljoner medan företag B endast måste få tillbaka 50 miljoner, alltså kommer företag A tjäna väldigt lite (om något) på att utveckla produkt A, de kan t.o.m gå back. Så varför skall företag A utveckla denna produkt i så fall?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av erdraug:

"When shaking your head in despair while facepalming is combined into one epic posture of disappointment"
Vill inte vara besserwisser eller något ville bara hjälpa dig

men vilken djungel de lyckats dra ihop där. Skrämmande med samtidigt förståeligt, vill ju inte att någon tjänar pengar på en teknik man själv betalat massor av pengar på att ta fram...

Tack, gick lite fort innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lollol7:

På vilket sätt är det utvecklingshämmande? Ifall inte patent skulle finnas skulle ingen vilja utveckla något då vem som helst bara skulle kunna sno det så fort man forskat fram det...

Nu är det ju inte riktigt så enkelt egentligen. Saker och ting kan vara hemligt utan att man har patent på det.

Om vi inte hade patent skulle det tvinga företag att fortsätta utveckla för att ligga i framkant och därmed ha fördel/övertag mot konkurrenter.

Finns givetvis fördelar och nackdelar, men att påstå att ingen skulle vilja utveckla om det inte fanns patent är rent och skärt fel.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Och varför skulle företag A lägga 500 miljoner på utveckling av produkt A när de vet att så fort de är klara får företag B släppa en exakt kopia av produkt A för säg 50 miljoner? Företag B kan ju dessutom ta mindre betalt än företag A för denna produkt då företag A måste få tillbaka sina 500 miljoner medan företag B endast måste få tillbaka 50 miljoner, alltså kommer företag A tjäna väldigt lite (om något) på att utveckla produkt A, de kan t.o.m gå back. Så varför skall företag A utveckla denna produkt i så fall?

Du menar att företag B ska ha tillgång till allt material kring forskningen företag A bedriver? Inte direkt realistiskt. För att inte tala om utrustning, personal och kompetens.. (för om det fanns skulle sannerligen företag B utveckla något eget..)

Visst, de kan reverse-engineera företag A's produkt efter den blivit lanserad och sedan skapa sin egna "kopia" eller mobil som bygger på likadan teknik, det lär dock inte hända på 1 dag eller vecka.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av lollol7:

På vilket sätt är det utvecklingshämmande? Ifall inte patent skulle finnas skulle ingen vilja utveckla något då vem som helst bara skulle kunna sno det så fort man forskat fram det...

Tänk vad en pizza hade kostat om det hade varit licenskrav på att baka dem..
Å andra sidan hade vi kanske haft en massa billiga kinesiska pizzor typ AirPizza eller Slizza.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av fog:

Du menar att företag B ska ha tillgång till allt material kring forskningen företag A bedriver? Inte direkt realistiskt. För att inte tala om utrustning, personal och kompetens.. (för om det fanns skulle sannerligen företag B utveckla något eget..)

Visst, de kan reverse-engineera företag A's produkt efter den blivit lanserad och sedan skapa sin egna "kopia" eller mobil som bygger på likadan teknik, det lär dock inte hända på 1 dag eller vecka.

Lägg till att Företag B måste bygga upp en infrastruktur för att kunna tillverka kopian något de inte kunnat göra under företag As utvecklingsfas.

nys och blaha... pytt

Patent ska utfärdas till sjörövare inga andra.(ja det kan utfärdas till andra men då med en tidsfrist på 10 år, just nu blockeras mycket forskning av nonsenspatent som just tagits för att blockera)

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakuni:

Jag vänder mig bara mer och mer mot patentsystemet, den är bara utvecklingshämmande, extremt dyr att uppehålla och den har i princip inga fördelar. Undrar hur stor del av mobilers priser består av kostnader som orsakas av patent? 20%, 25%, 30%?

Du kanske skulle tänka igenom dina påståenden lite bättre grabben. Varför skulle företag över huvudtaget utveckla ny teknik om dem inte kan tjäna pengar på den? Om Ericsson spenderar 100 miljoner på att utveckla någon form av ny teknik så vill dem naturligtvis inte att företag x helt sonika själ tekniken och använder den i sina produkter, eller hur? Jag börjar på allvar tro att "Internet generationen" är halvt efterbliven, eller i vilket fall extremt obildade.

Permalänk
Skrivet av fog:

Du menar att företag B ska ha tillgång till allt material kring forskningen företag A bedriver? Inte direkt realistiskt. För att inte tala om utrustning, personal och kompetens.. (för om det fanns skulle sannerligen företag B utveckla något eget..)

Visst, de kan reverse-engineera företag A's produkt efter den blivit lanserad och sedan skapa sin egna "kopia" eller mobil som bygger på likadan teknik, det lär dock inte hända på 1 dag eller vecka.

Man behöver inte ha tillgång till allt material, man kommer väldigt långt bara genom att kolla på en färdig produkt.

Ta en Iphone t.ex. - fatta hur många timmar det har gått åt för att utveckla den, fundera ut alla användarfall, design, look and feel, osv. Att göra en exakt kopia av en sådan hade väl kanske tagit några procent av den tiden. Därmed hade kopian kunnat säljas mycket billigare och därför tagit över marknaden.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av fog:

Du menar att företag B ska ha tillgång till allt material kring forskningen företag A bedriver? Inte direkt realistiskt. För att inte tala om utrustning, personal och kompetens.. (för om det fanns skulle sannerligen företag B utveckla något eget..)

Visst, de kan reverse-engineera företag A's produkt efter den blivit lanserad och sedan skapa sin egna "kopia" eller mobil som bygger på likadan teknik, det lär dock inte hända på 1 dag eller vecka.

Ne, men det tar betydligt kortare tid att kopiera teknologi än att komma på den från början. Sen kan vi ju prata om läkemedelsindustrin som helt skulle avstanna. Eller varför inte mjukvarubranschen?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Tycker alla här inne har några goda poänger men jag är rädd att patent är ett nödvändigt ont :/

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

patent behövs men i nuvarande form är det snarare hämmande för utvecklingen så en översyn är nödvändig. att ta bort patent helt skulle leda till kaos och utvecklingen skulle med all säkerhet inte alls gå lika fort som det gör idag. om jag inte kan skydda mitt arbete ser jag ingen mening att ta fram nya saker för med dagens komunikation skulle det ta 2 dagar innan kinesiska kopior av mitt produkt skulle översvämma världen till en löjlig pris.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Skrivet av fastforward:

Man behöver inte ha tillgång till allt material, man kommer väldigt långt bara genom att kolla på en färdig produkt.

Ta en Iphone t.ex. - fatta hur många timmar det har gått åt för att utveckla den, fundera ut alla användarfall, design, look and feel, osv. Att göra en exakt kopia av en sådan hade väl kanske tagit några procent av den tiden. Därmed hade kopian kunnat säljas mycket billigare och därför tagit över marknaden.

Men vafan det är ju en sak att göra en 100% likadan product, jag tror de flesta här talar om tekniken inuti.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Skrivet av Derox:

Och varför skulle företag A lägga 500 miljoner på utveckling av produkt A när de vet att så fort de är klara får företag B släppa en exakt kopia av produkt A för säg 50 miljoner? Företag B kan ju dessutom ta mindre betalt än företag A för denna produkt då företag A måste få tillbaka sina 500 miljoner medan företag B endast måste få tillbaka 50 miljoner, alltså kommer företag A tjäna väldigt lite (om något) på att utveckla produkt A, de kan t.o.m gå back. Så varför skall företag A utveckla denna produkt i så fall?

Så företag A, C, D, E och F ska utveckla liknande tekniker för 500 miljoner var, stämma varandra för överträdelser i varandras patent. Företag B utvecklar en kopia för 50 miljoner och A,C,D,E och F stämmer B?

Notera att utan patent behöver bara den som vill vara först betala en premie för tekniken, att utvecklingen skulle stanna av samtidigt som kostnaden för utveckling sjunkit från 2550 miljoner till 500 har jag svårt att tro. Istället för att företagen utvecklar samma/liknande teknik kan de utveckla olika tekniker.

Företagens produkter bygger redan idag på samma eller liknande teknik, gemensam utveckling är ingenting konstigt. Betyder det att företagen inte kan konkurrera?

Permalänk
Skrivet av Archaik:

Du kanske skulle tänka igenom dina påståenden lite bättre grabben. Varför skulle företag över huvudtaget utveckla ny teknik om dem inte kan tjäna pengar på den? Om Ericsson spenderar 100 miljoner på att utveckla någon form av ny teknik så vill dem naturligtvis inte att företag x helt sonika själ tekniken och använder den i sina produkter, eller hur? Jag börjar på allvar tro att "Internet generationen" är halvt efterbliven, eller i vilket fall extremt obildade.

håller till hundra med här.....

att man senare går åt samma håll som någon nämner säger sig självt, om skiten säljer....inte många tv-tillverkare som tillverkar bak-projektionstv's längre...vem vill ha en 150kg bjässe på golvet som är 50 tum när man kan få samma på väggen för 10 lax..

lite dragningar till copyright (kopiering/plagiat) tvister också kan man tycka, iaf jag...Mr Cheng i Hong Kong förser halva staden med sina VCD/SVCD/DVD kopior av senaste slag...som sagt inte exakt samma sak, men en liten parallell borde kunna skönjas här...iaf om Mr Cheng tjänar pengar på det...

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arius:

Tycker alla här inne har några goda poänger men jag är rädd att patent är ett nödvändigt ont :/

Patenten har nog sätt sina bästa dagar

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Patenten har nog sätt sina bästa dagar

Tror du verkligen på det själv?

Jag har mycket svårt att tro att patentlagstiftningen kommer att avskaffas under våran livstid.
Det är inte direkt någon ny business och är direkt nödvändig även om ni kanske tycker att det är orättvist eller fel.

Ta läkemedelsindustrin som exempel, det är enorma summor pengar företagen lägger på forskning och utveckling av nya läkemedel.
Skulle man inte kunna patentera sina läkemedel så skulle marknaden fyllas med generika direkt och företaget som utvecklade läkemedlet skulle inte kunna tjäna tillbaka pengarna som lades på utvecklingen.

Visst nu kan man ju tycka att det är bra att läkemedel är billigt så fattiga delar av världen kan ta del av medicinen, men det innebär också att läkemedelsindustrin skulle sluta utveckla nya mediciner för det finns inga pengar att tjäna på det.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop