Funkar minnen med olika hastigheter tillsammans?

Permalänk
Medlem

Funkar minnen med olika hastigheter tillsammans?

Tja, har en liten fråga.

Är det så att om jag skulle vilja ha mer RAM minne i min dator, måste alla minnerna matcha varandra?
Asså t.ex om jag har 6gb 1333mhz minnen nu, och sätter in 6gb 2000mhz tillsammans med dom, Kommer det funka då?

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Skrivet av vikham:

Tja, har en liten fråga.

Är det så att om jag skulle vilja ha mer RAM minne i min dator, måste alla minnerna matcha varandra?
Asså t.ex om jag har 6gb 1333mhz minnen nu, och sätter in 6gb 2000mhz tillsammans med dom, Kommer det funka då?

Då kommer dina 2000Mhz minnen klockas ner till 1333Mhz.
Om det funkar eller inte låter jag någon annan svara på, men det borde väl funka.

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av adriankarlsson:

Då kommer dina 2000Mhz minnen klockas ner till 1333Mhz.
Om det funkar eller inte låter jag någon annan svara på, men det borde väl funka.

Varför kommer dom klockas ner till 1333mhz? Kan man inte på något sätt sätta in minnerna i någon speciell ordning i ram portarna så det fortfarande är 2000mhz?

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Skrivet av vikham:

Varför kommer dom klockas ner till 1333mhz? Kan man inte på något sätt sätta in minnerna i någon speciell ordning i ram portarna så det fortfarande är 2000mhz?

För den klockar ner till den långsammaste helt enkelt. Varför exakt vet jag inte. Men du kommer nog bränna dina minnen ganska fint om du försöker köra dom i 2000 Mhz.

Har även läst någonstans att du eventuellt behöver ställa in manuell timings då AUTO inte funkar alla gånger när du blandar.

Att tänka på också är att det är rekommenderat att köra samma märke på minnena för att undvika krascher.

Å andra sida, vad ska du med 12GB RAM till?
Misstänker att t.om. 4GB RAM 2000Mhz räcker bra till om det inte är tung redigering som du pysslar med.

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Skrivet av vikham:

Varför kommer dom klockas ner till 1333mhz? Kan man inte på något sätt sätta in minnerna i någon speciell ordning i ram portarna så det fortfarande är 2000mhz?

Såvitt jag begriper är minnesfrekvens:BCLK ratio konstant för hela systemet.
Normalt 8, 10 eller 12. Tror inte det är möjligt att ange per par, inte på mitt MB iaf.

Så för en given BCLK och givet R= minne:BLCK ration är minneshastigheten given = R * BCLK

Tex
R = 12 & BCLK = 133 => 1600 Mhz
R = 10 & BCLK = 133 => 1333 Mhz

Sen spelar det ingen roll vad minnet är specat för. Där är moderkortet som reglerar minnesklockan inte minnet. enda chansen för att ha inställningar per bank, men det tror jag skulle blir rätt komplicerat om det ens är möjligt

/Fredrik

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Varför kommer dom klockas ner till 1333mhz? Kan man inte på något sätt sätta in minnerna i någon speciell ordning i ram portarna så det fortfarande är 2000mhz?

En kedja är aldrig starkare än sin svagaste länk som du kanske hört någon gång, det spelar ingen roll hur du sätter in dem i slotarna du kommer ändå inte högre än 1333Mhz. Å andra sidan så räcker det rätt bra, du lär inte vinna så mycket så att du själv märker någon skillnad om du så bytte ut allt minne till 2000Mhz. Mätbara skillnader finns säkert om du kan ställa in dem på en högre frekvens, men det lär inte bli någon blixtrande hastighetskillnad i någon större bemärkelse.
Vill du ha mer minne tycker jag att du ska fortsätta bygga ut med likadana som du har idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adriankarlsson:

För den klockar ner till den långsammaste helt enkelt. Varför exakt vet jag inte. Men du kommer nog bränna dina minnen ganska fint om du försöker köra dom i 2000 Mhz.

Har även läst någonstans att du eventuellt behöver ställa in manuell timings då AUTO inte funkar alla gånger när du blandar.

Att tänka på också är att det är rekommenderat att köra samma märke på minnena för att undvika krascher.

Å andra sida, vad ska du med 12GB RAM till?
Misstänker att t.om. 4GB RAM 2000Mhz räcker bra till om det inte är tung redigering som du pysslar med.

Nja, asså jag såg att ramminnen var lite billigare just nu, undrade bara om det skulle funka att ha 2 olika sorters ramminnen med olika hastigheter. Men då fick jag svar då, tack

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk

I princip kan man säga att dels har vi basklockan (BCLK).

Sen har vi minne:BLCK kvot som bestämmer minneshastignet.
Sen har vi cpu:BLCK kvot som bestämmer cpuhastignet.

Tex min burk har jag

BLCK = 133 Mhz

minne:BLCK = 12 => minnet går i 1600Mhz
cpu:BLCK =22 =>cpuhastignet 2.93 Ghz (i7 870)

Så tre parametrar, basklock och två multipler och de gäller för hela systemet.

/Fredrik

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

En kedja är aldrig starkare än sin svagaste länk som du kanske hört någon gång, det spelar ingen roll hur du sätter in dem i slotarna du kommer ändå inte högre än 1333Mhz. Å andra sidan så räcker det rätt bra, du lär inte vinna så mycket så att du själv märker någon skillnad om du så bytte ut allt minne till 2000Mhz. Mätbara skillnader finns säkert om du kan ställa in dem på en högre frekvens, men det lär inte bli någon blixtrande hastighetskillnad i någon större bemärkelse.
Vill du ha mer minne tycker jag att du ska fortsätta bygga ut med likadana som du har idag.

Okej, då fattar jag Tack

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial