Permalänk
Inaktiv

MRT.exe

Hej!

Hittade en konstig mapp på min externa hårddisk nyss, en låst mapp med namnet "e4163f9d252825b5ab8c5d3ba3" som enbart innehåller en fil som heter MRT.exe.

Vad fan är detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon13728:

Hej!

Hittade en konstig mapp på min externa hårddisk nyss, en låst mapp med namnet "e4163f9d252825b5ab8c5d3ba3" som enbart innehåller en fil som heter MRT.exe.

Vad fan är detta?

testa Google eller annan sökmotor

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Permalänk
Inaktiv

Är inte så van vid Windows, och tyckte inte att googlingarna gav ett särskilt bra svar, Computer Juice verkade vara ett väldigt amatörmässigt forum. Men hursomhelst så kollade jag datumen för när katalogen skapats, och när windows update senast kördes. Dessa tider sammanföll vackert, och på Microsofts hemsida finns följande att läsa:

"Så tar du bort verktyget Borttagning av skadlig programvara
Verktyg Borttagning av skadlig programvara har inget installationsprogram. När du kör verktyget skapas en temporär katalog direkt under roten på datorns hårddisk. Katalogen har ett slumpmässigt namn och innehåller flera filer, bland annat Mrtstub.exe. Oftast tas katalogen bort automatiskt efter att verktyget har körts klart, eller efter nästa omstart. Under vissa omständigheter går det inte att ta bort katalogen automatiskt. I sådana fall kan du ta bort katalogen manuellt utan att det påverkar datorn negativt."

Stämmer inte så bra, och roten på datorns hårddisk ligger inte på min externa disk. Men hursomhelt verkar det inte vara nåt farligt program, det beter sig bara konstigt...

Permalänk

Jag vet.

Hade en process på min dator alldeles nyss som drog 50% cpu och det var mrt.exe. Det handlade om en vanlig säkerhets uppdatering av windows XP.

Visa signatur

Intel Xeon E5520 LGA 1366
Brave new world: O wonder! How many goodly creatures are there here! How beauteous mankind is! O brave new world, That has such people in't.