Fractal Design Define XL

Permalänk
Skrivet av edda123:

18 kg, fyfan.

Once you go aluminum, you never go back!

Ett kilo mindre än mitt Obsidian 700D då det är tomt då.

En mycket underhållande och professionell video som vanligt Jonas.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Skrivet av PinkFlojd:

Att stilrent står för "inte mycket krimskrams" är rent språkligt helt fel. Datanördarna har felaktigt tagit patent på ett ord som egentligen betyder att något håller en och samma stil och design rakt igenom. En svensk herrgård kan ha en genomgående stilren 1700-talsinredning, utan att det handlar om borstad aluminium och dolda knappar överallt.

Jag syftar inte på det måste vara borstad aluminium och dolda knappar överallt. Med ordet "krimskrams" ville jag bara försöka relatera ordet stilrent till ämnet. Det är klart att inte stilrent har med materialval och liknande att betyda.
Det jag försökte förklara var att man kan inte använda stilrent som man använder ordern fult och snyggt.
Saker kan vara stilrena, och den stilrena saken kan vara både ful och snygg. Jag hoppas du kan vara överens om det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesper930:

Fractal Design Define XL är säkert också ett bra chassi men jag känner mig tveksam inför att stänga dörren framför fläktarna i fronten och inte tänker jag sitta med den öppen!

Om du nu lilla vännen har fler spydigheter att komma med så varsågod

Det sitter ju stora hål får de främre fläktarna på sidorna längs luckan som du ser. Det är där luften tas. Det är inte så att man täcker för fläktarna när man stänger luckan^^ Riktigt så tröga är de inte. Jag hade ett define R2, och kände man med handen för hålen som sitter längs luckan så kände man att det sögs in ganska mycket sval luft där.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av PinkFlojd:

Gå ett par inlägg tillbaka i tråden så ser du vad vart frågeställningen grundades.

"Tipsa om en burk då som får plats med 8-10 hårddiskar, får plats med stora grafikkort och är rymliga, har bra kylning och är lika cleana/snygga som detta? Tror det blir svårt att hitta. Men annars ge mig tips på de chassin som uppfyller dessa kriterier."

Sagt och gjort.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesper930:

Fractal Design Define XL är säkert också ett bra chassi men jag känner mig tveksam inför att stänga dörren framför fläktarna i fronten och inte tänker jag sitta med den öppen!

Luftintaget i fronten fungerar på samma sätt som i Antec P180-serien, luftintag på sidorna av luckan, och detta för att dämpa ljudet, samtidigt som man behåller ett bra luftflöde genom chassit. Det är inget att oroa sig för

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

"Tipsa om en burk då som får plats med 8-10 hårddiskar, får plats med stora grafikkort och är rymliga, har bra kylning och är lika cleana/snygga som detta? Tror det blir svårt att hitta. Men annars ge mig tips på de chassin som uppfyller dessa kriterier."

Sagt och gjort.

Nu vet jag inte ens vad som pågår längre...
Gå igenom alla inlägg igen och kolla vilka föregående inlägg som är citerade.

Permalänk
Skrivet av Expertive:

Jag syftar inte på det måste vara borstad aluminium och dolda knappar överallt. Med ordet "krimskrams" ville jag bara försöka relatera ordet stilrent till ämnet. Det är klart att inte stilrent har med materialval och liknande att betyda.
Det jag försökte förklara var att man kan inte använda stilrent som man använder ordern fult och snyggt.
Saker kan vara stilrena, och den stilrena saken kan vara både ful och snygg. Jag hoppas du kan vara överens om det?

Absolut, det håller jag fullstädigt med om. Bara jag slipper se folk använda stilrent som en designstil så är jag nöjd.

Permalänk
Hedersmedlem

Men för i helvete. Kan någon snälla svara på frågorna jag och flera ställt längre bak i tråden ang. fläktar och fläktstyrning. Drog iväg ett meddelande till personen bakom "Fractal Design" men han eller hon lyser med sin frånvaro.

P.S. Neon och plexiglas är inte "cleant".

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Skrivet av Überklass:

Men för i helvete. Kan någon snälla svara på frågorna jag och flera ställt längre bak i tråden ang. fläktar och fläktstyrning. Drog iväg ett meddelande till personen bakom "Fractal Design" men han eller hon lyser med sin frånvaro.

P.S. Neon och plexiglas är inte "cleant".

Kan vara svårt för oss "vanliga dödliga" att veta exakt vad det är för kontroller då chassit inte finns på marknaden än. Så ta det lilla lugna.
OM det nu råkar vara samma sorts kontroller som i R2/R3 så är det en ratt med styrning för 3 fläktar.
M.a.o enbart de medföljande fläktarna kan styras med kontrollern. OM det nu är samma.

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Medlem

Att slopa USB 3.0 för att det inte är speciellt stort idag är ju ren idioti. Har Fractal Design hört talas om framförhållning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

Bra låda för oss som har många diskar.

10 diskar i en låda som klart större än R3 lådan är ju lite av en besvikelse. Skulle gärna sett att XXL lådan skulle klarat av 16+ 3½" diskar. Jag antar att nästa version av min filserver kommer att bo i en racklåda...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

Ingen som tycker den ser lite tråkig ut? svart kantig box.

Jag tycker den ser stilren ut, hatar alla chassin som försöker se ut som en enda stor blinkande siren.

Visa signatur

Compaq suger

Permalänk
Medlem

asså ska man ta 1100:- för ett chassie så får de fan följa med ett nätagg också... inte värt pengarna IMO, sitter med mitt chieftec dragon som fyller mitt behov men är inte så vacker, men den får hänga kvar så länge dessa fantasipriser hänger kvar.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Blackgoat:

Kan vara svårt för oss "vanliga dödliga" att veta exakt vad det är för kontroller då chassit inte finns på marknaden än. Så ta det lilla lugna.
OM det nu råkar vara samma sorts kontroller som i R2/R3 så är det en ratt med styrning för 3 fläktar.
M.a.o enbart de medföljande fläktarna kan styras med kontrollern. OM det nu är samma.

//BG

Tack så mycket. Rent spontant utgår jag ifrån att det är samma styrning som till R3 med tanke på att det är ett litet större och uppdaterat R3-chassi. Får hoppas att "Fractal Desgin" kommer hit och ger oss svart på vitt hur det ligger till.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

asså ska man ta 1100:- för ett chassie så får de fan följa med ett nätagg också... inte värt pengarna IMO, sitter med mitt chieftec dragon som fyller mitt behov men är inte så vacker, men den får hänga kvar så länge dessa fantasipriser hänger kvar.

Bara jag som tycker 1100:- är pissbilligt för ett chassi av den här typen? Bra skit för pengarna ju! :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluminium:

Bara jag som tycker 1100:- är pissbilligt för ett chassi av den här typen? Bra skit för pengarna ju! :S

Jämf. med andra fulltowers såsom 700d och diverse LianLi chassi så är detta ganska billigt, dock vet jag inte riktigt hur mycket bättre kavlité de andra chassisarna har

Permalänk

Dålig koll på priser.

Skrivet av WDac:

Ledsen men du verkar ha dålig koll på vad saker kostar i dag.
O vad för nätagg tror du man får med om total priset är 1100 kr ? Det nätagget vill inte många ha.
O om man ser till vad du får så är 1100kr väldigt rimligt pris för XL burken.

Permalänk
Skrivet av aMp:

Men väx upp, att använda uttryck som "lilla vännen" för att försöka trycka ner folk är barnfasoner. Det styrker ju bara mer att det är skit du snackar.

Att kalla ett chassi med plexi och lysande fläktar kan vara snygg beroende på vem man frågar, men det är inte "CLEANT" och stilrent, du verkar inte förstå det. Så lär dig det och tipsa sedan om de chassin som är mer "optimala" än detta tack. Tror det blir väldigt svårt.

Kanske ska du göra ett litet försök att läsa vad föregående har sagt. Stilrent betyder att något har en genuin stil, alltså en genomgående stil. Stilrent har alltså inte att göra med att något är detaljfattigt.
Ordet du letar efter när du säger att chassiet inte har krimskrams är "avskalat"

Förstår du eller ska jag förklara på ett ännu enklare sätt?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D - KFA2 RTX 3060 Ti 8 GB -
MSI MPG B550 Gaming Plus - Corsair Vengeance 3600 Mhz 32 GB
WD SN550 NvmE 1 TB - Corsair AX850
Cooler Master GT301 - Peerless assassin 120 SE

Permalänk
Medlem

Denna blir det till mitt nästa bygge, release?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DAoG:

Denna blir det till mitt nästa bygge, release?

Som sagts ett antal gånger i tråden är releasen beräknad till December månad.

OnT: För mig som älskar FD är detta mitt drömchassi. Inte massa krimskrams, P12:e ljus osv osv.
Älskar mitt R2 men vill nu uppgradera till något större och undrar därför om min CPU kylare NH-DH14 får plats i detta underbara chassi? Ser lite tajt ut men hoppas att den får plats.

Cant wait to own it

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Att slopa USB 3.0 för att det inte är speciellt stort idag är ju ren idioti. Har Fractal Design hört talas om framförhållning?

Det är inte så utbrett idag, det skulle kosta mer att producera chassit + Intel LP är på gång och då kommer förmodligen USB3 att vara rätt ute, så att ha något som är framtidssäkert i 6-12 månader känns ju inte så värt. Inte för min del iaf.

Visa signatur

PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Han säger att r3 har 6 platser, den har väl 8?

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesper930:

Kanske ska du göra ett litet försök att läsa vad föregående har sagt. Stilrent betyder att något har en genuin stil, alltså en genomgående stil. Stilrent har alltså inte att göra med att något är detaljfattigt.
Ordet du letar efter när du säger att chassiet inte har krimskrams är "avskalat"

Förstår du eller ska jag förklara på ett ännu enklare sätt?

Stilrent, läs det som stil, och ren.

Fractals chassin har en rent utseende, per definition av ren så är det enhetligt.
Det har inte inblandning av neon, led, plexi osv, därav kan man säga stilen är ren.

Sedan vad stil är äro dock mer upp till var och en.
Men att säga det är ett stil-rent chassi är knappast fel då stilen är ren per definition (se saob).

Visa signatur

Inget är omöjligt, bara det att det omöjliga tar lite längre tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av allban:

Fractals chassin har en rent utseende, per definition av ren så är det enhetligt.
Det har inte inblandning av neon, led, plexi osv, därav kan man säga stilen är ren.

Men att säga det är ett stil-rent chassi är knappast fel då stilen är ren per definition (se saob).

Precis allban, men ignorera den där jeppen han verkar inte riktigt veta vad han talar om. Dumt att lägga energi i onödan. Det går inte att lära en gammal hund att sitta så att säga

Visa signatur

Foto:

Permalänk
Medlem
Skrivet av allban:

Som sagt stilren != minimalism

Stilren innebär att man inte blandar olika stilar. Ett barockhus är således minst lika stilrent som ett bauhaushus

barockhus: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/6a/Mado...

Bauhaus:
http://www.amateurarchivist.net/periferia/wp-content/uploads/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

Som sagt stilren != minimalism

Stilren innebär att man inte blandar olika stilar. Ett barockhus är således minst lika stilrent som ett bauhaushus

barockhus: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/6a/Mado...

Bauhaus:
http://www.amateurarchivist.net/periferia/wp-content/uploads/...

Det kanske är innebörden av ordet, men det är inte så det används till vardags. Stilren används iaf av mig och min bekantskapskrets som ett ord för något som inte har onödiga detaljer och ser simpelt ut, på ett bra sätt då.

Jag skrev dessutom "clean" som direkt översatt till svenska blir "rak" eller "slät", och jag anser också att man kan använda det för att beskriva något som är "rent" (från onödiga detaljer).

Mindre fokus på detta nu, alla har vi våra preferenser. Men att kalla Antec 900 för stilren och clean är vansinne imo.

Visa signatur

Foto:

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Det kanske är innebörden av ordet, men det är inte så det används till vardags. Stilren används iaf av mig och min bekantskapskrets som ett ord för något som inte har onödiga detaljer och ser simpelt ut, på ett bra sätt då.

Jag skrev dessutom "clean" som direkt översatt till svenska blir "rak" eller "slät", och jag anser också att man kan använda det för att beskriva något som är "rent" (från onödiga detaljer).

Mindre fokus på detta nu, alla har vi våra preferenser. Men att kalla Antec 900 för stilren och clean är vansinne imo.

Det blir ju ganska förvirrat om man använder ord på fel sätt. Nåväl det har skett många gånger tidigare i historien att ett ord byter betydelse, ett klassiskt exempel är ordet grym som både är ett negativt och positivt ord.

Men ändå. Varför inte kalla det minimalistiskt eller funktionalistiskt, som det faktiskt är istället för att använda andra ord?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

Det blir ju ganska förvirrat om man använder ord på fel sätt. Nåväl det har skett många gånger tidigare i historien att ett ord byter betydelse, ett klassiskt exempel är ordet grym som både är ett negativt och positivt ord.

Men ändå. Varför inte kalla det minimalistiskt eller funktionalistiskt, som det faktiskt är istället för att använda andra ord?

Just pga att det är ord som inte används i vardagen? Jag har nog aldrig sagt "oh titta vilken minimalistiskt och funktionalistiskt hus!" när jag sett ett hus som jag tycker är "stilrent". Jag har aldrig hört någon säga det, och tror inte du gör det heller.

Visa signatur

Foto:

Permalänk
Skrivet av aMp:

Just pga att det är ord som inte används i vardagen? Jag har nog aldrig sagt "oh titta vilken minimalistiskt och funktionalistiskt hus!" när jag sett ett hus som jag tycker är "stilrent". Jag har aldrig hört någon säga det, och tror inte du gör det heller.

Förstår du inte hur tokigt det du säger låter! Ett neondiskotek håller sig till sin stil och kan därför vara stilren. Det känns som att vi har en diskussion som inte passar in i den här tråden.
Jag frågade förresten en designer som hävdar att jag har rätt.

MooDHooDs verkar klok

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D - KFA2 RTX 3060 Ti 8 GB -
MSI MPG B550 Gaming Plus - Corsair Vengeance 3600 Mhz 32 GB
WD SN550 NvmE 1 TB - Corsair AX850
Cooler Master GT301 - Peerless assassin 120 SE

Permalänk
Medlem

Jag skrev ju att det kanske är den korrekta innebörden av ordet "stilren" och har redan sagt att du har "rätt" om man ska ta det bokstavligt och korrekt. Vad mer vill du? Du verkar ju bara vilja tjaffsa vidare.

Jag skrev även clean vilket då kanske är ett bättre ord eftersom du inte verkar förstå vad jag menar ändå, men andra gör det. Så problemet ligger ju på din sida. Det du gör är att hänga upp dig på ett ord och inte det relevanta, dvs de mer optimala chassin som du påstod finns. Du har inte visat mig ett enda så jag antar att du sa mer än du kan stå för. Annars ser jag fram emot några länkar imorgon, för jag skulle med spänning ta en titt på dessa chassin som du känner till.

Mvh

EDIT: jag frågade också en designer (AD @ reklambyrå) vad han tycker att stilrent innebär och han svarade:
"Stilrent skulle jag beskriva som något enkelt och simpelt utan onödiga detaljer, det är i alla fall så vi jobbar mot kunder som vill ha ett jobb gjort som de vill ska vara stilrent."

Visa signatur

Foto: