Permalänk
Medlem

Värt att köpa s775 fyrkärnig ?

Tja sitter just nu med E8400 stock, gtx 460, 4 gb ram 800 mhz, 500 w fractal.
Tror ni att om jag köper en ny fyrkärnig socket 775 slutar det flaska då ?
Jag har inte pengar till att uppgradera, senare i framtiden får det blir i7.

Tack sålänge.

Visa signatur

Chassi Lian li PC-7A Scand v3 Processor Intel E8400 @ 3,4 Moderkort ASRock P43D Grafikkort Geforce GTX 460 Ramminne Corsair xsm2 4 GB Nätaggregat Fractal design newton 500 W Hårddisk 1 samsung 250 GB Hårddisk 2 Samsung F1 750 GB

Permalänk
Skrivet av Pjära:

Tja sitter just nu med E8400 stock, gtx 460, 4 gb ram 800 mhz, 500 w fractal.
Tror ni att om jag köper en ny fyrkärnig socket 775 slutar det flaska då ?
Jag har inte pengar till att uppgradera, senare i framtiden får det blir i7.

Tack sålänge.

Vad är det som CPU flaskar i?
Har du provat att överklocka processorn?

Om du inte får tag på en Q9450/9550 till bra pris begagnad, så skulle jag hoppat över att uppgradera nu och sparat ihop till en större uppgradering senare istället (och nöjt mig med en lättare överklockning av befintlig E8400).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Moderator
Moderator

Spara hellre de slantarna till en riktig uppgradering.
Ett paket med en i5 760 + nytt mobo + ram får du väl för runt 3000-3500.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

775 är ute totalt, 1156 skulle jag inte satsa på idag. kommer 1155 släpps senast 6 januari.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Vad är det som CPU flaskar i?
Har du provat att överklocka processorn?

Processorn flaskar i bland annat maffia 2, battlefield bad company 2.
Inte just med det här grafikkortet men den har varit klockad innan, brände mitt förra asus mobo så nu sitter jag på budget asrock. Har dock inte prövat klocka med det.

Om du inte får tag på en Q9450/9550 till bra pris begagnad, så skulle jag hoppat över att uppgradera nu och sparat ihop till en större uppgradering senare istället (och nöjt mig med en lättare överklockning av befintlig E8400).

Jo det känns lite ute med s775 nu men tänkte fråga ändå.

Skrivet av TheDaemon:

Spara hellre de slantarna till en riktig uppgradering.
Ett paket med en i5 760 + nytt mobo + ram får du väl för runt 3000-3500.

Jo har tänkt på det också, men jag har inte några slantar till det nu.. Värt att pröva överklocka sålänge ?

Skrivet av Old KnotVillage:

775 är ute totalt, 1156 skulle jag inte satsa på idag. kommer 1155 släpps senast 6 januari.

Jo jag vet, jaha jag är oftast upptaderad med sånt men 6:e jaunari är ju rätt snart. Rätt dyrt då antar jag?
Annars har jag tittat mycket på i5 760.

Tack för svaren.

Mvh

Visa signatur

Chassi Lian li PC-7A Scand v3 Processor Intel E8400 @ 3,4 Moderkort ASRock P43D Grafikkort Geforce GTX 460 Ramminne Corsair xsm2 4 GB Nätaggregat Fractal design newton 500 W Hårddisk 1 samsung 250 GB Hårddisk 2 Samsung F1 750 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pjära:

Jo det känns lite ute med s775 nu men tänkte fråga ändå.

Jo har tänkt på det också, men jag har inte några slantar till det nu.. Värt att pröva överklocka sålänge ?

Jo jag vet, jaha jag är oftast upptaderad med sånt men 6:e jaunari är ju rätt snart. Rätt dyrt då antar jag?
Annars har jag tittat mycket på i5 760.

Tack för svaren.

Mvh

Jag hade införskaffat en lite lyxigare cpu-kylare och överklockat. Cpu-kylaren passar väll med en uppgradering till sandybridge? Frågan är väll om du lyckas klämma upp din cpu lagom mycket. Försök först lite med stockkylaren.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Pjära:

Jo har tänkt på det också, men jag har inte några slantar till det nu.. Värt att pröva överklocka sålänge ?

Klart det är värt att prova men mirakel ska du nog inte räkna med. För att det ska bli riktigt bra måste du ändå byta kylning och det kostar ju pengar även det. En bra kylare kan ju vara en bra investering i sig för framtida dator också, men beroende på hur din ekonomi ser ut så kan det ju även försena en allmän uppgradering

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

blir inte så stor skillnad mellan e8400 och q9450/9550 om du inte överklockar dom. man tycker att e8400 skulle palla att köra med ett gtx460 endå..
bättre att vänta .

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Skrivet av TheDaemon:

Klart det är värt att prova men mirakel ska du nog inte räkna med. För att det ska bli riktigt bra måste du ändå byta kylning och det kostar ju pengar även det. En bra kylare kan ju vara en bra investering i sig för framtida dator också, men beroende på hur din ekonomi ser ut så kan det ju även försena en allmän uppgradering

Nja, en ny kylare behöver ju inte vara speciellt dyr. Arctic Cooling Freezer 7 är ju billig, men presterar ändå bra:
Arctic Cooling Freezer 7 Pro Rev. 2 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om CPU-kylare
Även Coolermaster Hyper 212 plus är billig men bra:
Cooler Master Hyper 212 Plus - Hitta lägsta pris, omdömen och information om CPU-kylare

Båda har även fördelen att de passar till många socklar.

Ett annat budgetalternativ som uppgradering är att köpa ett AM2+ moderkort och en Phenom II 955BE. Totalt lär det hamna runt 2000kr. Prestandan oklockat hamnar runt Core2Quad 9550 (och du kan använda ditt DDR2-minne, samt kan uppgradera till en sexkärnig processor vid behov, om du väljer rätt moderkort).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog säga att det är värt att köpa en q9455 eller en q9550 om du får tag på en till ett bra pris. Intels quad core till 775 är nästan lika krafitg som deras i5 760 speciellt om man klockar lite. Om du inte hittar en, prova att överklocka den du har eller vänta på bulldozer/sandy bridge. Om du kör på stockkylaren kan jag rekommenderar Artic Cooling Freeezer 7 pro. Har den själv och den presterar väldigt bra för sitt pris.

Visa signatur

3770k @4,5ghz, EK-Supremacy, 2x hd 7970 @1050/1500 , 4x 4 GB corsair vengeance LP 1600 mhz, Corsair RM1000x, z77a-gd65, Samsung 840 pro 256 GB, Crucial m4 128 GB, Nzxt switch 810

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av WrongTarget:

Nja, en ny kylare behöver ju inte vara speciellt dyr. Arctic Cooling Freezer 7 är ju billig, men presterar ändå bra:
Arctic Cooling Freezer 7 Pro Rev. 2 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om CPU-kylare
Även Coolermaster Hyper 212 plus är billig men bra:
Cooler Master Hyper 212 Plus - Hitta lägsta pris, omdömen och information om CPU-kylare

Båda har även fördelen att de passar till många socklar.

Ett annat budgetalternativ som uppgradering är att köpa ett AM2+ moderkort och en Phenom II 955BE. Totalt lär det hamna runt 2000kr. Prestandan oklockat hamnar runt Core2Quad 9550 (och du kan använda ditt DDR2-minne, samt kan uppgradera till en sexkärnig processor vid behov, om du väljer rätt moderkort).

Allting är relativt, även om de inte i sig är särskilt dyra så är det ändå en kostnad på ungefär 10% av uppgraderingen som inte verkade vara aktuell. Som sagt så kan det ju om inte annat senarelägga andra uppgraderingsplaner med de förutsättningarna.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

När flaskhalsar processorn?
Spelar du spel som använder fler trådar än 2?
Kolla det först, en quad boostar ditt spel om det stödjer användande av fler kärnor än 2.
Annars, clocka processorn till 3,4 (kanske med ny luftkylare för 200-250 kr) och kör på.
E8400 på ca 3,4 ghz med ett gtx460 på ett spel med stöd för 2 trådar funkar alldeles utmärkt.

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem

Värt att nämna är att jag kör min E8500 stabilt i 4.4GHz med en Arctic Cooler Freezer 7 Pro. Idlar runt 40 grader, ca 55 i load.

Du bör få upp din i 4Ghz utan problem med ovanstående kylare.

Precis som alla andra säger, det är väldigt ovärt att köpa en Quad s775 om du inte hittar en begagnad för några hundralappar. Spara ihop lite pengar och köp ett nytt kitt om några månader istället. När du börjar tappa kräm igen så köper du ett till grafikkort så klarar du dig ytterligare något år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrinitoN:

Värt att nämna är att jag kör min E8500 stabilt i 4.4GHz med en Arctic Cooler Freezer 7 Pro. Idlar runt 40 grader, ca 55 i load.

Du bör få upp din i 4Ghz utan problem med ovanstående kylare.

Precis som alla andra säger, det är väldigt ovärt att köpa en Quad s775 om du inte hittar en begagnad för några hundralappar. Spara ihop lite pengar och köp ett nytt kitt om några månader istället. När du börjar tappa kräm igen så köper du ett till grafikkort så klarar du dig ytterligare något år.

va kör du för Vcore?
hur länge har du kört den i 4.4?

Har också funderat på en uppgradering men känns inte värt att lägga ~2000 på en gammal cpu.
kör min E8400 i 4Ghz och den går ändå på knäna i BC2..

Visa signatur

Intel 2500k || Asus P8P67 Pro || 2x4GB Corsair Vengeance || MSI GTX680 || Corsair AX650W || Win 7 64-bit

Permalänk
Medlem

E8400 va inte direkt mycket o hänga i granen i bfbc2, när ja bytte till en q9550 så märkte ja stor skillnad ändå bara för bytt cpu och köra dom i ungefär samma hastighet.
e8400 i 4.2ghz och q9550 i 4ghz.

Så tycker helt klart att de är värt att köpa en q9550 om man hittar till rätt pris. Som nämnt är den inte alla mycket långsammare än min i7:a ja har nu.

cpu p i vantage med q9550 @ 4ghz ca16000p och i7 930 @ 4.2ghz 19500p.

Så att en q9550 är helt out of date skulle ja inte säga!
Värt att tillägga är att ja kör mina vattenkylt och de är ingen garanti att alla når samma frekvenser.

Visa signatur

i7 930 @ 4.3][Corsair Dominator 5x2GB][Asus P6X58D-E][Nvidia GTX780 Ti][Corsair AX1200][Intel X25-M G2 80gb - Seagate 2x1tb][Mozart TX][Kylning: Ek supreme HF - 3x 120x3 Rad - Mch655 pump

Permalänk
Medlem

*edit

jag kunde inte klocka upp min q9450 stabilt över 3.4ghz och då strulade den då och då. men det var mitt moderkort tror jag som skapade lite problem för mig.

tyckte det var bökigt att komma upp högt på en q9450 med luftkylning (TRUE) så jag stannade på 3.2ghz sen.

men att återgå till trådskaparens dilemma.. min åsikt är att spara dina pengar och uppgradera till nåt nyare. efter årskiftet kan du säkert hitta en I7 till samma pris en Q9550 har idag. och kanske billigare.. sen moderkort och ram på det.. så har du uppgraderat dig bra.
'
*edit

såg precis att Q9550 är dyrare en I7950 på inet ..

hehe

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Akarr:

såg precis att Q9550 är dyrare en I7950 på inet ..

Ja han lär under inga omständigheter försöka köpa en NY Q9550 xD

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

Klart det är värt att prova men mirakel ska du nog inte räkna med. För att det ska bli riktigt bra måste du ändå byta kylning och det kostar ju pengar även det. En bra kylare kan ju vara en bra investering i sig för framtida dator också, men beroende på hur din ekonomi ser ut så kan det ju även försena en allmän uppgradering

Jag kör redan med vattenkylning på cpu

Skrivet av jocke92:

Jag hade införskaffat en lite lyxigare cpu-kylare och överklockat. Cpu-kylaren passar väll med en uppgradering till sandybridge? Frågan är väll om du lyckas klämma upp din cpu lagom mycket. Försök först lite med stockkylaren.

Den ligger på 3,4 nu, kommer inte så mycket längre. Har jordens budget moderkort så ska läsa lite i manualen

Skrivet av Akarr:

blir inte så stor skillnad mellan e8400 och q9450/9550 om du inte överklockar dom. man tycker att e8400 skulle palla att köra med ett gtx460 endå..
bättre att vänta .

Det är så ? Flaskar som fan i början när man startar spelen, sen fortsätter det på en lägre grad under spelets gång.

Visa signatur

Chassi Lian li PC-7A Scand v3 Processor Intel E8400 @ 3,4 Moderkort ASRock P43D Grafikkort Geforce GTX 460 Ramminne Corsair xsm2 4 GB Nätaggregat Fractal design newton 500 W Hårddisk 1 samsung 250 GB Hårddisk 2 Samsung F1 750 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pjära:

J
Det är så ? Flaskar som fan i början när man startar spelen, sen fortsätter det på en lägre grad under spelets gång.

Det låter otroligt, du får nog ge exakta detaljer på vilka spel och vilka problem.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

En klockad Q9*** lär inte flaska ETT gtx 460 iaf?
Säljer du din E8400 dyrt på blocket och köper en beg Q9*** så blir de inte mycke pengar du behöver lägga ut, lite klock på den och du klarar dig ett tag till

Läste nåt test för inte så länge sen och har för mig att en Q9650 inte är så jättemycke sämre än I5 760

Jag själv sitter lite i samma sist som dig fast jag har en Q6600 som klockar skit.
har en köpare på min Q6600 samtidigt som jag kanske hittat en Q9650.
de kommer då blir en kostnad på ca 250kr för mig och de tycker jag de är värt fast "775 är ute totalt"

Permalänk
Medlem

Jo, en 4kärning vore inte fel att byta upp sig till. tänkte vänta till nästa höst innan jag köper ny dator helt, tills dess vill jag bara lägga lite pengar på att få datorn "bruksbar"

Men ska börja emd att testa att klocka CPU till 4,0Ghz igen och se om jag kan nöja mig med det tills vidare och kanske till nästa sommar/höst då nyinköp ska göras

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pjära:

Tja sitter just nu med E8400 stock, gtx 460, 4 gb ram 800 mhz, 500 w fractal.
Tror ni att om jag köper en ny fyrkärnig socket 775 slutar det flaska då ?
Jag har inte pengar till att uppgradera, senare i framtiden får det blir i7.

Tack sålänge.

Här ser man ganska bra hur en sån processor du har klarar sig

May Power Be with You: Find the Best CPU for a Single ATI Radeon HD 5870 and ATI Radeon HD 5870 CrossFireX Configuration. Page 4 - X-bit labs

Där kör dom med 5870 och de är ju bättre än gtx 460 vilket resulterar att processorn flakar mer där än vad den gör för dig
Nu är de där testet lite gammalt så de ser väl inte exakt ut sådär idag men spelar du i relativt hög/a upplösningar/inställningar så ser de knappt ut att du behöver byta till en quad ens när du skaffar dig ett till 460 så verkar de däremot kört

Nu vet jag inte om mitt test räknas som korrekt som jag nyss gjorde men jag körde iaf bc2, gick in i aktivitetshanteraren och valde att bara använda 2 kärnor till spelet.
blev lite förvånad när jag fick högre fps xD däremot så måste jag tillägga att min ena 4870 krånglar så kör nu bara med ett