Bästa TV:n för 10 000kr till skola.

Permalänk
Medlem

Bästa TV:n för 10 000kr till skola.

Hej!

Vår skola ska köpa in en ny TV för ca 10 000kr att ha i cafeterian. Den kommer främst användas för att spela TV-spel på och kommer säkert användas dagligen.

Den ska monteras på väggen och vara minst 46" och större går bra.

Plasma eller LED LCD? Vilken rekommenderar ni?

Mvh Gustaf

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Fråga här är vilken skola och vart jag anmäler mig.

Permalänk

Expert - ProductPage
Expert - ProductPage
eller denna har en själv och bilden är jävligt bra Expert - ProductPage

Visa signatur

Silverstone Fortress 2 - Samsung 840 EVO 250Gb - Asus GTX Strixs 970
Asus Maximus VI Formula - Core i5 4670K - Adata 8Gb
CM Hyper 212EVO - Seasonic Platinum 760W

BenQ XL2411Z - Corsair M60 - Corsair K70 - SteelSeries Wireless H

Permalänk

Panasonic G20, är referensmodell i tester, kolla den

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

ta en stor jävel så blir alla glada och nöjda

Permalänk
Medlem

LCD eller LED skulle jag säga. LED drar mindre ström samt har bättre kontrast brinn tiden på en LED lampa är 25,000 till 100,000 timmar. Ljusstyrkan i en vanlig LCD är oftast bättre.
Plasma drar mycket ström har bra kontrast och är som bäst när mna har riktigt stora apparater. Men jag skulle nog ändå fundera på en LCD eller LED.

Visa signatur

NZXT H5 Flow Starfield Limited Edition Chassi // AMD Ryzen 7950X // Gigabyte RX 9070 XT Elite // Corsair 6000Mhz 64GB// Gigabyte X870-I // Corsair HX1500I 1500W // Crutical T705 1TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD //Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Bazzite Gnome OS

Permalänk
Medlem

I en cafeteria är det säkert ljust så akta er för skärmar som är speglande. Hur mycket ström en TV drar spelar nog ingen roll när den ska vara inkopplad på en SKOLA!

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Pny 4070ti Super @ Bykski vatten | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x360 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | Seasonic 1300w Gold | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Philips 49" 8900L | DELL 2713HM | Keychron Q2 Max | Logitech G502 2016.

Permalänk
Medlem

Många här på skolan är emot plasma just för att många lämnar den på med XBOX-spelet pausat vilket de menar ger inbränningar.
Men det var aldrig ett problem på den förra plasman vi hade som dessutom inte var lika modern som dagens.
Andra säger att LCD ger bättre bild för spel.

Strömförbrukningen är inget problem.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Panasonic G20, är referensmodell i tester, kolla den

Utseendemässigt verkar den inte vara "modern" och om det är en referens är det väl så att säga en "medium" TV där andra är antingen bättre eller sämre?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Stor TFTpanel?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Relik 📜

Plasma är nog som sagt inget vidare i den miljön, om någon lämnar apparaten på och går därifrån blir det nog inget vidare. Även om moderna paneler är mycket bättre än för bara någon generation sedan är det fortfarande inte alls bra med riktigt långa exponeringar. Känns dessutom inte som om bildkvaliteten är i fokus här, utan snarast att den ska fungera bra för just den här grejen.

G20 är referensmodell mer eller mindre som Bad Habit säger, mycket bra egenskaper för pengarna även om utseendet inte direkt skriker 2010. Det är dock plasma, skulle som sagt satsa på en LCD-variant i ditt läge. LED eller lysrör känns som det kvittar, det sistnämnda kan till och med vara en fördel då ljusstyrkan ofta är högre och jag antar att det handlar om ett upplyst rum.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Skrivet av DeluxXxe:

I en cafeteria är det säkert ljust så akta er för skärmar som är speglande. Hur mycket ström en TV drar spelar nog ingen roll när den ska vara inkopplad på en SKOLA!

Du vet att det är vi skattebetalare som betalar kalaset va?

Rätt idiotiskt att ha en tv som ska spelas på. troligen kommer den nog stjälas rätt snart efterråt.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Du vet att det är vi skattebetalare som betalar kalaset va?

Rätt idiotiskt att ha en tv som ska spelas på. troligen kommer den nog stjälas rätt snart efterråt.

Det är inte skattebetalarna i detta fall.

När vi här hemma köpte vår platt-TV för ca 5 (?) år sedan och de fortfarande var en ny grej var det ganska stor skillnad på de olika modellerna.

Är det så idag? Kan ni i så fall rekommendera en specifik modell (46"+ LCD) som är lite ljusstarkare än genomsnittet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Projektor kan ju vara ett alternativ, beror på hur miljön är. Exempelvis min lågstadieskolas kafe låg i en källare med speciellt dedikerat rum för datorspel och tvspel (mörkt), projektor hade då funkat.
Även min högastideskolas kafe låg i en källare (mörkt). Dock inte dedikerade rum för ändamålet vilket kan vara lite störigt om folk springer och ska leka med projektor (täcka för, göra gubbar med händerna).

På mitt gymnasium så låg kafet på markplan och därför mkt ljust. Så då hade inte projektor fungerat alls. Det dedikerade chill/spelrummet låg också med stora fönster.

Så som sagt, beror lite på miljön?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

Projektor kan ju vara ett alternativ, beror på hur miljön är. Exempelvis min lågstadieskolas kafe låg i en källare med speciellt dedikerat rum för datorspel och tvspel (mörkt), projektor hade då funkat.
Även min högastideskolas kafe låg i en källare (mörkt). Dock inte dedikerade rum för ändamålet vilket kan vara lite störigt om folk springer och ska leka med projektor (täcka för, göra gubbar med händerna).

På mitt gymnasium så låg kafet på markplan och därför mkt ljust. Så då hade inte projektor fungerat alls. Det dedikerade chill/spelrummet låg också med stora fönster.

Så som sagt, beror lite på miljön?

Det är på markplan med relativt stora fönster och mycket ljus. Det är en liten skola så trams förekommer inte Projektorer har vi redan i andra salar. TV:n kommer i princip endast användas till en XBOX, men det kan hända att en och annan film förekommer.
Ett plus är om den finns hos elgiganten, siba, ja helt enkelt de stora så att man kan hämta den direkt, om jag har förstått ledningen rätt.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

denna kanske? Expert - ProductPage den har 3d stöd med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Det är inte skattebetalarna i detta fall.

När vi här hemma köpte vår platt-TV för ca 5 (?) år sedan och de fortfarande var en ny grej var det ganska stor skillnad på de olika modellerna.

Är det så idag? Kan ni i så fall rekommendera en specifik modell (46"+ LCD) som är lite ljusstarkare än genomsnittet?

Rätt intressant påstående, då de allra flesta skolorna får en sk. skolpeng per elev. Det finns ett fåtal undantag, men det är så pass ovanligt att jag ändå dristar mig till att säga att det är skattebetalarna som får stå för notan.

Är man ute efter bildkvalitet så håller man sig som sagt var borta från LCD-panelerna, av flertalet orsaker. Inte heller en LCD klarar sig undan statiska bilder och att de "fastnar".

Visa signatur

- MSI 550 Tomahawk - Ryzen 7 3700 X - 32 GB - (GTX280) - Corsair 850W - LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Rätt intressant påstående, då de allra flesta skolorna får en sk. skolpeng per elev. Det finns ett fåtal undantag, men det är så pass ovanligt att jag ändå dristar mig till att säga att det är skattebetalarna som får stå för notan.

Är man ute efter bildkvalitet så håller man sig som sagt var borta från LCD-panelerna, av flertalet orsaker. Inte heller en LCD klarar sig undan statiska bilder och att de "fastnar".

Kan ju gälla andra regler för ett skolkafé, det kan ju vara ekonomiskt helt skilt från skolans övriga verksamhet. Exempelvis kan ju gården ta ut en avgift för eleverna som är där efter skoltid, blir som en form av fritids för högstadiebarn. Ett annat alternativ är att eventuell vinst från försäljning går till lokalen.

Permalänk

Hur många riktigt matta tv-apparater finns det nu för tiden egentligen?
Känns som nästan alla är högblanka. Sharp vet jag har haft många matta, men det är inget märke man hitter överallt direkt.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

En skön tanke hade ju varit att köpa tre-fem stycken Benq 24" för runt 1500 styck. Sedan tillräcklingt mångal xbox. Då kan ju folk spela olika spel/lana (det senare kräver ju förvisso att man har lika många licenser men ptja).
Men möjligheten att kunna spela fler spel kan ju vara bra. Samtidigt kan fler spela framför 3 stycken 24" än en stor 42", priset blir väl samma

3x1500 = 4500 (skärmarna)
2x1800 = 3600 (2 xboxar, ni har ju en redan)

8100 totalt.

Edit: Komplett.se - BenQ 24" LCD G2420HD de hade visst gått upp i pris, men blir ändå under 10k...

Bara en alternativ tanke...

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen!
För att klargöra lite så är det en liten fristående gymnasieskola som inte finansierar TV:n själva så ni kan vara lugna. Vi är inte särskilt många så det räcker med en stor TV och en Xbox 3D-stöd känns överflödigt.

Matt behöver nog inte TV:n vara men jag är en s.k. nörd som alltid letar efter det bästa men det finns kanske ingen som är bäst längre? Alla från den senaste generationer är kanske lika bra? Så var det iaf inte för 5 år sedan som sagt.
Saker som prioriteras är väl:
*Bra betraktningsvinklar
*Lång livslängd (här faller Plasma enligt någon på skolan?)
*Hyfsat ljus (iaf inte sämre än genomsnittet)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Tack för tipsen!
För att klargöra lite så är det en liten fristående gymnasieskola som inte finansierar TV:n själva så ni kan vara lugna. Vi är inte särskilt många så det räcker med en stor TV och en Xbox 3D-stöd känns överflödigt.

Matt behöver nog inte TV:n vara men jag är en s.k. nörd som alltid letar efter det bästa men det finns kanske ingen som är bäst längre? Alla från den senaste generationer är kanske lika bra? Så var det iaf inte för 5 år sedan som sagt.
Saker som prioriteras är väl:
*Bra betraktningsvinklar
*Lång livslängd (här faller Plasma enligt någon på skolan?)
*Hyfsat ljus (iaf inte sämre än genomsnittet)

Få se här, bara för att det handlar om en fristående skola så betyder det inte att den inte finansieras via en elevs skolpeng (vilket i slutänden är mina skattepengar). Som sagt, det normala är att en skola finansieras via skolpengen, om du nu inte menar sk. privatskolor som finansieras via avgifter. Handlar det om det sistnämnda så ber jag om ursäkt och säger lycka till i valet av TV, gäller det en offentligt finansierad skola så funderar jag över hur mina skattepengar används...

Nog om detta:
Bra betraktningsvinklar, talar helt klart för plasmatekniken
Lång livslängd, här är väl teknikerna likvärdiga MTF ~100000 timmar, dvs ~11,5 år konstant på. Det normala är att bakgrundsbelysning fallerar på LCD-tvs.
Är man bara ute efter ljusstyrka så är det ju LCD som är valet, men bryr man sig om bildkvalitet så bör man välja en plasma. Detta då ingen TV med LCD-teknik inte kommer i närheten av svärtan, vilken är oerhört viktig för en bra bild.

Visa signatur

- MSI 550 Tomahawk - Ryzen 7 3700 X - 32 GB - (GTX280) - Corsair 850W - LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Det är en företagsägd skola och då kan ni nog förstå att det inte är era skattemedel.

Back to topic:
Så det finns inget fenomen om att plasmor får sämre bild efter säg 3 år? När vi skulle köpa TV hemma så sades LCD ge bättre bild till Xbox och dator p.g.a. hur bilden renderas av de olika skärmtyperna, vet inte om det ligger något i det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Det är en företagsägd skola och då kan ni nog förstå att det inte är era skattemedel.

Back to topic:
Så det finns inget fenomen om att plasmor får sämre bild efter säg 3 år? När vi skulle köpa TV hemma så sades LCD ge bättre bild till Xbox och dator p.g.a. hur bilden renderas av de olika skärmtyperna, vet inte om det ligger något i det?

Företagsägd skola, så som John Bauer? Dessa finansieras också via skolpengen så det är fortfarande skattepengar

Så, du litade blint på försäljarsnacket när det köptes TV till hemmet? En LCD ger på intet sätt bättre bild, den enda fördelen dessa ger är högre ljusstyrka (sen om det är positivt kan vi ju ha en hur lång diskussion som helst om), samt mindre känslig för sk. ghosting. Annars finns det inga fördelar med en LCD (oavsett typ av bakgrundsbelysning). Rent teknikmässigt är ju en Plasma bättre än en LCD för snabba rörelser.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Fire_Ice:

Back to topic:

Klockren formulering. Tror du företaget idkar välgörenhet och driver skolan för skojs skull eller?
Privatiseringar innebär att en eventuell vinst istället för att gå till kommunen/staten/landstinget (dvs. något som alla medborgare är delaktiga i) går till ett litet fåtal som äger företaget.

Både LCDer och plasmor tappar ljusstyrka med tiden. Om jag minns rätt så är LGs plasmor relativt ljussvaga, i alla fall årets modeller. Men det är enkelt att kolla upp då vissa recensioner mäter maxljusstyrkan.
Hållbarhet för olika tekniker är en teoretisk diskussion då något kommer paja långt innan (eller så går tvn sönder pga att någon ramlar in i den), om tvn mot förmodan skulle hålla i tio år så kommer den ändå vara så ljussvag att den inte är rolig att använda.

Jag tycker helt klart du bör satsa på en plasma, tänk på mycket ligger i inställningarna också. Har man på massa konstgjord skärpa kombinerat med bildförbättringsfilter av olika slag kommer det med stor sannolikhet bara bli en enda röra, oavsett hur bra tvn är. Eller om du kör PS3 med den medföljande komponentkabeln, hehe, eller har Sony slagit på stort nu och börjat skicka med HDMI-kablar?

Henrik21: 10 000 för en tv är väl inte så mycket?? Tänk på vad en lärare kostar, även om de har låga löner, säg 25' /månad så tillkommer arbetsgivaravgifter och försäkringar och grejer. 300' per år får läraren på lönebeskeden, företaget/kommunen betalar uppemot 450'...
Istället för en tv så skulle de alltså kunna satsa på en lärare som jobbar en timma i veckan i ett års tid. Tror de blir gladare av tvn.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

På min skola kör vi projektor.
Inte kungligaste bilden eftersom den förmodligen inte kostade många tusen men det är väll inte så hankigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;10546031']:D Klockren formulering. Tror du företaget idkar välgörenhet och driver skolan för skojs skull eller?
Privatiseringar innebär att en eventuell vinst istället för att gå till kommunen/staten/landstinget (dvs. något som alla medborgare är delaktiga i) går till ett litet fåtal som äger företaget.

Både LCDer och plasmor tappar ljusstyrka med tiden. Om jag minns rätt så är LGs plasmor relativt ljussvaga, i alla fall årets modeller. Men det är enkelt att kolla upp då vissa recensioner mäter maxljusstyrkan.
Hållbarhet för olika tekniker är en teoretisk diskussion då något kommer paja långt innan (eller så går tvn sönder pga att någon ramlar in i den), om tvn mot förmodan skulle hålla i tio år så kommer den ändå vara så ljussvag att den inte är rolig att använda.

Jag tycker helt klart du bör satsa på en plasma, tänk på mycket ligger i inställningarna också. Har man på massa konstgjord skärpa kombinerat med bildförbättringsfilter av olika slag kommer det med stor sannolikhet bara bli en enda röra, oavsett hur bra tvn är. Eller om du kör PS3 med den medföljande komponentkabeln, hehe, eller har Sony slagit på stort nu och börjat skicka med HDMI-kablar?

Henrik21: 10 000 för en tv är väl inte så mycket?? Tänk på vad en lärare kostar, även om de har låga löner, säg 25' /månad så tillkommer arbetsgivaravgifter och försäkringar och grejer. 300' per år får läraren på lönebeskeden, företaget/kommunen betalar uppemot 450'...
Istället för en tv så skulle de alltså kunna satsa på en lärare som jobbar en timma i veckan i ett års tid. Tror de blir gladare av tvn.

LGs plasmor är ju å andra sidan betydligt billigare än Panasonics, och rätt inställda ger de motsvarande bild.

Sa jag något om att det var mycket pengar? Däremot funderar jag över varför mina skattepengar ska gå till att finansiera ett café. Det vore mycket intressant att höra den motiveringen, tänk på vad läroböcker kostar, klart mer samhällsnytta med relevant kurslitteratur. Jag förstår att det kan behövas ett par TV-apparater för undervisning, men för underhållning på rasterna?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

gäller det en offentligt finansierad skola så funderar jag över hur mina skattepengar används...

Tro mig, teknikrevolutionen har även hittat till de kommunala skolorna. I min fd gymnasieskola fanns en projektor installerad i samtliga klassrum. Även salar såsom teorisalen i anslutning till gymnastiksalen som användes på sin höjd 1 gång/månad.

Permalänk
Medlem

Jag skulle köra plasma då de jag har sett har betydligt bättre bild

Visa signatur

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu