Permalänk
Medlem

3DMark Vantage - 460 SLi

Hallå, testade precis 3DMark Vantage, har EVGA Geforce 460 SLi och i7 950 CPU ungefär det som är intressant för er att veta...

Jag startade testet (körde alla testerna tror jag, allt var ikryssat). Fick ett 3dmark score på 25720, GPU score 22464 och CPU score på 45518.

Jag googlade snabbt på 3dmark vantage och 460 SLI och mitt GPU resultat ligger i ca 2.000 poäng under de resultat som presenteras på tom's hardware t.ex. Detta är första gången jag kört en benchmark och vet inte om detta är bra siffror. Tydligen så kan man ändra grafikinställningarna i options, vilket jag märkte efter testet. Dessa var inställda på performance och 1280x1024.

Är det dessa inställningar som de flesta kör på? Om inte så betyder det ju att jag kommer få ännu sämre resultat än vad jag ska ha med min rigg :/.

Jag har sparat mina resultat så kan slänga upp en bild på de om ni tycker att jag fått konstiga siffror. Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

OK, verkar ha fått riktigt kasst resultat. Overclock 3d.net visar ett resultat på ca 27.000 med performance inställningar.

Vad kan där vara för fel? Grafikkorten verkar ju fungera OK annars.... har vad jag vet de nyaste drivrutinerna installerade o så.

Permalänk
Skrivet av gsson1:

Hallå, testade precis 3DMark Vantage, har EVGA Geforce 460 SLi och i7 950 CPU ungefär det som är intressant för er att veta...

Jag startade testet (körde alla testerna tror jag, allt var ikryssat). Fick ett 3dmark score på 25720, GPU score 22464 och CPU score på 45518.

Jag googlade snabbt på 3dmark vantage och 460 SLI och mitt GPU resultat ligger i ca 2.000 poäng under de resultat som presenteras på tom's hardware t.ex. Detta är första gången jag kört en benchmark och vet inte om detta är bra siffror. Tydligen så kan man ändra grafikinställningarna i options, vilket jag märkte efter testet. Dessa var inställda på performance och 1280x1024.

Är det dessa inställningar som de flesta kör på? Om inte så betyder det ju att jag kommer få ännu sämre resultat än vad jag ska ha med min rigg :/.

Jag har sparat mina resultat så kan slänga upp en bild på de om ni tycker att jag fått konstiga siffror. Tacksam för svar!

Klocka din i7 950. Det ger bättre GPU poäng i 3D MarkVantage, men i riktiga spel så presterar dina GTX 460 för fullt och det kan jag lova dig.

Permalänk
Antielefant

Stämmer utmärkt, och anledningen att CPU gör skillnad är att upplösningen (1280x1024) inte räcker för att pressa grafikkorten utan att processorn börjar strypa.

Varje frame grafikkorten gör måste matas till dem av CPU.
Belastningen på CPU beror enbart på antalet vektorer (vilket bestäms av antalet texturer, objekt och partiklar på skärmen).

I de flesta spel och test innebär högre upplösning eller detaljnivå inte att du egentligen får fler partiklar på skärmen, utan att de du redan har där ser bättre ut. Det ökar alltså belastningen på GPU dramatiskt per frame, men belastningen på CPU är i praktiken oförändrad. Postprocessing (AA/AF/AO m.fl.) ger absolut noll extra belastning på CPU men massor på GPU.

Vad detta betyder i krassa siffror är att ju lägre upplösning, detaljnivå och nivå av postprocessing man kör desto mindre arbete behöver GPU göra per frame, medan CPU's arbete förblir densamma.
I 1280x1024@0xAA/0xAF/minimum detaljnivå (vilket Vantage Performance kör) blir därför CPU en rejäl flaskhals. Äldre versioner av 3DMark (03/05/06) kör till och med så lågt som 1024x768 - vilket gör CPU till en extrem flaskhals.

Lösning? Tja... antingen klockar du processorn för att jaga poäng i ett syntetiskt benchmark, eller så testar du och jämför riktiga resultat istället. I Vantage's High eller Extreme-preset gör CPU mycket, mycket mindre skillnad och deras upplösningar är mycket mer lika verkligheten.

3DMark Vantage Entry (E-score) = 1024x768, 0xAA, 0xAF, Low Texture Quality, 1:1 Postprocessing
3DMark Vantage Performance (P-score) = 1280x1024, 0xAA, 0xAF, Medium Texture Quality, 1:2 Postprocessing
3DMark Vantage High (H-score) = 1680x1050, 2xMSAA, 8xAF, High Texture Quality, 1:2 Postprocessing
3DMark Vantage Extreme (X-score) = 1920x1200, 4xMSAA, 16xAF, Highest Texture Quality, 1:5 Postprocessing

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Jaha där ser man!

Jag trodde det var helt omöjligt att det var min CPU som flaskade. Har fått för mig att jag läst på massa ställen att det är grafikkorten som flaskar när man spelar. Räcker typ med en CPU för ca 2k så klarar man i princip allt ur CPUsynpunkt.

Förstod inte riktigt ditt svar Zcenicx (tidigt på morgonen etc ;P) men kan ju påpeka att jag inte bryr mig om "syntetiska" poäng. Ville bara se om mina grafikkort presterar som de ska.

Om jag fattat det rätt så ska jag ändra inställningarna till extreme/high o köra testet igen? Klocka CPU o sånt pallar jag inte ^^.

Är där något ni kan säga om mina poäng? Är de OK? alla andra poäng jag sett för 460 SLI har jag iofs inte kollat vilken CPU de har men de ni säger stämmer så måste ju skillnaden vara att de haft en mycket bättre CPU, eller att mina grafikkort inte är helt hundra ;P

Permalänk
Medlem

helt okej. jag får ännu lägre.. trots överklockat på både cpu och gpu du har en i7 950, vilket är bättre än min AMD, särskilt i Vantage och det syns, men du får tänka på att många tester du sett på nätet är med klockade i7or, och ibland kör dom ju även med i7 980.. därför får dom mer points

men som zcenicxen redan nämnt, så minskar skillnaderna dramatiskt när man kör extreme i vantage, eller när man kör något som faktiskt behöver all den gpu graft du har tillgängligt.

EDIT: såg nu att jag fick bättre gpu points än dig, men mina är ju överklockade som sagt.. sen verkar det som du har PhysX aktiverat. det ger en lite felaktig bild av prestandan när man jämför mot andras resultat, då 97% kör utan denna funktion påslagen.

gå in i nvidia kontrollpanelen och ställ PhysX enheter på CPU.

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

tommie

aa de stämmer, tror jag ställt in så att PhysX körs på mitt översta grafikkort (alternativt att Nvidia själv väljer vilket kort de ska köras på).

Jag ska alltså låta min CPU ta hand om Physx istället då =). Tackar för ditt svar Tommie

PZ

Permalänk
Medlem

Yes, stämmer bra det.

men bara i Vantage/06 som du behöver köra så. annars låter du den vara på Auto eller vad det nu står (minns inte) så du kan dra nytta av physX i dom spel och applikationer som använder det.

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Skrivet av gsson1:

Hallå, testade precis 3DMark Vantage, har EVGA Geforce 460 SLi och i7 950 CPU ungefär det som är intressant för er att veta...

Jag startade testet (körde alla testerna tror jag, allt var ikryssat). Fick ett 3dmark score på 25720, GPU score 22464 och CPU score på 45518.

Jag googlade snabbt på 3dmark vantage och 460 SLI och mitt GPU resultat ligger i ca 2.000 poäng under de resultat som presenteras på tom's hardware t.ex. Detta är första gången jag kört en benchmark och vet inte om detta är bra siffror. Tydligen så kan man ändra grafikinställningarna i options, vilket jag märkte efter testet. Dessa var inställda på performance och 1280x1024.

Är det dessa inställningar som de flesta kör på? Om inte så betyder det ju att jag kommer få ännu sämre resultat än vad jag ska ha med min rigg :/.

Jag har sparat mina resultat så kan slänga upp en bild på de om ni tycker att jag fått konstiga siffror. Tacksam för svar!

Underligt 3D Vant resultat, jag sitter på liknande hårdvara, vid 3.2 ghz på prollen (endast låst 24x multipel) och grafikkorten i standardklock får jag ut 28.7k i performance, PhysX är på och auto-läget i nvidia-panelen, mao: allt default.

När jag kör dem OC enligt sign, så presterar de 32.8k, så det verkar som att något i din
konfig inte stämmer, vad har du för övrig hårdvara? senaste drivers till moderkort osv?

Visa signatur

| Corsair 5000D AirFlow | Intel i7 13700KF @5.7Ghz | EK Custom Loop, 2x 360 rads, D5 200 Pump/Res, GPU Vector Strix RTX 3080/3090 D-RGB - Nickel + Plexi, CPU Velocity D-RGB - Nickel + Plexi, 10x 120mm EK Vardar EVO RGB's | MSI Z690 Unify-X | Corsair Vengeance 32GB DDR5@7800Mhz CL38 Hynix-A | ASUS RTX 3080 ROG STRIX OC +150/800 | Samsung Nvme's 990 Pro 1TB+970 EVO Plus 1TB+960 EVO 500GB | Phanteks RevoltX 1200W | Sound BlasterX AE-5 | LG 27GL850+Dell U2715H |

https://valid.x86.fr/3dt1sg
https://www.3dmark.com/3dm/69131159