Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Värt att vänta på Intel Sandy Bridge?

Permalänk

Värt att vänta på Intel Sandy Bridge?

Jag tänkte mig en uppgradering av systemet, men är det värt att vänta tills efter nyår att köpa Intels second generation?
Hur mycket prestanda kommer man och vinna?
Har funderat på Core i5 760, men det kommer ju säkerligen att komma en motsvarande modell, men kommer den prestera så mycket bättre?

Om jag förstått det bättre kommer den stora nyheten att vara integrerad grafikdel, men det har man ju ingen användning för ändå om man nu har ett diskret grafikkort?

Mvh

Visa signatur

MSI P67A-GD55 | Core i7 2600k @4.0 Noctua NH-D14| Corsair HX 650W | Corsair Dominato r8 GB | XFX Radeon 6950 2 GB | Samsung 500 GB + 2x 160 GB | Corsair Force 120 GB || NAD C326BEE | Cerwin Vega VS-10 | LG LH4000| Samsung SyncMaster EX2220

Permalänk

Om jag kunde så skulle jag vänta. Verkar som att clock per clock (se länk nedan) är den 15-20% snabbare än i5 760, men det som är viktigare som jag ser det, är ju att plattformen lever längre. Har inte läst så noga men den integrerade grafiken ska väl ta lättare grafiklaster och sen ropa på storebror när det behövs? Hursom inget att köra Crysis på. Jag kan iaf inte vänta mer och skickar beställning i morgon på min setup. Tror den ska vara ganska balanserad alltiallo dator, SLI senare. Efter mycket beslutsångest kom jag iaf fram till det här. Lycka till
Sandy Bridge krossar motståndet i första prestandatester - www.nordichardware.com

Permalänk

Ja det verkar ju ganska nice :)! Jag är också grymt sugen på en uppdatering, men det känns faktiskt värd att vänta 1 ½ månad till då!
Jag måste ju bara påpeka ditt datorbygge lite:
Onödigt dyrt GTX 460, du får ett för 1800:- som du kan klocka lika mycket själv, och du kan ta ett billigare nätaggregat som inte är lika kraftfullt!
Som nummer tre tycker jag du har väldigt dyrt moderkort! Jag antar att du inte är ute efter att klocka datorn, i så fall hade du köpt ett annat kylarsystem! Du får ett likvärdigt för dryga 1000-lappen; vad motiverar så dyra köp?

Visa signatur

MSI P67A-GD55 | Core i7 2600k @4.0 Noctua NH-D14| Corsair HX 650W | Corsair Dominato r8 GB | XFX Radeon 6950 2 GB | Samsung 500 GB + 2x 160 GB | Corsair Force 120 GB || NAD C326BEE | Cerwin Vega VS-10 | LG LH4000| Samsung SyncMaster EX2220

Permalänk
Medlem

Någon som kort kan förklara vad Sandy Bridge är/gör?
Har inte hängt med i svängarna på ett tag...

Visa signatur

EVGA X58 SLI3 | Intel i7 950 | 1 x Msi 560 Twin frozr @1000/2100mhz | 6gb Corsair 1600MHz | AX850 80+ | Fractal Design XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnza:

Någon som kort kan förklara vad Sandy Bridge är/gör?
Har inte hängt med i svängarna på ett tag...

Sandy Bridge är kodnamnet på Intels nya processorgeneration. Ska ersätta dagens i5 och i7 modeller (dock ej de extrema 975 och 980X). Kort sagt är det 32nm Quads med bättre arkitektur. Sandy Bridge kommer levereras med ny sockel (1155) som ej är bakåtkompatibel med dagens 1156.

Finns flera intressanta artiklar om Sandy Bridge (även med tester) på Anandtech, bara googla "Sandy Bridge Anandtech".

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnza:

Någon som kort kan förklara vad Sandy Bridge är/gör?
Har inte hängt med i svängarna på ett tag...

Intel's nya generations processorer som kommer ut i Januari månad:)

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Skrivet av oscaralexiusson:

Ja det verkar ju ganska nice :)! Jag är också grymt sugen på en uppdatering, men det känns faktiskt värd att vänta 1 ½ månad till då!
Jag måste ju bara påpeka ditt datorbygge lite:
Onödigt dyrt GTX 460, du får ett för 1800:- som du kan klocka lika mycket själv, och du kan ta ett billigare nätaggregat som inte är lika kraftfullt!
Som nummer tre tycker jag du har väldigt dyrt moderkort! Jag antar att du inte är ute efter att klocka datorn, i så fall hade du köpt ett annat kylarsystem! Du får ett likvärdigt för dryga 1000-lappen; vad motiverar så dyra köp?

Antagligen smart att vänta. Väldigt dyrt GTX 460, men gillade ljudnivån fabriksöverklockningen och att den från början inte var dyrare än standard 460, sen sprang priset iväg, men då var jag fast
Har velat om nätagget oxå, lite samma där att när jag typ bestämde vad jag skulle ha var diffen mot 650W knappt märkbar, nu har det sprungit iväg där oxå ska jag ha sli senare rekomenderades det 750w.
Moderkortet valdes för att få plats med grafikkorten i sli, usb3 och bra betyg. Ska väl inte klocka, isf måttligt. Blir nog inte en pris/prestanda dator som jag tänkte, men reptilhjärnan ska ha sitt

Du har ju helt klart en del poänger, Får väl se om jag kommer ur mina villfarelser tills i morgon

Permalänk
Medlem

Sandy Bridge CPU där är det också bara K serien som lär gå att överklocka, övriga ska vara låsta
frågan är ju vad kommer dessa K CPU att kosta, men det hela klarnar väl

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daddykane:

Antagligen smart att vänta. Väldigt dyrt GTX 460, men gillade ljudnivån fabriksöverklockningen och att den från början inte var dyrare än standard 460, sen sprang priset iväg, men då var jag fast
Har velat om nätagget oxå, lite samma där att när jag typ bestämde vad jag skulle ha var diffen mot 650W knappt märkbar, nu har det sprungit iväg där oxå ska jag ha sli senare rekomenderades det 750w.
Moderkortet valdes för att få plats med grafikkorten i sli, usb3 och bra betyg. Ska väl inte klocka, isf måttligt. Blir nog inte en pris/prestanda dator som jag tänkte, men reptilhjärnan ska ha sitt

Du har ju helt klart en del poänger, Får väl se om jag kommer ur mina villfarelser tills i morgon

boulecheese. 650W räcker gott och väl till SLI 460. Sen så brukar SOC modellerna vara lite "bättre" och därför oftast når högre top klocks, inget annat än att det är klockade ur lådan.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Skrivet av Woods:

boulecheese. 650W räcker gott och väl till SLI 460. Sen så brukar SOC modellerna vara lite "bättre" och därför oftast når högre top klocks, inget annat än att det är klockade ur lådan.

Antagligen räcker 650W men vill "spara" nätagget till nästa dator. SOC ska ha bättre komponenter, bättre prestanda, kylning och ljudnivå. Drar dock lite mer ström och pengar.

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Sandy Bridge CPU där är det också bara K serien som lär gå att överklocka, övriga ska vara låsta
frågan är ju vad kommer dessa K CPU att kosta, men det hela klarnar väl

Du menar låst mutiple eller?
Nog värt att köpa en med upplåst om man nu vill klocka lite!

Visa signatur

MSI P67A-GD55 | Core i7 2600k @4.0 Noctua NH-D14| Corsair HX 650W | Corsair Dominato r8 GB | XFX Radeon 6950 2 GB | Samsung 500 GB + 2x 160 GB | Corsair Force 120 GB || NAD C326BEE | Cerwin Vega VS-10 | LG LH4000| Samsung SyncMaster EX2220

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscaralexiusson:

Du menar låst mutiple eller?
Nog värt att köpa en med upplåst om man nu vill klocka lite!

Japp upplåst multipile, övriga modeller ska ju vara i det närmaste omöjliga att klocka
enligt denna artikel http://www.sweclockers.com/nyhet/12408-begransad-overklocknin...
Intels upplåsta CPU har ju alltid varit dyra, frågan är hur dessa kommer bli prismässigt, menar blir det 4-5 tusen (eller mer?)så blir det mycket klagan och jämmer

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Japp upplåst multipile, övriga modeller ska ju vara i det närmaste omöjliga att klocka
enligt denna artikel http://www.sweclockers.com/nyhet/12408-begransad-overklocknin...
Intels upplåsta CPU har ju alltid varit dyra, frågan är hur dessa kommer bli prismässigt, menar blir det 4-5 tusen (eller mer?)så blir det mycket klagan och jämmer

Det skiljer 500 kr mellan en vanlig i7 870 och den upplåsta versionen (875K), så prisskillnaden borde väl bli något sånt.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av mfm:

Det skiljer 500 kr mellan en vanlig i7 870 och den upplåsta versionen (875K), så prisskillnaden borde väl bli något sånt.

Och det kommer säkert finnas versioner med upplåst mutiple runt 2000:- också!

Visa signatur

MSI P67A-GD55 | Core i7 2600k @4.0 Noctua NH-D14| Corsair HX 650W | Corsair Dominato r8 GB | XFX Radeon 6950 2 GB | Samsung 500 GB + 2x 160 GB | Corsair Force 120 GB || NAD C326BEE | Cerwin Vega VS-10 | LG LH4000| Samsung SyncMaster EX2220