Netgear ReadyNAS Duo RND2110 1TB vs Netgear Stora MS2110 1TB

Permalänk
Medlem

Netgear ReadyNAS Duo RND2110 1TB vs Netgear Stora MS2110 1TB

Pågång att skaffa en NAS och undrar vad som är bäst.

behöver

USB möjlighet för att koppla in i datorn direkt
Gigabit interface
1TB
remote access
snabb överföring mellan dator i nätverket och NAS.et (SATA 300?)
helst raid 1+0 (10) (behöver jag det om mina projekt är viktiga att inte tappa? håller dagens diskar länge och är stabila?)

Ska använda NAS.et för att föra över projekt (från min betydligt mindre SSD) och visa kunder på distans. så jag måste kunna ansluta till den med en vanlig webbläsare för att kunna visa filmer och bilder direkt.

vad väljer jag av dessa två? (se rubrik)

tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag köpte häromdagen Netgear Stora med en 2TB disk.
Du skall inte köpa den om du vill ha performance eller möjlighet till administration.
Administrationsverktygen är verkligen av simplaste graden.
Jag är mycket besviken över Stora som produkt.

Man får vad man betalar för.

Vet inte hur det är med Duo - serien men på Stora kan du iaf med lätthet "hacka" Linux som ligger i grunden på ett 256 MB NAND-chip och 1 GHz ARM processor med 128 MB RAM. Det lägger per automatik beslag på 512 MB för SWAP-fil på din disk. Performance, nja...

Permalänk
Medlem

Netgear ReadyNAS Duo RND2110

Komplett / inwarehouse har kampanj på den 2110 just nu för 1700 kr

Visa signatur

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Permalänk
Medlem
Skrivet av Titane:

Netgear ReadyNAS Duo RND2110

Komplett / inwarehouse har kampanj på den 2110 just nu för 1700 kr

topps!

Får jag med allt jag önskar i den? Jag måste inte betala för någon slags tjänst för att kunna fjärransluta till den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Titane:

Netgear ReadyNAS Duo RND2110

Komplett / inwarehouse har kampanj på den 2110 just nu för 1700 kr

om man bara vill köpa själva kabinettet och ordna hdd på egen hand (antar att jag kan få en bättre då...)...är det möjligt..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av heeMan:

om man bara vill köpa själva kabinettet och ordna hdd på egen hand (antar att jag kan få en bättre då...)...är det möjligt..?

Det går att köpa en utan diskar om man vill, och peta i de man vill. Finns en kort lista på vilka som är testat kompatibla.

Komplett.se - Netgear ReadyNAS Duo RND2110 1TB
InWarehouse.se - Netgear ReadyNAS Duo RND2110 1TB
Vilken dessa samma bolag du önskar att handla ifrån
Det enda jag inte prövat om det går att att peta in en kabel direkt mellan datorn och NASen. Men den har en USB-port på framsidan som om du petar in en sticka så kan du göra en backup på den.
Den funkar klockrent med de skrivarna jag har hemma.
Funkar tokbra med 1G nätverk.
Du kan använda den till det mesta. Och göra backuper på avstånd utan svårigheter. Finns små program till det.
Kika runt lite på NETGEAR ReadyNAS Community där finns ett dedikerat forum för denna serie av NETGEAR. Där är det lättare att hitta svar om dessa produkter.

Tycker att det är en prisvärd NAS iaf.

Om det var jag som skulle välja:
Låg budget:
Jag hade tagit denna med 1 TB i för att komma igång med backupen. Sedan hade jag köpt en 2 TB och tryckt in. Då hade jag haft 1 TB utrymme med säkerhet. Och därefter uppgraderat när jag hade pengarna till ytterligare en 2 TB för att då få 2 TB utrymme. Deras raidfunktion funkar rätt bra tycker jag, uppdaterar själv utrymmet till den lägsta disken... om du fattar vad jag menar.

Tillräcklig budget:
Köpt denna då den ändå är billig och köpt två 2 TB Western Digital Caviar® Green 2TB för 800 kr styck (dessa finns med på kompabilitets listan) och har samma garanti tid som NASen.

Om kostnaden inte spelar så stor roll:
Köpt en annan med fler diskar för att kunna komma upp i större volymer utan att tumma på säkerheten.

Alternativ:
Köpt någon vassare, typ QNAP

Visa signatur

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Permalänk
Medlem
Skrivet av Titane:

Det går att köpa en utan diskar om man vill, och peta i de man vill. Finns en kort lista på vilka som är testat kompatibla.

Komplett.se - Netgear ReadyNAS Duo RND2110 1TB
InWarehouse.se - Netgear ReadyNAS Duo RND2110 1TB
Vilken dessa samma bolag du önskar att handla ifrån
Det enda jag inte prövat om det går att att peta in en kabel direkt mellan datorn och NASen. Men den har en USB-port på framsidan som om du petar in en sticka så kan du göra en backup på den.
Den funkar klockrent med de skrivarna jag har hemma.
Funkar tokbra med 1G nätverk.
Du kan använda den till det mesta. Och göra backuper på avstånd utan svårigheter. Finns små program till det.
Kika runt lite på NETGEAR ReadyNAS Community där finns ett dedikerat forum för denna serie av NETGEAR. Där är det lättare att hitta svar om dessa produkter.

Tycker att det är en prisvärd NAS iaf.

Om det var jag som skulle välja:
Låg budget:
Jag hade tagit denna med 1 TB i för att komma igång med backupen. Sedan hade jag köpt en 2 TB och tryckt in. Då hade jag haft 1 TB utrymme med säkerhet. Och därefter uppgraderat när jag hade pengarna till ytterligare en 2 TB för att då få 2 TB utrymme. Deras raidfunktion funkar rätt bra tycker jag, uppdaterar själv utrymmet till den lägsta disken... om du fattar vad jag menar.

Tillräcklig budget:
Köpt denna då den ändå är billig och köpt två 2 TB Western Digital Caviar® Green 2TB för 800 kr styck (dessa finns med på kompabilitets listan) och har samma garanti tid som NASen.

Om kostnaden inte spelar så stor roll:
Köpt en annan med fler diskar för att kunna komma upp i större volymer utan att tumma på säkerheten.

Alternativ:
Köpt någon vassare, typ QNAP

toppen!

jätte tack för all info!

men jag hittar inte kabinettet bara...verkar bara finnas med förlevererad hdd...

Permalänk
Avstängd

Netgear ReadyNAS Duo RND2110 ska du absolut INTE köpa om du vill ha någon typ av prestanda. Administrationsverktygen är inte speciellt bra men med lite strul nog kan få den funktionalitet som du söker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Netgear ReadyNAS Duo RND2110 ska du absolut INTE köpa om du vill ha någon typ av prestanda. Administrationsverktygen är inte speciellt bra men med lite strul nog kan få den funktionalitet som du söker.

ok...

vilken rekommenderar du inom denna priskategori?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Netgear ReadyNAS Duo RND2110 ska du absolut INTE köpa om du vill ha någon typ av prestanda. Administrationsverktygen är inte speciellt bra men med lite strul nog kan få den funktionalitet som du söker.

Om valet står mellan Netgear ReadyNAS Duo RND2110 1TB och Netgear Stora MS2110 1TB
så tycker jag att valet är Duo RND2110.
Om budgeten är tajt, är det svårt att få någon billigare.
Har du något annat förslag? Visst hade man gått upp lite skulle man nog valt en QNAP.
Man kan uppdatera minnet om det är det som du inte är nöjd med. Ger viss förbättring.

Kabinetten heter RND2000

Men som Morkul antyder att om man ska satsa på något Professionellt så ta något annat.

Typ
QNAP TS-459 Pro 4-bay Turbo NAS
Synology Disk Station DS411+ 4-bay NAS
Ger bra resultat i RAID 5

Bara till att jämnföra på NAS Section - SmallNetBuilder

Visa signatur

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Permalänk
Medlem
Skrivet av Titane:

Om valet står mellan Netgear ReadyNAS Duo RND2110 1TB och Netgear Stora MS2110 1TB
så tycker jag att valet är Duo RND2110.
Om budgeten är tajt, är det svårt att få någon billigare.
Har du något annat förslag? Visst hade man gått upp lite skulle man nog valt en QNAP.
Man kan uppdatera minnet om det är det som du inte är nöjd med. Ger viss förbättring.

Kabinetten heter RND2000

Men som Morkul antyder att om man ska satsa på något Professionellt så ta något annat.

Typ
QNAP TS-459 Pro 4-bay Turbo NAS
Synology Disk Station DS411+ 4-bay NAS
Ger bra resultat i RAID 5

Bara till att jämnföra på NAS Section - SmallNetBuilder

tack för all info!

ändrade planer! jag höjer nog min budget. läsh/skrivhastigheten är super viktig tillsammans med att komma åt den från en webbsida ute hos kund för att visa gjorda projekt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av heeMan:

tack för all info!

ändrade planer! jag höjer nog min budget. läsh/skrivhastigheten är super viktig tillsammans med att komma åt den från en webbsida ute hos kund för att visa gjorda projekt.

Det är en mycket smart val. Har kört lite med QNAP (kommer inte ihåg exakt konfiguration) på jobbet och är mycket nöjd. Fast just nu håller jag på att bygga en egen NAS istället, hoppas på att få upp hastigheterna lite samtidigt som priset hålls nere. Det kommer att bli ett roligt projekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Det är en mycket smart val. Har kört lite med QNAP (kommer inte ihåg exakt konfiguration) på jobbet och är mycket nöjd. Fast just nu håller jag på att bygga en egen NAS istället, hoppas på att få upp hastigheterna lite samtidigt som priset hålls nere. Det kommer att bli ett roligt projekt.

grymt!

Vad tror du/ni om denna?
Buffalo LinkStation Pro Duo LS-WVL 2TB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om NAS-servrar