Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

[Bygglogg] ännu namnlöst projekt | By Per

Permalänk
Medlem

[Bygglogg] ännu namnlöst projekt | By Per

Jag har äntligen tagit tummen ur och bestämt mig för att göra verklighet av mina byggplaner. Lever på studiebidrag från CSN och har därför inte alltför mycket spelrum vad gäller ekonomin. Förhoppningsvis blir inte projektet alltför utdraget, både för eventuella följares och min egen skull. Grundidén för projektet är enkel. Min dator ska vattenkylas och få en ordentlig ansiktslyftning.
Nuvarande hårdvara ser ut som följer:
Chassi: Corsair Obsidian 700D
Processor: AMD X6 1055t
Moderkort: Asus M4A89GTD PRO/USB3
Grafikkort: XFX HD5970 BE
HDDS: Corsair Force 60gb och Samsung Spinpoint F3 1tb
Ramminnen: A-data game series 2x2gb 1600Mhz
Nätaggregat: OCZ ModXtream 700w

Förhoppningsvis kommer nätaggregatet att bytas ut mot ett Corsair AX inom en snar framtid, och jag har även funderingar på att byta ut moderkortet till ett Asus Crosshair IV Formula då det finns ordentliga vattenkylningslösningar för det kortet.

Vad som ska göras:

[] Måla insidan blankvit.
[] Göra plats för 280 radiator i botten.
[] Göra plats för 420 radiator i toppen.
[] Ändra lösningen för hårddiskupphängning för att slippa ljud samt eventuellt dölja hårddiskarna. Vet inte exakt hur än.
[]Eventuell tillverka egen ”avdelare” mellan nätaggsavdelningen och moderkortsavdelningen. Mest troligt i plexiglas.
[] Ordna plexifönster.
[] Sleeva alla kablar.
[] Vattenkyla processor, grafikkort och förhoppningsvis moderkort.

Insidan av chassit kommer som sagt att målas vit. Färgerna kommer att gå i vitt, svart och aqua-blått för att ge en kall känsla. Sleeven kommer att vara i just de färgerna. Vätskan kommer att vara ljusblå och vattenblocken i antingen nickel eller plexi. Eventuell belysning lämnar jag till senare.

Handlingslista för vattenkylning dröjer då inköpet ligger en bit in i framtiden på grund av den tidigare nämnda ekonomiska situationen. Närmast föreliggande är modifikationerna av chassit. Bor själv i en studentlägenhet och dess verkstadspotential är minst sagt begränsad så jag kommer därför att under julen passa på att uttnyttja mina föräldrars garage och verktyg (samt förhoppningsvis ett visst mått av min fars kunnande).

Jag siktar på en seriös bygglogg, med bra bilder och givande information och kommer därför inte att stressa igenom någonting. När jag väl gör detta vill jag göra det ordentligt. Under de inledande dagarna kommer jag att använda en lånad systemkamera, och förhoppningsvis kommer jag under julen och mellandagarna på ett eller annat sätt få tag i en egen sådan. Sitter för stunden med en dassig kompaktkamera som jag hatar å det innerligaste.

För sakens skull skulle jag uppskatta namnförslag till projektet. Då insidan kommer att vara blank, och avdelaren mest troligt kommer att tillverkas i plexi hoppas jag på en del reflektioner. Och det bästa namnet jag har kommit fram till är Project: Reflections in the Water. Om någon sitter på något passande projektnamn är det bara att hojta.

Jag uppdaterar imorgon med bilder på nuvarande rigg samt lite ”Hemma hos”-bilder. Själva byggandet tar fart runt den 18 december då jag åker till föräldrarna. Anledningen till att jag skapar tråden redan nu är dels att jag själv ska hålla motivationen uppe och dels att kunna ta emot tips, kritik, idéer osv innan bygget börjar.

Hoppas att ni har överseende med Wall of Text och bristen på bilder. (De första kommer som sagt imorgon.) Kommentera gärna och ge feedback. Jag kommer att bevaka tråden aktivt.

På återseende!

Permalänk
Medlem

Som tidigare utlovat kommer här lite bilder. Ha överseende med kvaliteten. Det är det bästa jag kan åstadkomma med den utrustning jag för tillfället har tillgång till. När bygget kommer igång kommer bilderna att vara bättre.

Här lever jag mitt liv. Ja, väggarna är gröna och det finns inget jag kan göra åt saken.

Försök till nightshot för att visa belysningen bakom skärmen och på midisynten.

Här gömmer sig en preamp som jag använder vid musikinspelning.

Pärlan. Man kan även skymta ljudkortet ovanpå.

Insidan, inte så mycket att säga än. Kylaren är en Scythe Ninja 3 med två Fractal Design 120mm-fläktar monterade.

Tre stycken Fractal Design i taket också.

När jag inte myser med datorn myser jag med projektorn. Flickvännens tolvtummare står på sidan som referens. Det går att få in rätt mycket i en tvåa. Allt handlar om prioritering=)

Så ser det ut just nu. Ganska intetsägande, men en bygglogg utan bilder känns fattig. Vad säger ni om mina planer? Bu eller bä?

Permalänk
Hedersmedlem

Låter coolt när jag läser texten! Se till att göra det riktigt nogrannt och fint med färgen bara!

Angående "namnet", personligen har jag tröttnat på alla engelska namn osv, så iallafall jag hade tyckt att det var coolt om du valde att kalla den något svenskt!
Eftersom den ska få en "kall" (cool, höhö) look, så kanske namnet kunde innehålla nåt om kyla eller liknande? xD

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Proffsmoddare

| By Per, bara där ser jag potensial. Ett vattenkylt Corsair chassi låter ju inte helt fel.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem

Ser Intressant ut, detta kommer följas

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem

blir spännande att se hur det kommer att bli

Permalänk
Avstängd

kommer bli intresant att följa denna bygglogg

Visa signatur

angel of fucking poop and will smith! :) i love poop! and will smith! and i am gonna buy a computer for only 20 dollar! yeah, se ya´ll next week! Ps: jag älskar Annika

Permalänk
Medlem

Kul att se att det finns ett intresse! Det motiverar mig att genomföra detta på bästa sätt=)

Skrivet av sack:

| By Per, bara där ser jag potensial.

Det ger det hela en mer seriös känsla, och är ju beprövat av diverse lyckade moddare sedan tidigare

Vilka utländska forum rekommenderar ni att man publicerar en sådan här bygglogg på? När man väl bygger är det ju kul om det uppmärksammas, och om man lyckas kan det ju på olika sätt gynna framtida byggen=)

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av perper:

Det ger det hela en mer seriös känsla, och är ju beprövat av diverse lyckade moddare sedan tidigare
Vilka utländska forum rekommenderar ni att man publicerar en sådan här bygglogg på? När man väl bygger är det ju kul om det uppmärksammas, och om man lyckas kan det ju på olika sätt gynna framtida byggen=)

Lite tangentbordskonst är aldrig fel.

Sidor jag är medlem på och uppdaterar flitigt är:
TweakZone.org
TechSweden.org
Nordichardware.se
Xtremesystem.org
hardforum.com
vr-zone.com
hardwarecanucks.com
overclock.net
bit-tech.net
..Ehm. Har säkert missat någon eller skrivit fel ändelse. Men du får leta lite själv. Kan varna dig för att de på internationella sidor har lite högre krav på kvalite på byggena än vad Swec har. Här är det lättare att vara unik och intressant. Om vi lägger fram det så.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem

Tackar för dom tipsen!

De flesta av dem känner jag igen. Ska registrera mig och kika runt lite så får vi se vad jag faller för. Kommer inte börja publicera någon annanstans förrän bygget kommer igång hur som helst. Kul med lite krav också, motiverar ytterligare!

Permalänk
Medlem

Har suttit och funderat och knåpat lite med designen nu, och konstaterat att jag kommer att byta ut avdelaren, hela 5.25-delen och övre hårddiskburen (den nedre ersätts som sagt av radiator) till egendesignade plexidelar. Har designen i princip klar och ska nu hitta någon med cnc-maskin som kan ordna delarna åt mig. Är lite för noga för att våga ge mig på saken för hand=)

Funderar om man kommer kunna få en bra look med frostat plexi, eller om jag ska måla det vitt.

Har även designat en enkel 480 (blir 480 istället för 420 som tidigare var tanken) radiatorgrill till taket. Denna ska mest troligt vara i aluminium. Bilder kommer så småningom, lite detaljer kvar fortfarande.

Permalänk

Händer det något ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk
Medlem

Blir nog kul att se, själv blir det nog vattenkylning snart!

Visa signatur
Permalänk

frostat plexi är för övrigt tokigt sexigt på rätt plats och grymt mycket mer "kallt" än en målad yta. Plus att det är busenkelt att fixa själv.