Ansluta extern antenn på N-standard AP

Permalänk

Ansluta extern antenn på N-standard AP

Jag skulle vilja dela ADSL med en granne i fritidsboendet utomlands via WLAN. Grannens WLAN räcker till balkongen, ca 30 meter genom flera stenmurar och väggar men inte in i huset. Funderar därför på att sätta upp en enkel och billig repeater med utomhusantenn för att lösa problemet.

Hittade denna: TP-LINK TL-WA901ND. Okännt märke för mig men den verkar göra jobbet och jag har inte hittat något negativt skrivet om den.

Kompletera med en utomhus Yagi antenn som stöder N-standarden.

Frågan blir då vad som händer om jag byter ut en av antennerna på access punkten mot en utomhus antenn? Jag vill ha WLAN inne och samtidigt kopplas mot grannen. Kommer det att fungera eller får AP:n spel rent radiomässigt när de tre antennerna inte är lika dana? Någon som vet eller har erfarenhet?

Permalänk
Medlem

Borde fungera. Det som kan bli lite konstigt med olika sorters antenner är polariseringen, har du en stående rundstrålande antenn så är polariseringen vertikal, har du då en antenn på andra änden som har horisontell polarisering så får man dålig signal, avhjälps genom att tippa antennen 90°.
Man får ju hoppas att APn tar emot och sänder på samtliga antenner, så att den inte bara skickar "tillbaka" signalen genom yagin, den är ju riktad så den kanske inte täcker upp inne i huset.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"