Första Systemkameran jag köper!

Permalänk

Första Systemkameran jag köper!

Tja alla är stort fan av SWEClockers!

Okej! jag har funderat mycket vänner har sagt till mig att jag borde skaffa en systemkamera eftersom vanliga digital kameror ej får ut så bra kvalitet enligt en vän. jag går på Media Gymnasium så jag är väldigt intresserad av att fota.

Jag har min Xperia x10 men blir ej så riktigt nöjd med bilderna vet ej varför dom blir oskarpa för jag har på skarpa inställningen vissa blir bra såklart.

Men vad tycker ni jag har en budget på runt 6.000 men efter som jag ej har handlat för så mycket pengar för jag är väldigt ekonomisk av mig kan vänta flera år innan jag köper något.

Hittade dock en kamera på siba för 5.900 efter som jag är Noob när det gäller system så behöver jag eran hjälp
Canon EOS500D+18-55IS

Tack för svar

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag vart denna istället:
Nikon D3100 + AF-S DX 18-55/3,5-5,6G VR digital systemkamera

Modernare kamera än 500D. Plus att jag föredrar "känslan" i Nikon.

För att veta vilken som känns bäst för dig, åk till t.ex. Expert eller Mediamarkt och kläm och tryck lite.

Visa signatur

.

Permalänk

ook ook

Okej men vad menar du med modernare vad är det i denna kamera som ej fixar bra bilder? jag är en nybörjare vill bara veta lite varför jag ska välja den går det ej och fota med den där så det blir bra bilder eller är det små saker som ej är bra i den? vill bara få en bra bild och jobba i Photoshop

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweClockerHD:

Okej men vad menar du med modernare vad är det i denna kamera som ej fixar bra bilder? jag är en nybörjare vill bara veta lite varför jag ska välja den går det ej och fota med den där så det blir bra bilder eller är det små saker som ej är bra i den? vill bara få en bra bild och jobba i Photoshop

Få bra bilder kan man med alla systemkameror. Det mesta av bildkvalitén ligger ändå i objektivet. Så även med den billigaste systemkameran + ett bra objektiv kan man få "proffsbilder". Objektiven som ingår med instegskameror brukar oftast inte vara nåt vidare, men funkar bra som nybörjarobjektiv.
Men sen gäller det ju såklart att man kan hantera det man har också, annars blir det inte bra oavsett vad man har för grejor
Det bästa är nog om du går och känner på lite kameror och sen köper den som du tycker känns skönast i handen.

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem

har själv en 500D och gillar den stark, kan dock inte argumentera mot eller för varken canon eller nikon. Förutom att jag tycker att canon´s kameror är snyggare...

Permalänk

Om du har studentkonto på Dustin får du en Pentax K-r för ca 6400:-. Läste nånstans där de testade den mot D3100 och Pentax var tydligen bättre i mer eller mindre alla punkter.

Visa signatur

Q6600 @ 3.2GHz | 2*4 Corsair XMS2 5-5-5-12 @ 1003 | Club3D HD4850 | Asus P5Q Pro

Permalänk
Medlem

EOS 500 är en mycket kompetent men liten och rätt plastig kamera. Har inte testat D3100 så kan inget säga om den. Men EOS 500 presterar bra kan jag i alla fall säga och är helt klart värd sitt pris.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Proffsmoddare

Hej.

Jag har en Canon 450D och tycker även den funkar kanon. Inte märkt någon skillnad mot andra som använt Nikon D90.

Är begagnat ett alternativ?
Finns mycket bra till rätt pris på blocket. Är det bara entusiaster så är grejerna vårdade också!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Avstängd

Pentax K-R alla dagar, den har dessutom bildstabilisering inbyggd i huset vilket gör att man kan använda sig av alla objektiv som passar pentax (även riktigt, riktigt gamla) och få skarpa bilder. När man köper en systemkamera köper man ett system, Canons och Nikons objektiv med stabilisering är i regel dyrare så man får tänka på det också, dvs kostnaden i den långa loppet. För Pentax kan man hitta riktig billiga äldre kvalitetsobjektiv. Sen är K-R något av en mästare på högre ISO dvs bilder man tar då ljuset är inte det bästa, nåt att tänka på om du vill kunna fota inomhus eller på kvällen/natten.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Hedersmedlem

Det enda som K-r är sämre på är video där man får nöja sig med 720p men en fördel är att man kan använda både ett Pentax batteri eller vanliga AA batterier.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Jag tycker Penax K-r eller Nikon 3100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hammar:

Jag tycker Penax K-r eller Nikon 3100.

Jag tycker helt klart pentax. Har en sj.
Svårt att säga vad du ska ha du får känna efter sj.
Ja tro att pentaxen även är vädertålig. Så lite vatten tål den( om jag inte har fel)
PENTAX K-r - Digitala Systemkameror - PENTAX Nordic

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av porttele:

Jag tycker helt klart pentax. Har en sj.
Svårt att säga vad du ska ha du får känna efter sj.
Ja tro att pentaxen även är vädertålig. Så lite vatten tål den( om jag inte har fel)
PENTAX K-r - Digitala Systemkameror - PENTAX Nordic

Nej K-r är inte vädertätad men man kan inte få allt.

Annars har kameran nästan allt men videodelen är den samma som på K-x så den är inte helt perfekt. Den vita ser så fet ut på bild men skall vara ganska trevlig och lite udda i verkligheten.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Den kamera som passar dig bäst ska du ha, personligen är jag en Canon person och med din budget skulle jag köpa det kittet + en Canon 50mm f/1.8 (ca999kr) eller bara huset + 50mm f/1.8

Själv har jag en Canon 550D med kitlins och 50mm f/1.8, jag är väldigt nöjd och använder 50mm'n hela tiden

Men som sagt, du ska ha den kamera som passar dig bäst inte den som alla andra säger är bäst.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

Den kamera som passar dig bäst ska du ha, personligen är jag en Canon person och med din budget skulle jag köpa det kittet + en Canon 50mm f/1.8 (ca999kr) eller bara huset + 50mm f/1.8

Själv har jag en Canon 550D med kitlins och 50mm f/1.8, jag är väldigt nöjd och använder 50mm'n hela tiden

Men som sagt, du ska ha den kamera som passar dig bäst inte den som alla andra säger är bäst.

Tycker jag stämmer bra, jag har haft en 450D ( Canon ) i snart 1,5 år. När jag köpte den bestämde jag mig tämligen snart för Canon, pga att ingen av de Nikon-kameror jag provade hade ett bekvämt grepp. Jag har aldrig sett någon klaga över det och det finns ju många som har Nikon, det är ju som sagt personligt.

Det är inte bara prestanda och funktioner som spelar roll.