Misstagstråden (dela med er av era största misstag vid datorn)

Permalänk

Har skrivit här förr men kan fylla på.

1. Köpte ett ljudkort från creative.

2. Skaffade tornkylare för första gången, skulle slänga ihop de nya delarna i ett gammalt chassi under tiden jag moddade det jag skulle ha.

Räknade såklart med att det skulle gå att sätta i nätagget sist, som jag brukar göra

Visa signatur

Intel i5 2500K | GTX 980 | ASRock P67 Extreme4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjälplös:

Händelse #2
mkt spillande mm

hmm man brukar lära sig av sina misstag efter en gång. I ditt fall..nejj .. hoppas du lärt dig nu,

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Jag rengjorde mitt tangentbord ...

iaf orkade inte vänta på att de skulle torka och tog hårtorken....höll för nära så att alla knapparna i numpaden blev missbildade och när man track ner knapparna fastnade dom använder fortfarande tangentbordet

Permalänk

Köpte ett Nvidia 7950GX2 för många år sedan. Skulle flytta det till en annan dator men råkade slita av en massa kondensatorer. Fick de inte på garanti, var kul att slita sönder ca 6000kr!

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Nyligen uppgraderade jag till i5 och skaffade nytt moderkort och RAM-minnen när jag var i farten. När allt var installerat så var det dags att så på dator. Det som följde var ett extremt irriterande pipande. Jag och min kompis felsökte alla komponenter men vi kunde inte hitta felet. Jag bestämde mig för att skicka in datorn till Inet för att se om det var något fel på komponenterna jag hade beställt. Ungefär en vecka senare får jag ett mobilsamtal från Inet, det visade sig att jag hade satt RAM-minnena i fel "socket".
Dom var snälla nog att inte ta betalt för felsökningen, tack Inet ^^

Permalänk

Med en gammal dator jag hade höll jag på med en fläkt med skalade kablar. Råkade komma emot moderkortet. Det sprakade till. Tror datorn inte ens bootade om. Funkade dock felfritt efter det. Puh!

Första datorn jag byggde: Hade monterat moderkortet och fått hjälp med de kritiska momentet att montera cpu kylaren eftersom jag var för skraj för att knäcka procsessorn så farsan min fick göra det. Det visade sig att han monterade den åt fel håll så att den inte kylde hela ytan Funkade endå!

När jag sedan skulle montera cd-rom läsaren hade jag valt att montera den längst ner bland 5.25" enheterna. Körde in den på plats och hörde att nått ramlade ner. Nåt litet litet. Kollade sedan på moderkortet och hade då hyvlat av en liten komponent. Typ motstånd eller vad det kan tänkas vara. Visserligen dålig atx standard men jag höll på att bryta ihop. Det fixade dock någon kunning på Örebro Universitet som farsan kände. Puh!

Sen det mest sorgliga eftersom jag är extra fattig numera:

Köpte Dubbla GTX 470 eftersom mina HD 4870 inte längre vill vara med och leka crossfire.

Installerade dessa 2 kort på mitt P5Q-Deluxe. Visade sig att det gick inte. Fick köpa ett nytt dyrt 775 moderkort. När jag fick igång på det så ville inte datorn boota. Krashade innan windows laddade. Blev en ominstallation som löste det tillslut. Nu till det tråkiga. Det går inte att klocka nånting trots att det har diverse oc funktioner o.s.v. och det flyter på sämre än med ett hd4870. 1500:- bortkastade för det moderkortet.

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem

hade lite tråkigt för två-tre veckor sen så jag tänkte att jag skulle byta kylpasta på processorn. datorn ifråga är en hp i ett skitlitet chassi. börjar med att skruva loss fläkten utan att klippa av några buntband då vi hade garanti kvar på den. får loss fläkten men måste koppla ur fläkt-sladden för att komma åt ordentligt. tar loss spärren som sitter på orginalkylaren för amd. tänker för mig själv att den kylaren kan nog sitta fast lite men det ska inte vara nåt problem. börjar dra men får inte loss den. drar lite hårdare och vips så lossnade den. glad blev jag och kollar ner mot cpun. ett problem bara, cpun fanns inte där utan satt fast i kylaren, fick lite små panik men inser snabbt att inget har gått sönder. testar att värma cpun med en hårtork i hopp om att den ska släppa. funkar inte.

inser att jag måste sätta ihop skiten igen innan morsan kommer hem då hon inte gilar att jag pillar på den datorn. lyckas få dit processorn trots att kylaren satt fast och sedan så skruvar jag på fläkten men glömmer att koppla i sladden.

startar datorn och alla fläktar går igång på max. får panik och inser att jag glömt sladden. ser till att koppla i den och startar datorn. alla fläktar går igång men inget mer händer. testade att reseta cmos men inget sånt hjälpte.

datorn är nu inne på reperation, hoppas att dom upptäcker att det inte var jag som pajade den...:S

Permalänk
Medlem

farsan fick precis sms, datorn är har lämnat verkstaden!! hade tydligen lyckats kortsluta både moderkort och grafikkort, hur man nu gör det när man inte rör dom

Permalänk
Medlem

Glömde I/O-skölden när allt var färdigmonterat. Löste sig med lite våld dock.

Permalänk
Medlem

Upptäckte igår att mina minnen var i single channel istället för dual channel Har kört så i ett par år nu Fick även 0,2 poäng mer poäng på windows experience index nu när jag har flyttat dom.

Permalänk
Medlem

Tappade mitt hs i golvet 1 m och micken gick sönder..... Märkte det inte först men när alla sa att det låt förjävligt tog ja echo sound test och fy fanne va de lät... blir till o köpa ett nytt hs imorn då....=/

Permalänk
Medlem

skulle rengöra tangentbordet. men när jag såg att vatten rann ned i det av den våta trasan tänkte jag skitsamma gick till duchen och dushade tangentbordet. sen satte jag ugnen på 50 grader och la in tangentbordet där och kollade till det en gång...sen glömde jag bort det. ett par timmar senare undrar jag vad det är som luktar...NEJ eller jo tangentbordet var ganska kraftigt förvridet och fungerade inte...men men rent var det iallafall, tur att det bara kostade 99kr.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

något ljushuvud på min mors jobb skar i sönder en ström sladd... trodde det var lakrits <.< Slå det

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | EVGA RTX 3090 | Gigabyte x570 Aourus Master | 32gb G-Skill TridentZ Royal Silver | EVGA T2 850w | WD Black 2TB NVME | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 1 | Lian Li O11 Dynamic | Acer Predator x34
Custom Loop: 2x 360 EK Rad, EK Velocity Full Nickel, EK GPU Fullcover

Permalänk
Medlem
Skrivet av overheizer:

Har skrivit här förr men kan fylla på.

1. Köpte ett ljudkort från creative.

2. Skaffade tornkylare för första gången, skulle slänga ihop de nya delarna i ett gammalt chassi under tiden jag moddade det jag skulle ha.

Räknade såklart med att det skulle gå att sätta i nätagget sist, som jag brukar göra

Precis ett sånt där gammalt chassi har jag moddat en del ! Trodde att jag var den enda som hade en sån hemma. Kan slänga upp lite bilder på det samt dela med mig av misstag som jag varit med om med just de chassit.

Permalänk
Skrivet av prellenboi:

bytte ram minnen mellan olika datorer när jag hade nollkoll på specs..
fixade 1 dator min fick lämnas in på reparation

när jag var liten för många år sedan så skulle jag installera ett spel, hade inte nog med plats och jag kunde inget om datorer så jag sökte efter filer med många MB och raderade dem, tillochmed system filer.. detta på en windows 98 dator.

Gjorde samma sak på en 98.. Inte kul när jag kom på att jag inte borde gjort det xD

Visa signatur

Intel 2500K @ 4.4Ghz II Corsair Vengance 1600Mhz 2x4Gb II 4870x2 2Gb II Corsair HX520

Permalänk
Medlem
Skrivet av musta_jokeri:

inte något större misstag... jag hade bara lite otur när jag tänkte...
satt vid laptopen och kopierade en adress till en sida som jag skulle gå in på stationära datorn.
så, jag kopierade den och flyttade mig till stationära och försökte klistra in. gick såklart inte. kliade mig i huvet. gick tillbaka till laptopen och kopierade igen. försökte klistra in på stationära. blev förbannad när det inte funkade. gick till laptopen och tryckte in tangenterna så det lät i hela lägenheten. gick till stationära. kommer på hur pinsamt korkad jag va.

Skrivet av syndrom:

Jag å min polare skulle lana när vi va ca 10-11år. Min funkade perfekt med internet, men hans funkade inte. Vi ringde min kusin som kunde lite mer än vad vi kunde då. Han fattade inte heller vad som var fel. Vi var på väg att intrallera om hela hans dator men sen kom vi på fele haha : INGEN NÄTVERKSKABEL VAR INKOPPLAD. satan va dum man har varit.

De tog priset hehe kopiera från lappen och klistra in på stationära smartis :DD

Permalänk
Medlem

Gått in i BIOS när jag var 7? på en win 98 dator, Datorn gick inte att starta när jag var klar D: Vet inte ens vad jag gjorde haha
Sen gjorde jag en smart sak och tog bort fläkten på mitt grafikkort, det slutade med att jag har en bordsfläkt brevid datorn och chassit öppet, Höjde min FPS från 6 (utan fläkt på gkortet) till 63 med bordsfläkt ; )

Vill någon se hur det ser ut och att det faktiskt funkar så citera och svara

Mvh

Permalänk
Medlem

najs en kompis brorsa har i fortfarande idag... en dator med windows 2000 som är uppgraderat till xp ett riktigt monster iaf så startade inte hans dator (detta var en vecka sen) så innan jag skulle felsöka den startade jag upp den och innan BIOS kommer upp kom ett error upp :Couldnt find the CPU COOLER den smartisen hade paja ett blad på cpu kylarn och han kan inget om datorer så han hade kopplat ut fläktens 4pin från mobot........

Permalänk
Medlem

HaHaHaHa du har gjort min dag

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

får väl bjuda på en litet klantig grej jag råkade ut för förra året.
brådis som fan till jobbet på morgonen efter en försovning så slänger jag ner min arbetslaptop i sin väska och springer ut mot bilen med väskan på ryggen. halvvägs ut till bilen så kliver jag på grabbens leksak gräsklippare som var iväg med en jäkla vart. mina fötter stannar ej kvar på jorden utan flyttar sig mot himlens höjder. slutar med att jag landar mer eller mindre på rumpan och hör ett stort KRASH. tänkte bara fan fan. åker till jobbet och packar upp datorn som såg i ihopfällt läge mer eller mindre ut som en banan i formen. den startade som den skulle. dock lite missljud från fläkten i den. men skärmen mådde ej så vidare bra. var rätt jobbigt att förklara denna klantiga saken för chefen min då datorn bara var nån månad gammal.

liten minnes bild på datorn vid uppstart
ImageShack® - Online Photo and Video Hosting

tyvärr så överlevde ej grabbens gräsklippare heller.

Visa signatur

Datorn: G4:a goes imperial
Fear can never kill u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfsvåg:

De tog priset hehe kopiera från lappen och klistra in på stationära smartis :DD

Inte den första (eller sista?) som har haft den iden, jag kom aldrig riktigt så långt dock, kopiera en snutt på ena datorn, på väg ur stolen slår det mig, "det här kan bli svårt", sätter mig igen och skickar hela möget över nätverket istället.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkuM:

får väl bjuda på en litet klantig grej jag råkade ut för förra året.
brådis som fan till jobbet på morgonen efter en försovning så slänger jag ner min arbetslaptop i sin väska och springer ut mot bilen med väskan på ryggen. halvvägs ut till bilen så kliver jag på grabbens leksak gräsklippare som var iväg med en jäkla vart. mina fötter stannar ej kvar på jorden utan flyttar sig mot himlens höjder. slutar med att jag landar mer eller mindre på rumpan och hör ett stort KRASH. tänkte bara fan fan. åker till jobbet och packar upp datorn som såg i ihopfällt läge mer eller mindre ut som en banan i formen. den startade som den skulle. dock lite missljud från fläkten i den. men skärmen mådde ej så vidare bra. var rätt jobbigt att förklara denna klantiga saken för chefen min då datorn bara var nån månad gammal.

liten minnes bild på datorn vid uppstart
ImageShack® - Online Photo and Video Hosting

tyvärr så överlevde ej grabbens gräsklippare heller.

Hahahahaha

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Skrivet av Sajmon37:

Gått in i BIOS när jag var 7? på en win 98 dator, Datorn gick inte att starta när jag var klar D: Vet inte ens vad jag gjorde haha
Sen gjorde jag en smart sak och tog bort fläkten på mitt grafikkort, det slutade med att jag har en bordsfläkt brevid datorn och chassit öppet, Höjde min FPS från 6 (utan fläkt på gkortet) till 63 med bordsfläkt ; )

Vill någon se hur det ser ut och att det faktiskt funkar så citera och svara

Mvh

Detta skulle jag gärna ta en titt på!

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyberkyckling:

Detta skulle jag gärna ta en titt på!

Det är hyfsat uppenbart varför det funkar, hela datorn blir ju kyld av den men om du vill att jag ska filma ett litet klipp på mw2 med min mobil på 1650 x 1080 utan fläkt och sen med bordsfläkten och ha fraps igång så kan jag göra det, Citera snabbt så börjar jag nu

Permalänk
Skrivet av Sajmon37:

Det är hyfsat uppenbart varför det funkar, hela datorn blir ju kyld av den men om du vill att jag ska filma ett litet klipp på mw2 med min mobil på 1650 x 1080 utan fläkt och sen med bordsfläkten och ha fraps igång så kan jag göra det, Citera snabbt så börjar jag nu

Ledsen för segt svar men om du har tid så får du gärna göra det!

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Avstängd

jag har med slängt ihop en jälva bunt med burkar och ett nån miss har man lyckats med

första jag tänker på är
socket A moderkort ska slänga på kylare på cpuń slinter med skruv mejseln och slår av några banor på moderkortet ...hoppsan

andra jag tänker på är
har presis slängt ihop en burk med begade delar drar i gång den och den startar inte helt
så kommer det ett rökmoln från sladdarna på agget hoppsan felvänd floppy ström kabel
amputerade dom brända kablarna så funkade den igen t.o.m agget

sen är det väll lite random klantigheter man lyckats med men det är dom som är värsta

en kompis som fixar lite datorer ibland gjorde en liten lätt tabbe skulle fixa datorn åt en och tänkte nä jag är snäll och formaterar om den och gör allt från grunden och instalerar alla program för det var inte så mycket att installera
sen kommer ägaren och hämtar datorn pluggar in den hemma och kan inte hitta sina 5000 foton han inte har backupp på som låg på datorn

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

andra jag tänker på är
har presis slängt ihop en burk med begade delar drar i gång den och den startar inte helt
så kommer det ett rökmoln från sladdarna på agget hoppsan felvänd floppy ström kabel
amputerade dom brända kablarna så funkade den igen t.o.m agget

Floppy? Lever du på stenåldern ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Achrya:

Floppy? Lever du på stenåldern ?

haha nä det var en massa år sedan men nu har jag uppnått perfektion och gör inga dator misstag

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Skulle leka lite med klockningen på en kompis P4 en gång. Nånting går fel så den läggs i 5 GHz med stock kylaren Det blev bara till att cleara CMOS sen funkade den fint
En annan gång skulle jag formatera en minnepinne åt min pappa, klickar fel och formaterar en extern hårddisk istället -.-' Där försvann syrrans bilder

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem

Hade en extern hårddisk, det var en 3,5" som behövde extern ström... Kopplade in med fel transformator, hårddisken funkade efteråt men inte själv usb-->ide kortet :/ Men jag hade inget viktigt på den som tur va

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb