Misstagstråden (dela med er av era största misstag vid datorn)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sewerin:

byggde min första dator, startade och hölll andan. Ingenting hände. Kollade alla kablar (trodde jag). Sen kom min kusin och visade att man faktiskt skulle koppla in 6pinn'en i moderkortet också.:P

Det hoppas jag verkligen inte att ni gjorde.
4/8pins ok.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sephinator:

Man ska lära sig engelska i unga år! Smart tänkt där!

Kanske lite väl tidigt? Aja, jag bjuder på en studentlicens till W7 istället för att jag ska slippa krångla med gammel-XP...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

4/8pins ok.

Är trött, tänkte fel.

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.

Permalänk
Medlem

Att jag köpte en egen dator för att bygga ihop... Köpte den för 2 månader sedan och den får konstanta blåskärm hela tiden och vet fortfarande inte vad som är fel.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Ala_95:

Installerade engelskt windows åt grannens 7-årige son... Fail?

Skrivet av Sephinator:

Man ska lära sig engelska i unga år! Smart tänkt där!

Inte fail.. Win!!

Permalänk
Medlem

Vi skulle uppgradera UPS... någon *host* glömde att koppla om så alla servrar som var beroende av UPS trodde strömmen gått... Blev en spännande dag i övervaket

Permalänk
Medlem

Har gjort klassikern med två datorer framför mig blandar ihop mössen och är på väg o sparka dator-j*vuln när jag fattar varför inget händer. (fail för jag gjorde det om o om igen under samma kväll)

Har en kompis som gjorde som i reklamen, han blandade ihop musen o mobilen. blev en fin spricka i skärmen.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk

Bidrar med något jag med då =).

Klassiker dessutom.

Köpte sprillans nya 1337 grejjor, då AMD X2 var det senaste.
Monterar ihop allt och trycker på knappen, inget händer.
Skruvar isär datorn och ihop, trycker på knappen. Inget händer.
Skruvar isär och ihop datorn flertalet gånger och tänker men för h*lvete jag har väl satt ihop datorer förr utan problem.

Kom tillslut på att jag inte tryckt på powerknappen bak på nätaggregatet..

Visa signatur

Citera för en pris ettan lös!

Permalänk

När jag lirade Tibia och stod mot några dragons så kom jag åt strömbrytaren och jag dog och blev sönderlootad. =(

Visa signatur

Me like 3D-Filmer plx.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ettanlös:

Bidrar med något jag med då =).

Klassiker dessutom.

Köpte sprillans nya 1337 grejjor, då AMD X2 var det senaste.
Monterar ihop allt och trycker på knappen, inget händer.
Skruvar isär datorn och ihop, trycker på knappen. Inget händer.
Skruvar isär och ihop datorn flertalet gånger och tänker men för h*lvete jag har väl satt ihop datorer förr utan problem.

Kom tillslut på att jag inte tryckt på powerknappen bak på nätaggregatet..

*Major facepalm*

Att glömma powerswitchen på nätagget har man gjort några gånger i andra sammanhang och svurit en hel del, men detta extremfall var stor humor.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

4/8pins ok.

Det där har jag aldrig fattat. Ok jag vet att 6pins inte ska in i mobot men jag har observerat att vissa mobos har anslutning för en 8pins. Funkar 6+2 pins "graffe" kontakt där? Och vad händer om man pluggar in en 4pins till molex kontakt där/en 6pins "graffe" kontakt? xD

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Det där har jag aldrig fattat. Ok jag vet att 6pins inte ska in i mobot men jag har observerat att vissa mobos har anslutning för en 8pins. Funkar 6+2 pins "graffe" kontakt där? Och vad händer om man pluggar in en 4pins till molex kontakt där/en 6pins "graffe" kontakt? xD

Troligen så ser kontakterna annorlunda ut så det inte funkar. Bara en gissning...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Entusiast
Skrivet av lichln:

satt på lan, hade sovit kanske 2h, jag går upp sätter mig vid datorn, gör ordning en billy's pizza och öppnar en cola, trött som jag var drämmer jag till cola burken och halva burken hamnar på mitt sprillans nya microsoft sidewinder tangentbord, chockad som jag var la jag billys pizzan på tangentbordet och kubbade efter toalett papper, tangentbordet klarade sig som tur va förutom att O och I knapparna är lite sega..

Haha, Gjorde exakt samma sak , Fast då jag Välte en kanna Is-te över hela tangentbordet. Exakt lika dant tangentbord som dig. Sidewinder x4. Tog ett par dagar så var ungefär halva tangentbordet segt som 17. Tog bort knapparna och gjorde rent och tog bort allt torkat Is-te. Så nu funkar det som om det var nytt igen

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Troligen så ser kontakterna annorlunda ut så det inte funkar. Bara en gissning...

Våld och envishet kan skapa minst lika många problem som det kan lösa.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Lyckades kortsluta mitt nya moderkort. Är huvudet dumt får plånboken lida...

Permalänk
Medlem

När jag var runt tio år så byggde jag min första dator och då hade man köpt ett ace-nätagg och när jag hade monterat ihop datorn så startade jag datorn och så började det att pysa ut rök från chassit så jag stängde av datorn snabbt som attan.efter det så letade jag efter vad som det hade kommit rök ifrån så hittar jag min hårddisk som hade ett bränt litet chip. efter det så blev jag skraj att bygga datorer ett bra tag. men efter två år så byggde jag en ny dator iallafall och så testade jag om hårddisken ifall den levde fortfarande och den funka! hårddisken används faktist i skrivande stund ska nog användas ett bra tag till

Visa signatur

Moderkort: Asus M4A89GTD/USB3 | Processor: AMD Phenom II X4 955 | Grafikkort: XFX Radeon 6870 | Nätaggregat: OCZ Modxstream 600W | Lagring: Hitachi 500GB
iPhone 4 32GB | MacBook Pro 17" (Unibody)
Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Haha, Gjorde exakt samma sak , Fast då jag Välte en kanna Is-te över hela tangentbordet. Exakt lika dant tangentbord som dig. Sidewinder x4. Tog ett par dagar så var ungefär halva tangentbordet segt som 17. Tog bort knapparna och gjorde rent och tog bort allt torkat Is-te. Så nu funkar det som om det var nytt igen

vågar man plocka bort tangenterna? :/ hur gjorde du?

Visa signatur

|AMD Phenom x6 1055t @ 4.1 ghz|ASUS Crosshair IV Formula|XFX Radeon 6950 2gb "Dual Fan"|Kingston HyperX 8gb| Samsung Spinpoint 250gb|Cooler Master GX 750W | Windows 7 Ultimate x64| Cooler Master HAF 922|

Permalänk
Skrivet av lichln:

vågar man plocka bort tangenterna? :/ hur gjorde du?

Jag har själv rengjort mitt tangentbord flera gånger. Bara att köra in en kniv/skruvmejsel eller liknande under tangenten och "svikta" upp den. Det säger klick och tangenten är borta.

Lycka till och glöm inte att lägga tangenterna i ordning när du tar bort de, så att du får tillbaka de på samma plats igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljungan11:

Jag har själv rengjort mitt tangentbord flera gånger. Bara att köra in en kniv/skruvmejsel eller liknande under tangenten och "svikta" upp den. Det säger klick och tangenten är borta.

Lycka till och glöm inte att lägga tangenterna i ordning när du tar bort de, så att du får tillbaka de på samma plats igen!

okej tack ! då ska jag göra det snart haha ja det är ett pluss att dom hamnar rätt!

Visa signatur

|AMD Phenom x6 1055t @ 4.1 ghz|ASUS Crosshair IV Formula|XFX Radeon 6950 2gb "Dual Fan"|Kingston HyperX 8gb| Samsung Spinpoint 250gb|Cooler Master GX 750W | Windows 7 Ultimate x64| Cooler Master HAF 922|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil_98:

Jag tyckte att mitt gamla Corsair VX550W såg fult ut när alla kablarna på atx kabeln syntes vid kontakten.
Då fick jag en ide att jag skulle sleeva med eltejp men det blev fult och jag satte för tjockt med tejp för att dra bort det så jag tog saxen. Vips så följer en svart kabel med och går av. Så jag lödde i hop den och tog lite eltejp och den funkade fint!
Och nu är den såld!

En annan grej var när jag nyss hadde köpt datorn (kanske haft den i 1 månad) så hadde jag monterat dit en Zalman CNPS7000 med led.
Då ville jag ta bort det där klistermärket där det står Zalman på. Då fick jag en ide att om datorn var på och fläkten snurrade och jag tog ett rakblad och höll där så skulle säkert klistermärket lossna. Så jag hämtade ett vasst rakblad och öppnade chassit och höll det mot snurrande fläkten...
vips så tog det fast direkt och rakbladet flög upp i takfläkten och ner på mitt gamla GTX260 och kortslöt den. Så jag köpte en HIS Radeon HD5770 som tillfälligt kort

ärligt, vad tänker du med
allt som går snett i dina datorer är med vassa grejer ju

Permalänk
Medlem

Flytta ner dvd brännaren och kopplade ur allt som vanligt. Sen innan jag startar den lägger jag handen på nånting (strömkabeln till datorn) och jag försöker starta den (funkar såklart inte och fattar inte att jag glömt det mest uppenbara) Öppnar upp chassiet och kollar om något blivit fel men det va inget konstigt eller fel här tänkte jag för mig själv. Kommer efter några minuter på att jag inte knäppt igång nätagget testar igen nehe fortfarande ingenting. kollar åt sidan ser kabeln och kopplar in den till nätagget och då startade allt
vaknade typ 25 minuter tidigare då så man var lite trött XD

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

flytta ner dvd brännaren och kopplade ur allt som vanligt sen innan jag startar den lägger jag handen på nånting (strömkabeln till datorn) och jag försöker starta den öppnar upp chassiet och kollar om något blivit fel men det va inget konstigt tänkte jag för mig själv kommer på att jag inte knäppt igång nätagget testar igen nehe fortfarande ingenting kollar åt sidan ser kabeln och kopplar in den till nätagget och då startade allt
vaknade typ 25 minuter tidigare då så man var lite trött XD

Inte för att vara taskig men det där var verkligen jobbigt och svårt att läsa.

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Avstängd

jag gjorde en tabbe med min första dator. jag bestämde mig för att köre på am3(efter lite tvekande), och hade köpt nya delar.

jag hade monterat allt utan några större problem förutom att jag tvingades dra cpu-sladden över processorkylaren. jag bestämde mig för att vände på kylaren. jag lyfte upp den och kollade så att processorn inta hade följt med. det hade den inte. blev lite problem så jag satte ner den och vände på den. jag satte ner den men fick inte dit den.

jag lyfte då upp kylaren och kollade under. där satt processorn. jag lyfte upp processorn. 6-9 pinnar var böjda..en var böjd som ett < fast rakare. jag insåg senare att jag hade haft tur då pinnar kan gå av om man använder för mycket våld(jag räddade processorn med en synål).

min statistik:
antal datorbyggen: 1
antal allvarliga tabbar: 1
ytterligare hårdvarukostnad pga tabbar: 0kr

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk

Senaste tabben var när jag skulle bencha ett system med REX brädan, skulle använda vatten till NB för att kunna tugga mig en bit förbi 600fsb. Lat som jag är kollar jag inte monteringen jätte bra utan antar bara att slang + buntband ger vattentät montering. När pumpen sedan går igång ser jag bara hur det forsar ut vatten över moderkortet, ungefär 1dl. Som tur var hade jag isolerat socklen för riktigt kylning så pappret sög upp en del men det droppade fortfarande från brädan. Kändes väll sådär eftersom brädan kom direkt från ASUS för överklockning. =/

Den fick dock ligga 20 timmar framför luftavfuktaren och sedan lirade den utmärkt, fast med luftkyld NB.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Ett standard misstag man ofta utsätter sig för att är att låna ut datorn till framförallt tjejer, men egentligen andra människor än sig själv. Något jag verkligen börjat försöka undvika! Inge bra grejer!

Permalänk

Händelse #1

Jag skulle bygga ihop min första dator för några år sedan och var riktigt glad över det. Jag fick hem alla delar och började att bygga. Det var mycket lättare än vad jag trodde att det skulle vara. Till sist fick jag alla delar och kablar på plats och skulle starta min dator för första gången.

Jag tryckte in knappen och hade ett leende på läpparna, men ingenting hände. Nu förvandlades mitt leende till ett lite missnöjt leende. Jag kollade så att alla kablar satt fast och provade igen, ingenting hände. Kompletts support hade inte öppet vid den tiden, så jag var tvungen att vänta till dagen efter. Jag som hade sett fram emot att få spela.

Dag #2

Jag ringer supporten när jag vaknade och förklarade läget. Han bad mig att ta bort alla delar och sätta ner dem på ett träbord om jag hade, för att utesluta kortslutning från chassit eller liknande. Sagt och gjort, jag tar bort alla kablar och sätter moderkortet på bordet med alla delar i. Jag stoppade tillbaka alla kablar och kollade så att allting satt bra. Ingenting hände, jag blev lika besviken som första gången.

Jag ringer upp supporten igen och förklarar. Jag får rådet att skicka tillbaka moderkortet (tror jag att det var) så skulle de kolla om det var den som det var fel på. Tankarna inom mig spann runt som en motor, min spelhelg blev inte en spelhelg, det blev en "problemlösarhelg"(inte ens ett ord tror jag).

Jag ville inte skicka tillbaka någonting, jag ville ha en fungerande dator direkt. Jag kollar återigen att allting sitter i ordentligt, jag sätter allting tillbaka i chassit. Jag har inga stora förhoppningar om att datorn skall gå igång, det gjorde den inte heller, känslan av tomhet växte inom mig.

Dag #3

Jag ringer supporten igen för att fråga om detaljerna för att skicka tillbaka moderkortet. Jag fick prata med en annan kille, men han ville först gå genom felsökningen med mig en gång till. Han ber mig ta loss alla kablar från alla delar. Sagt och gjort, nu var allting bortkopplat.

Han säger åt mig vilken kabel jag ska stoppa i. Till slut har vi kopplat i nästan allting och han ber mig att koppla i en till strömkabel i moderkortet. Nu är jag förvirrad, det finns ingen kabel som passar. Det var en 8-pin och jag hade bara en 4-pins (jag tror att det var en 4-pins) kabel som kunde passa, men det kunde inte vara rätt. På moderkortet är det ju 8 och på kabeln bara 4.

Men han säger åt mig att även om det inte ser ut att passa så skulle jag prova att sätta dit den. Jag tänkte "Vad är det för galenskaper, men jag gör det ändå". Sagt och gjort, nu var alla kablar i och jag skulle prova att slå på datorn. Jag hade inga förväntningar om att datorn skulle fungera. Men ta mig i byxorna, datorn surrade igång så fint. Jag sken upp som en liten pojke som just hade fått en stor påse godis.

Hade supportkillen varit brevid mig så hade jag kysst han, så glad var jag. Men samtidigt skämdes jag ordentligt för att jag hade missat den där lilla lilla kabeln. Jag tackade killen och la på. Jag satt uppe hela natten och spelade. Var riktigt tacksam över den support som jag fick av komplett då, att han orkade engagera sig så mycket.

Vad jag lärde mig av detta? Titta ordentligt nästa gång så att alla kablar verkligen är på plats.

Händelse #2

Åhh vart skall man börja egentligen. Jag hade maximalt med otur förra julen. Allting började med att jag ordnade upp ett LAN hemma hos mig julen 2009. Några kompisar kom och det skulle bli en del öldrickande också. Hur som helst, jag hade mitt chassi nästan direkt under mig, med öppen sida (hade lagt bort chassi-sidan). Jag skulle ta på mig mitt headset så jag sträcker mig för att ta den och råkar knocka omkull en öl. Katastrof, det rann ner öl på fläkten (Antec P180) som sitter på ovansidan.

Jag fick panik och tog bort ölen och tittade ner och insåg att det hade runnit ner en hel del öl i fläkten, vilket måste ha sprutat runt i hela datorn. Jag väntade ett tag och insåg att datorn fortfarande fungerar, vilken tur tänkte jag, men det slutar inte här. Cirka 20-30 minuter senare sitter jag med en finsk öl 1.25 L plastflaska(Karhu). Jag råkar tappa taget om flaskan efter en stund, flaskan åker ner på golvet och slår i, skum bildades otroligt fort och det blev en fin liten stråle in i datorn, precis på den sida som jag hade tagit bort sidan på.

Nu var jag nära bristningsgränsen, hur otur får man ha? Det slutade med att datorn stängde av sig själv. Jag provade att starta om datorn och möttes av "Could not find bootdevice" (något liknande), jag rebootade och den här gången hände absolut ingenting, datorn var död. Nu ville jag bara brista ut i tårar pga min klantighet, inte 1 öl, utan hela 2 öl fick gå på en date med min dator. Men det slutar inte här heller.

Eftersom att min stationära dator var trasig så var jag tvungen att använda min bärbara (ni kan nog ana vart det här är påväg) dator. Jag kunde dock inte spela, så Lanet var mer eller mindre över för min del. Så där satt jag förstörd, arg och allt vad man kan tänka sig. Jag öppnar en ny öl och fördriver tiden med MSN och slösurfande. Efter 2-3 öl så lyckades jag återigen välta omkull en öl, fast med armbågen den här gången, och den föll rakt över t-bordet på bärbara datorn. Nu var jag riktigt nära på att kasta ut allting genom fönstret. Nu kände jag hur ilskan inom mig byggdes upp.

Men för att göra en ännu längre historia lite kortare. Mitt LAN slutade med en bärbar dator och några icke fungerande bokstäver. Kan man ha mer otur? Jag har aktat mig för att dricka någonting vid datorer efter det. Hur otroligt allting låter så är detta faktiskt sant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjälplös:

Händelse #1

Så satans mycket text

Fy fan vilken otur, split ut 3st öl....

Permalänk
Medlem

Detta hände mig nu i augusti när jag själv satte ihop min första dator !
Satte i alltihop, tröck i alla sladdar o drog kablarna så snyggt jag bara kunde, hade ju aldrig satt ihop en dator förut så de mesta gick ju lite smått på chans, men ja lyckades få ihop allt iallafall.
Satte ihop chassit, kopplade in en skärm o startade
Allting startade faktiskt, fläktar började snurra o allt började låta, men fick ingen bild, så ja provade med alla sladdar jag kunde ha mellan dator skärm (VGA, HDMI, DVI) o ingenting funkade, förstod inte vad som va fel.
Så ja plockade ner allt (trodde jag) o satte på ett träbord o provade, fortfarande samma problem, så blev sur o satte ihop allt i datorn igen, prövade igen men fick fortfarande ingen bild.
Så tänkte jag att nu plockar jag ner ALLT och skickar tillbaka moderkortet för o se om de va fel på det.

Dock så hade jag inte plockat ur processorn innan, den lät jag sitta kvar i moderkortet eftersom den klickade i redan från början som den skulle och den låg helt emot moderkortet.
Så nu när jag tog ut den såg jag att 2pinnar på den (av alla vadå, 300st?!) va snea..
Så ja kollade på moderkortet där dom skulle ner, då var de små plastrester kvar i hålet där pinsen skulle ner..
Så ja pillade ur "plastresterna" med en nål och sen satt jag med en alldeles för stor pincett (den enda jag hade hemma) och försökte böja tillbaka pinsen, vilket resulterade att jag mer eller mindre böjde fler och fler pins, men efter flera timmars pillande under en lampa så var jag klar, stoppade tillbaka allt o de funkade klockrent !

Så egentligen var de ju moderkortstillverkarens fel som hade lämnat kvar resten i processorhålet, men jag borde ju egentligen ha plockat ur procesorrn oxå även fast de såg ut som om att den satt bra !

Permalänk
Medlem

Att spilla saker vid sin dator handlar inte om otur tycker jag då, det är bara oförsiktighet och något man får skylla sig själv 100% för, även väldigt lätt undvikt..

Enda gången jag spillt något som kommit i närheten av min dator var på dreamhack och det var då en jolt som hamnade över en del av tangentbordet och musmattan/musen, detta var 100% min egen idioti att detta hände och har inte haft något mer problem med detta sen dess

Har inte haft speciellt många dåliga saker hända med datorer för mig.. Största tabben är nog att på något jävla sätt lyckas sätta molex kontakten på en dvd åt fel håll (detta ska normalt sett inte vara möjligt utan sjukt mycket våld, vilket jag INTE använde utan den gick in utan mer än vanligt motstånd)

Insåg inte att jag hade satt fel förrän läsaren inte fungerade och jag dubbelkollade kablar, måttligt förvånad att kabelfan satt vänd åt fel håll blev jag iaf och undrade hur i helvete jag lyckades med det

Hmm man kanske kan räkna in detta med, köpte 2 nya hårddiskar till min dator, (detta var rätt länge sen) och datorn gick utan problem i ungefär 13~ timmar (detta var på ett LAN) och sen helt plötsligt så dör datorn och det luktar lite bränd elektronik... Öppnar datorn och börjar lukta mig till vart fan det kommer ifrån.. Visar sig att det var nätagget (Aldrig Q-Tek igen, detta var innan jag visste vikten av bra nätagg) och det var ju lite surt och oväntat att behöva införskaffa nytt nätagg...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melysia:

Detta hände mig nu i augusti när jag själv satte ihop min första dator !
Satte i alltihop, tröck i alla sladdar o drog kablarna så snyggt jag bara kunde, hade ju aldrig satt ihop en dator förut så de mesta gick ju lite smått på chans, men ja lyckades få ihop allt iallafall.
Satte ihop chassit, kopplade in en skärm o startade
Allting startade faktiskt, fläktar började snurra o allt började låta, men fick ingen bild, så ja provade med alla sladdar jag kunde ha mellan dator skärm (VGA, HDMI, DVI) o ingenting funkade, förstod inte vad som va fel.
Så ja plockade ner allt (trodde jag) o satte på ett träbord o provade, fortfarande samma problem, så blev sur o satte ihop allt i datorn igen, prövade igen men fick fortfarande ingen bild.
Så tänkte jag att nu plockar jag ner ALLT och skickar tillbaka moderkortet för o se om de va fel på det.

Dock så hade jag inte plockat ur processorn innan, den lät jag sitta kvar i moderkortet eftersom den klickade i redan från början som den skulle och den låg helt emot moderkortet.
Så nu när jag tog ut den såg jag att 2pinnar på den (av alla vadå, 300st?!) va snea..
Så ja kollade på moderkortet där dom skulle ner, då var de små plastrester kvar i hålet där pinsen skulle ner..
Så ja pillade ur "plastresterna" med en nål och sen satt jag med en alldeles för stor pincett (den enda jag hade hemma) och försökte böja tillbaka pinsen, vilket resulterade att jag mer eller mindre böjde fler och fler pins, men efter flera timmars pillande under en lampa så var jag klar, stoppade tillbaka allt o de funkade klockrent !

Så egentligen var de ju moderkortstillverkarens fel som hade lämnat kvar resten i processorhålet, men jag borde ju egentligen ha plockat ur procesorrn oxå även fast de såg ut som om att den satt bra !

Inte för att göra dig ledsen lr något:P men dom där "plastgrejjerna" skall vara där=)

Visa signatur

Intel i7 2600k @4.6GHz, ASUS GTX780 DCII, Asus Maximus IV Extreme, 16Gb 1600MHz VENGEANCE LP, NZXT Switch 810 BLACK, Corsair H100, Windows 7 Ultimate x64, Corsair AX1200, 2x Corsair Force GT 120Gb Raid 0, 2TB Hitachi Deskstar, Samsung Syncmaster BX2431, Corsair K90, Mionix naos 5000, Sennheiser pc 360