Permalänk
Medlem
Skrivet av Viper_82:

Jag följde guiden, började med multiverse sen update sen install..
Är helt ny på det här så kanske ändå är nåt jag missat, men guiden följde jag

apt get search?

Jag menade att man kan söka och lista paket som finns via apt-get

Permalänk
Medlem

kör min 8GB riktigt grym som Arcade-maskin
kör:
over_voltage_delta=50000
arm_freq=2800
gpu_freq=1050
med bra kylning!!
512GB - image från en Kingston XS1000 1TB Usb-SSD
länkar video då ROMs är lite av en gråzon, ni får själv hitta men rullar på skitbra!

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Factorial112:

kör min 8GB riktigt grym som Arcade-maskin
kör:
over_voltage_delta=50000
arm_freq=2800
gpu_freq=1050
med bra kylning!!
512GB - image från en Kingston XS1000 1TB Usb-SSD
länkar video då ROMs är lite av en gråzon, ni får själv hitta men rullar på skitbra!
https://www.youtube.com/watch?v=XbpRrHvuT0I

Letat efter nvme bas men verkar inte gå att hitta i Sverige, har du tips på vars du har hittat din nvme bas? Ska bygga klart min Rpi5 nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Letat efter nvme bas men verkar inte gå att hitta i Sverige, har du tips på vars du har hittat din nvme bas? Ska bygga klart min Rpi5 nu

Står ju USBansluten SSD
"512GB - image från en Kingston XS1000 1TB Usb-SSD"
https://www.inet.se/produkt/4305707/kingston-xs1000-portable-...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Står ju USBansluten SSD
"512GB - image från en Kingston XS1000 1TB Usb-SSD"
https://www.inet.se/produkt/4305707/kingston-xs1000-portable-...

Vill ha riktig bas, har hittat i Danmark!

https://raspberrypi.dk/en/product/pimoroni-nvme-base-for-rasp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Letat efter nvme bas men verkar inte gå att hitta i Sverige, har du tips på vars du har hittat din nvme bas? Ska bygga klart min Rpi5 nu

köpte min 5:a på https://www.electrokit.com/ om du menar hat så finns det på https://pineberrypi.com/products/hatdrive-bottom-2230-2242-22...

jag kör med usb-c... syns inte, så det duger

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Factorial112:

köpte min 5:a på https://www.electrokit.com/ om du menar hat så finns det på https://pineberrypi.com/products/hatdrive-bottom-2230-2242-22...

jag kör med usb-c... syns inte, så det duger

Samma här, jag kör 5 st Pi4/5 med boot från USB-ansluten SSD, funkar utmärkt, ändå undanstoppade så de inte syns.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

HAT ligger ovanpå toppen, men bas ligger under kretskortet

Permalänk
Medlem

Min senaste PI var en 2b. Nu funderar jag på att köpa en PI 5 8gb. Klarar den att köra Raspberry OS och spela upp 4K material samtidigt som man har något torrentprogram igång?

Tänkt att använda den som mediaspelare/seedbox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av antonstd:

Min senaste PI var en 2b. Nu funderar jag på att köpa en PI 5 8gb. Klarar den att köra Raspberry OS och spela upp 4K material samtidigt som man har något torrentprogram igång?

Tänkt att använda den som mediaspelare/seedbox.

Eftersom Raspyberry Pi 5 klarar av 2 st 4k streams på 60fps samtidigt så kan du vara lugn med att den kirrar biffen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Eftersom Raspyberry Pi 5 klarar av 2 st 4k streams på 60fps samtidigt så kan du vara lugn med att den kirrar biffen!

Jag var rädd att det endast funkade med tex libreelec eller något sånt anpassat OS. Men tack det låter ju betryggande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av antonstd:

Jag var rädd att det endast funkade med tex libreelec eller något sånt anpassat OS. Men tack det låter ju betryggande!

Går ju att köra Transmission via Docker i LibreELEC.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Nu när Pi 5 kommit och Pi även kan tänkas funka bra för desktop (alltså, jag kör det på min Pi400, och det funkar ju ok, men jag skulle aldrig vilja ha det som enda desktop, speciellt inte i 4K), hur upplever ni att utvecklingen av Raspberry Pi OS Desktop fortskrider?

Jag uppgraderade nyss till Bookworm, och även om det var en ok uppdatering tycker jag ändå att den är lite "blek" även om man tar hem "fulla" versionen. Inte helt säker på att Wayland och Wayvnc är bättre än förra lösningen än, menmen, återstår att se.

Jag förstår att de prioriterar stabilitet, men ska man köra desktop kanske man vill ha lite nyare paket av vissa programvaror och det känns för mig (som relativt okunnig i Linuxvärlden) som lite krångligt att installera testing-utgåvor exempelvis.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Kör inte Raspberry Pi OS på nån av mina enkortsdatorer (och jag har ett "antal").
Desktop, då blir det på "riktiga datorer", kör linux på 2, Win 10 på 2 & Win 11 på 2.
Enkortsdatorerna är mera leksaker.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Har fått hem några Pi5 som jag tänkte använde som kiosker i olika typ av applikationer, med andra ord är deras uppgift att i stort sett enbart visa en websida med navigation. Tidigare har jag kört android på Pi4 tillsammans med fully kiosk och det funkar sådär då det är ganska ostabilt och behövs startas om ofta. Har någon något tips på vilken väg man ska ta om man vill köra kiosk på en Pi med Pi OS eller liknande i botten? Har försökt installera Fullpage OS men den verkar inte vara klar för Pi5. Jag har labbat lite med att köra Pi OS tillsammans med virtuella tangentbord etc men det blir för meckigt om man ska göra detta manuellt ifrån grunden på tiotals installationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Börjar komma lite NVMe "hattar", något som hunnit testat?

Jag köpte tidigt en pineberry pi men det blev aldrig av att jag kopplade in den.

Nu när jag till slut tog tag i det kan jag konstatera att jag betalade typ 450-500:- för den och nu finns det liknande att köpa för 199:- på elektrokit - länk

En lite dum fråga nu:

Hos Ubuntu kan man ladda hem (daily) 24.04 "64-bit ARM (ARMv8/AArch64) desktop image" här och det finns även en preinstalled version för Raspberry pi här - än sålänge i beta i ca 1 vecka till.

Det jag har saknat på Raspberry pi är möjligheten att kryptera hela systemet med ett lösenord vid start - det fungerar på vanliga Ubuntu Desktop vid installationen men inte på Raspberry pi eftersom det är en "preinstalled" image.

Jag skulle vilja boota en desktop installation på exempelvis sd-micro kortet (64-bit ARM (ARMv8/AArch64) desktop image ?) och sedan installera på Nvme disken via pineberry pi för att få möjligheten till kryptering. Men jag antar att det inte är möjligt ? (har kollat detta i några år och det enda jag hittar är relativt avancerade guider för att kryptera i efterhand)

Jag gjorde ett snabbt test men "Ubuntu 64-bit ARM (ARMv8/AArch64) desktop image" verkar inte boota på raspberry pi 5

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Pulver:

Jag köpte tidigt en pineberry pi men det blev aldrig av att jag kopplade in den.

Nu när jag till slut tog tag i det kan jag konstatera att jag betalade typ 450-500:- för den och nu finns det liknande att köpa för 199:- på elektrokit - länk

En lite dum fråga nu:

Hos Ubuntu kan man ladda hem (daily) 24.04 "64-bit ARM (ARMv8/AArch64) desktop image" här och det finns även en preinstalled version för Raspberry pi här - än sålänge i beta i ca 1 vecka till.

Det jag har saknat på Raspberry pi är möjligheten att kryptera hela systemet med ett lösenord vid start - det fungerar på vanliga Ubuntu Desktop vid installationen men inte på Raspberry pi eftersom det är en "preinstalled" image.

Jag skulle vilja boota en desktop installation på exempelvis sd-micro kortet (64-bit ARM (ARMv8/AArch64) desktop image ?) och sedan installera på Nvme disken via pineberry pi för att få möjligheten till kryptering. Men jag antar att det inte är möjligt ? (har kollat detta i några år och det enda jag hittar är relativt avancerade guider för att kryptera i efterhand)

Jag gjorde ett snabbt test men "Ubuntu 64-bit ARM (ARMv8/AArch64) desktop image" verkar inte boota på raspberry pi 5

Skulle vara kul att köra hur bra/dåligt det fungerar med NVMe-disk ihop med RPi5.

Efter att börja kört eMMC alt. NVMe på Orange Pi 5B Plus känns det numera väldigt segt att behöva befatta sig med RPi4 och OPi4 som bara använder SD-kort.

Vissa användarfall fungerar helt klart med SD-kort, men om man ska använda systemet interaktivt ens via CLI är det som natt och dag att köra med eMMC/NVMe jämfört med SD-kort, det senare känns hopplöst segt.

Angående kryptering: inget jag själv brukar använda, men ska vara möjligt att aktivera på en existerande installation. Så bör fungera även med "preinstalled image".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Skulle vara kul att köra hur bra/dåligt det fungerar med NVMe-disk ihop med RPi5.

Det fungerar bra - har försökt kört pibenchmarks.com men resultatet laddas aldrig upp, antagligen pga av att jag kör Ubuntu 24.04 (släpps officiellt imorgon 25 april) som kanske ännu inte riktigt räknas som ett godkänt OS (?)

Men jag fick ett resultat på ca 30.000 och hastigheter på ca 400Mb/s med Samsung 970 EVO NVMe

Återkommer när det finns uppladdat.

Har även köpt modellen från electrokit för min andra Raspberry Pi 5.

Edit: Och tack för info om krypteringen, det liknar de guider som jag sett tidigare.
Har bara inte tagit tag i det och hoppats att det skulle dyka upp som standard vid installationen av OS i framtida versioner.