Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Ni som har problem med att ställa in rätt spänning på minnena behöver inte gå in i BIOS ni kan gå in i programmet TurboV EVO och ändra DRAM Voltage till rätt spänning och spara till bios. Det röda V nere i aktivitetsfältet.
TorboV EVO panelen är ju ett av finesserna med bla ROG korten där man kan ställa in alla möjliga spänningar.
Min orginalspänning är 1,55 så jag höjde till 1,56 som minnenna ska ha (Crrsair Xms3 1600Mhz)
Dominator minnena som jag hade ville ha 1,8v och det var bara att ändra och spara.

Tack så mycket, mina minnen låg på 1.55 ska jag höja dem till 1.65 eftersom det är vad de säger att det ska vara på, eller ska jag ta någon annan volt?

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pAcKiE:

Tack så mycket, mina minnen låg på 1.55 ska jag höja dem till 1.65 eftersom det är vad de säger att det ska vara på, eller ska jag ta någon annan volt?

verkar dumt om det är 1.65 dem ska ha, eller hur?

Börja inte experimentera med volten om det funkar med det du har, höj till 1.65, kör occt å kolla om det funkar först å främst.

Permalänk
Medlem

nån som vet om det går att modda detta moderkort så man kan köra sli?

Permalänk
Medlem

Hej!

Har precis köpt det här fina moderkortet med 8Gb Corsair Vengeance minnen. Jag undrar vilken kylare som passar utan att behöva ta bort flänsarna på minnena. (kör med stock nu).

Permalänk
Medlem

Corsair H50 eller H70

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Tack Pera.

Vattenkylning lär funka. Men jag hade tänkt mig en fläkt

Permalänk
Medlem

Mina Dominator passar iallafall inte i första platserna med TRUE eller Noctua.
H50n är inte att förakta, Jag har tre st. Kyler bra och sitter inte i vägen.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Köpte nyligen en Crosshair IV Formula bräda och 2 st Vertex 120 GB. SSD raidades i 0 och nedan ser ni resultatet....

Skriv är över förväntan. Läs är tokigt under förväntan.

Följt de flesta tips och trix trådar i ämnet, bara för att finna att de alla är båg och fel. Risken finns däremot att man faktiskt pajar mer än det hjälper med alla hemmasnickrade lösningar därute. Efter de senaste JMicron, South Bridge drivarna så har även skrivhastigheten minskat till 150 MBps, dvs 100 MBps minskning. Jag provade att backa datorn utan resultat....orkar inte riktigt bry mig, läshastigheten är dock samma.
Jag har kommit fram till att det antagligen är JMicron chipsetet med drivare som ställer till det för mig...då återstår det bara att köpa ett PCI-e kontrollerkort men eftersom dessa spänner prismässigt mellan 390 till 6000 kronor (webhallen) så förstår jag att det är en hel del att sätta sig in i innan man knatar iväg och köper ett. Jag har andra saker...som arbeta tex att göra!!

Hittade det här på benchmark reviews: OCZ Vertex SSD RAID-0 Performance | OCZ Vertex RAID-0,OCZ Vertex SSD RAID-0 Performance,OCZ Vertex SSD RAID-0 Performance Speed Benchmark Test
Eftersom testet är precis på mina diskar så var det kul att läsa. Dock är undersökningen 13-14 sidor lång så jag klippte ut ett litet smakprov från sidan 7 nedan.

Citat:

"The single-SSD OCZ Vertex results were already impressive, with 247.3 MBps average read speed and 225.2 MBps write bandwidth. Putting two OCZ Vertex SSDs into a striped RAID-0 array really let the technology shine, as the bandwidth scores were as high as Benchmark Reviews has seen. The RAID-0 Vertex set performed at 504.9 MBps average read speed, while write performance was 437.2 MBps. That amounts to 104% read speed improvement, and 94% write performance."

Synd att jag antagligen aldrig kommer att komma i närheten av de där siffrorna!
Har någon förslag på ett bra och prisvärt RAID kontrollerkort så hojta gärna till...tack!

Permalänk
Medlem

JMicron kontrollern är det svarta uttaget på moderkortet.
Senaste drivare som jag hittat:
ftp://driver.jmicron.com.tw/SATA_Controller/XP_Vista_Win7/JMB...

SB850 chipset är de röda uttagen - och antar du har det inställt till RAID i Bios -> Main ->Storage Configurations ?
http://station-drivers.com/telechargement/ati/chipset/ati_rai...

Rykten går att det snart är dags för att nytt bios-släpp med bl a uppdaterad raid-option rom...

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk
Medlem

Japp allt det senaste har jag slängt in...i drivarväg alltså. Det fanns mycket nyare drivare på JMicron än på ASUS hemsida.

Japp jag har RAIDen på sata 1 och 2 och det är inställt på RAID i BIOS....senaste BIOS alltså.

Citat:

Rykten går att det snart är dags för att nytt bios-släpp med bl a uppdaterad raid-option rom...

Hoppas det blir mer fart när det BIOSet kommer då!

Permalänk
Medlem

asus crosshair IV formula

då denna underbara bräda nu sitter i datorn har jag en liten fråga då min instruktions bok helt plötsligt fick fötter o är spårlöst borta .

jo till frågan då jag ej har tillgång till nätet via dator nu ....vilken port ska front panelens usb enheter kopplas till (usb portarna framme på burken) ...... tack i förhand ..

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Skrivet av itkoll:

asus crosshair IV formula

då denna underbara bräda nu sitter i datorn har jag en liten fråga då min instruktions bok helt plötsligt fick fötter o är spårlöst borta .

jo till frågan då jag ej har tillgång till nätet via dator nu ....vilken port ska front panelens usb enheter kopplas till (usb portarna framme på burken) ...... tack i förhand ..

De märkta USB7, USB89 och USB1011 är för USB. Manualen finns här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av divinorum:

De märkta USB7, USB89 och USB1011 är för USB. Manualen finns här.

tack för hjälpen ..

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem

X6

ÄR Crosshair IV Formula kompatibelt med AMD Phenom II X6 1090T??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dando:

ÄR Crosshair IV Formula kompatibelt med AMD Phenom II X6 1090T??

ja

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem

Halloj gubbar,

Jo när dator ska bota så kommer det upp någon Jmicroladdning, eftersom jag inte har planer på att köra raid vill jag avaktivera denna funktion då den bara tar boot tid.

Har varit inne på bios och letat ett grovt tag, utan framgång.

Hoppades på att ni kunde hjälpa mig.

----------------------------------------------------------------

Har faktiskt ca 46 grader i NB temp i idle. 39 grader i SB och 30 i MB, 40 i CPU då jag kör med stock

Detta ska inte vara något problem va? Tycker personligen att NB ligger hyfsat högt. Men jag kanske förutsätter fel, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av syntaxVI:

Halloj gubbar,

Jo när dator ska bota så kommer det upp någon Jmicroladdning, eftersom jag inte har planer på att köra raid vill jag avaktivera denna funktion då den bara tar boot tid.

Har varit inne på bios och letat ett grovt tag, utan framgång.

Hoppades på att ni kunde hjälpa mig.

----------------------------------------------------------------

Har faktiskt ca 46 grader i NB temp i idle. 39 grader i SB och 30 i MB, 40 i CPU då jag kör med stock

Detta ska inte vara något problem va? Tycker personligen att NB ligger hyfsat högt. Men jag kanske förutsätter fel, eller?

sätt på AHCI eller SATA istället för raid i bios, inte så svårt att hitta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aptjack:

sätt på AHCI eller SATA istället för raid i bios, inte så svårt att hitta.

Haha, idiotiskt av mig. Vilken självklarhet. Man tackar.

Permalänk
Medlem

Hej,

har haft lite trubbel med mitt Crosshair IV Formula också. Eller, visserligen är jag inte säker att det beror på moderkortet, men jag postar här ändå.

Problemet: Datorn fryser i 2-3 sekunder ibland i spel. Ibland fryser den direkt efter uppstart, och jag måste starta om den på knappen på datorns framsida. Frysning vid uppstart verkar förekomma oftare efter installation av drivrutiner... bara en känsla jag fått. Ibland laggar även datorn inne i Windows, inte så att den fryser utan mer att den inte svarar på kommandon. Händer ibland när jag startar webbläsaren eller annat, efter att jag klickat på ikonen startar inte programmet. Provar att starta programmet 4-5 gånger till och inser att det är det sedvanliga lagget som gått igång. 20-30 sekunder senare startar lika många instanser av programmet som jag beordrat, så datorn tar bevisligen emot kommandona men startar programmen med en väldig fördröjning.

Min setup är:

Crosshair IV Formula
AMD 1090T
Powercolor 5870 PCS+
4 x 2 Gb Corsair XMS3 1600 MHZ CL7
Corsair 850W AX
Samsung F3 1Tb
Crucial RealSSD C300

Jag MISSTÄNKER att det hänger antingen på ramminnena eller SSD-disken C300, bara en maglänsla... Har haft problemen sedan jag köpte datorn för 2 månader sedan men inte riktigt orkat ta tag i det, det är ingenting som stör mig jättemycket. Nu känner jag dock att jag vill ha ett 100% felfritt fungerande system och vill ta itu med detta.

Någon som vet vad detta beror på eller har förslag på lösningsmetoder?

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk
Medlem

Jag har gjort lite egna efterforskningar (ber om ursäkt för 2 posts i rad, men tänkte att jag lika gärna kunde uppdatera er om detta), och kommit fram till att minnena jag köpte var dessa:

CMX4GX3M2A1600C7

På inet.se står ingenting om vilka plattformar dessa passar. På komplett står det "compatible with intel i5/i7". Kan det vara detta som spökar, och i så fall varför? Kan jag göra någonting åt det, eller måste jag byta minnen?

Känns tradigt att köpa 8 Gb nya minnen om det nu inte är detta som faktiskt orsakar problemet...

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk
Medlem

Jag förutsätter att du ställt in minnena rätt i bios?
1600 + 7-8-7-20
Eftersom du kör 4st stickor kan du testa med lite högre volt till dem - 1.675v

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av aptjack:

sätt på AHCI eller SATA istället för raid i bios, inte så svårt att hitta.

Jadu, letade runt lite, hittade dock inte detta. Finns så mycket att välja mellan. Skulle uppskatta om du kunde orientera fram mig dit,

Vet att det skapar eventuella besvär men skulle uppskatta detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nex_73:

Jag förutsätter att du ställt in minnena rätt i bios?
1600 + 7-8-7-20
Eftersom du kör 4st stickor kan du testa med lite högre volt till dem - 1.675v

Nej, jag har inte ändrat någonting alls i BIOS faktiskt. Datorn har ju ändå fungerat i det stora hela så har inte orkat pilla med det, plus att jag som sagt aldrig pillat med överklockning eller liknande i bios så det har väl skrämt mig lite... de går på 1,53 volt i nuläget.

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk
Medlem

@Finess: Minnena ställer in sig auto på SPD värden, men varför köra dem i lägre hastighet än vad de klarar?
Hastigheten för minnena ställer du först till 1600 i extreme tweaker (första sidan i bios)
Lättast är väl att ställa in följande i bios -
AI Overclock Tuner till:
D.O.C.P DDR3-1600

Efter det går du ner till undermenyn
DRAM Timing Configuration
Sätt följande -
DRAM CAS# Latency = 7
DRAM RAS# to CAS# Delay = 8
DRAM RAS# PRE Time = 7
DRAM RAS# ACT Time = 20
(de 4 första iaf)
sen
DRAM Command Rate = 2T
Lämna resten på: Auto

Esc för att lämna undermenyn och komma tillbaka till första sidan (extreme tweaker)
Till sist ändra
DRAM Voltage = 1.675

Dubbelkolla så
DRAM Frequency står på: 1600

klart - spara och starta om
---------------------------------------------------------------

@syntaxVI:
JMicron har inget med raid att göra, det sköter SB850.
Den hanterar bara e-sata (svarta sata uttaget + det på io därbak)
Så alltså, stäng av e-sata i bios om du inte använder den, så slipper du se det

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nex_73:

JMicron har inget med raid att göra, det sköter SB850.
Den hanterar bara e-sata (svarta sata uttaget + det på io därbak)
Så alltså, stäng av e-sata i bios om du inte använder den, så slipper du se det

Vilken inställning är det? Onboard ATA? För jag hittar den ej i manualen.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av syntaxVI:

Jadu, letade runt lite, hittade dock inte detta. Finns så mycket att välja mellan. Skulle uppskatta om du kunde orientera fram mig dit,

Vet att det skapar eventuella besvär men skulle uppskatta detta.

Alltså jag är noob...men det där klarar till och med jag! Min formuladator ligger nere nu efter en del oförklarliga blåskärmar, annars hade jag hjälpt dig. Det så står det hur man gör i manualen och ett BIOS är inte oändligt stort!!

Mitt problem har kommit smygande och jag vet inte var jag ska börja leta. Vid belastning så har ibland blåskärm uppkommit även att agget är på 500 watt och datorn vid blåskärmtillfällena inte dragit mer än max 190 watt (uppmätt). Väldigt sporadiska blåskärmar...kanske 3 ggr i veckan men alla vid speltillfällen. Igår bytte felet karaktär och nu slocknar bara skärmen och det sista ljudet kan loopa till det man tvångsavstänger datorn på framsidan. Det som dessutom händer är att först slocknar skärmen som sagt och strax därpå kommer "no signal detected", dvs skärmens inbyggda meddelande.
Har kopplat ur alla ram utom en, den extra HDDn, så många fläktar jag kan. Sedan kör jag memtest på ramen ett och ett....skärmen slocknar innan typ 40% med 0 fel.
Tror ni att det är samma fel även att de visar sig på två olika sätt?

Permalänk

Är väldigt sugen på att köpa just detta moderkort, har 2x2gb corsair ram, utan kylfläns osv, så undrar om det fungerar att använda en noctua d14 fläkt till detta moderkort?

Permalänk
Medlem

nån som vet jag kan få mina 2133mhz dominator minnen att gå i den farten ? får dom inte att gå fortare än 1680mhz?? är det max eller?
Mvh J

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psychadaelic:

Är väldigt sugen på att köpa just detta moderkort, har 2x2gb corsair ram, utan kylfläns osv, så undrar om det fungerar att använda en noctua d14 fläkt till detta moderkort?

Yes, det fungerar perfekt. Erfarenheter ifrån en kompis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finess:

Nej, jag har inte ändrat någonting alls i BIOS faktiskt. Datorn har ju ändå fungerat i det stora hela så har inte orkat pilla med det, plus att jag som sagt aldrig pillat med överklockning eller liknande i bios så det har väl skrämt mig lite... de går på 1,53 volt i nuläget.

Varför använda bios när kortet har en utmärkt finess - TurboV Evo där man kan ställa in bla volten för minnena.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...