Permalänk
Medlem

Projektarbetet!

Hej

Håller på att bygga ett chassi som projektarbete i skolan, och tänkte lägga upp arbetet här för att få lite kritik och tips!

Just nu håller man på i CAD och fular sig, själva designen är inte klar till 100% i CAD, men har en idé om hur det ska se ut... Det som inte syns i bilderna kommer jag att försöka förklara på bästa sätt.

Tanken med projektet är att bygga ett chassi optimerat för luftkylning, med plats för minst en stor Vattenradiator. Vikten skall hållas låg, och ram konstruktionen skall vara så simpel så möjligt att montera i slutändan, dock så är min design beroende på låga toleranser för att det inte skall gå att flytta på delarna :/

Designen är kraftigt influerad av Aluchill då vissa designdrag är helt avdragna eller uppdaterade. Bland annat så kommer chassiplåten vara i stort sett likadan, fast jag har lagt till en liten extra funktion. (inte gjord i CAD ännu, men har den klar i huvudet).

Allt kommer i slutändan att Anodiseras svart då jag vill hålla kvar känslan av aluminiumet, jag vill definitivt inte använda sprejburkar eller pulverlack!!

Lägger upp en bild här nu i början, säg till vad ni vill kolla närmare på!
Funderar på att lägga ut den färdiga ritningen här senare, så om man vill och kan, kan göra en direkt kopia av detta chassi!

Bilden är på "framsidan" av chassit, det stag ni ser i mitten av chassit är där för att hålla upp den vikta moderkortsplåten som börjar där, för att senare göra en 90graders böj rakt upp.
Mer bilder kommer att följa! (dock inte mycket att visa upp i nuläget!)

Permalänk

Låter som om du har planen klar för dig.
Ända som jag kan komma på på rakarm är kanske lite modulbaserade enheter, om allt skall vara i alu så är det ju lätt att göra mera hål för att hålla dörrarna öppna för att kunna flytta runt delar.
Tex nätaggs placering både uppe och nere.
Hårddisk-bay placering på flera ställen.
Alltid gott att kunna flytta på saker när man kör vatten. lättare att köpa delar när man inte behöver ta 100% hänsyn till passform direkt, enligt mitt tycke iallfall.

/mVh Myst

Visa signatur

Spel Burk: Gigabyte GA-P55A-UD4 -- I5 760 @ 4Ghz -- DDR3 1600MHz 12GB -- XFX HD 7970 -- OZC Vertex 3 60GB.
HTPC AMD A8 5600K - ASRock FM2A75M-ITX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mystiqu3@L:

Låter som om du har planen klar för dig.
Ända som jag kan komma på på rakarm är kanske lite modulbaserade enheter, om allt skall vara i alu så är det ju lätt att göra mera hål för att hålla dörrarna öppna för att kunna flytta runt delar.
Tex nätaggs placering både uppe och nere.
Hårddisk-bay placering på flera ställen.
Alltid gott att kunna flytta på saker när man kör vatten. lättare att köpa delar när man inte behöver ta 100% hänsyn till passform direkt, enligt mitt tycke iallfall.

/mVh Myst

Hmmm, skall kolla vad jag kan göra med den idén, just nu så har allt en fast placering...
Vattenkylningen skall enbart vara en möjlighet, och har tänkt mig en 360rad i fronten.

Tänkte att jag gör tillräckligt med plats för "bara" 2st 5.25, och sen sätter hårddiskarna (3st) bakom dom, och sen kommer nätagget precis efter. Jag har aldrig behövt mer än 2st 5.25tums platser, men om jag tänker lägga upp ritningarna sen så kan det vara bra att göra plats för fler. Går ju tyvärr inte att göra chassiplåtarna så modulära.

Men den lösningen jag har nu gör att jag har ordentligt med plats för en radiator i taket, en 420rad (3*140) går in utan problem. Är dock problem med utrymme för den med dubbla fläktar, är ju dock bara att öka på höjden ca 50mm.

I fronten så går en 320 rad in utan problem, har gjort så man kan sätta in en tjock rad, med dubbla fläktar.

Tanken var ju att göra ett chassi för enbart mig, men alltid kul att göra den lite mer generell. Får ju antagligen högre betyg också om jag tänker på det ^^

Permalänk
Medlem

Jobbat en del idag, är nästan klar med Chassiplåten, dock är måtten fel efter man vikt den. Så får klura lite på det.
Som chassifläktar så kommer jag köra med Silverstones 180mm fläktar. I taket så kommer 2st vanliga 180mm sitta, dessa kommer kunna bytas mot 3st 140mm fläktar, vilket gör att en 420rad kan monteras.

I fronten kommer en ensam 180mm sitta, funderar på om man skall göra det möjligt att sätta 3st 120mm fläktar där, med en likande lösning jag kommer ha på sidan. På baksidan så kommer en vanlig 120mm sitta, dock kommer den blåsa in mot cpukylaren istället för att blåsa ut, kommer att köra med ett Inverterat moderkort.

Från sidopanelen kommer en Airpenetrator blåsa in på grafikkorten.
Fläkten kommer monteras på en plåt som skruvas fast på sidopanelen. Den kan senare bytas mot ett fönster om man vill, kommer endå inte se in i chassit så som det kommer stå hemma, men på Lan så vill jag visa upp mina grejer.
Vad tycker Ni om denna idén?

Glömde tyvärr ta en bild på hur det ser ut i CAD, men skall se om jag hinner imorron.

Permalänk
Medlem

Hej

Nu kommer en liten update. Sitter på rasten, så hinner inte skriva mycket. Lägger bara upp bilderna.

Gjort lite mer med Ramen.

Här är chassiplåten. Har inte lagt dit skruvhål för ramen och fläktar än. Fönsteröppningen skall täckas med en plåt, där en Fläkt sitter, se föregående inlägg.

Nästa update borde komma på Måndag!

Mvh

Celcius