Permalänk
Medlem

Terrordåd i Stockholm!

vad tror ni kommer ske nu? tur detta inte skedde innan valet iaf, då hade SD fått en rejäl uppsving.
skrämmande att det sker i Sverige nu med:(

Explosions in Stockholm kill 1, injure 2 - CNN.com

Man sprängde sig själv med bomber | Nyheter | Aftonbladet

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Får hoppas det var en engångsgrej (för hans del är det ju det), även om det är skrämmande. Tur att han failade!

Har en självmordsbombning ägt rum i Sverige förut tro?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Sweclockers 3 svar
Flashback >100sidor med svar

En liten sammanfattning från FB:
Sammanfattning
En bil, som enligt polisen har innehållit gasoltuber, har exploderat och en man har sprängt sig själv i centrala Stockholm. Enligt vittnen ska mannen ha ropat något på arabiska innan bomben detonerade.
Mannen hade en väska innehållande spik och ett ännu oidentifierat ämne som antas vara sprängdeg.
Mannen dog av en rörbomb som har bar på kroppen. Polisen har hittat ytterligare fem rörbomber på platsen som tros ha varit seriekopplade, men av någon anledning har antagligen kablarna mellan laddningarna slitits sönder så endast en rörbomb har briserat.

Cirka tio minuter innan explosionerna skickades ett mail till TT och SÄPO:
Citat:
Ursprungligen postat av minutz3
"Cirka tio minuter före explosionerna skickades ett mejl till TT, även adresserat till Säpo, där en man vänder sig till "Sverige och svenska folket". Han hänvisar till den svenska tystnaden kring Lars Vilks målningar, de svenska soldaterna i Afghanistan och säger att "nu ska era barn, döttrar och systrar dö lika som våra bröder och systrar och barn dör."

– Våra aktioner kommer att prata för sig själva. Så länge ni inte slutar ert krig mot islam och förnedrande mot profeten och ert dumma support till grisen Vilks, säger mannen.

Därpå uppmanar mannen alla muslimer i Sverige att "sluta fjäska och förnedra er". Han avslutar meddelandet med ännu en uppmaning till "alla mujahedin i Europa och Sverige":

– Nu är det dags att slå till, vänta inte längre. Kom fram med vad än ni har även om det är en kniv och jag vet att ni har mer än en kniv att komma med. Frukta ingen, frukta inget fängelse, frukta inte döden.

Säpo har inte velat kommentera innehållet för TT eller bekräfta om man fått mejlet, som innehåller ljudfiler där både svenska och arabiska talas. "

http://www.sydsvenskan.se/sverige/ar...holm-city.html

Första vittnet på plats:
Citat:
– Jag tog bort en palestinahalsduk från hans ansikte för att frigöra luftvägarna men det var för sent, säger han.
Först på plats: Som en bomb exploderat mot hans mage - DN.se

Bild från flashbackare OBS! Man ligger död på marken, synligt blod
Citat:
Ursprungligen postat av Adam.W
Imageshack - bildhi.jpg

Ögonvittnen på Flashback
Citat:
Ursprungligen postat av Tonfiskftw
var mer eller mindre på plats när det hände. påväg från pub och skulle gå till tunnelbanan när jag hörde en riktig smäll ca 15 meter längre fram. folk sprang såklart därifrån i mer eller mindre panik men nästan lika snabbt drog sig många tillbaks för att se vad som hänt. Var jävligt skraj själv men av det jag såg så kan jag säga att det inte låg fullt med folk på gatan som någon annan skrev, jag tror det var en person som låg med filt över kroppen (inte säker om det var en person) annars så var securitas och polisen där väldigt fort. "Gå härifrån det är inget att se" ropade securitas vakten ett antal gånger men efter det sa han "Visa lite respekt för fan, gå härifrån" varpå en annan kille sa lite mer diskret att det lika gärna kunde smälla igen så det var bäst att man gick därifrån. Därefter gick jag eftersom jag var minst sagt skärrad och rädd. förlåt för stavfel och dyligt, tänkte bara försöka bidra med någonting för en gångs skull.
Citat:
Ursprungligen postat av MelkerD
Folk på Clas Olsson (drottninggatan) får inte gå hem utan att ha snackat med psykolog. Låter som en standard som vi hade på rättspsyk men betyder förmodligen att någonting mer än vad media skriver har hänt.
Citat:
Ursprungligen postat av ab33d
jag var på plats.. utan för zara butiken i högtorget. o där var det inte en bil som small det var en MAN SOM VAR I TVÅ FUCKING DELAR!!!
Citat:
Ursprungligen postat av ab33d
Det är en man 30-40 år gammal
svart kort hår
lång skägg
mannen levde ca1 min efter smällen !!!!
Citat:
Ursprungligen postat av ab33d
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=7b11201084907edcc
Jag på bilden !!!
Jag har ju sagt de samma hela tiden !!!
En man låg DÖD i två delar!!! ena deler ca 20 cm ifrån den andra delen !!
Det är en invandrare svart kort hår lång svart skägg
mannen rörde sina händer efter smällen ,,, lite därpå så var han helt stel ALLTSÅ DÖD
mannen var 30-40 år gammal!!

Misstänkta
Citat:
Ursprungligen postat av fourthirds
Hinner inte läsa hela tråden om nån annan har regnumret, men den brunna bilen är PKB987.
Citat:
Ursprungligen postat av jica
Bilägaren Taimour Abdulwahab 28 år 1981-12-12 Storgatan 2 lgh 1001 Tranås
Citat:
Ursprungligen postat av ab33d
Taimour Abdulwahab
Tranås, Jönköpings län
Holavedsgymnasiet, Tranås
Skoltiden 1997 till 2001
Citat:
Ursprungligen postat av LordBateman
Mobilnumret funkade inte, provade att ringa hem, och då var det en tjej som svarade,

"Hej, jag söker en Taimour Abdulwahab, har jag kommit rätt?"
"Vem är det?"
"En vän till han, är han hemma?"
"Vem är du? Säg annars lägger jag på?"

Kom inte mycket längre än det där.

Mediabevakning
Citat:
Ursprungligen postat av ruckaali
Upptaterat: utländsk media om händelsen.

http://www.foxnews.com/world/2010/12...est=latestnews

BBC News - Sweden: Stockholm blasts kill one and injures two

http://www.spiegel.de/panorama/0,151...html#ref%3Drss

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...artid=10020173

http://www.elpais.com/articulo/inter...pepuint_33/Tes

Artikel från politiskt inkorrekt:
https://politisktinkorrekt.info/2010...s-city-en-dod/

Bra sammanfattning i SvD:
Man sprängde sig själv i Stockholm | Inrikes | SvD

Grafik och bilder i DN:
Se grafik från explosionerna - DN.se

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bra att han bara dog själv så är vi en galen farlig idiot mindre i landet.
Religiös extremism bör tas på mycket större allvar och bekämpas hårt var den än uppträder. Tyvärr verkar alltför många i Sverige ha för mycket tolerans mot allt så fort det är "religiöst". En religiös galning är betydligt värre en en "vanlig" galning på grund av sin psykotiska tro på vanföreställningar om att han/hon kommer till något paradis om han/hon slaktar lite "otrogna".
Att ha tolerans mot olika religioner är viktigt, men man bör inte sticka under stol med att religiös tro inte skiljer sig från vilka individuella vanföreställningar som helst och att sådant kan bli farligt om det blir för extremt.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flancen:

vad tror ni kommer ske nu? tur detta inte skedde innan valet iaf, då hade SD fått en rejäl uppsving.
skrämmande att det sker i Sverige nu med:(

Explosions in Stockholm kill 1, injure 2 - CNN.com

Man sprängde sig själv med bomber | Nyheter | Aftonbladet

Ett uppsving för SD är kanske vad vi hade behövt se för att sådan här skall kunna undvikas i framtiden? Men vem vet ..

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk

Får läsa det sen.. hmm men om det är några målningar var det inte Danmark som gjorde de? vad har det med Sverige att göra? För att vi 'hjälp kringar' i deras land?

Ja du de där sand folket behöver lära sig både geografi och att göra stabilare grejar om de ska göra folk skada. Lite komiskt att Sverige utvecklar många av världens vapen och många av drivsystemen till de bla.

flashen: still 15K ahead of you

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Skrivet av Jeddan:

Ett uppsving för SD är kanske vad vi hade behövt se för att sådan här skall kunna undvikas i framtiden? Men vem vet ..

Seriöst, låt inte detta bli något tråd för eller emot SD.

Jävligt trist att detta ska inträffa, bara att hoppas att det inte händer igen. Gött att ingen oskyldig strök med.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

imorgon kommer vänster nissen jinge berätta vad han tycker och tänker om bomben: Jinge.se » Bomben

dock så har ju redan sagt att afghaner har rätt att anfalla Sverige pga vårat krig mot Afghanistan

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Ett uppsving för SD är kanske vad vi hade behövt se för att sådan här skall kunna undvikas i framtiden? Men vem vet ..

Eugh.

Tragisk dag för landets muslimer, då dom kommer få ta all skit för detta. Säkerligen följt av trevliga glödlampor (läs nassar) som ska rensa Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Får läsa det sen.. hmm men om det är några målningar var det inte Danmark som gjorde de? vad har det med Sverige att göra? För att vi 'hjälp kringar' i deras land?

Ja du de där sand folket behöver lära sig både geografi och att göra stabilare grejar om de ska göra folk skada. Lite komiskt att Sverige utvecklar många av världens vapen och många av drivsystemen till de bla.

flashen: still 15K ahead of you

Detta verkar handla om att Lars Vilks ritat Mohammed som en rondellhund.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk

Ursäkta, men varför länkar du till aftonbladet? Fruktansvärt oseriöst av dig. Vad är poängen liksom?

Hur som helst, händelser likt denna är väldigt jobbiga, då de ger stöd för antidemokrater såsom Beatrice Ask. Det är viktigt att tänka på att inte låta dessa extremister komma fram med sina idéer om totalitär övervakning och liknande. Stå enade mot irrationella krafter, låt inte de som vill avskaffa de mänskliga rättigheterna ifrån oss få sina skadliga idéer genomförda.

Skrivet av JesperT:

Att ha tolerans mot olika religioner är viktigt, men man bör inte sticka under stol med att religiös tro inte skiljer sig från vilka individuella vanföreställningar som helst och att sådant kan bli farligt om det blir för extremt.

Inte då! Att särskilja på religiös tro och tro på andra saker är bara dumt.

Vanföreställningar om världen kan vara dödligt på många olika sätt. Förövrigt ska man inte alls ha respekt för religion. Däremot kan det möjligtvis argumenteras att man bör ha respekt för människor som är religiösa, men det är en helt annan sak.

Religionen och dess skadliga innehåll kan inte accepteras som något okej.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Skrivet av Jeddan:

Detta verkar handla om att Lars Vilks ritat Mohammed som en rondellhund.

Ja jisses.. är de inte några år efter?
De är ju inte ett dugg bättre själva.

Ja de må vara fel land och om det är Turkar eller vad den gröna gubben ska vara för folkslag låter jag vara osagt då jag inte bryr mig ett skvatt vad de gör i sina sandlådor.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Ääh, någon svensk socialdemokrat som blivit trött på moderaterna.. Tror jag.

Visa signatur

ASUS H97-PRO ATX |Intel Core i5 4670K 3.4 GHz | ASUS Radeon R9 270X 2GB DirectCUII TOP | A-DATA 8GB (2x4GB) 1600Mhz | Samsung EVO 840 120GB | WD 1TB Blue 7200rpm 64MB | Fractal Design Integra R2 750W | Corsair Carbide 330R | Samsung S24D590 PLS | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Random-person:

Ursäkta, men varför länkar du till aftonbladet? Fruktansvärt oseriöst av dig. Vad är poängen liksom?

Hur som helst, händelser likt denna är väldigt jobbiga, då de ger stöd för antidemokrater såsom Beatrice Ask. Det är viktigt att tänka på att inte låta dessa extremister komma fram med sina idéer om totalitär övervakning och liknande. Stå enade mot irrationella krafter, låt inte de som vill avskaffa de mänskliga rättigheterna ifrån oss få sina skadliga idéer genomförda.

En man spränger sig själv i luften och kunde dödat väldigt många oskyldiga.. och detta tycker du är jobbigt för att det ger stöd åt "antidemokrater"?

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Skrivet av Jeddan:

En man spränger sig själv i luften och kunde dödat väldigt många oskyldiga.. och detta tycker du är jobbigt för att det ger stöd åt "antidemokrater"?

Ja?

Avskaffande av fundamentala demokratiska fri- och rättigheter är ett reellt problem vars potentiella skador vida överstiger skadan några enstaka fundamentalister som mest vill ha uppmärksamhet gör. Terrorattacker är inget nytt, de händer hela tiden överallt, det spelar ingen som helst roll om det är ett gäng vänsterextremister, miljömuppar, nynazister eller islamister som utför dåden: det relevanta är den totala skadan, och i det här fallet är skadan som tillförts genom att antidemokrater får stöd för sina ohyggliga åsikter betydligt större än skadan gjord av en död fundamentalist.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Skrivet av Ryden:

Bild från flashbackare
Citat:
Ursprungligen postat av Adam.W
Imageshack - bildhi.jpg

Jag klickade på den där bilden lite snabb, men klickade ner den fort som in i helvete.
Jag hann inte se så tydligen var det var, men var det den döda mannen som låg där på gatan tycker jag du ska sluta länka den bilden genast på sweclockers.
Sånt är okej på flashback, men där vet man om att man ska tänka sig för några ögonblick innan man klickar på bilder.
Men jag gissar att det där är inte okej att länka på Sweclockers, jag vill absolut inte se en död man på bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Random-person:

Ja?

Avskaffande av fundamentala demokratiska fri- och rättigheter är ett reellt problem vars potentiella skador vida överstiger skadan några enstaka fundamentalister som mest vill ha uppmärksamhet gör. Terrorattacker är inget nytt, de händer hela tiden överallt, det spelar ingen som helst roll om det är ett gäng vänsterextremister, miljömuppar, nynazister eller islamister som utför dåden: det relevanta är den totala skadan, och i det här fallet är skadan som tillförts genom att antidemokrater får stöd för sina ohyggliga åsikter betydligt större än skadan gjord av en död fundamentalist.

Vi pratar inte om hela världen nu, vi pratar om Sverige. Här är terrorattacker INTE vanligt. Har den enskilda människan något som helst värde för dig?

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Skrivet av Expertive:

Jag klickade på den där bilden lite snabb, men klickade ner den fort som in i helvete.
Jag hann inte se så tydligen var det var, men var det den döda mannen som låg där på gatan tycker jag du ska sluta länka den bilden genast på sweclockers.
Sånt är okej på flashback, men där vet man om att man ska tänka sig för några ögonblick innan man klickar på bilder.
Men jag gissar att det där är inte okej att länka på Sweclockers, jag vill absolut inte se en död man på bild.

Det kanske må vara osmakligt att länka till det men har du inte surfat på internet själv?
Man blir rätt härdad efter ett tag.. just saying.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Diskrimineringen mot muslimer lär ju tyvärr inte bli mindre av det här.
Själv tänker jag omedelbart avlägsna mig om någon med ett muslimskt utseende med långt skägg och palestinasjal kommer nära mig i kollektivtrafiken. Nästan alla muslimer är skötsamma och trevliga människor, men jag vill inte riskera livet för sannolikheten att den som närmar sig mig i tåget faktiskt är en självmordsbombare. Så tyvärr leder denna händelse till att jag kommer att börja "diskriminera" muslimer i den meningen att jag inte vill ha obekanta sådana nära mig.

Jag passerade platsen där dåren sprängde sig själv några minuter innan och jag hade lätt kunnat vara död nu om han "lyckats".

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Skrivet av Jeddan:

Vi pratar inte om hela världen nu, vi pratar om Sverige. Här är terrorattacker INTE vanligt. Har den enskilda människan något som helst värde för dig?

Dumheter, terrorattacker är ytterst vanligt. Du kanske borde läsa SÄPOs rapporter? Varje år händer det terrorattacker, men de flesta "vanliga människor" bryr sig inte om det, eftersom människor inte är särskilt rädda för nynazister, miljömuppar eller vänsterextremister (och de har de helt rätt i faktiskt).

Och varför i helvete pratar du om den enskilda människan? Vad är det för emotionellt svammel jag gissar att du förespråkar? En människa är död, att komma med emotionellt skitsnack är bara vidrigt. I allvarliga situationer är konsekventialismen det enda rätta verktyget för att tolka omvärlden korrekt.

Skrivet av JesperT:

Nästan alla muslimer är skötsamma och trevliga människor, men jag vill inte riskera livet för sannolikheten att den som närmar sig mig i tåget faktiskt är en självmordsbombare. Så tyvärr leder denna händelse till att jag kommer att börja "diskriminera" muslimer i den meningen att jag inte vill ha obekanta sådana nära mig.

Det där är helt fruktansvärt irrationellt och konstigt!

Risken att personen bredvid dig är en självmordsbombare redo att smälla av är sisådär tusen gånger lägre än att bussen kommer åka av vägen så du dör. Vad i helvete gör du på bussen från första början om du nu är så rädd för muslimer?

Seriöst, risken är nog större att du halkar och ramlar och dör eftersom du flyttade ifrån den där personen än att personen smäller av...

Det handlar om så extrema saker här att du verkligen borde ta dig samman och sluta tänka i dessa banor. Du inser väl vilken oerhörd kränkning det är mot människorna du diskriminerar på det där sättet?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Det kanske må vara osmakligt att länka till det men har du inte surfat på internet själv?
Man blir rätt härdad efter ett tag.. just saying.

Det hör inte till vanligheten att jag ser döda människor på bild när jag surfar på internet nej, jag vet inte vart du surfar. Jag försöker hålla mig undan sånt för att jag tycker det är extremt osmakligt. Det är klart man ser hemska saker på internet och sådant som man helst inte skulle vilja se och att man blir härdad. Men döda människor, det ser iaf inte jag många gånger på nätet när jag surfar, detta var nog första gången och jag trodde inte det var på sweclockers det skulle hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Diskrimineringen mot muslimer lär ju tyvärr inte bli mindre av det här.
Själv tänker jag omedelbart avlägsna mig om någon med ett muslimskt utseende med långt skägg och palestinasjal kommer nära mig i kollektivtrafiken. Nästan alla muslimer är skötsamma och trevliga människor, men jag vill inte riskera livet för sannolikheten att den som närmar sig mig i tåget faktiskt är en självmordsbombare. Så tyvärr leder denna händelse till att jag kommer att börja "diskriminera" muslimer i den meningen att jag inte vill ha obekanta sådana nära mig.

Jag passerade platsen där dåren sprängde sig själv några minuter innan och jag hade lätt kunnat vara död nu om han "lyckats".

Jag har tyvärr den reflexen att jag blir faktiskt oroad om jag ser någon med ett ursprung från de muslimska länderna, jag vill egentligen inte bli det men detta gör knappast saken bättre precis.

Visa signatur

ASUS H97-PRO ATX |Intel Core i5 4670K 3.4 GHz | ASUS Radeon R9 270X 2GB DirectCUII TOP | A-DATA 8GB (2x4GB) 1600Mhz | Samsung EVO 840 120GB | WD 1TB Blue 7200rpm 64MB | Fractal Design Integra R2 750W | Corsair Carbide 330R | Samsung S24D590 PLS | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Diskrimineringen mot muslimer lär ju tyvärr inte bli mindre av det här.
Själv tänker jag omedelbart avlägsna mig om någon med ett muslimskt utseende med långt skägg och palestinasjal kommer nära mig i kollektivtrafiken. Nästan alla muslimer är skötsamma och trevliga människor, men jag vill inte riskera livet för sannolikheten att den som närmar sig mig i tåget faktiskt är en självmordsbombare. Så tyvärr leder denna händelse till att jag kommer att börja "diskriminera" muslimer i den meningen att jag inte vill ha obekanta sådana nära mig.

Jag passerade platsen där dåren sprängde sig själv några minuter innan och jag hade lätt kunnat vara död nu om han "lyckats".

Själv bor jag i en liten mindre by mitt i Sverige så för min del är jag inte speciellt rädd. Men jag kan verkligen förstå dig och andra stockholmare att ni känner rädsla om ni befinner er på allmänna tätbefolkade platser.

Som tur var så verkar detta vara en misslyckad attack, men vi lär får se mer av detta i framtiden. Kanske det sker ganska snart då inte attacken fick önskad verkan.

Skrivet av Random-person:

Dumheter, terrorattacker är ytterst vanligt. Du kanske borde läsa SÄPOs rapporter? Varje år händer det terrorattacker, men de flesta "vanliga människor" bryr sig inte om det, eftersom människor inte är särskilt rädda för nynazister, miljömuppar eller vänsterextremister (och de har de helt rätt i faktiskt).

Vart kan man läsa SÄPOs rapporter om terrorincidenter? Något man måste be om eller finns det publikt på nätet?

Skrivet av Random-person:

Risken att personen bredvid dig är en självmordsbombare redo att smälla av är sisådär tusen gånger lägre än att bussen kommer åka av vägen så du dör. Vad i helvete gör du på bussen från första början om du nu är så rädd för muslimer?

Seriöst, risken är nog större att du halkar och ramlar och dör eftersom du flyttade ifrån den där personen än att personen smäller av...

Det handlar om så extrema saker här att du verkligen borde ta dig samman och sluta tänka i dessa banor. Du inser väl vilken oerhörd kränkning det är mot människorna du diskriminerar på det där sättet?

Vad sannolikheten är och vad man känner rädsla och oro för är ju inte direkt linjärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Expertive:

Jag klickade på den där bilden lite snabb, men klickade ner den fort som in i helvete.
Jag hann inte se så tydligen var det var, men var det den döda mannen som låg där på gatan tycker jag du ska sluta länka den bilden genast på sweclockers.
Sånt är okej på flashback, men där vet man om att man ska tänka sig för några ögonblick innan man klickar på bilder.
Men jag gissar att det där är inte okej att länka på Sweclockers, jag vill absolut inte se en död man på bild.

ursäkta om det väckte anstöt, direkt kopierat från FB. Glömde bort att det inte är 18-års gräns på Sweclockers.
Ändrat och lagt till en varning nu i alla fall.

Visa signatur
Permalänk

Ingen överraskning precis, vi har ju folk som åker ner till Somalia eller Irak och spränger sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Vi pratar inte om hela världen nu, vi pratar om Sverige. Här är terrorattacker INTE vanligt. Har den enskilda människan något som helst värde för dig?

AFA utför terrorattacker varje år...

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazen:

AFA utför terrorattacker varje år...

Det är jag mycket väl medveten om. Jag syftade dock på terrorattacker av det grövre slaget, var kanske lite otydlig.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Skrivet av Kazen:

AFA utför terrorattacker varje år...

Jeddan är nog för inskränkt för att läsa något annat än Aftonbladet, så han vet antagligen inte ens om det...

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Skrivet av Expertive:

Det hör inte till vanligheten att jag ser döda människor på bild när jag surfar på internet nej, jag vet inte vart du surfar. Jag försöker hålla mig undan sånt för att jag tycker det är extremt osmakligt. Det är klart man ser hemska saker på internet och sådant som man helst inte skulle vilja se och att man blir härdad. Men döda människor, det ser iaf inte jag många gånger på nätet när jag surfar, detta var nog första gången och jag trodde inte det var på sweclockers det skulle hända.

Det var inte meningen att bråka. Givetvis bör det inte vara här på forumet men är man ute på nätet så får man räkna med att man får se bilder man inte alltid vill se ibland.

Ha det bra!

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Tråkigt det som hänt, själv så väntar jag med att dra slutsatser innan fakta framkommit. Man vet ju inte ens om döingen är han som ägde bilen...

Sverige har ju som sagt varit drabbat förr, flygkapning på bulltofta (1973), ambassadbombning (1975), Lars Tingström sprängde flera bomber 1982-1983. Sedan så har vi ju dåren som började köra ner folk på västerlånggatan 2003, lika mycket terrorism som en bomb om du frågar mig.