Permalänk
Medlem

DHCP mjukvara!

Tjenare!
(Visste inte riktigt vart jag skulle lägga den här tråden men eftersom servern ag har är baserad på Unix så wtf!!)

Japp, som topic lyder. Jag söker en mjukvara till antingen Linux eller Windows så att jag kan skapa en DHCP. Jag vet att windows server 2003 har en applikation för DHCP men jag skulle vilja kunna styra all in och ut trafik per dator på nätverket dvs. Varje dator har 500kb/s up/ner stabilt, resten av bandbredden är fri och kan användas till den datorn som behöver den mest. Är detta möjligt?

/Per

Permalänk

Hej,

Det verkar mer som om det är Quality of service (QoS) du är ute efter.

DHCP tilldelar automatiskt Ipadresser till datorer på nätverket men vad jag vet så har det inget med bandbreddstilldelning att göra.

Lycka till!

/Magnus

Visa signatur

| Silverstone FT02S | Asus Sabertooth P67 | Intel i7 2600K | Corsair VX550 | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 16GB | ASUS Geforce GTX580 | Samsung 850 SSD 256GB | Samsung Spinpoint F1 500GB | Samsung Spinpoint F1 1TB x 2 | Noctua NH-D14 | Samsung 27''| Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LillMange:

Hej,

Det verkar mer som om det är Quality of service (QoS) du är ute efter.

DHCP tilldelar automatiskt Ipadresser till datorer på nätverket men vad jag vet så har det inget med bandbreddstilldelning att göra.

Lycka till!

/Magnus

Ja det kanske det är!

Tackar!

Permalänk
Medlem

Du söker QOS. Ändra rubriken kanske? DHCP delar bara ut ipadresser som sagt...

Permalänk

DHCP med QoS kanske..

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Medlem

Iproute2, som ingår i linux, sköter QoS. Se Linux advanced Routing & Traffic Control HOWTO

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Det är inte QoS han är ute efter det är shaping.
$ man tc

Visa signatur

IBM Thinkpad x60s - Gentoo Linux