Ny dator, vattenkyld eller luft?

Permalänk

Ny dator, vattenkyld eller luft?

Jag hade nu tänk skaffa mig en dator som är tyst men fortfarande är överklockad. Därför har jag nu börjat kolla på vattenkylning. Just nu sitter jag på ett corsair obsidian som enligt mig låter ganska så mycket. Vad jag vill nu är att bygga mig en dator som jag kan ha på och fortfarande kunna sova i samma rum. Om man nu vill överklocka sin dator, måste man alltid offra ljudnivån då? Jag funderar på att skaffa mig en i5 och klocka upp den, men om jag måste offra för mycket ljudnivå för att kunna klocka den kanske det är bättre att sattsa på en i7a + att jag skulle spara in pengar på vattenkylningen. Så vad sägs det här på sweclockers? Är det värt att sattsa på vattenkylning (tycker även att det verkar ganska roligt) eller borde jag hålla mig till den vanliga luftkylningen. Eller kanske bara kyla gpun med vatten och välja en tyst luftcpukylare istället.

Visa signatur

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.

Permalänk
Avstängd

Vattenkylning är väl inte så mycket tystare egentligen?

Även med vattenkylning så måste man använda fläktar till kylning av kylaren/kylarna för att få bäst effekt, speciellt vid överklockning.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Jag kör 480 (360+120) rad med Gentle Typhoons som snurrar på i ~700RPM 24/7. Detta kyler en i7 4,2 ghz (1,35v), NB samt ett överklockat 5870. Behöver aldrig dra upp fläktarna så dessa hörs inte över hårddiskarna. Ser fram emot den dagen då det finns 1TB SSDs till ett rimligt pris.

Edit. Om du ändå tänker köpa vatten till GPU så kan du lika gärna ta CPUn också då ett CPU block + kopplingar kostar lika mycket som en bra luftkylare.

Permalänk
Medlem

Det tystaste alternativet är nog vattenkylning + några tysta fläktar + en fläktkontroller. Men visst, det går att få det tyst med luftkylning också, men det är inte lika ballt Sedan så är det svårt att få tyst på grafikkorten, många fläktar (även eftermaknadsfläktar) låter ganska mycket. Sedan är ditt chassi nästan gjort för vattenkylning så det är en fördel

Permalänk
Skrivet av Babianen:

Jag kör 480 (360+120) rad med Gentle Typhoons som snurrar på i ~700RPM 24/7. Detta kyler en i7 4,2 ghz (1,35v), NB samt ett överklockat 5870. Behöver aldrig dra upp fläktarna så dessa hörs inte över hårddiskarna. Ser fram emot den dagen då det finns 1TB SSDs till ett rimligt pris.

Edit. Om du ändå tänker köpa vatten till GPU så kan du lika gärna ta CPUn också då ett CPU block + kopplingar kostar lika mycket som en bra luftkylare.

Tror du att det behövs en 360 + en 120 för bara en gpu och cpu? Även, var inhandlar du allt? Någon butik som man ska kolla i eller hålla sig borta från? Om jag vill montera allt i ett FD XL som är ett väldigt tyst chassi, kommer jag då hära 3st fläktar på en 360 rad genom allt eller hur upplever du ljudet från din dator? (chassi?)

Sen som jag tidigare frågade, behövs verkligen moderkortet kylas eller är det mer för att det ser snyggt ut? Jag kommer antagligen ha en dörr för utan fönster så hur det ser ut spelar ingen roll.

Tack för alla svar!

Visa signatur

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.

Permalänk
Medlem

Det räcker med en 360 rad för gpu och cpu.
Cooling Stuff, vattenkylning till datorer och | Indomo Online AB är bra butiker, om man vill beställa från utlandet så är Chilled PC, Water Cooling, Modding - One stop shop for all your Watercooling and PC Modding bra.
Moderkortet behöver inte kylas sålänge du inte ska överklocka extremt

Permalänk

Vad skönt. Att vattenkyla moderkortet känns som sagt mer som en estetisk detalj istället för faktisk funktionalitet. Kommer kanske göra det i framtiden om jag lyckas skramla ihop nog med pengar och verkligen vill bygga nått man kan vara stolt över Dock lär inte mitt första vattenbygga bli så underbart som vissa i galleriet. Hur svårt är det egentligen att bygga ett vattenkylt system? Är det mycket att tänka på när man väl har kopplat ihop allt? Vet att man ska låta det stå och avluftast innan man sätter ihop allt på riktigt men för mig är allt en jungel just nu eftersom jag inte har en aning om hur man ska göra det. Finns det några tips där eller borde jag kanske starta en ny tråd för sådana frågor?

Visa signatur

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas Ph:

Vad skönt. Att vattenkyla moderkortet känns som sagt mer som en estetisk detalj istället för faktisk funktionalitet. Kommer kanske göra det i framtiden om jag lyckas skramla ihop nog med pengar och verkligen vill bygga nått man kan vara stolt över Dock lär inte mitt första vattenbygga bli så underbart som vissa i galleriet. Hur svårt är det egentligen att bygga ett vattenkylt system? Är det mycket att tänka på när man väl har kopplat ihop allt? Vet att man ska låta det stå och avluftast innan man sätter ihop allt på riktigt men för mig är allt en jungel just nu eftersom jag inte har en aning om hur man ska göra det. Finns det några tips där eller borde jag kanske starta en ny tråd för sådana frågor?

Det är inte alls svårt. Om du har ett Obsidian (?) så kör på det då det finns mycket gott om utrymme. Några tips kan ju vara att köra nickelblock och inte köpa en för kraftig pump samt att planera noga så det vet på ett ungefär om du/hur många 45/90 graders kopplingar du kan behöva.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Då får man tacka då Jag kanske ska bygga ihop datorn först, sen köpa alla de stora delarna så som pump, radiator, reservoir m.m. och sen köpa slangar och fittings.

Visa signatur

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.