Ny företagstelefon, vad skall jag välja?

Permalänk
Medlem

Ny företagstelefon, vad skall jag välja?

Hej Sweclockers

Nu ber jag om hjälp igen..

Min chef erbjuder mig företags betald telefonabbonemang (ifall det är intressant -3Business Max) och jag får även välja telefon från 3.

Vad skall jag välja för telefon?

Mina krav:

1) Ringa & sms

2) Bra kamera då jag tar mycket foto i mina projekt

3) E-post i mobilen (Ska vara enkelt)

4) Ska kunna använda telefon som modem ihop med min laptop. Min chef vill "fimpa" mobila bredbands-abbonemanget som jag använder idag.

5) Passnigstid...ska klara av en hel dag (ca 1-2 tim samtalstid) eller helst två....

Jag hoppas det är rätt forum att ställa frågan...

Tack i förhand

Mvh, Xlntboy

Visa signatur

Jag har en dator....

Permalänk
Medlem

Nokia N8 funkar bra för dej, bästa kameran, epost e enkelt, använda som modem skall oxo gå men vet ej hur det får nån annan svara på.
Kalasbra telefon överlag.
Och det är rätt forum för dej o fråga!

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xlntboy:

Hej Sweclockers

Nu ber jag om hjälp igen..

Min chef erbjuder mig företags betald telefonabbonemang (ifall det är intressant -3Business Max) och jag får även välja telefon från 3.

Vad skall jag välja för telefon?

Mina krav:

1) Ringa & sms

2) Bra kamera då jag tar mycket foto i mina projekt

3) E-post i mobilen (Ska vara enkelt)

4) Ska kunna använda telefon som modem ihop med min laptop. Min chef vill "fimpa" mobila bredbands-abbonemanget som jag använder idag.

5) Passnigstid...ska klara av en hel dag (ca 1-2 tim samtalstid) eller helst två....

Jag hoppas det är rätt forum att ställa frågan...

Tack i förhand

Mvh, Xlntboy

Ligger kraven i ordning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Ligger kraven i ordning?

Alla krav är lika högt prioriterade förutom använda telefon som modem...

Visa signatur

Jag har en dator....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av solifer68:

Nokia N8 funkar bra för dej, bästa kameran, epost e enkelt, använda som modem skall oxo gå men vet ej hur det får nån annan svara på.
Kalasbra telefon överlag.
Och det är rätt forum för dej o fråga!

+1

Nokia N8 är en fantastiskt telefon. Sen är kamera otrolig, inget i mobilväg kan ens försöka att mäta sig med N8.
Här får du lite bilder tagna med N8 och samma bilder tagna med en Canon 550D DSLR.

Shootout: Nokia N8 v Canon 550D DSLR | The Handheld Blog

Joikuspot är en app för att använda tethering med N8

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Då jag själv har gått över från symbian till android kan jag personligen rekomendera en android telefon.

Utav telfonerna i tres utbud tror jag den bästa hade varit samsungs galaxy s. Då du kan uppdatera till android 2.2 vilket medför wi-fi tethering (trådlöst 3g modem genom telefonen) och android i allmänhet är enligt mig det bästa operativsystemet på marknaden för telefoner.

Visa signatur

Laptop: Macbook Pro 13" 2011: i7 2.7 GHz | 8 GB 1333 MHz DDR3 | 128 GB SSD
Telefon: Samsung Galaxy SII
Platta: Samsung Galaxy Tab 10.1 32 GB Wi-Fi

Permalänk

Har själv en Samsung Galaxy S och är väldigt nöjd med den. Men efter dina krav så kan jag inte rekommendera den.
Nokia N8 låter som ett mycket bättre alternativ. Finns ingen android telefon som har en kamera som kan mäta sig med den, Joiku spot är ett väldigt bra program för internet delning.

Jag saknar fortfarande min gamla döda Nokia N82 ibland den hade en helt underber kamera jämfört med vad som finns i android telefoner.

Permalänk

Måste hålla med No.1 här, N8 är en bra telefon men Symbian fungerar tyvärr inte lika smidigt för företagsysslor. Jag har efter ett par tester av företagstelefon nöjt mig med HTC Desire. Android är riktigt trevligt att jobba med, lätt med e-post, läsa dokument, synkningar och allmänt surfande. Som No.1 nämnde så gör Froyo det lätt att änvända den som 3g modem.

Permalänk
Medlem

Skulle nog säga N8 här, även om jag inte är så förtjust i den själv

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem

Dom flesta som berättar om vad dom tycker om Symbian avser Symbian^1. Symbian^3 är betydligt skönare på en pekskärmsmobil.

Joikuspot för wifi router:
YouTube - JoikuSpot Premium for Symbian^3 now at Ovi Store, Wifi Hotspot Anywhere

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk

Kom att tänka på den här artikeln:
Jag tycker att ni ska välja Symbian - IDG.se

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:
Skrivet av Big_R:

Dom flesta som berättar om vad dom tycker om Symbian avser Symbian^1. Symbian^3 är betydligt skönare på en pekskärmsmobil.

Joikuspot för wifi router:
YouTube - JoikuSpot Premium for Symbian^3 now at Ovi Store, Wifi Hotspot Anywhere

Skrivet av ChipZ:

Skulle nog säga N8 här, även om jag inte är så förtjust i den själv

Skrivet av Doctor Pepper:

Måste hålla med No.1 här, N8 är en bra telefon men Symbian fungerar tyvärr inte lika smidigt för företagsysslor. Jag har efter ett par tester av företagstelefon nöjt mig med HTC Desire. Android är riktigt trevligt att jobba med, lätt med e-post, läsa dokument, synkningar och allmänt surfande. Som No.1 nämnde så gör Froyo det lätt att änvända den som 3g modem.

Skrivet av Redzo:

+1

Nokia N8 är en fantastiskt telefon. Sen är kamera otrolig, inget i mobilväg kan ens försöka att mäta sig med N8.
Här får du lite bilder tagna med N8 och samma bilder tagna med en Canon 550D DSLR.

Shootout: Nokia N8 v Canon 550D DSLR | The Handheld Blog

Joikuspot är en app för att använda tethering med N8

Skrivet av solifer68:

Nokia N8 funkar bra för dej, bästa kameran, epost e enkelt, använda som modem skall oxo gå men vet ej hur det får nån annan svara på.
Kalasbra telefon överlag.
Och det är rätt forum för dej o fråga!

Hej

Framförallt vill jag tacka för er respons.

Om jag summerar alla inlägg då är det Nokia N8 som bör väljas av mig och i andra hand Android telefon.

Helt ärligt så blev jag delvis förvånad då jag trodde att Windows7 telefoner skulle föreslås men det säkert finns anledning att så är inte fallet. Likaså Iphone4...

Jag har viss erfarenhet av Android telefon då jag själv, privat använder SE X10 men om jag får vara helt ärligt så når inte X10 till full pott. Det känns att något saknas...är det Android eller själva telefonen...???

Efter era rekommendationer jag överväger nu Nokia N8, Htc Desire och Iphone 4.

a) N8 - sweclockers rekommendationer

b) Htc Desire - gillar den skarpa skärmen väldigt mycket (en arbetskamrat har en sån..)

c) Iphone 4 - hajpad och troligen överreklamerad nöjestelefon men frågan är om den kan fungera som arbetsverktyg?

Mvh, Xlntboy

Visa signatur

Jag har en dator....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redzo:

+1

Nokia N8 är en fantastiskt telefon. Sen är kamera otrolig, inget i mobilväg kan ens försöka att mäta sig med N8.
Här får du lite bilder tagna med N8 och samma bilder tagna med en Canon 550D DSLR.

Shootout: Nokia N8 v Canon 550D DSLR | The Handheld Blog

Joikuspot är en app för att använda tethering med N8

Förvånansvärt vad telefonen hänger med...Spontant skulle det kännas att det är dött lopp

Visa signatur

Jag har en dator....

Permalänk

Äger själv en Iphone och jag måste säga att jag är otroligt nöjd speciellt över hur smidigt allt flyter på Ios 4 har aldrig hängt sig eller liknande. Mycket bra funktioner och förvånansvärt bra kamera, kanske inte som N8 men den räcker absolut till. När det gäller E-post i Iphone funkar det hur bra som helst och även som mobilt bredband är Iphonen helt otrolig Men det är bara min åsikt om Iphonen kan inte tala för de andra mobilerna då jag endast testat Iphone. Jag skulle i alla fall välja Iphone alla dagar i veckan

Visa signatur

Intel I7 985 || EVGA 4-way sli || 3 x XFX 5870 || 3 x Intel X25M 80gb Raid 0 || 12gb Corsair Dominator GT 1866 MHz || Corsair HX 1000w || Silverstone Fortress 2 || 2 x 2tb Western Digital black Raid 1 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av adam57752:

Äger själv en Iphone och jag måste säga att jag är otroligt nöjd speciellt över hur smidigt allt flyter på Ios 4 har aldrig hängt sig eller liknande. Mycket bra funktioner och förvånansvärt bra kamera, kanske inte som N8 men den räcker absolut till. När det gäller E-post i Iphone funkar det hur bra som helst och även som mobilt bredband är Iphonen helt otrolig Men det är bara min åsikt om Iphonen kan inte tala för de andra mobilerna då jag endast testat Iphone. Jag skulle i alla fall välja Iphone alla dagar i veckan

Stort tack för ditt svar.

En liten fråga: Hur är det med passningstiden då jag själv ringer mycket och sitter ofta i sk "Telefonmöten"..

Visa signatur

Jag har en dator....

Permalänk
Medlem

Iphone är väl känd för att tappa samtalen?? inte så bra om man har den i jobbet??
Sen är batteritiden bättre på N8

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk

Jag har iPhone 4 och har aldrig tappat ett samtal. det såkallade "dödsgreppet" härjar väl mest i USA där man har ett sämre nät. problemet är klart överdrivet.
Tre av mina kompisar har även iPhone 4, och jag har aldrig hört att de har problem. En av dem försökte återskapa problemet med misslyckades.

Permalänk
Medlem

Har bekanta som har upplevt detta allt för ofta. men det kanske bara är vissa som spökar?

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk

Jag rekomenderar HTC Desire Z då den har tangentbord som underlätta något otroligt när man skall maila, snabb mobil som hänger med och har mycket lätt för att synka med email osv. använda som modem fungerar också fin fint kan jag säga då mitt internet här hemma inte är så stabilt atm.

Som desire men bättre på alla fronter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jingelman:

Jag har iPhone 4 och har aldrig tappat ett samtal. det såkallade "dödsgreppet" härjar väl mest i USA där man har ett sämre nät. problemet är klart överdrivet.
Tre av mina kompisar har även iPhone 4, och jag har aldrig hört att de har problem. En av dem försökte återskapa problemet med misslyckades.

Jag försökte återskapa problemet för att trolla min klasskamrat, men jag fick bättre signalstyka istället ... -.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xlntboy:

Hej

[klipp]

Jag har viss erfarenhet av Android telefon då jag själv, privat använder SE X10 men om jag får vara helt ärligt så når inte X10 till full pott. Det känns att något saknas...är det Android eller själva telefonen...???

[klipp]
Mvh, Xlntboy

Kameran på X10 är bara bra under goda ljusförhållanden. Seg och långsam är den mest för jämnan. Jag köpte en X10 i våras, men den levde aldrig upp till förväntningarna på kameran. N8:an är i en annan klass på alla sätt. Däremot är ju surfning och på X10 svårslaget med 854 pixlars bredd. N8:s Amoledskärm är däremot riktigt bra men har lägre upplösning än X10.

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem

iPhones används ju flitigt som företagstelefoner, bland annat på mitt jobb. Hur lämplig den är beror väl på hur den är tänkt att användas. För mail och liknande gissar jag att de flesta mobiler fungerar utmärkt.

Rent spec mässigt så har iPhone 4 på pappret längre samtalstider än N8:an: iPhone 4 vs. the smartphone elite: EVO 4G, N8, Pre Plus, and HD2 -- Engadget

Jag är för övrigt mycket nöjd med batteritiden generellt sett men det är ju fortfarande långt ifrån gamla hederliga mobiltelefoner.

Men om kameran är viktigast så är ju som folk säger N8 klart vassare. Personligen tycker jag iPhone 4 håller helt ok klass.

Vad gäller "dödsgreppet" är jag med Jingelman, har aldrig upplevt nåt problem. När jag först fick 4:an gjorde jag en del tester jämfört med 3GS:en jag hade tidigare och upplevde mottagning/överföringshastighet bättre på 4:an i min lägenhet med halvtaskig mottagning.

Jag kan starkt rekommendera iPhone 4. Den är en mycket smidig, snabb och stabil telefon samt att Appstore fortfarande håller högst klass vad gäller apps bland alla "markets" enligt min mening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

iPhones används ju flitigt som företagstelefoner, bland annat på mitt jobb. Hur lämplig den är beror väl på hur den är tänkt att användas. För mail och liknande gissar jag att de flesta mobiler fungerar utmärkt.

Rent spec mässigt så har iPhone 4 på pappret längre samtalstider än N8:an: iPhone 4 vs. the smartphone elite: EVO 4G, N8, Pre Plus, and HD2 -- Engadget

Jag är för övrigt mycket nöjd med batteritiden generellt sett men det är ju fortfarande långt ifrån gamla hederliga mobiltelefoner.

Men om kameran är viktigast så är ju som folk säger N8 klart vassare. Personligen tycker jag iPhone 4 håller helt ok klass.

Vad gäller "dödsgreppet" är jag med Jingelman, har aldrig upplevt nåt problem. När jag först fick 4:an gjorde jag en del tester jämfört med 3GS:en jag hade tidigare och upplevde mottagning/överföringshastighet bättre på 4:an i min lägenhet med halvtaskig mottagning.

Jag kan starkt rekommendera iPhone 4. Den är en mycket smidig, snabb och stabil telefon samt att Appstore fortfarande håller högst klass vad gäller apps bland alla "markets" enligt min mening.

Det var väldigt intressant jämförelse. Detta tål att diskuteras och jämföras. Tack!

Visa signatur

Jag har en dator....

Permalänk
Medlem

Jag hade inte rekomenderat symbian när det operativet står mot android. Men att kunna bestämma över sin egen telefon är inte med på din kravlista å andra sidan.

Tänker ändå tipsa om LG optimus 2x och Nexus S - två androidlurar som släpps snart.
Vill du inte gå android så borde du köpa en IPhone4.

Visa signatur

AMD 7700X (EK 240mm AIO) | ROG Strix B650E-F Gaming | Gigabyte RX 6800 XT 16GB OC | Kingston Fury 32GB DDR5 5600mhz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz

Permalänk
Medlem

Som en del övriga säger, tycker N8 är klockrent val för dig. Symbian kräver inte lycka mycket från hårdvaran som de övriga stora OS.en där med längre batteritid. Om du skulle vilja ha ännu längre batteritid så kan du köpa till ett batteri och byta ut när det andra tar slut. Det går att skifta batteri till skillnad från tex Iphone 4. Sen kommer symbian/N8 få en stor uppdatering i Februari.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggelito:

Jag hade inte rekomenderat symbian när det operativet står mot android. Men att kunna bestämma över sin egen telefon är inte med på din kravlista å andra sidan.

Tänker ändå tipsa om LG optimus 2x och Nexus S - två androidlurar som släpps snart.
Vill du inte gå android så borde du köpa en IPhone4.

Tack för ditt svar. Tyvärr så kan jag inte och utbudet är begränsat 3's sortiment. Skall svara chefen på måndag

Visa signatur

Jag har en dator....

Permalänk
Skrivet av Xlntboy:

Stort tack för ditt svar.

En liten fråga: Hur är det med passningstiden då jag själv ringer mycket och sitter ofta i sk "Telefonmöten"..

Det är faktiskt inte så dåligt, när jag fick den var det riktigt dåligt men jag upplever att de har blivit bättre med de senare uppdateringarna och 2 timmar samtal per dag ska den nog klara med enkelhet. Men man behöver ladda den varje kväll

När det gäller detta med problem om att tappa samtal och att förlora täckningen på grund av "Dödsgreppet" så är detta inget jag upplevt eller haft problem med, det kan dock bero på att ja pratar i headset 90% av tiden

Visa signatur

Intel I7 985 || EVGA 4-way sli || 3 x XFX 5870 || 3 x Intel X25M 80gb Raid 0 || 12gb Corsair Dominator GT 1866 MHz || Corsair HX 1000w || Silverstone Fortress 2 || 2 x 2tb Western Digital black Raid 1 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av adam57752:

Det är faktiskt inte så dåligt, när jag fick den var det riktigt dåligt men jag upplever att de har blivit bättre med de senare uppdateringarna och 2 timmar samtal per dag ska den nog klara med enkelhet. Men man behöver ladda den varje kväll

När det gäller detta med problem om att tappa samtal och att förlora täckningen på grund av "Dödsgreppet" så är detta inget jag upplevt eller haft problem med, det kan dock bero på att ja pratar i headset 90% av tiden

Tack för ditt svar. Även jag idag använder mycket headset då en 90min telefonmöte är nästintill omöjlig att genomföra utan en sådan accessoar...

Visa signatur

Jag har en dator....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xlntboy:

Hej

Framförallt vill jag tacka för er respons.

Om jag summerar alla inlägg då är det Nokia N8 som bör väljas av mig och i andra hand Android telefon.

Helt ärligt så blev jag delvis förvånad då jag trodde att Windows7 telefoner skulle föreslås men det säkert finns anledning att så är inte fallet. Likaså Iphone4...

Jag har viss erfarenhet av Android telefon då jag själv, privat använder SE X10 men om jag får vara helt ärligt så når inte X10 till full pott. Det känns att något saknas...är det Android eller själva telefonen...???

Efter era rekommendationer jag överväger nu Nokia N8, Htc Desire och Iphone 4.

a) N8 - sweclockers rekommendationer

b) Htc Desire - gillar den skarpa skärmen väldigt mycket (en arbetskamrat har en sån..)

c) Iphone 4 - hajpad och troligen överreklamerad nöjestelefon men frågan är om den kan fungera som arbetsverktyg?

Mvh, Xlntboy

Då får väll jag rekommendera winp7 och om det ska vara tre så är Omnia 7 en bra val. (har en Trophy själv.)

1. Ja, lätt som en plätt att ringa & smsa

2. Mellan Desire och Iphone 4 i kvalitet

3. Helt klart överlägsen, lägg till förstklassigt office paket också.

4. Funkar utmärkt

5. Jag pratar ca 2-4 timmar om dagen sen lyssnar jag på musik till och från jobbet. Har 50% kvar på battriet när jag kommer hem.

Själv gillar jag inte N8 vet inte varför med är så hemskt anti symbian. Alla min sybian telefoner har varit horribla så det kanske är lite gammalt hat som nokian får ärva. Hårdvaran är ju helt enkelt utständing i min mening och klart bäst. Men symbian....

Själv tycker jag winp7 är det bästa jag stött på, sen Android, sen iOS sist Symbian (May you burn in hell).

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jingelman:

Jag har iPhone 4 och har aldrig tappat ett samtal. det såkallade "dödsgreppet" härjar väl mest i USA där man har ett sämre nät. problemet är klart överdrivet.
Tre av mina kompisar har även iPhone 4, och jag har aldrig hört att de har problem. En av dem försökte återskapa problemet med misslyckades.

Jag har haft problemet med min, men har inte upplevt nåt sen jag skaffade ett skal. Lite trökigt att det ska behöva va så iofs.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."