Copyswede kräver avgift för externa hårddiskar, USB-minnen

Permalänk
Skrivet av embiroller:

från copyswedes sida.
Citat:
För mp3-spelare, settopbox med inbyggd hårddisk, DVD-spelare med inbyggd hårddisk, tv med inbyggd hårddisk och övriga mediaspelare med inbyggd hårddisk gäller följande ersättningsnivåer:

Lagringskapacitet
Ersättning/st i kr

Upp till 50 GB
3,5 kronor/GB

50- 80 GB
175 kronor

81-160 GB
225 kronor

161-250 GB
250 kronor

>250 GB
300 kronor
Tycker att det är ganska sjuka ersättningsnivåer.

Vad roligt det blir för företag som kan behöva köpa en nu server på t.ex 10TB
(om interna HDD ingår i "avgiften")
250GB = 300kr
10000GB = 12000kr i "avgift", tror inte ett företag går med på det, plus summan för en ny server.

Visa signatur

Chassi: Lian Li D600 CPU: i7 9700K, Kylare: be quiet! Dark Rock 4 Pro MB: Asus z390F GPU: Asus Rx470 Ljud: Edifier s730-2.1 NVMe: Samsung 970 EVO 1TB*3 HDD: WDC - Red 8TBx4 RAM: Corsair Dominator Platinum 16GB 3200Mhz PSU: CORSAIR AX 850W

Permalänk
Skrivet av MyZk0:

Sätt hellre en avgift på bredbandsuppkopplingen som ISP'n får betala så att vi alla kan få ladda ned vad tusan vi vill utan problem.
Att sätta en avgift på dessa medium är endast dumt! Då kan man ju inkludera hur mycket som helst i sådana fall! Släng in mobiltelefoner, datorer och varför inte tomma DVD skivor..

Jan Roséns utredning mynnar ut i, om jag inte minns helt fel, en sk bredbandsavgift som ska vara något av en kassettskatt fast för bredband.
I likhet med kassettskatten så ger den dig inga rättigheter att piratkopiera.

Skrivet av Fluf:

Detta är inte för piratkopiering, utan privatkopiering. Just för backup av privata, ärligt ägda ärlig filmer och musik.

Något som man inte kan göra pga DRM iofs, men det är ju lika bra att vara redundant utifall att...

Exakt, kopieringsskydd får inte gås förbi för att göra backup av sina inköpta filmer/spel/etc, det är olagligt, så vida inte skyddet anses vara av den ringa arten att det knappt går att kalla för skydd, som i fallet med gamla hederliga musik-cds.

En liten intressant vinkling på ditt "ärligt ägda ärlig filmer och musik" är att du per definition inte äger den, du har däremot köpt en licens som medger att du får uppleva innehållet...
Ett steg i dess förlängning ser vi redan då spel och mjukvaruföretag lobbar för att andrahandsförsäljning(begagnat) av dessa icke borde vara tillåtet enligt lag, andra innehållsföretag(musik/film) lär följa efter...

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem

Kanske om vi nu ska skicka mail, är det bättre om vi tillsammans skriver en mall som alla kan använda, så det framstår som lite mer professionellt.
Och som jag sa tidigare, jag är inte säker på att det var rätt minister jag länkade, men IT verkade ju rätt.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Länk till e-mail formulär, Anna-Karin Hatt, IT-minister

Skicka ett mail om du inte stödjer denna avgift!

Tack för länken!
La några minuter på att skriva några rader till henne.

Man blir trött på alla typer av lobbyorganisationer som enkelt kan "beställa" lagar bara för att det finns pengar.
Ingen sweclockers medlem som är idiotrik och vill bilda en lobbygrupp för oss, med en egen arme av jurister och förstå-sig-påare?

Eller så borde lobbyverksamhet bli olagligt och jämställas med mutbrott...

Visa signatur

Intel Core i7 920, Asus Rampage III Gene, 6GB DDR3 1333MHz, GTX280

Permalänk
Medlem

Skickade ett mail nyss Får la se vad dem svarar, för jag är JÄVLIGT nyfiken!

Varför inte beskatta vägverket och diverse kommuner, dem förser ju vägar som mördare och rånare KANSKE åker på

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Tycker ni har sammanfattat alla mina tankar och funderingar bra så jag tillägger att man får åka utomlands eller beställa från utlandet via nån man känner. tordes det funka?

Edit: Kan vi inte ha ett standardmail som alla skickar?

Permalänk
Medlem

Jag kan ha fel för mig, men jag hade för mig att vi redan betalade en skatt på dvd/cd skivor.
Satt o titta på något skit om de någon gång, så sa personen fan ska jag betala pengar till per gessle för att jag ska spara bilder på mina barn och våran semester, är ju absurt
jävla skit förslag säger som er ovan ska det vara en skatt ska de va på internet och då ska fildelning bli laglig

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Jahapp, mest synd om dom Svenska företagen. Iof är jag fortfarande mycket förvånad över att folk köper CDr/DVDr skivor i butiker. Det är märkbar skillnad på pris på wesellcd, disconline, m.m.
Jag blir inte förvånad om dom snart utökar sina webshopar med externa diskar, m,m

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Sätt hellre en avgift på bredbandsuppkopplingen som ISP'n får betala så att vi alla kan få ladda ned vad tusan vi vill utan problem.
Att sätta en avgift på dessa medium är endast dumt! Då kan man ju inkludera hur mycket som helst i sådana fall! Släng in mobiltelefoner, datorer och varför inte tomma DVD skivor..

Jaha och ska de som inte laddar ner musik och film behöva betala avgift för detta via bredbandet?
Alltså om vi skickar upp våra bilder från digitalkameran till flickr så ska Lady Gaga få pengar för det?
Helt befängt...

Lägg avgiften direkt på musiken och filmerna istället. Den som köper en film eller musik får samtidigt betala privatkopieringsavgiften för den och har sedan rätt att göra privata kopior. De som inte köper film och musik de ska heller inte behöva betala. Varför krångla till det med smygavgifter överallt?

Permalänk
Skrivet av frankof:

Ansvaret för avgiften ligger på importören, vad hindrar en importör från att ge en intresseorganisation "långfingret" och vägra betala avgiften?
Finns det ett faktiskt stöd i någon lag att särintressen kan beskatta en produkt efter eget huvud?

Jag tror det testades med dvd-skivor, vilket sedan resulterade i stämning. Hur det slutade vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Så om man då köper ny lagringsmedia så är det rättfärdigt att tanka och tuffa på då man betalar för att dom förutsätter att det är därför man köper dessa saker? Löjligt...

Nej det är det inte, pirat kopiering är olagligt enligt svensk lag.. Men det är helt ok för Copyswede att ta avgift för det som går t.e.x till ABBA....

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmiDonk:

Nej det är det inte, pirat kopiering är olagligt enligt svensk lag.. Men det är helt ok för Copyswede att ta avgift för det som går t.e.x till ABBA....

Förutom att det inte går till ABBA.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Copyswede kan dra något gammalt över sig..

Vad är nästa steg? Copyswede kräver extra avgifter på bildskärmar, tv-apparater och högtalare eftersom dom kan användas för att visa/spela upp upphovsrättsskyddat material.

Permalänk
Medlem

Ucsh, eller jättebra, får man tanka ner då precis vad man vill hur mycket som helst på dessa lagringsmedia, vi har ju betalat för det!! *ironi* men tycker allmänt ucsh och fy om copyswede och obefogade avgifter.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Asså först och främst så måste jag säga att det är riktigt jä*** synd om alla företag som ska ha lagring på sina grejer som websider med mera, dem kommer ju behöva köpa utomlands (då kommer även företag som säljer hårdiskarna förlora då ingen kommer vela köpa av dem).

Sen tycker jag att redaktionen ska ta och skapa en variant av omröstning för alla som är emot och för det här förslaget som sedan ska skickas in till dem där j******* som uppenbarligen måste dra ut huvodet ur sitt anus!!!

Permalänk
Medlem

Är det spikat att det ska bli så. eller ska det prövad först.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Ska nog köpa mig en hög med USB-minnen innan dess, just in case i need one.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nvidia_GeekForce:

).

Sen tycker jag att redaktionen ska ta och skapa en variant av omröstning för alla som är emot och för det här förslaget som sedan ska skickas in till dem där j******* som uppenbarligen måste dra ut huvodet ur sitt anus!!!

Låter som en bra idé, Sätt igång! haha

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

ett litet räkneexempel från webhallen WEBHALLEN.com - Hårdvara - Datorkomponenter - Hårddiskar - Pocket Drive kostar 435 kr nytt pris blir 435+160=595 en ökning med nästan 37%.

då har du glömt momsen också på det, alltså : 435+(160*1,25)= 635:- = ännu större ökning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av LightForz:

Vad roligt det blir för företag som kan behöva köpa en nu server på t.ex 10TB
(om interna HDD ingår i "avgiften")
250GB = 300kr
10000GB = 12000kr i "avgift", tror inte ett företag går med på det, plus summan för en ny server.

Står i nyheten att det inte gäller interna diskar..

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av LoTex94:

Förutom att det inte går till ABBA.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av cloned
Okej vad bra, Om de blir ersatta skall nedladdningen släppas fri och ingen åka dit på det. De kan inte ta ut en avgift för skadan på ett brott som inte har begåtts eller kanske inte heller kommer att begås och sedan straffa folk för det med stora skadeståndskrav när de redan blivit ersatta för det av den stora massan.

Precis som att man skulle bli tvingad att pröjsa en tusenlapp i avgift per hästkraft i en ny bil därför att den kan användas till att överskrida hastighetsbegränsningen. NTF det kanske kan vara nåt för er?

Skrivet av rinosaur:

Detta bör alla läsa igenom. Helt sjukt..

Som sagt, detta är för privatkopiering, säkerhetskopiera det du köpt och betalt för att ha hemma. För att kopiera dina (icke DRM skyddade) CD skivor till en extern hårddisk så du kan ta med på semestern, eller kopiera dina (icke DRM skyddade) filmer och koppla till din HTPC via USB för att enkelt se på TV'n (som du betalar TV licens för även om du inte har antenn till huset).

Inte för piratkopiering vilket fortsatt är olagligt.

Just det med att nästan allt film och musik material som kan tänkas lagras på externa hårddiskar per definition är kopieringsskyddat så att det inte går att lägga över på disken utan att bryta avtal och eventuellt lagar genom att kringgå DRM är väldigt intressant.

Om du använder ett TV kort för att fånga en TV sändning på hårddisken skall du redan har TV licens för det kortet dessutom.

Och nåde den som länkar eller informerar om att man kan köpa diskar utomlands för att brukas i Sverige, det är antagligen i princip uppmaning till brott i form av avgiftssmitning.

Al-Qaida, bomber och granater runt om i Sverige (bara så att FRA ser denna posten, hej på er förresten, hoppas det är mysigt i bunkern nu i Jul)

[edit="typo"]

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av LightForz:

Vad roligt det blir för företag som kan behöva köpa en nu server på t.ex 10TB
(om interna HDD ingår i "avgiften")
250GB = 300kr
10000GB = 12000kr i "avgift", tror inte ett företag går med på det, plus summan för en ny server.

Eller så köper man 5 st 2TB diskar och på så vis blir ersättningen bara 1500 kr?

Visa signatur

Cooler Master ATCS 840 | Asus P5Q Pro | Q6600 | TRUE | XFX 5850 | 4 GB PC 8500 | Corsair TX 650w | Samsung F1 750 GB + 1,5 TB Seagate Barracuda

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Företag kör nog inte bara 5 stycken 2TB diskar enkelt.. utan man har nog flera backuper på andra ställen och fullständig synkning..

Permalänk
Skrivet av LoTex94:

Låter som en bra idé, Sätt igång! haha

Jag har skickat ett medelande till redaktionen nu

Permalänk

Att en privatstyrd intresseorganisation kan driva igenom sådana dumheter är skandalöst! Vad jag förstår behöver detta inte ens gå genom riksdag - copyswede kan enligt lagen själva bestämma kring dessa avgifter (rätta mig om jag har fel!).

När avgiften gällde kassetter fanns det väl fog för detta, när mediet var såpass knutet till musikalbum. Men precis som med tv-licensen hänger kassettersättningen inte med den tekniska utvecklingen - copyswede och radiotjänst beskattar nu hejdlöst all ny teknisk media de kan för att dra in slantar, oavsett hur svag kopplingen är. Här krävs helt nya ersättningssystem anpassade efter dagens verklighet - men vilka maktpersoner är intresserade av sådan rättvisa?

Jag undrar hur förenligt detta elände är med EU-lagstiftningen - kan ju förstås hända att Sverige har något undantag i detta fall. Eller så är det enligt reglerna; regeringen missgynnar ju faktiskt den egna industrin till övriga eu-länders fördel, inte tvärtom...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Tycker ni har sammanfattat alla mina tankar och funderingar bra så jag tillägger att man får åka utomlands eller beställa från utlandet via nån man känner. tordes det funka?

Edit: Kan vi inte ha ett standardmail som alla skickar?

Det tycker jag! en enkel början:

  • snabb presentation av frågan och swec.

  • beskriv kopieringsskydd osv.(även om du får så kan inte så många kopiera för eget bruk)

  • varför det är fel med dessa avgifter
    [INDENT]

  • drabbar alla

  • konkreta exempel

  • "mer"
    [/INDENT]

  • övrigt/avslutning

Ändra och lägg till! Jag vill bara att det ska komma igång

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av emKa:

...

Man blir trött på alla typer av lobbyorganisationer som enkelt kan "beställa" lagar bara för att det finns pengar.
...
Eller så borde lobbyverksamhet bli olagligt och jämställas med mutbrott...

Jag anser inte att lobbyorganisationerna skall få mer pengar... de kommer ändå inte upphovsrättsmännen till rätta. Själv har jag inte fått någon ersättning för de verk som jag skapat och som sedan har pirat eller privatkopierats... kommer säkert aldrig få någon ersättning heller.

Mutbrott kan det kanske inte likställas med, men det borde hur som helst inte få förekomma. Att staten tar en avgift på varor för att kontrollera kvalitén kan jag stå ut med (matvaror t.ex.), men denna typ av avgift skall ju rimligen komma dem till godo som den är avsedd att skydda, dvs upphovsrättsinnehavarna. Någon som har ett exempel på hur dessa pengar används? Kan man begära ut en redovisning från Copyswede?

Permalänk
Medlem

Går pengarna till dom som spelas mest på radio och TV eller går pengarna efter något som kan klassas kvalitet? Lady Gaga, Brittan, Idol-nissar och andra är inte kvalitet utan massproducerad gojja (Precis som Hollywood-filmerna är. Rena skiten som produceras idag. Falskheten lyser igenom med alla specialeffekter. Bättre var det på tiden då dom verkligen försökte och gjorde fräcka scener. Idag renderas allt i datorer och skådespelarna fjompar omkring framför gröna skärmar.) men den klassen får nog mest av dessa pengar för det är det folk endast får höra om dom inte verkligen letar.

All denna ge pengar till andra utan någon vettig anledning gör folk lata. Skapa någon hitlåt som blir extremt populär ett kort tag och "alla måste ha den" för att vara "inne" (Crazy frog vilket är ett ljud omklippt till animerad groda som blev populär. Sedan skapades låten) även om den är extremt kass på alla vis. Då kammar denna "artist" in en mindre förmögenhet via exempelvis Copyswede. Detta påminner mig om modern konst. Ren skit som får extremt bra kritik av vrickade människor i modetidningar, massmedia, TV-rutan eller vad dessa nu "konstutbildade" människor har sina positioner. Jag har själv musik hemma som är riktigt underbar musik men den kommer inte nära radio och TV för den är inte modern pop, RMP, hipp-hopp och vad det nu heter som spelas för allmänheten.

Kvantitet går före kvalitet, därav blomstrar troligen Copyswede konstgjorda ersättnings- och fördelningsmaskin som inte är baserad på verkligheten ytan bara på vad dom som väljer vilken musik som skall spelas i radio och TV.

Vad är lönen för dom som arbetar inom Copyswede? Jag har ett minne av att summa för deras VD var väldigt hög. Dom söker kanske lönehöjning genom dessa parasitmetoder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TofZ:

detta kommer bara medföra betydligt mer import från andra länder och det tappar sverige både moms och skatte-intäkter på...
// Förbannad smålänning

Detta gäller bara en omsättning av 350000kr om året vilket inte är mycket att hänga i julgranen för ett föreag. All omsättning över det måste man betala moms till det land dit varan skickas (inom EU).

Momsen är den viktigaste intäkten och den är alltså i största delen säkrad Sverige enligt lag.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk

vem är det som bestämmer vilken artist som ska få hur mkt utav de pengarna? eller får alla lika mkt?`Isf är jag också en artist