Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Köp av "familjedator"

Hej

Det är dags att inhandla en ny dator till familjen. Skärm, mus och tangentbord har vi redan allt annat behövs nytt av och det vore att föredra om man kunde komma undan runt 4500kr. Datorn används mest för surfande på internet, filmkollande, streama film och tv till ps3 och ibland lite spel (som Age of Empires 2, och andra lite äldre).

Permalänk

Kanske skulle vara något.

Permalänk
Medlem

Intel i3 är nog rätt val, resten passar också utmärkt efter lite läsning. DVD enheten skippar jag och ökar på hårddisken till 1TB. Är det rimligt att snåla in på grafiken, tänker mig kanske ett HD5450? Kanske XFX Radeon HD5450 1GB - Inet.se?

Permalänk
Medlem

Satsa på AMD-system. Det ger mycket bättre prestanda för pengarna t.ex AMD Athlon II X4 640 för 900kr.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av nystan:

Intel i3 är nog rätt val, resten passar också utmärkt efter lite läsning. DVD enheten skippar jag och ökar på hårddisken till 1TB. Är det rimligt att snåla in på grafiken, tänker mig kanske ett HD5450? Kanske XFX Radeon HD5450 1GB - Inet.se?

rimligt och rimligt ska du bara spela äldre spel så kanske. Men 5770 driver nog allt annat bättre så som film och sådant så jag hade kört på det

Visa signatur

Cpu : Intel i5 9400F Gpu : Asus geforce rtx 2060 6 gb Ram: 16 gb ddr4 Moderkort : Asus prime b360M Nätaggreagat : Corsair tx 650 w Hårddiskar : samsung spinpoint f1 500gb, WD eco green 1 tb Chassi : Cooler Master Elite 430
Fri frakt inet : http://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Köparen av datorn uttryckte lite avighet mot 4500kr så med AMD processorn och HD5770 kom jag ner på 4000kr. Vad tror ni om det?

Permalänk
Entusiast

Du kommer inte behöva mer än 2GB ram om du bara ska surfa/Film osv..
och ett XFX Radeon HD5450 1GB Displayport - Inet.se bör klara Bluray filmer helt utan problem.
mvh

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk

Om vi ska vara riktigt snåla så behövs inte ens en Quad.

Permalänk
Medlem

Riktigt snålt kanske inte behövs. Jag ska undersöka saken. 4GB minne kommer jag dock ta.

Permalänk
Medlem

Något sånthär kanske?

Moderkortet har ett inbyggt Radeon HD 4350 med hdmi utgång som duger gott till de ändamål du hade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mögel:

Något sånthär kanske?

http://img830.imageshack.us/img830/4024/datore.png

Moderkortet har ett inbyggt Radeon HD 4350 med hdmi utgång som duger gott till de ändamål du hade.

SSD är väldigt spännande, men jag har bestämt mig för att det är bäst att inte snåla på grafikkortet för mycket.

Permalänk

Jag spelar själv bara äldre spel så jag hade valt mögels förslag. Om du ska välja ett diskret grafikkort hade jag föreslagit ett HD5570 eller bättre (steget från AMD-IGP och HD5450 är alldeles för litet, enda skillnaden blir att du med HD5450 får support för bitstreamat HD-ljud).

Jag skulle iof valt en fyrkärnig processor för bättre framtidssäkerhet (plockar du bort DVD-brännaren, som du redan nämnt inte ska ingå i budget, och väljer ett FSP 400W 60APN-agg istället för lågkvalitet-Corsair-agget bör du få plats med en fyrkärnig Athlon II i budget).

Edit: Systemkraven för Age of Empire 2 går att hitta här (Age of Empires II® Gold Edition) och säger att datorn ska ha ett "Super VGA with 2 MB of video memory"

Permalänk
Medlem

Office paketet tillsammans med Windows 7 är väl då mer krävande än AOE2. Bättre namn på datorn kanske är alltiallo-dator, egentligen är jag inte speciellt säker på hur den kommer att användas. Det är möjligt att det kommer spelas lite nyare spel också.

En Athlon X4 med HD5X70 (X är större än 5). Hur ter sig 5670 mot 5570?

Skrivet av fqvarfort:

Jag spelar själv bara äldre spel så jag hade valt mögels förslag. Om du ska välja ett diskret grafikkort hade jag föreslagit ett HD5570 eller bättre (steget från AMD-IGP och HD5450 är alldeles för litet, enda skillnaden blir att du med HD5450 får support för bitstreamat HD-ljud).

Jag skulle iof valt en fyrkärnig processor för bättre framtidssäkerhet (plockar du bort DVD-brännaren, som du redan nämnt inte ska ingå i budget, och väljer ett FSP 400W 60APN-agg istället för lågkvalitet-Corsair-agget bör du få plats med en fyrkärnig Athlon II i budget).

Edit: Systemkraven för Age of Empire 2 går att hitta här (Age of Empires II® Gold Edition) och säger att datorn ska ha ett "Super VGA with 2 MB of video memory"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av nystan:

Office paketet tillsammans med Windows 7 är väl då mer krävande än AOE2. Bättre namn på datorn kanske är alltiallo-dator, egentligen är jag inte speciellt säker på hur den kommer att användas. Det är möjligt att det kommer spelas lite nyare spel också.

En Athlon X4 med HD5X70 (X är större än 5). Hur ter sig 5670 mot 5570?

http://www.sweclockers.com/annons/52968-zotac-gts-450-oanvant , 900 kr för ett sprillans nytt gts 450. (Min annons) Rätt prisvärt.

mvh

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -