Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Playstation 3 + 5.1 ljudsystem

Permalänk
Medlem

Playstation 3 + 5.1 ljudsystem

Hej Hej.
Jag fick tag i Logitech Z-5500 väldigt billigt idag, allt är monterat och funkar bra i datorn.
Men nu blev jag sugen på att se en blu-ray film på PS3:an med surround-ljud, då är dock problemet att jag inte riktigt vet hur jag ska göra.

Som sagt så är det Logitech Z-5500, Playstation 3 samt en 32" LCD TV.

Det finns ju en vanlig 3.5mm ingång i TV:n men vad jag har förstått så räcker inte det för att få ljud i alla högtalare (har inte haft möjlighet att testa än)?
Det är ju tre som ska in, en grön, orange och en svart kontakt som då inte finns ingångar för i PS3/TV.

Jag är själv väldigt "grön" inom detta... Så hur går jag till väga? Behövs någon adapter av något slag?

Tack på förhand.

Permalänk

Om du har en förstärkare så kopplar du in 3.5 i din tv - förstärkare och sedan koppalr du in dina högtalare i förstärkaren.
Är också relativt "grön" inom området så vet inte hur du ska göra annars. :]

Permalänk
Medlem

du kan ju koppla en optisk kabel från tvn till högtalarna. om du har en optisk kabel och optiskt uttag på tvn.

Permalänk
Medlem

enligt logitechs hemsida har du en optisk ingång på z-5500. och jag vet att det finns en optisk utgång på ps3'an. bara att trycka dit en sladd o trycka på on-knappen!

Permalänk

koppla en optisk kabel från ps3an till Logitech z-5500 och se till att välja i ps3ans ljudinställningar att den ska använda Optical istället för HDMI eller vilken annan inställning du har.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite CPU: AMD Ryzen 5600X Ram: 16GB Ballistix 3600MHz CL16 GPU: ASUS TUF Gaming 3070 SSD: Kingston KC2000 1TB, Crucial MX500 512GB, Seagate 600 SSD 480GB PSU: Seasonic Focus GX650W 80+Guld Chassi: Phanteks P400A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basketigge:

koppla en optisk kabel från ps3an till Logitech z-5500 och se till att välja i ps3ans ljudinställningar att den ska använda Optical istället för HDMI eller vilken annan inställning du har.

Skrivet av czin:

enligt logitechs hemsida har du en optisk ingång på z-5500. och jag vet att det finns en optisk utgång på ps3'an. bara att trycka dit en sladd o trycka på on-knappen!

Okej, tack så mycket för hjälpen allihop. Då ska vi se om jag har någon optisk kabel... Det kanske följde med Z-5500, får ta och kolla igenom vad jag har.
Tack.

Permalänk

Det följer tyvärr inte med någon optisk kabel i Z-5500 finns billiga att köpa på biltema som duger till ditt ändamål.

Lycka till med kopplandet!

Visa signatur

i5 760 3,8 Ghz | Corsair H50 | Asus maximus gene III | Corsair 4GB (2x2GB) 1600MHz | Sparkle GeForce GTX 480 + 9800gtx+ (physx) | Antec P183 mini | Corsair AX 850W 80+ | 2X 500GB Western Digital Caviar Black |