Mini Recension: 6970 med core2duo CPU.

Permalänk
Medlem

Mini Recension: 6970 med core2duo CPU.

tänkte slänga upp en liten recension av 6970 med en lite äldre dualcore cpu. eftersom de flesta tester man ser är med klockade i7 system som alla inte sitter med idag.

CPU: E8400@3.8ghz.
Ram minne: dd2 4gigabyte@846mhz.
mobo: gigabyte ds3.
grafik kort: gigabyte 6970@ stock.

1920*1080 4xAA allt max

crysis warhead 24-40 fps

bad company2 33-60 fps

1680*1050 4xAA allt max

crysis warhead 25-38 fps

bad company2 36-64 fps

mafia 2 2048*1536 allt max

physx on high 15 fps
physx off 46 fps

mafia 2 1680*1050

physx on high 13fps
physx off 56 fps

fear 2048*1536 4xAA

min 50
avg 166
max 367

3dmark 11 Performance (free version)
4304

mitt CCC fungerar inte så därför kunde jag inte tvinga på mafia 4xAA tyvärr men kompenserade det lite genom att köra en högre upplösning, körde mafias egna benchmark. bad company och crysis testade jag genom fraps där jag spelade båda spelen några minuter och kollade sedan fraps loggnings filer och tog det lägsta samt högsta resultatet. körde även fear så man kan se prestandan på lite äldre spel och kan ju säga att soft shadows inte är ett problem längre.

övrigt om kortet: det är ett stort lyft från mitt förra 5770 men som ni ser så är det lite flaskat av min cpu men fungerar då det ligger på respektabla fps nivåer.
det jag tycker är lite tråkigt är att fläkten bränner på lite för högt när kortet belastas, inte överjävligt men tillräckligt för att överösta mina andra fläktar i mitt super lanboy chassi. blir nog köp av en ny kylare senare.
för att få in kortet i mitt antec super lanboy var jag tvungen att såga bort en bit på hårddisk vaggan så se till att ni har ett chassi som är tillräckligt stort om ni inte vill leka med dremmeln.

hoppas någon finner denna mini recension nyttig och kan hjälpa lite vid valet av ett nytt grafik kort.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Ja, här ser man ju att kortet inte är gjort för PhysX, 15 kontra 40 fps

Sedan så gillar jag vad du fick i Fear

Kul att det inte verkar vara så "jätte" stor skillnad mellan i7 och din prolle, Eller i alla fall om man ska ligga på spelbara nivåer

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pAcKiE:

Ja, här ser man ju att kortet inte är gjort för PhysX, 15 kontra 40 fps

Sedan så gillar jag vad du fick i Fear

Kul att det inte verkar vara så "jätte" stor skillnad mellan i7 och din prolle, Eller i alla fall om man ska ligga på spelbara nivåer

känns som det här kortet inte riktigt är gjort för physx, men jag klarar mig bra utan.

blir nog en sandy bridge om ett par månader så man kan pressa ut varenda liten fps kortet har att ge. men visst funkar det väldigt bra med processorn jag har nu. trodde faktiskt inte jag skulle kunna köra fullhd upplösning med 4xAA med så pass bra fps, trodde jag nog skulle halka ned en bra bit under 20fps. beror nog delvis på 2gig minne på kortet.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

känns som det här kortet inte riktigt är gjort för physx, men jag klarar mig bra utan.

blir nog en sandy bridge om ett par månader så man kan pressa ut varenda liten fps kortet har att ge. men visst funkar det väldigt bra med processorn jag har nu. trodde faktiskt inte jag skulle kunna köra fullhd upplösning med 4xAA med så pass bra fps, trodde jag nog skulle halka ned en bra bit under 20fps. beror nog delvis på 2gig minne på kortet.


AMD 2Gb VRAM GO! ^^

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem

FEAR är grymt nvidia beroende! Mitt gamla 8800gts körde över mitt 6970 som skit i minimum fps och krossade mitt 5770 :s

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy_h:

FEAR är grymt nvidia beroende! Mitt gamla 8800gts körde över mitt 6970 som skit i minimum fps och krossade mitt 5770 :s

känns som ati har tappat lite prestanda i fear på sista tiden, ska dock bencha en gång med min q66 & 2x6970...
ang minirecensionen, kul att se, men kan ju inte jämföra om man kör något själv då man inte vet vad, hur eller var du har gjort eller med vilken version eller map, ccc inställningar påverkar mycket också.

Edit: verkar vara negativ crossfireskalning i fear nu för tiden :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

känns som det här kortet inte riktigt är gjort för physx, men jag klarar mig bra utan.

det är ju ett amd grafikkort, om man inte har ett nvidia grafikkort så är det processorn som sköter physx.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

känns som ati har tappat lite prestanda i fear på sista tiden, ska dock bencha en gång med min q66 & 2x6970...
ang minirecensionen, kul att se, men kan ju inte jämföra om man kör något själv då man inte vet vad, hur eller var du har gjort eller med vilken version eller map, ccc inställningar påverkar mycket också.

Edit: verkar vara negativ crossfireskalning i fear nu för tiden :S

mitt ccc fungerar inte så det står väll på standard, haft det problemet ett bra tag nu, fungerade när NYA ccc kom ut men efter hotfixen så slutade det fungera. jag kör version 1.0 på fear. antar att det är den första, har aldrig kört det på nätet så jag har inte brytt mig om att uppdatera, kanske man ska göra? gjorde den här tråden för jag såg att det fanns ett par önskemål på hur ett modernt grafik kort kan gå på en äldre cpu så det är ingen superseriös recension där jag benchat allt 100 ggr. bara så man får en hum om hur det fungerar.

Skrivet av Devildoll:

det är ju ett amd grafikkort, om man inte har ett nvidia grafikkort så är det processorn som sköter physx.

får väll se om det blir bättre med en quadcore som jag tänkt köpa i vår, beror nog på hur dom lagt upp det om tex en kärna själv får köra physx eller om det "bakas" in som belastning hos dom som redan används av spelet?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

får väll se om det blir bättre med en quadcore som jag tänkt köpa i vår, beror nog på hur dom lagt upp det om tex en kärna själv får köra physx eller om det "bakas" in som belastning hos dom som redan används av spelet?

Physx på cpu är värdelöst dåligt ska du veta. du kan ju köra med hackade drivisar och ett nvidia kort för physx

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem
Skrivet av nfskillen:

Physx på cpu är värdelöst dåligt ska du veta. du kan ju köra med hackade drivisar och ett nvidia kort för physx

aha ok, nåja SÅ hardcore är jag inte riktigt längre iallafall men utan brud och mkt fritid kanske det är dags att grotta ned sig rejält i träsket igen

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Kör med gamla ccc, det ska fungera med rc3 då jag kör dom till mina två gigabyte 6970.
Om du inte ser surface optimization, mlaa samt powertune så har du inte rensat bort gammalt skit, så var det för mej iaf.
Vanliga fear finns i 1.08, dock verkar jag ha lagg i menyn på min dator, spelet flyter annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

mitt ccc fungerar inte så det står väll på standard, haft det problemet ett bra tag nu, fungerade när NYA ccc kom ut men efter hotfixen så slutade det fungera. jag kör version 1.0 på fear. antar att det är den första, har aldrig kört det på nätet så jag har inte brytt mig om att uppdatera, kanske man ska göra? gjorde den här tråden för jag såg att det fanns ett par önskemål på hur ett modernt grafik kort kan gå på en äldre cpu så det är ingen superseriös recension där jag benchat allt 100 ggr. bara så man får en hum om hur det fungerar.

får väll se om det blir bättre med en quadcore som jag tänkt köpa i vår, beror nog på hur dom lagt upp det om tex en kärna själv får köra physx eller om det "bakas" in som belastning hos dom som redan används av spelet?

ganska säker på att även med 2 st 6 kärniga xeons så skulle physx inte inte vara lika bra som om ett midrange grafikkort skötte det.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

aha ok, nåja SÅ hardcore är jag inte riktigt längre iallafall men utan brud och mkt fritid kanske det är dags att grotta ned sig rejält i träsket igen

HAHA
Men det är ändå inte många spel som har physx, nyare spel är väll maffia 2 och det där spelet när man är en asiat tjej och hoppar bland hus

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

ganska säker på att även med 2 st 6 kärniga xeons så skulle physx inte inte vara lika bra om om ett midrange grafikkort skötte det.

Tror jag med, nvidia hade väll strypt physx för cpu rejält och typ bara fokuserat på gpu om jag inte minns helt fel, dvs flertrådning och annat som dagens cpu skulle kunna använda sig av för att accelerera beräkningarna är puts väck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nfskillen:

HAHA
Men det är ändå inte många spel som har physx, nyare spel är väll maffia 2 och det där spelet när man är en asiat tjej och hoppar bland hus

det är en hel del mer än det

Permalänk
Medlem

mitt ccc startar inte alls och har inte gjort det sedan början av året med mitt gamla 5770 ens. man kan klicka på ccc 999 ggr och den bara laddar lite lätt men inget händer. många har fixat det genom en ominstallation av hela windows vilket inte låter helt kul. jag är inte ensam om detta problem iallafall. får se när man orkar köra en ominstallation av windows.
sen har jag testat det mesta, driversweeper, felsäkert läge, ta bort alla drivrutiner för att sen köra in vanlig vga drivrutin för att till sist köra in ccc. nåja den här tråden är inte till för den disskussionen iallafall.

klart nvidia har strypt physx för cpus, annars får dom inga kort sålda :). trodde det fanns en liten chans för bättre prestanda med flerkärning cpu dock. nåja kommer väll hack och sådant för det där med såsmoningom när någon tröttnar som kan koda lite, annars har ju AMD nått liknade på g om jag inte miss helt fel.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Typ samma som jag fick.

Sitter på E8400@3240 MHz
mobo Msi P7n Dimond (vilket jag tror har major issues med ATI kort )
4Gb ram @ stock
Ati 6970 @ stock

All Res 1680x1050

Kör bad company2 NAM typ brukar sällan gå under 40fps med allt på max avg fps typ 50.
Här ser man oxo med GPU-Z att jag nyttjar bara ca 70% av GPU.

Har inte testat mycket andra spel förutom Gothic 4 som flöt på mycket bra med allt max Checka dock inte fpsen när jag lira och jag fick spelet att få artifacter och gör BSOD men de var med 10.12a drivisarna.

kör nu med 10.12 och ser ut at vara okie

3DMark Score
P3865
Graphics score
4934
Physics Score
2440

PÅ 3dmark11 basic test tror jag de var.

Men men inväntar nu sandybridge i början av nästan månad.

Permalänk

lånar tråden lite:

som 5970, är dubbla grafikkort i ett, undrar jag om 6970 också är det eller är singel-gpu?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

det är singel gpu

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

konstigt nog verkar cf inte skala positivt på varken fear eller extraction point, perseus mandate ligger dock på avg 200 fps med max på 700+ och man hör att korten arbetar något mer... perseus mandate ser ju ruttnare ut i spelet som alla vet, men benchen ser faktiskt något bättre ut med lite mer tidningspapper och skit, konstigt att det ska skilja 100 fps+ avg och 500+ maxfps :S

jaja, vet att jag har hakat upp mej på detta, men man vill ju få ut max

Permalänk
Medlem

kan ju vara så att spelet är lite sunkigt, att när det är lätt så är det jätte lätt, sen när det blir svårt så segar det ned sig ganska mkt?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

kan ju vara så att spelet är lite sunkigt, att när det är lätt så är det jätte lätt, sen när det blir svårt så segar det ned sig ganska mkt?

troligen crossfirerelaterat, ska testa deaktivera ena kortet sen
du behöver inte oroa dej med ett kort.