Datorn vill inte starta, och låter som en sinusvåg

Permalänk
Medlem

Datorn vill inte starta, och låter som en sinusvåg

Hejsan!

I somras när jag skulle åka tillbaka till Universitetet bestämde jag mig för att lämna min stationära dator hem-hemma, och lånade ut den till min lillebror för användning tills jag kommer tillbaka till Julen. Sagt och gjort, nu är jag tillbaka, men nu så fungerar datorn knappt.

Vad som händer är, att när jag försöker starta den så går alla fläktar igång, hårddisken läser i någon sekund och särskillt grafikkortsfläkten går igång med högt antal varv, men efter två sekunder så varvar grafikkortsfläkten ner till ungefär hälften, för att sedan varva ner yttligare en fjärdedel och bli väldigt tyst. Där efter, går den upp en fjärdedel i varv i två sekunder, och sedan ner en fjärdedel i två sekunder. Ingenting händer i de övriga delarna av datorn, boot-lampan där fram tänds och släcks, och inga USB-enheter får någon ström, och självklart fungerar inte datorn. Sitter man och trycker på restart-knappen en antal tusen gånger, så kan den någongång lyckas starta, och sedan fungerar den perfekt.
Jag har aldrig varit med om ett sådant här problem, och jag kan inte ens gissa vad det är, men vi har provat att byta grafikkort, och det hjälpte inte.

Systemspecifikation:
Moderkort: Asus M3A32-MVP Deluxe
Processor: AMD Phenom x4 9850 Black Edition
Nätaggregat: Corsair TX 650W
Grafikkort: Nvidia GeForce 260 GTX 896MB GDDR3
RAM Minne: 2x2048 Corsair Dominator
Hårddisk: - Western Digital Caviar, glömt namnet dock

Tack på förhand, och en riktigt god jul!

Edit: En del av Systemspecifikationen

Permalänk
Medlem

jag skulle tänka att det var problem med nätaggregatet.
om ni har ett att testa med så prova det.

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk
Hedersmedlem

Den kanske har varit utsatt för våld och delar har lossnat inuti? Är din bror sansad eller överaggressiv CS-are? Eller är han en meckare som varit i datorn och röjt runt? Bara du vet svaren på det.

Börja med att öppna upp och titta.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag har planerat på att prova byta med ett gammalt nätagg, och alternativt en ny processor om jag kan få tag på någon som passar.

Men jag har stoppat in mitt huvud i datorn och sett till så allt sitter som det ska och så det inte är några glappkontakter. Han är vad jag vet en ganska lugn spelare, han utsätter iallafall inte datorn för våld på det sättet.