Permalänk
Medlem

RAID5 problem i Ubuntu Server

Halå

Jag har precis satt ihop en lagringsserver till att ha som backup för mina RAW filer från kameran.
I servern sitter ett Gigabyte GA-965P-DS4 modekort och jag har använt dess RAIDkontroller för att lägga in en RAID5a med fyra st 400Gb diskar (tot 1.2 Gb då).
Inga bekymmer alls med det, jag har Ubuntu på en 120Gb disk brevid RAIDen och installerade allt på den. Ubuntu hittade RAIDvolymen utan några som helst problem och jag började lagra filer på den.
Sen ville jag ha den vid uppstart så jag lade in den i Fstab och den startar som den skall. (dev/mapper/isw_baeaeggijb_RAJD5)

Till problemet:
Efter några veckor så hängde den inte alls med vid uppstart längre. Ubuntu gav ett felmess (som jag tyvärr inte har skrivit ner) och vägrade starta. Så, in med räddningsskivan och så tog jag bort RAIDen ur Fstab. Ubuntu startar och jag kan monterna RAIDen när jag väl är inne igen MEN...När jag tittar i Diskhanteraren så ligger en 400 disk vid fel ställe och den heter dev/mapper/isw_baeaeggijb_RAJD5_error något något.
Startade om typ 3 ggr och så plötsligt låg den rätt igen. Jag monterade volymen igen och det fungerar men en hel drös med filer har försvunnit från en mapp! Jag avmonterar volymen igen och kör en scan och då säger den att "Scan compleate, file system NOT clean".

Frågan då, är det en dålig ide att köra RAIDen från modekortet? Jag hade en lös kontroller också men den kan jag inte få igång i Ubunut alls.

Finns det något sätt att få tillbaka mina filer? Det är inget viktigt egentligen men man försöker ju förstå vad det är som händer. Jag är ingen höjdare på Linux eller Ubuntu så man vill ju lära sig.

Tack på förhand!

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Kör "riktig" software raid med mdadm istället för ful-software raid som finns på alla konsument moderkort. Framförallt lättare att felsöka om något går fel samt att diskarna inte är beroende av vilken dator dom sitter i.

Jag har kört raid5 med mdadm i ubuntu i snart 5 år och jag har bytt 2 trasiga diskar. Den mailar fint när disken går sönder o jag kunde till o med byta i drift (gäller bara o vara 100% så man rycker rätt )

Permalänk
Medlem

Jo, det skulle jag iofs kunna göra, eller så skippar jag RAIDen helt. Jag köpte precis en 2Tb disk som jag kan ersätta allt med. Ville mest ha lite extra säkerhet med RAID men ah...

Men kan man köra någon hårdare filsystemskontroll än den i "Disk Utility"? Det är klar på 2 sec och den verkar inte fixa något. Typ som chkdsk? Och hur går jag tillväga?

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anemic:

Men kan man köra någon hårdare filsystemskontroll än den i "Disk Utility"? Det är klar på 2 sec och den verkar inte fixa något. Typ som chkdsk? Och hur går jag tillväga?

Vad jag läst på flera håll, så alla Linux filsystem gör ingen riktigt "hård filsystemskontroll". Alla som gör fsck, kollar bara metadata, inte själva datat. Tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Vad jag läst på flera håll, så alla Linux filsystem gör ingen riktigt "hård filsystemskontroll". Alla som gör fsck, kollar bara metadata, inte själva datat. Tyvärr.

Du måste driva med mig, det är ju verkligen ett fatalt misslyckande! Hur skall man kunna få bort felmesset då?!? Jag vil ju ha RENT i mitt filsystem ; ))
Men det är inte så mycket att göra =(
Skall prova med GParted när jag kommer hem, fick tips om det. Tror inte det gör något för min del men man kan ju prova.

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Avstängd

Det är inte så att dina diskar vibrerar mycket då? Då kan det uppstå fel
Bad, bad, bad vibrations | ZDNet

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Det är inte så att dina diskar vibrerar mycket då? Då kan det uppstå fel
Bad, bad, bad vibrations | ZDNet

Jag tror verkligen inte det. Se sitter fast hårt i gummipluppar som sen sitter i serverchassit. De vibrerar inte mer än någon annan disk i servern så det verkar konstigt...

OJ, medans jag skrev det här så fixade jag det! Hehehe...

Lösning:
fsck -p /dev/mapper/isw_baeaeggijb_RAJD5 körde jag först. Då klagade den och sa att kör fsck utan -p så så det gjorde jag. Sen så började den fråga om varenda liten klusterbit och filfragment. Först läste jag noga men efter 5 min så tröttnade jag och höll inne y (yes) och så efter 10 mins y tryckande så hade fsck löst problemet, lagt alla försvunna filer på plats och filsystemet är nu "clean". Gött gött!

EDIT:

I AM THE CHAMPION OF THE UNIVEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEERSE!

Typ...Ja e glad, märks de?

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Kul att du fick ordning på det. Men gör som "=JoNaZ=" tipsade om. Kör mjukvaruraid istället, så får du mindre bekymmer.

Permalänk
Medlem

Fördelarna med mjukvaruraid är många rentav funktionsmässigt,
kärnan håller koll på diskarna, och konsistens, samt det mest viktiga är att metadatat sitter på rätt ställen. Funktioner finns det massor av, precis som dyra HW-RAIDs.

dmraid som du kör för att få fram din BIOS-wrapper/fakeRAID är värdelöst fulhack pga vad det är uppbyggt av undertill för att prata om vad det är tänkt för att fungera för (att lura) windows. Att bygga betonghus på plastbalkar brukar inte vara att rekommendera!

Med dessa värdelösa BIOS-wrapper-fakeraid så är det som sagt bara krångel.
Olika moderkort kan ha metadata på olika ställen på disken vilket (kan väldigt lätt) leda till förstörd data när man byter maskin även om det ser ut att fungera i början. Finns knappt någon sorts RAID idag som håller koll på inställningarna själv utan de mesta ligger på diskarna.
Den enda drawbacken är att du måste kunna boota från någon stans som inte är mjukvaruraidat, mardrömsscenario: är disk 1 förstörd och BIOS är inställd från att boota från den så kommer aldrig linuxkärnan igång= och kan aldrig starta upp RAIDen, billig lösning är kör /boot från en USB sticka vid mjukvaruraid, skrivs ju ändå inte mycket till /boot

Det som skiljer mot riktigt hårdvaru-RAID är ju att där har du en helt separat kontroller som sköter det mesta, ondöigt kanske för den som bara vill vara rädd om sina semesterbilder, men vill man snabbt vara igång eller utan downtime så är det helt klart att föredra.
-kräver inte CPU kraft för att arbeta, men dagens processorer är ändå rättså vassa och diskaktivitet märks knappt.
-men kan också boosta prestanda men inbyggt RAM/Cache minne som är nästan alltid ECC-baserat!
-diskarna kommunicerar inte direkt via maskinen utan via kontrollerna, detta gör direkt utan endast volymerna som synns genom kontrollern
-vissa (lyx)modeller har batteri inbyggt och klarar av strömavrott genom att hålla det skrivna datat i cache och kanske tom slå av diskarna på skonsamt sätt.
-enklare att configuera/övervaka webGUI/mailutskick etc..

Permalänk
Skrivet av Jimi84:

Den enda drawbacken är att du måste kunna boota från någon stans som inte är mjukvaruraidat, mardrömsscenario: är disk 1 förstörd och BIOS är inställd från att boota från den så kommer aldrig linuxkärnan igång= och kan aldrig starta upp RAIDen, billig lösning är kör /boot från en USB sticka vid mjukvaruraid, skrivs ju ändå inte mycket till /boot

Du kan köra din /boot på en speglad mdadm-raid och sen köra en annan raidkonfig (ex raid5 eller raid6) på allt annat.

Håller för övrigt helt med om att man ska köra en riktig icke-propreitär mjukvaruraid.
Själv skulle jag inte ens köra på riktiga raidkontrollers då dessa kan skyffla data på ett odokumenterat sätt, se min post här ifall man vill läsa på lite mer och bli lite rädd:
#10206056

Permalänk
Medlem

Du kan dessutom även köra /boot med kärnan på en RAID5 med mdadm så länge du kör grub2!

Jag har kört så i nästan 2 år nu