AMD Phenom II x4 955 3.2 GHz montering

Permalänk
Medlem

AMD Phenom II x4 955 3.2 GHz montering

Hejsan Jag ska byta ut min AMD Phenom II x2 555 3.2 GHz till en AMD Phenom II x4 955 3.2 GHz och jag har allt som behövs. Jag har kylpasta, processor, CPU-fläkt och ett rengörings-kit. När jag tar bort fläkten och den gamla processorn, ska jag rengöra fläkten och processorn efter det? Sen sätta i den nya processorn och sätta på kylpasta på den sedan sätta på fläkten till sist? Jag har tidigare inte bytit processorer, senast jag byggde min dator så hjälpte min kompis till väldigt mycket. Och jag har inte använt kylpasta någon gång heller. Så jag skulle behöva lite tips inför den här installationen. Och säg inte att det är onödigt att jag byter eller en massa skräp, jag vill bara ha hjälp med att få den nya processorn på plats Jag har redan kollat om det gick att låsa upp den förra processorn men det gick inte tillsammans med mitt moderkort. Tack på förhand..

Permalänk
Medlem

Du skulle ha bytt moderkort i stället.
Då hade det varit lite modernare med USB3 Sata3 mm.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

ta ur den gamla.. sät i den nya. Du får med en ny fläkt. Montera. klart.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

ta ur den gamla.. sät i den nya. Du får med en ny fläkt. Montera. klart.

Nej jag tänker inte använda den fläkten som man får med, den suger. Låter as mycket och kyler inte så bra. Nej tack, jag vet hur den är. Jag ska ha min egna.

Skrivet av AMD_PERA:

Du skulle ha bytt moderkort i stället.
Då hade det varit lite modernare med USB3 Sata3 mm.

Och vad säger att jag inte har ett nytt moderkort? Jag har det, både USB3 och Sata 3 och all ny teknologi, just det. Så kolla upp saker innan du skriver sånt nonsens. Jag byggde datorn med en kompis för kanske 1 månad sen så..

Permalänk
Skrivet av AMD_PERA:

Då ska det väl gå att låsa upp???
Tala om på en gång vad du har för delar i datorn om du behöver hjälp i forumet så man slipper gissa.

Jepp som vanligt får vi ta fram kristallkulan:)

Edit: hittade detta..."Jag har ett nytt moderkort med den senaste teknologin. Har ett gigabyte 880GMA-UD2H och det ska tydligen gå att låsa upp processorer som 555:an. Men det finns inte med i BIOS och jag tror att jag har den senaste uppgraderingen av BIOS så Men köpte 955:an ;P så det spelar ingen roll. Får sälja 555:an bara"

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Då ska det väl gå att låsa upp???
Tala om på en gång vad du har för delar i datorn om du behöver hjälp i forumet så man slipper gissa.

Nej det går inte att låsa upp så det spelar ingen roll. Det enda jag ska göra är att byta min processor, är du trög eller? Även om ett moderkort har den senaste teknologin så går det inte att låsa upp med alla moderkort. Har inte alls rätt BIOS meny för att låsa upp dem så. Och det är INTE det jag ska göra heller. Jag ska byta min processor. Jag har redan den köpt och ska sälja den andra istället. Vore tacksam om du slutar att skriva saker som jag inte ens har bett om -.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Jepp som vanligt får vi ta fram kristallkulan:)

Kanske en kurs i att använda sin sign till datordata. den är ju inte bara för skryt

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Jepp som vanligt får vi ta fram kristallkulan:)

Orka, jag behöver inte skriva alla mina delar för att ni ska veta hur jag ska installera min CPU. Jag ville bara ha lite tips hur jag ska installera den, och om jag har en AMD Phenom II x4 955 3.2 GHz då kke det inte är så svårt att veta att jag har ett socket AM3 moderkort. Jag sa ju att jag hade den senaste teknologin. Och ni verkar inte fatta att jag fortfarande inte ska låsa upp min gamla processor, ska sälja den istället. För det går inte att låsa upp den på mitt moderkort. Sluta larva er..

Permalänk
Medlem

Dock så går ju inte alla processorer att låsa upp, men det är ju lite av ett sidospår.

Angående det du ber om så finns det guider att följa, men det du bör göra är att ta bort kylare och processor och rengöra dessa med bommuls-tops och kemiskt ren aceton/bensin eller liknande. Montera därefter din nya processor och lägg på en liten (observera LITEN) klick kylpasta då den endast är till för att fylla de små ojämnheterna som finns i metallerna. Montera därefter kylaren och lyft inte på den efter att du har satt dit den då du inte vill ha luftbubblor i kylpastan. Skruva åt och sätt i fläktkontakten så borde du vara good to go.

Visa signatur

Main: ASUS Z97-A | Intel i5 4690k | GIGABYTE GTX1070 Windforce | Samsung 830 256 GB & 2,5 TB HDDs | 8 GB RAM
Laptop: Lenovo Yoga 2 Pro
Server: HP ProLiant MicroServer Gen 8 | G1610T | 120GB SSD | 2x3TB HDD | 4GB RAM

Permalänk
Skrivet av Erkaaan93:

Orka, jag behöver inte skriva alla mina delar för att ni ska veta hur jag ska installera min CPU. Jag ville bara ha lite tips hur jag ska installera den, och om jag har en AMD Phenom II x4 955 3.2 GHz då kke det inte är så svårt att veta att jag har ett socket AM3 moderkort. Jag sa ju att jag hade den senaste teknologin. Och ni verkar inte fatta att jag fortfarande inte ska låsa upp min gamla processor, ska sälja den istället. För det går inte att låsa upp den på mitt moderkort. Sluta larva er..

Om du kan allt varför frågar du!?:)
Massor med människor nu som frågar saker...men de gillar inte frågor eller svar;)
Man känner sig som en spågumma emellanåt:)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton00b:

Dock så går ju inte alla processorer att låsa upp, men det är ju lite av ett sidospår.

Angående det du ber om så finns det guider att följa, men det du bör göra är att ta bort kylare och processor och rengöra dessa med bommuls-tops och kemiskt ren aceton/bensin eller liknande. Montera därefter din nya processor och lägg på en liten (observera LITEN) klick kylpasta då den endast är till för att fylla de små ojämnheterna som finns i metallerna. Montera därefter kylaren och lyft inte på den efter att du har satt dit den då du inte vill ha luftbubblor i kylpastan. Skruva åt och sätt i fläktkontakten så borde du vara good to go.

Tack äntligen en person som fattar vad jag frågar efter. Tack, uppskattar hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erkaaan93:

Tack äntligen en person som fattar vad jag frågar efter. Tack, uppskattar hjälpen

Så lite så. Och du gör rätt med att skippa orginalkylaren, jag har nästan samma prolle som dig fast 3,4 GHz versionen och jag kör med kylaren som följde med och den är högljudd som en dammsugare! Ska byta så snart som möjligt

Visa signatur

Main: ASUS Z97-A | Intel i5 4690k | GIGABYTE GTX1070 Windforce | Samsung 830 256 GB & 2,5 TB HDDs | 8 GB RAM
Laptop: Lenovo Yoga 2 Pro
Server: HP ProLiant MicroServer Gen 8 | G1610T | 120GB SSD | 2x3TB HDD | 4GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Om du kan allt varför frågar du!?:)
Massor med människor nu som frågar saker...men de gillar inte frågor eller svar;)
Man känner som en spågumma emellanåt:)

Jag kan inte allt det kanske är därför jag frågar, jag kan saker om min dator men det betyder inte att jag kan genomföra dessa grejor som jag frågar om. Jag frågar saker för att jag vill ha svar på de kanske? Hahaha ska man fråga grejor sen inte vilja ha svar på det eller? xDxDxD Jag tror att du mest inte vet vad du själv snackar om..

Permalänk
Skrivet av Erkaaan93:

Tack äntligen en person som fattar vad jag frågar efter. Tack, uppskattar hjälpen

Du kunde ju börja så här istället:

Jag har en x2 555 som jag inte lyckades låsa upp de övriga kärnorna på...så jag köpte en x4 955 som jag behöver hjälp/tips att installera på moderkortet...

Jepp...du har nog rätt...jag brukar inte veta vad jag snackar om;)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton00b:

Så lite så. Och du gör rätt med att skippa orginalkylaren, jag har nästan samma prolle som dig fast 3,4 GHz versionen och jag kör med kylaren som följde med och den är högljudd som en dammsugare! Ska byta så snart som möjligt

Ah jag vet det är det jag menar. Har också hört från några att den låter som ett jetflygplan men det är ju lite överdrivet kke Men det är därför jag kör på min eftermarknads fläkt istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Jepp som vanligt får vi ta fram kristallkulan:)

Edit: hittade detta..."Jag har ett nytt moderkort med den senaste teknologin. Har ett gigabyte 880GMA-UD2H och det ska tydligen gå att låsa upp processorer som 555:an. Men det finns inte med i BIOS och jag tror att jag har den senaste uppgraderingen av BIOS så Men köpte 955:an ;P så det spelar ingen roll. Får sälja 555:an bara"

http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3424#o...
Går utmärkt att låsa upp med, om prosessorn vill.
Det finns i bios Ctrl + F1 för avancerade egenskaper.
Försökte bara hjälpa till men fick bara spydigt svar.
Passar inte riktigt in i detta forum.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Usch vilken otrevlig trådskapare, att sweclockare orkar hjälpa människor med den attityd som du har är otroligt faktiskt, jag känner direkt att han får hjälpa sig själv på egen hand.
Till du som skapar tråden, var någonstans står det vad du har för moderkort, du kan lika gärna ha haft ett äldre am3 moderkort utan usb3 och sata6, men inte står det någonstans,(förutom i en annan tråd du skapat) det är därför folk frågar eftersom de försöker vara hjälpsamma.
Istället svarar du barnsligt och arrogant som om du kan allt redan, lite ödmjukhet kanske vore på sin plats att lära sig?
Men vi har redan förstått att du inte kan särskilt mycket då du söker vår hjälp med att montera din processor på rätt sätt.

Hjälp nu dig själv istället -learn how to google.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av AMD_PERA:

http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3424#o...
Går utmärkt att låsa upp med, om prosessorn vill.
Det finns i bios Ctrl + F1 för avancerade egenskaper.
Försökte bara hjälpa till men fick bara spydigt svar.
Passar inte riktigt in i detta forum.

Lugn Pera...inte bara du som fick ett spydigt svar...jag vet ju inte heller vad jag snackar om;)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Du kunde ju börja så här istället:

Jag har en x2 555 som jag inte lyckades låsa upp de övriga kärnorna på...så jag köpte en x4 955 som jag behöver hjälp/tips att installera på moderkortet...

Jepp...du har nog rätt...jag brukar inte veta vad jag snackar om;)

Jag har inte försökt att låsa upp dem för att jag hade ju inte rätt allternativ i min BIOS meny?? vad är det du inte förstår? Den kan fortfarande gå att låsa upp, det vet jag inte. Mr.Petnoga. Seriöst, ska alla skriva som du eller? Jag har inte varit medlem här i hela mitt liv som du kanske har, så skriver gärna på mitt egna sätt och jag fick svar, av en person som ser innehållet och vad jag frågar efter istället för konstruktionen hur jag har lagt upp tråden xD

Permalänk

Tja nu lägger jag ned denna tråd...då TS tror att jag är 2,5 år gammal!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Lugn Pera...inte bara du som fick ett spydigt svar...jag vet ju inte heller vad jag snackar om;)

Alla Gigabyte moderkort med minst SB 710 går ju att låsa upp prollar med om prollen inte är helt paj.
Har låst upp mina x3 720BE, Athlon II x3 435, Phenom x2 550 & 555BE utan problem.
Dessutom har jag inte hört talas om många som misslyckats med 555BE.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Usch vilken otrevlig trådskapare, att sweclockare orkar hjälpa människor med den attityd som du har är otroligt faktiskt, jag känner direkt att han får hjälpa sig själv på egen hand.
Till du som skapar tråden, var någonstans står det vad du har för moderkort, du kan lika gärna ha haft ett äldre am3 moderkort utan usb3 och sata6, men inte står det någonstans,(förutom i en annan tråd du skapat) det är därför folk frågar eftersom de försöker vara hjälpsamma.
Istället svarar du barnsligt och arrogant som om du kan allt redan, lite ödmjukhet kanske vore på sin plats att lära sig?
Men vi har redan förstått att du inte kan särskilt mycket då du söker vår hjälp med att montera din processor på rätt sätt.

Hjälp nu dig själv istället -learn how to google.

Är alla hjälpsamma med att skriva saker som jag inte ens bryr mig om? Jag bryr mig inte om x2 processorn. Frågade bara om min x4. Ah jag är jätteotrevlig, har ju fått så trevliga tips av alla verkligen. Men har redan fått min hjälp nu. Så det spelar ingen roll. Jag går bara in hårt mot de som går in hårt mot mig. Jag försökte vara trevlig, men vissa skriver så oresonligt otrevliga tips, så vet inte vart jag ska ta vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Tja nu lägger jag ned denna tråd...då TS tror att jag är 2,5 år gammal!

--------------------
Ska också gå härifrån innan jag skriver nåt dumt^^
Självinsikt, är ett ord TS borde lära sig plus att han borde läsa om regeln om forumet att hålla en allmänt god och trevlig ton, och nej, det är inte någon pik alls, nejdå *ironiserar*

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erkaaan93:

Jag har inte försökt att låsa upp dem för att jag hade ju inte rätt allternativ i min BIOS meny?? vad är det du inte förstår? Den kan fortfarande gå att låsa upp, det vet jag inte. Mr.Petnoga. Seriöst, ska alla skriva som du eller? Jag har inte varit medlem här i hela mitt liv som du kanske har, så skriver gärna på mitt egna sätt och jag fick svar, av en person som ser innehållet och vad jag frågar efter istället för konstruktionen hur jag har lagt upp tråden xD

Ditt bios har den menyn vad är det du inte förstår???

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erkaaan93:

Är alla hjälpsamma med att skriva saker som jag inte ens bryr mig om? Jag bryr mig inte om x2 processorn. Frågade bara om min x4. Ah jag är jätteotrevlig, har ju fått så trevliga tips av alla verkligen. Men har redan fått min hjälp nu. Så det spelar ingen roll. Jag går bara in hårt mot de som går in hårt mot mig. Jag försökte vara trevlig, men vissa skriver så oresonligt otrevliga tips, så vet inte vart jag ska ta vägen.

--------------------------------
Hoppas verkligen att du inte har den här tonen eller sättet i verkliga livet, ingen kommer vilja ha varken med dig att göra eller vilja hjälpa dig.

Vi försöker bara få dig att inse att din ton gör att man inte vill ge dig ett seriöst tips.
Sen att du istället svarar massa dynga istället för att svara på frågorna du fått, har tagit dig mer än dubbelt så lång tid än att bara artigt svara på frågorna du fått.

Nej, nu lämnar jag tråden, är meningslöst att försöka ge ungar uppfostran och tips från vissa generationer i det här landet.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

--------------------------------
Hoppas verkligen att du inte har den här tonen eller sättet i verkliga livet, ingen kommer vilja ha varken med dig att göra eller vilja hjälpa dig.

Vi försöker bara få dig att inse att din ton gör att man inte vill ge dig ett seriöst tips.
Sen att du istället svarar massa dynga istället för att svara på frågorna du fått, har tagit dig mer än dubbelt så lång tid än att bara artigt svara på frågorna du fått.

Nej, nu lämnar jag tråden, är meningslöst att försöka ge ungar uppfostran och tips från vissa generationer i det här landet.

Jajaja, du vet säkert allt om uppfostran och hela den biten. Alltså jag försökte vara vänlig mot några av de som skrev svar till mig. Men de håller bara på att skriva runt den frågan som jag ställde, de snackade om en massa annat. Jag beter mig inte illa, jag försöker alltid vara vänlig. Jag har inte varit medlem på sweclockers så länge så jag tycker att alla inte ska förvänta sig att jag ställer jättebra frågor i mina trådar. Men det kommer med tiden. Nej men det känns värt att vissa skriver att jag ska göra andra grejor än vad jag hade tänkt. Om jag har köpt en ny processor så hade jag tänkt byta ut den gamla, ganska logiskt. Men sen pratar de om att jag ska låsa upp min gamla processor istället, fast det inte ens går med mitt moderkort. Även fast det är nytt. Seriöst, ställer man en fråga kan man väl försöka att besvara den istället för att snacka en massa gojja Jag ville ju bara veta om någon hade något tips hur jag ska montera dit den nya processorn och om mina begrepp stämmer. Jag tycker att det här är en massa onödigt tjaffs bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Ditt bios har den menyn vad är det du inte förstår???

Den har advanced BIOS ja, men fortfarande inte de rätta underallternativen som EC firmwire och Advanced Clock Calibration. Säger jag det så är det väl så. Jag har själv kollat igenom menyerna. Så nej, det går inte att låsa upp den processorn, och jag bryr mig inte om det skulle ha gått heller. För det är ytterst osannolikt. Sen så säljer jag bara den gamla istället, för jag har redan den fyrkärniga. Så lägg ner det här bara ;P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erkaaan93:

Den har advanced BIOS ja, men fortfarande inte de rätta underallternativen som EC firmwire och Advanced Clock Calibration. Säger jag det så är det väl så. Jag har själv kollat igenom menyerna. Så nej, det går inte att låsa upp den processorn, och jag bryr mig inte om det skulle ha gått heller. För det är ytterst osannolikt. Sen så säljer jag bara den gamla istället, för jag har redan den fyrkärniga. Så lägg ner det här bara ;P

JaJa du veta best
Skyll dig själv om du är envis.
Kan du inte ens byta processor så förstår jag att du inte vet hur ett bios fungerar.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

JaJa du veta best
Skyll dig själv om du är envis.
Kan du inte ens byta processor så förstår jag att du inte vet hur ett bios fungerar.

Haha ;P Jag bytte nyss processorn så det kan jag tydligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

JaJa du veta best
Skyll dig själv om du är envis.
Kan du inte ens byta processor så förstår jag att du inte vet hur ett bios fungerar.

Du hade kunnat fråga om upplåsning istället när det går på ditt kort istället för att köpa en ny propp.
Du trollar

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...