SB-speldator 15 kkr. Behöver hjälp med mobo och gfx.

Permalänk

SB-speldator 15 kkr. Behöver hjälp med mobo och gfx.

Jag vill kunna maxa BC2 och vara så framtidssäker man nu kan vara. Jag vill kunna stoppa in ett extra graffekort senare och ha datorn hyffsat tyst=överdimensionerat nätagg för sakerna jag valt nu.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/110622/2011-01-12

Jag tycker 12 kkr är riktigt prisvärt om datorn nu är så bra jag tror och hoppas att den är. Jag går gärna upp till 15 kakor om det är det jag måste :

Är valet av moderkort ok eller finns det någon vinnare bland sb-moderkort om man ev vill prova på överklockning, ha stöd för sli/cf (ej bestämt 100% nvidida/ati) och vara ett kort av ok kvalite?

Ang graffekort tycker jag det verkar som 6950 verkar prisvärt då man kan uppgradera det via bios till storebror 6970, men man får inte med physx. Är det ett starkt nog argument för att byta över till gröna laget?

edit. Valde ett h67 moderkort av någon mystisk anledning, justerat det

Permalänk
Medlem

Ud3 är inget kort för överklockning så du vet det
Här har du ett paket jag fixade till en vän lite bättre än det du valde

Glöm inte https://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...

Visa signatur

AMD phenom x4 965 BE | Gigabyte GA-790XTA-UD4 |4GB A-DATA Gaming series | XFX Radeon HD 5850 Black edition | Cougar 700W modulärt agg |Cooler Master HAF 922 RED| HAF 922 RED

Permalänk
Medlem

Kör på de du själv plockat ihop, skrota UD3 och välj istället ett moderkort med bättre strömförsörning.

t.ex http://www.inet.se/artikel/1901949/gigabyte-ga-p67a-ud4

mer beskrivande material
Visa signatur

Intel i5 750 @ 4,2Ghz | EVGA P55 FTW | WesternDigital Black 640GB | 4GB OCZ Cl7 @ 1866 | 6950Crossfire w/ 6970bios @ 840Mhz | Cougar CM 700W | Lancool K-62

Permalänk

Ditt förslag har en snabbare cpu vad jag ser, men då jag ska använda datorn mest till spel tror jag att klarar mig på 2500k. 2600k har ht som enligt någon tråd gav lite boost i bc2 och andra spel, kanske fler spel i framtiden...? Värt en lusing?

Den stora frågan är graffekort som jag tacksamt tar emot svar om. Nätagget borde räcka till att driva två..... ett just nu men två i framtiden.

Hur ser man förresten hur många fläktar ett moderkort kan styra/driva? Eller ska man slänga på en fläktkontroller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Polski_II:

Ditt förslag har en snabbare cpu vad jag ser, men då jag ska använda datorn mest till spel tror jag att klarar mig på 2500k. 2600k har ht som enligt någon tråd gav lite boost i bc2 och andra spel, kanske fler spel i framtiden...? Värt en lusing?

Den stora frågan är graffekort som jag tacksamt tar emot svar om. Nätagget borde räcka till att driva två..... ett just nu men två i framtiden.

Hur ser man förresten hur många fläktar ett moderkort kan styra/driva? Eller ska man slänga på en fläktkontroller?

Ju mer du kan lägga direkt på nätaggregatet desto bättre. Moderkortet kan bara förse komponenter med ca 300w, om du inte har ett kort med extra strömförsörjning. Med två kort i crossfire står de för ca 150w, och med en överklockad processor så är det troligt att den drar de resterande 150w. Ska du dessutom flasha ditt 6950 till ett 6970 som många väljer att göra, så kommer den dra mer från moderkortet, kanske uppåt 80w. Att köra crossfire kommer antagligen sänka dina överklockingsmöjligheter av just denna anledningen. Ja du förstår, spar på effekten moderkortet kan leverera speciellt då du verkar skaffa ett bra nätaggregat.

Jag tycker du valt rätt processor, en 2500k räcker gott och väl till spelande och kommer göra det många år framöver, speciellt om du överklockar den till 4+ ghz vilket mer eller mindre är garanterat. För att överklocka behöver en bra kylningslösning vilket du också har planerat att inhandla. Hur bra den kylaren som du har valt står sig mot corsairs motparter vet jag inte, kolla upp det om du vill vara säker på att du lägger pengarna på rätt sak.

Jag hade personligen valt ett par bättre minnen, dessa t.ex http://www.inet.se/artikel/5315066/corsair-8gb-2x4096mb-1600m... .

Jag föreslår dessutom att du lägger till en till hårddisk på 1tb+ som du kan använda som förvaringsutrymme. Du kommer inte att klara dig på 120gb.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk

Jag uppdaterade till
http://www.inet.se/kundvagn/visa/110708/2011-01-12

utan att tänka efter så mkt. Kommer jag ens märka av den högre kvaliten på minnen? Är dessa funkis att klocka upp? Ens värt att klocka upp? Jag har gått i tron att mer är bättre, och är viktigare än att ha snabbare minnen.

Att jag inte lagt till ordentlig hdd var ren miss Är det vettigt att ha en 1 tb 7200 rpm som kostar lika mycket som 2 tb 5400rpm? Jag ska fixa ngn nas eller serverlösning för större lagringsbehov senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Polski_II:

J
utan att tänka efter så mkt. Kommer jag ens märka av den högre kvaliten på minnen? Är dessa funkis att klocka upp? Ens värt att klocka upp? Jag har gått i tron att mer är bättre, och är viktigare än att ha snabbare minnen.

Gissar att det är 500 kr i sjön jämfört med XMS3.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Gissar att det är 500 kr i sjön jämfört med XMS3.

Om man inte ska överklocka dom ja, sen så beror det på vilka Vengeance han tar. cl9 kostar 1100-1200kr och cl8 kostar 1500kr

Om du skulle gå upp till 15k klassen så är detta ett ungefär på vad du kan få http://www.inet.se/kundvagn/visa/110950/atmiglevande

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB

Permalänk

Tack för alla svar!

Angående minnen har jag förstått att för "gamla"i5/7 så behövde man klocka upp bussar och minnen för att skrämma upp cpu'n.

Nu när man inte behöver det, vad tjänar jag på snabbare minnen? Kommer det ha någon effekt överhuvudtaget på hur snabbt datorn betar av uppgifter som jag kommer märka av?? . Jag är medveten att om man drar det resonemanget till sin spets sitter man med en riktig budgetburk men jag hoppas ni förstår vad jag menar. Jag läste någon artikel på tomshardware.com att det inte var så stor skillnad i vad man faktiskt får ut i praktiska prestanda mellan mid-range minnen och minnen med entusiast-priser.