Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Dimensioner på distanser och hål

Är det någon som vet vad det är för dimension på de vanliga moderkortsdistanserna och monteringshålen på ett ATX- resp. mITX-kort? M3? M4?

Jag behöver lite längre distanser än de vanliga till mitt bygge och har funderat på att ersätta dem med en bit gängad stång med muttrar på men då måste jag veta vad det skall vara för dimension. Jag tänkte det borde stå i ATX-standarden men där hittade jag inget om håldiameter, bara om deras placering. Jag misstänker att det är M3 men skulle gärna få det bekräftat innan jag springer till ClasO och handlar, det är en bit att åka.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Hedersmedlem

Finns ingen exakt standard för gängningen. En del använder tumgänga (UNC), andra mm-gänga (M*). Tänker i detta fallet på att det ska passa i moderkortsplåten. Själva moderkortshålens storlek är nog däremot väldigt lika.

HDs använder tex UNC, medan DVD-drivar använder mm.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Tack både Palmie och Multiman.

Jag har ingen färdig plåt att sätta gängstången i så jag tänkte borra ett hål och sätta en mutter på varje sida om plasten istället. Tror tyvärr att plasten är för mjuk för att gängas, iaf om jag skall använda skruv i metall.

Då kan jag med gott mod köpa M3-stång och -mutter iaf, det är huvudsaken.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.