Permalänk
Medlem

Köpråd till en ny spelskärm

Hej, antar att ni som läser här är trötta på såna som mig men har sån fruktansvärt beslutsångest och har inte riktigt hängt med i svängarna det senaste

Prisklass uppemot 3,5k.

Är det värt att köpa en 3D-skärm? Eller är det 'waste-of-monet'?

LED/LCD/TFT? Vadska man köpa? En djungel detta.

Helst ser jag att det är en 120hz, hört att det ska vara bäst för spel.

Ska endast ha skärmen för att spela på samt slösurfa. Ska inte kika någon film på den. Så ser gärna att skärmen är väldigt "färgrik".

MVH

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tack

Hur värt är det med 3d? Tänkte hur mycket man kommer använda 3d sen i framtiden, 120hz är säkert att jag köper men jag tänker på glasögonen som ändå kostar en slant.

Såg dock att den skärmen fått en del negativ kritik för blackbleed

Permalänk
Skrivet av stn1337:

Tack

Hur värt är det med 3d? Tänkte hur mycket man kommer använda 3d sen i framtiden, 120hz är säkert att jag köper men jag tänker på glasögonen som ändå kostar en slant.

Såg dock att den skärmen fått en del negativ kritik för blackbleed

Alla skärmar har backbleed så det är inget att tänka på, bara skruva ner ljustyrkan så fixade jag det

3D har jag inte provat och kommer nog inte bry mig om förens det finns utan glajjer, men 120Hz är en ren dröm i FPS-spel

Permalänk
Medlem

Rekommenderar samma skärm!

Har den själv och den är helt priceless!

Den är 3D ready så ifall du vill använda 3D i framtiden så har du väl den redo... Färgen, formen och allt är helt perfekt enligt mig och så är den 120hz också.. Hard VGA, DVI-D och HDMI ingångar.

KÖÖÖÖÖP!

Visa signatur

Intell i7 core 3.4 ghz 2600k, Geforce GTX580, 1,5 tb, 8gb ram

Permalänk
Medlem

Hur är det med färgerana? Jämfört med en IPS? Det lutar faktiskt åt en sån här, ingen som har haft lyxen och testat 3d än?

Synd att den inte var lite snyggare, men man kan väll inte få allt. Hehe

http://www.inet.se/kundvagn/visa/111452/3d-upplevelse

Permalänk
Skrivet av stn1337:

Hur är det med färgerana? Jämfört med en IPS? Det lutar faktiskt åt en sån här, ingen som har haft lyxen och testat 3d än?

Synd att den inte var lite snyggare, men man kan väll inte få allt. Hehe

http://www.inet.se/kundvagn/visa/111452/3d-upplevelse

Hade IPS innan HP z...nånting, men tycker faktiskt om Benq'en mer. Har inget att klaga på gällande skärpa och färger, men sen är ju inte jag "proffs" på bild

Permalänk

Sitter i samma båt som TS, men skall dock inte spela så mycket fps utan mer Sc2, diablo3 hållet.
Hur står sig IPS i spel mot 120hz ?

Permalänk
Skrivet av Purjolöken:

Sitter i samma båt som TS, men skall dock inte spela så mycket fps utan mer Sc2, diablo3 hållet.
Hur står sig IPS i spel mot 120hz ?

Tycker IPS glänser i spel där man vill ha mycket yta då allt blir klart och fint te.x RTS då, men med dem nya TN-skärmarna som finns tycker iaf jag att man märker inte mycket och 120Hz på det så har man en skärm som bara inte går att slå i spelande.

Som sagt högst personlig åsikt, men 120Hz och TN slår IPS vilken dag som helst.

Permalänk
Skrivet av Asheileon:

Tycker IPS glänser i spel där man vill ha mycket yta då allt blir klart och fint te.x RTS då, men med dem nya TN-skärmarna som finns tycker iaf jag att man märker inte mycket och 120Hz på det så har man en skärm som bara inte går att slå i spelande.

Som sagt högst personlig åsikt, men 120Hz och TN slår IPS vilken dag som helst.

Tack för ditt svar

Man blir galen av alla olika recensioner man läser, suttit och läst i 2 veckors tid nu, och efter ett tag tror man att det är lika stor skillnad som mellan den första tv som kom ut och den senaste led:en.
Sjukt jobbigt med så många åsikter också, man önskar att det fanns ett ställe med alla skärmar uppmonterade i så man kunde kolla själv.
Eller en guru som satt på det magiska svaret "Vilken är bäst"

Men då ska jag kolla dom 120hz som finns nu och försöka göra mitt val där, kan ju omöjligt vara natt och dag mellan dom olika

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

http://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=...

BenQ XL2410T är inte rekommenderad av FlatpanelsHD. Digital Versus har ej recenserat den så kan ej se Input Lag eller nåt annat på den....

Själv har jag kollat på 120hz monitorer i ett halvår nu och kommit fram till att Alienwares OptX AW2310 är bäst men absolut dyrast. Asus VG236H är snäppet sämre i få saker men 1000:- billigare och den jag nästan helt säkert kommer köpa.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

http://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=...

BenQ XL2410T är inte rekommenderad av FlatpanelsHD. Digital Versus har ej recenserat den så kan ej se Input Lag eller nåt annat på den....

Själv har jag kollat på 120hz monitorer i ett halvår nu och kommit fram till att Alienwares OptX AW2310 är bäst men absolut dyrast. Asus VG236H är snäppet sämre i få saker men 1000:- billigare och den jag nästan helt säkert kommer köpa.

0.25, skärmen är anpassat för att aldrig vara för mörk och aldrig vara för ljus i spel så jag tar recensioner som baseras helt på "fakta" om skärmen med en nypa salt. Den här skärmen är anpassad till 100% för gamers och passar mig perfekt!
http://www.youtube.com/watch?v=ylD3L0n9XVQ

Framställd av hetton och spawn;
http://www.youtube.com/watch?v=64L08FXDjvU

Finns garanterat skärmar som har bättre färger och dylikt och passar dig bättre, men jag har bestämt mig. Lycka till med ditt skärmval

Permalänk
Medlem

Att den är gjord med heaten o spawn betyder absolut 0.
Om skärmarna har samma inputlag så är det färger, vinklar, black deph osv som har betydelse.
Marknadstrick för fjortisarna vill ha deras saker, precis som alla pro-gamers reklam för möss,keyboard,headset och skit.

Asus är bäst på fäger. Men den är glossy och det hade jag aldrig satt i mitt hem igen, störigt som f*n.

Permalänk
Skrivet av Asheileon:

Tycker IPS glänser i spel där man vill ha mycket yta då allt blir klart och fint te.x RTS då, men med dem nya TN-skärmarna som finns tycker iaf jag att man märker inte mycket och 120Hz på det så har man en skärm som bara inte går att slå i spelande.

Som sagt högst personlig åsikt, men 120Hz och TN slår IPS vilken dag som helst.

Skrivet av Purjolöken:

Tack för ditt svar

Man blir galen av alla olika recensioner man läser, suttit och läst i 2 veckors tid nu, och efter ett tag tror man att det är lika stor skillnad som mellan den första tv som kom ut och den senaste led:en.
Sjukt jobbigt med så många åsikter också, man önskar att det fanns ett ställe med alla skärmar uppmonterade i så man kunde kolla själv.
Eller en guru som satt på det magiska svaret "Vilken är bäst"

Men då ska jag kolla dom 120hz som finns nu och försöka göra mitt val där, kan ju omöjligt vara natt och dag mellan dom olika

Vill bara påpeka att den omvända åsikten är ganska vanlig också. Att IPS är att föredra och 120 Hz kan kvitta.

Personligen märker jag rejäl skillnad mellan mina IPS-skärmar och TN-paneler. Detta gäller även nya TN-paneler, jag hade tex en Eizo med TN-panel innan. Här finns mer att läsa om ämnet:
http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem

Man är blind om man inte ser stora skillnader på tn vs VA/IPS.
Det är 120hz/3D vs allt annat i val.

Permalänk
Hjälpsam

Har en Benq XL2410T på jobbet och latjat lite med COD och kikar på WoW i 2D/3D. Den är bra, riktigt bra. Aktiv 3D är för mig huvudvärk och illamående (60Hz flimmer för ögonen, men det gäller alla aktiva 3D lösningar inte bara denna skärmen). I 2D presterar den riktigt nice.

Däremot är färgerna på den som vilken annan DVI inkopplad TN panel som helst... OK men inget häftigt.

Däremot om du är intresserad av BRA bild med BRA färgåtergivning och BRA svärta så skulle jag säga att EIZO Foris FS2331 är helt sanslös för sina pengar.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=714173

Sure, du får inte 120Hz, men 76Hz kommer man väääldigt långt med. Snabbare än så är för mig mest placebo effekt. Färgerna är väldigt bra, ingen eftersläpning/ghostning. Sedan har ju Eizo sina sjukt fina garantitider med.

Skulle rekommendera att kika på Foris innan du bestämmer dig. Helst om du kan i någon butik få se dem sida vid sida eller liknande. Worst case scenarion har du ju alltid 14dagar ångerrätt på nätet och kan testköra, enda du förlorar är eventuell frakt fram och tillbaks men kan vara värt det för en pryl som du kommer ha ganska länge och är avgörande för hur du uppfattar din dator och dina spel.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Att den är gjord med heaten o spawn betyder absolut 0.
Om skärmarna har samma inputlag så är det färger, vinklar, black deph osv som har betydelse.
Marknadstrick för fjortisarna vill ha deras saker, precis som alla pro-gamers reklam för möss,keyboard,headset och skit.

Asus är bäst på fäger. Men den är glossy och det hade jag aldrig satt i mitt hem igen, störigt som f*n.

Nja, skiter fullständigt i vem det är som gjort det... Men det känns skönt att det äntligen är någon insatt som varit med och framställt skärmen, man märker verkligen skillnaden på den här skärmen och andra skärmar. BenQ:en har så jävla många funktioner som är användbart i CS så det är omöjligt bara ett marknadstrick att dom sätter deras namn på omslaget, man märker att dom varit med och framställt skärmen och inte bara säljer ut sig.

http://www.pcmonitors.org/monitor-reviews/benq-xl2410t

Tro mig, hittar jag en skärm som är bättre anpassad för cs så kommer jag garanterat slå till, men just nu är denna skärm det bästa jag kan hitta.

Skrivet av Fluf:

Har en Benq XL2410T på jobbet och latjat lite med COD och kikar på WoW i 2D/3D. Den är bra, riktigt bra. Aktiv 3D är för mig huvudvärk och illamående (60Hz flimmer för ögonen, men det gäller alla aktiva 3D lösningar inte bara denna skärmen). I 2D presterar den riktigt nice.

Däremot är färgerna på den som vilken annan DVI inkopplad TN panel som helst... OK men inget häftigt.

Däremot om du är intresserad av BRA bild med BRA färgåtergivning och BRA svärta så skulle jag säga att EIZO Foris FS2331 är helt sanslös för sina pengar.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=714173

Sure, du får inte 120Hz, men 76Hz kommer man väääldigt långt med. Snabbare än så är för mig mest placebo effekt. Färgerna är väldigt bra, ingen eftersläpning/ghostning. Sedan har ju Eizo sina sjukt fina garantitider med.

Skulle rekommendera att kika på Foris innan du bestämmer dig. Helst om du kan i någon butik få se dem sida vid sida eller liknande. Worst case scenarion har du ju alltid 14dagar ångerrätt på nätet och kan testköra, enda du förlorar är eventuell frakt fram och tillbaks men kan vara värt det för en pryl som du kommer ha ganska länge och är avgörande för hur du uppfattar din dator och dina spel.

Tack för ett utförligt och bra inlägg i tråden!

Hade jag inte varit så beroende av 100+ hz så hade jag garanterat, utan att blinka valt den skärmen. Det har varit min värsta ångest över val, men jag vet att dom där extra Hz gör så fruktansvärt mycket i slutändan. Hade nämligen 76Hz på min gamla skärm och det är tyvärr som natt och dag mellan 76 och 100hz när man är inbiten gamer.

Sen tanken med 3D gör mig väldigt nyfiken, kan hända att jag blir riktigt besviken. Men då har jag iallafall testat och har möljigheten till det, tror jag skulle ångra mig ännu mer om jag inte hade möjligheten att testa.

Förresten är det lite småkul hur 3d-spel nuförtiden är 2d, jag minns när Red alert 2 och dylikt släpptes så var det en dundersucce att spelen var i 3d-grafik som det kallades då! Hehe.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av stn1337:

Nja, skiter fullständigt i vem det är som gjort det... Men det känns skönt att det äntligen är någon insatt som varit med och framställt skärmen, man märker verkligen skillnaden på den här skärmen och andra skärmar. BenQ:en har så jävla många funktioner som är användbart i CS så det är omöjligt bara ett marknadstrick att dom sätter deras namn på omslaget, man märker att dom varit med och framställt skärmen och inte bara säljer ut sig.

http://www.pcmonitors.org/monitor-reviews/benq-xl2410t

Tro mig, hittar jag en skärm som är bättre anpassad för cs så kommer jag garanterat slå till, men just nu är denna skärm det bästa jag kan hitta.

Tack för ett utförligt och bra inlägg i tråden!

Hade jag inte varit så beroende av 100+ hz så hade jag garanterat, utan att blinka valt den skärmen. Det har varit min värsta ångest över val, men jag vet att dom där extra Hz gör så fruktansvärt mycket i slutändan. Hade nämligen 76Hz på min gamla skärm och det är tyvärr som natt och dag mellan 76 och 100hz när man är inbiten gamer.

Sen tanken med 3D gör mig väldigt nyfiken, kan hända att jag blir riktigt besviken. Men då har jag iallafall testat och har möljigheten till det, tror jag skulle ångra mig ännu mer om jag inte hade möjligheten att testa.

Förresten är det lite småkul hur 3d-spel nuförtiden är 2d, jag minns när Red alert 2 och dylikt släpptes så var det en dundersucce att spelen var i 3d-grafik som det kallades då! Hehe.

Innan du ropar hej för tidigt, se om du kan få till demonstration på skärmarna i fråga.

76Hz, och 100Hz, minimal skillnad egentligen. Vad det skiljer på är inputlag, latancy med mera (och NEJ, ms är inte ett bra sätt att räkna faktisk latancy/inputlag). Och där är elektroniken bakom panelen med styrkretsar etc avgörande och skiljer ljusår på två skärmar med samma panel och på pappret samma spec.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Innan du ropar hej för tidigt, se om du kan få till demonstration på skärmarna i fråga.

76Hz, och 100Hz, minimal skillnad egentligen. Vad det skiljer på är inputlag, latancy med mera (och NEJ, ms är inte ett bra sätt att räkna faktisk latancy/inputlag). Och där är elektroniken bakom panelen med styrkretsar etc avgörande och skiljer ljusår på två skärmar med samma panel och på pappret samma spec.

Gah, vilken sjuk ångest du ger mig fluf

Men vad tror/tycker du om 3D vision? Har du testat? Är det värt det?

Permalänk

Köper jag en ny(eller 3 ) skärm(ar) i framtiden blir det garanterat 120Hz, tänker inte hoppa tillbaks till 75 igen, efter att ha ägt Samsung 2233RZ.

Men troligen så kommer jag kolla mest på garantier, såsom pixelgaranti, blir ASLÉ på min vita pixel i högerkant!

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnNickeMan:

Köper jag en ny(eller 3 ) skärm(ar) i framtiden blir det garanterat 120Hz, tänker inte hoppa tillbaks till 75 igen, efter att ha ägt Samsung 2233RZ.

Men troligen så kommer jag kolla mest på garantier, såsom pixelgaranti, blir ASLÉ på min vita pixel i högerkant!

Hur kollar man upp pixelgaranti?

Permalänk
Medlem

Men vad är skillnaden mellan VG236H vs VG236HE

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=703901

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=657125

Förutom prislappen? och kommer jag märka att jag betalat 1000 mer eller mindre ?
Enda jag kan se är VGA ingång samt vridbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemtec:

Men vad är skillnaden mellan VG236H vs VG236HE

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=703901

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=657125

Förutom prislappen? och kommer jag märka att jag betalat 1000 mer eller mindre ?
Enda jag kan se är VGA ingång samt vridbar

Skillnaden är att 3d-glasögon medföljer det dyrare alternativet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Skillnaden är att 3d-glasögon medföljer det dyrare alternativet.

Pinsamt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemtec:

Riktigt bra erbjudande faktiskt

Permalänk
Skrivet av stn1337:

Hur kollar man upp pixelgaranti?

Brukar finnas på tillverkarens hemsida

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Hur är det med färgerana? Jämfört med en IPS? Det lutar faktiskt åt en sån här, ingen som har haft lyxen och testat 3d än?

Synd att den inte var lite snyggare, men man kan väll inte få allt. Hehe

http://www.inet.se/kundvagn/visa/111452/3d-upplevelse

Jag spelar väldigt få spel utan 3D idag

Dock så kör jag utan när det är snabba spel som bc2 eller liknande då fps och 0 input lag är viktigare.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Jag spelar väldigt få spel utan 3D idag

Dock så kör jag utan när det är snabba spel som bc2 eller liknande då fps och 0 input lag är viktigare.

Måste en riktigt skön upplevelse med 3dvision surround!

Hur är det med illamående och dylikt? Är det jobbigt i början fast man vänjer sig eller?

Några tips man ska tänka på?

Permalänk
Medlem

Kör låg depth ca 15% ett tag. Även om du inte känner av det så kan huvudvärken komma senare. Så var det för mig iallafall, körde längre på lägre och sen skruvat upp gradvis och ingen mer huvudvärk eller ansträngning.

3D vision surround har jag inte testat dock Kräver verkligen väldigt mycket av datorn.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Kör låg depth ca 15% ett tag. Även om du inte känner av det så kan huvudvärken komma senare. Så var det för mig iallafall, körde längre på lägre och sen skruvat upp gradvis och ingen mer huvudvärk eller ansträngning.

3D vision surround har jag inte testat dock Kräver verkligen väldigt mycket av datorn.

Tack för tipset

Hur klarar sig 260GTX Extreme SLI ? Ska jag börja fundera på en uppgradering kanske?