Permalänk
Medlem

Bästa vatten för vattenkylning?

Hur kan jag få tag på så rent vatten som möjligt så det blir så lite avlagringar som möjligt? Är "batterivatten" bra? (destillerat och avjoniserat)

Visa signatur

-Star

Permalänk

Det borde funka utmärkt.
Men om du vill kan du ha lite silver i vattnet i form av en liten bit som inte är så liten att den åker med i slangen. det dödar algerna.

Visa signatur

Vattenkyld AMD 955 och ATI 4890 xXx
inbyggd i ett Armor chassie

Permalänk
Medlem

Tänkte använda mig av sånt där medel som finns att köpa till vattenkylning, eller är det inte att rekommendera? Om det är bara lite silver som behövs är det bara tat släppa ner någon gammal silverring i tanken

Visa signatur

-Star

Permalänk
Proffsmoddare

Annars kan du använda ca 15% Glykol i avjonitiserat vatten (Batterivatten). Fungerar prima det också.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem

Hmm låter väldigt lätt att få tag på, tror jag ska köra på det. Tack så mycket!

Visa signatur

-Star

Permalänk
Proffsmoddare

Glykol är kladdigt, så ta inte för mycket av det.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem

Vilken skillnad! Bytte ut de gamla slangarna som följde med zalman reserator 2 mot nya slangar samt så sköljde jag igenom hela systemet med batterivatten. Fyllde upp med nytt vatten med ca 7-10% glykol och jäklar vilken snurr det blev på kylningen nu.

Köpte
10l batterivatten på biltema för drygt 100kr (använde hälften bara för att rengöra och har 2-3l som påfyllning).
2m slang för 20kr på hornbach.
1l glycol för 40kr på biltema.

Nu har jag glykol kvar till bilen samt en hel del påfyllningsvatten. Tumme upp

Visa signatur

-Star

Permalänk
Medlem

Ska byta ut mitt system nu igen mot ett bättre. Ska jag fortfarande köra på glykol eller borde jag satsa på ett medel från någon webshop, typ indomo?

Visa signatur

-Star

Permalänk
Medlem

De små dyra mirakelmedlen som säljs till vattenkylning till datorer brukar inehålla ethylenglykol (mao blå/röd glykol) + någon uv färgtillsats som inte gör något possitivt alls.

Är man inte 100% säker på att man inte har blandat metaller i loopen så rekommenderas absolut glykol då det innehåller "antikorrosionsmedel".

Permalänk
Medlem

Giftfritt glykol är ett måste

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Giftfritt glykol är ett måste

Om man är konstant full så går det bra o ta sig en slurk

Permalänk
Medlem

så 15% är ett bra värde?

Visa signatur

-Star

Permalänk
Medlem

Jag kör 40%
Tycker det är skönt att köra giftfri, om systemet skulle börja läcka så dör varken katt eller hund iallafall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

40% låter väldigt trögflytande.

Visa signatur

-Star

Permalänk
Medlem
Skrivet av SStar:

40% låter väldigt trögflytande.

Inte så det stör, min kompis kör också det och båda får bra temperaturer och mycket bra flow.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

waterwetter gör att vattnet får bättre kontakt med metallen i kylaren och kan leda bort lite mer värme hur mkt det hjälper i praktiken är en annan femma.

nu på vintern kastar väll alla vatten killar ut radiatorn i snön på balkonen

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Skrivet av ceogar:

Inte så det stör, min kompis kör också det och båda får bra temperaturer och mycket bra flow.

Beror inte det lite på vilken pump man har? Kanske inte flyter på riktigt lika bra med en low-end pump. Bara en tanke..

Visa signatur

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Jag kör 40%
Tycker det är skönt att köra giftfri, om systemet skulle börja läcka så dör varken katt eller hund iallafall.

va e de för glykol

Permalänk
Medlem
Skrivet av storsnusaren:

va e de för glykol

http://www.jula.se/kylarglykol-marin-137479

Liknande sån, möljöglykol. Lite dyrare men det är det värt, tycker jag iallafall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

aha trodde bara propylenglykol var bättre för miljön.
Men den går visst att intaga rejäla mängder av ser jag. http://en.wikipedia.org/wiki/Propylene_glycol

Permalänk
Medlem
Skrivet av storsnusaren:

aha trodde bara propylenglykol var bättre för miljön.
Men den går visst att intaga rejäla mängder av ser jag. http://en.wikipedia.org/wiki/Propylene_glycol

Feel free

Slipper iallafall vara orolig för att mina katter dör om mitt system skulle läcka lite

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ingen ide att kladda med glykol, batterivatten från macken samt IandH Silver KillCoils räcker som skydd. Givetvis undviker man dundertabbar som att blanda in delar där aluminiumet kommer i kontakt med vattnet i loopar med mässing/koppar så det blir reaktion mellan aluminium och koppar.