Permalänk
Hedersmedlem

Rensa accessloggen i rPath?

Tjo!

Hjälpte ett företag att sätta upp en lagringsserver för ett par år sedan. Den bygger på distributionen OpenFiler som i sin tur bytter på rPath-linux. Problemet jag har nu är att användarna kan bläddra bland filerna, men de kan inte öppna några filer alls. De hade samma problem för cirka 1 år sedan, och då löste jag det genom ett kommando rensa motsvarande access-loggen för SMB-tjänsten (för liten systempartition tyvärr). Ett annat problem nu är att jag helst inte åker 70 mil för att skriva in en rad, och självklart skrev jag inte ner hur jag skulle göra.

Är de någon som har tips på hur jag via konsollen (de vet hur de kör konsolläge via webbgränssnitt) rensar motsvarande access-loggen för SMB-tjänsten?

Tack på förhand!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: Grandstream GWN7660 :: GWN7630LR :: GWN7662 :: GWN7660LR

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av willaim:

De ligger tyvärr på ett "svartnät" och således fungerar ingen fjärrstyrning tyvärr, annars hade jag redan fixat det! Tack iaf

Edit: För att göra det enkelt: det jag är ute efter är ett kommando som visar vilka kataloger/filer som tar mycket plats, samt ett kommando som tar bort innehållet i en loggfil men behåller filen.

Edit 2: Tydligen är kommandot "echo -n > fil", kanske kan hjälpa någon stackare som har samma problem i framtiden.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: Grandstream GWN7660 :: GWN7630LR :: GWN7662 :: GWN7660LR

Permalänk
Medlem

"cp /dev/null fil" fungerar också.