Hej då Canon [Nikon släpper D7000]

Permalänk
Medlem

Hej då Canon [Nikon släpper D7000]

Efter att ha väntat på Eos 60D för att uppgradera från min 400D, som sedan gjorde mig besviken. Har jag idag blivit ännu mer övertygad att byta märke.
Idag lansera Nikon D7000, med bla magnesium chassi och 6 bilder i sek, till ett lägre pris!!!

Vad håller Canon på med? Enda räddningen är ett kraftigt sänkt pris på 60D.

Visa signatur

.

Permalänk

Ska man lägga ut över 10k kan man ju lika gärna köpa en canon 7d

Visa signatur

[B]965BE C3 @ 4018MHz | XFX HD5770 @ 1GHz

Permalänk
Medlem

Läst in mig lite på D7000 och är mäkta imponerad, ser ut som en kalaskamera!
har en D90 nu och D7000 verkar vara en förbättring på det mesta, satsa på den du!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja absolut, 60D vete sjutton om det egentligen är nån förbättring jämte 50D klenare lättare kamera, samma AF osv
D7000 ser ju ut som en kanonkamera med allt förbättrat jämte D90 och också ett mer gediget väderskyddat hus, där man inte heller har hoppat på trenden att krympa dimensionera som tex 60D eller Pentax K7
Kör själv Pentax K20D som är en plåga att använda utan batterigrep, så har sneglat en hel del på 50D / 7D samt D90/ D300 som går att hålla i och inte är smäkiga och plastiga som tex dom mindre, billigare från canon och nikon

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Ju mer jag plåtat med min småbildskamera desto mindre intressant känns crop-sensorkameror i största allmänhet, så det gör ju ganska få av den senaste tidens husnyheter särskilt intressanta. Givetvis är andra attribut intressantare för andra än mig, det är bara det att jag kanske kan tycka att en del hakar upp sig på lite väl konstiga sådana. Är t.ex. skillnaden mellan 5.3 bilder och 6 bilder per sekund en sådan dealbreaker? 60D må kanske inte leva upp till de krystade förväntningar du, TS, tycks ha haft, men det är ju rätt uppenbart att X0D-serien skiftar lite neråt i prosumerklassen för att vara någonstans närmre mittenbiten mellan XX0D-kamerorna och 7D. Du är ju helt enkelt inte i kamerans målgrupp.

Men bland Nikons utbud är det väl D300S du skulle sukta efter då?

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Hedersmedlem

Tog mig friheten att justera rubriken en aning.

D7000 ser onekligen ut som en väldigt bra efterträdare till D90. Prismässigt ligger den ju helt rätt och jag räknar med att den kan komma ner under 10k kr ganska snart. Ser fram mot att få läsa lite mer ingående tester och se lite testbilder.

Frågan är nu hur framtiden för D300-serien ser ut.. kommer det en ännu vassare "D400" senare eller läggs de ner helt och hållet?

Tummen upp för att de petat in en hel del från proffshusen som chassi i magnesium, vädertätning, plats för dubbla minneskort och ljusmätning även med ai-optik (om än aningen begränsad).

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrfresh:

Efter att ha väntat på Eos 60D för att uppgradera från min 400D, som sedan gjorde mig besviken. Har jag idag blivit ännu mer övertygad att byta märke.
Idag lansera Nikon D7000, med bla magnesium chassi och 6 bilder i sek, till ett lägre pris!!!

Vad håller Canon på med? Enda räddningen är ett kraftigt sänkt pris på 60D.

Beroende på hur många objektiv du har kan ju 7D vara värd att överväga åxå (eller för den delen 50D). Ska du byta system och har några objektiv kommer det ju att bli billigare att betala mellanskillnaden upp till 7D, åtminstoende om man ser till det initiala priset på D7000 (som ju kommer att sjunka framöver).
Sen kan jag nog hålla med lite om att det verkar som att Canon håller på att förlora greppet lite. Nikon vräker på igen och igen, Sony kommer starkt och... Antingen så håller Canon avsiktligt tillbaka, eller så hinner de inte ritkigt med.

Permalänk

Chase Jarvis har testat Nikon D7000 ett tag: Nikon D7000: Camera Road Test With Chase Jarvis | Chase Jarvis Blog

Visa signatur

Nikon D90, Nikon D7000, SB-600, 2xYN-460, Nikkor 18-105mm/3.5-5.6 VR, Nikkor 35mm/1.8, Nikkor 50mm/1.8D, Tamron 70-200/2.8, Tokina 11-16/2.8, Nikon 85/3.5 Macro
Flickr

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mrfresh:

Efter att ha väntat på Eos 60D för att uppgradera från min 400D, som sedan gjorde mig besviken. Har jag idag blivit ännu mer övertygad att byta märke.
Idag lansera Nikon D7000, med bla magnesium chassi och 6 bilder i sek, till ett lägre pris!!!

Vad håller Canon på med? Enda räddningen är ett kraftigt sänkt pris på 60D.

Lägre pris? Jag har inte sett priset i sek, bara i usd, euro och £, och det var ju knappast någon 1/1.33 för usd till euro-konvertering i de kurserna .. Och man kan ju vänta sig att sek tar ännu en smäll.

Canon är väl de enda som brukar ha motsvarande amerikanska priser på sina kameror även i Sverige? Nikon, senare Pentax och framförallt Sony brukar väl ligga en jävla bit ovanför?

Dessutom har jag aldrig sett meningen med 60D alls. Vill man ha motsvarande kamera från Canon är det väl bara att köpa 7D, jag har sett den ner till 7000 kr begagnad på blocket men var dum och köpte den inte illa kvickt ... Har ju funnits hur många D90 som helst begagnade i kartong för ända ner till 4000 med.

Möjligt att 7D har bättre AF, eller så har Nikon det ändå eftersom de brukar vara bättre på det.
Möjligt att D7000 har trevligare ljusmätning, kanske snabbare fokus under filmning, bättre sensor, snyggare foton med blixt? Vad är det för synchastighet på 7D?
7D borde väl ha bättre vädertätning, antagligen skönare kamerahus, apertureinställningar i manuellt filmläge, högre fps vid både filmning och foto, högre upplösning på displayen.

Visa signatur

även aliquis och något annat användarnamn som jag inte minns ..

Permalänk
Skrivet av aliquis79:

Har ju funnits hur många D90 som helst begagnade i kartong för ända ner till 4000 med.

Minst 90-95% av de annonserna har säkert varit för bra för att vara sant, d.v.s. bedrägerier. Har sett hur många varningar som helst om D90-annonser för ett tag sen, på ett annat forum så analyserades nästan alla annonser och det var nästan uteslutande bedrägerier, jag kan inte minnas någon annons som INTE konstaterades vara ett bedrägeriförsök. Det var alltid förskottsbetalning, kameran fanns utanför Jukkasjärvi eller nåt lika otillgängligt medan telefonnumret gick till nån i Malmö...

Men jo, nån D90 har säkert funnits till salu rätt billigt, men var alltid på er vakt mot annonser.

Visa signatur

Nikon D90, Nikon D7000, SB-600, 2xYN-460, Nikkor 18-105mm/3.5-5.6 VR, Nikkor 35mm/1.8, Nikkor 50mm/1.8D, Tamron 70-200/2.8, Tokina 11-16/2.8, Nikon 85/3.5 Macro
Flickr

Permalänk
Avstängd
Skrivet av '[ABF:

Henkeman;10380083']Minst 90-95% av de annonserna har säkert varit för bra för att vara sant, d.v.s. bedrägerier. Har sett hur många varningar som helst om D90-annonser för ett tag sen, på ett annat forum så analyserades nästan alla annonser och det var nästan uteslutande bedrägerier, jag kan inte minnas någon annons som INTE konstaterades vara ett bedrägeriförsök. Det var alltid förskottsbetalning, kameran fanns utanför Jukkasjärvi eller nåt lika otillgängligt medan telefonnumret gick till nån i Malmö...

Men jo, nån D90 har säkert funnits till salu rätt billigt, men var alltid på er vakt mot annonser.

Jag har ju inte köpt något så jag kan vare sig bekräfta eller dementera. Visst förekommer det säkert att någon vill ha betalt först, och framförallt verkar alla vara emot att skicka mot postförskott. Men en övervägande majoritet skulle jag säga påstår ju att de vill träffas personligen. Om det bara är för att invagga en i någon sorts trygghet för att sedan betala i förskott för att man inte vill det vet jag inte .. Personligen antog jag att mediamarkt eller något hade haft kampanj med tanke på hur jävla många det var. Expert hade ju visst sålt den för 6000 kr förra julen.

Den 7D som fanns var i dalarna och han ville att man köpte den personligen. Bor i Närke men hade ju varit värt att åka sett till priset. Men så efterblivet och jag har kass dygnsrytm så jag sov istället

Blev aldrig någon D90 för 4000 kr men mest för att det fanns _EN_ med både 18-135 och 18-200 för 4000! Tänkte sälja det senare och få kameran typ gratis isf. Men huruvida personen verkligen menade som det var skrivet kan man ju undra.

Visa signatur

även aliquis och något annat användarnamn som jag inte minns ..

Permalänk
Avstängd

lol med "enda räddningen" btw, nu rörde det väl en specifik kameramodell, men ja...

Canon lär ju säkert falla o dö nu när D7000 är släppt! ;D

Visa signatur

även aliquis och något annat användarnamn som jag inte minns ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxxen#28:

Ska man lägga ut över 10k kan man ju lika gärna köpa en canon 7d

Varför köpa 7D när D7000 är överlägset bättre?

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KRQKAN:

Varför köpa 7D när D7000 är överlägset bättre?

Varför dra upp en gammal tråd?

Vilken som är bäst beror till stor del på vilka behov man har, man får väga fördelar mot nackdelar helt enkelt.. och så påverkar vad man har sedan tidigare valet väldigt mycket. Har man Nikon-optik för 40-50k så byter man inte till Canon över en kväll... eller tvärtom.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Skrivet av KRQKAN:

Varför köpa 7D när D7000 är överlägset bättre?

Den är inte bättre.

Visa signatur

[B]965BE C3 @ 4018MHz | XFX HD5770 @ 1GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxxen#28:

Den är inte bättre.

Är väl egentligen ingen av dom som är direkt bättre än den andra, båda har sina för- och nackdelar gentemot varandra.
Båda är dock hursomhelst grymt bra kameror

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem

Som Oskar påpekade ovan är ingen av dom eg. "bättre".

(Förutom att Canon fortfarande är bättre på video, nikons AF-system regerar,
medan Canons 7D-buffer verkar smiska D7000s ganska hårt i Continous-mode .. sådana detaljer.)

Dock är prisklassen så hög för dessa hus att man kan förvänta sig att en presumtiv köpare har optik
av det ena eller det andra märket vilket i sig troligen avgör valet redan innan köpet. Jag hoppas på det iaf.

Permalänk
Medlem

Satt i köptankar att gå från min 500D till en 60D, kollarde väldigt mycket på en D7000 också (som tur var så hade en kompis en D7000) mellan 60D och D7000 tyckte jag att det var ett enkels val, nikon tog hem den ronden utan problem.

Då kom ju nästa problem, jag hade ju en hel del objektiv, hmmm började snegla på en 7D och sagt och gjort så blev en sådan inhandlad, och jäkla vilken kamera. Där har nikon rätt mycket och göra innan en 7D får lägga sig, testade änven min mot en 300s och enligt mig så tar den inte en 7D, men för ca 9-10000 så är det absolut en D7000 som gäller om man nu inte har objektiv som ligger och skräpar

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s